selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 10, 2024 18:17

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 155 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 711 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 06, 2006 01:54 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jajjemen, väldigt nöjd med tonarmen. Egentligen hann jag nog lyssna för lite på Akiton eftersom jag nyligen skaffade tolvan. Har inte ens hunnit lyssna igenom de skivor jag kommit över begagnade. Tonarmen är köpt begagnad, men dock så pass ny att T-kabel var monterad. Strömförsörjningen till tolvan är en Lingo I. Har provat tolvan med Lingo II innan tonarmsbytet och kan bara konstatera att även det skulle vara ett stort kliv, troligtvis mer kostnadseffektivt än tonarmsbytet.

Jo, underhållskostnaden för Linns MC avskräcker, inköpskostnaden för den delen också... Några planer på annan pickup än Adikt har jag inte i dagsläget. Men det är kul att spekulera såklart : )


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 06, 2006 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Jag kan ärligt talat inte riktigt förstå resonemanget. Visst, en Klyde för nästan 10kkr är i många sammanhang inte en utgift att fnysa åt, men mot bakgrund av din tolva (och anläggning i övrigt) ser jag inte riktigt hur du kan rygga för underhållskostnaden för en Klyde utslagen över 2-3 år.

Fast jag är inte "orolig", det blir nog MC skall du se.. Vad du behöver är en Kairn, så minskar insteget. ;) (Exotik+Hudik i all ära, men det är en helt annan prisklass och inte en lösning för MC. Source First! :D )


PS. Jag gick mycket riktigt hem och spelade Howlin' Wolf. För jäkla bra, faktiskt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 06, 2006 14:32 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Justja! Så kan man tänka... Jag behöver kanske inte två Linto för att köra moving coil? ; ) Hade faktiskt förbisett det faktum att Kairn har mc-steg också.

Nåväl, någon brådska behöver man väl inte ha. Får väl nöta ut någon Adiktnål först åt minstone. Och ska man köra MC-pickup ska man väl för all del snurra tallriken med en Lingo 2:a? Det är ju också så att, ja det finns mycket trevlig musik på CD. Gör jag något med vinylspelaren måste KarikNumeriken förbereda sig för en mycket mycket lång tjänst.

Fast Klyden är väldigt väldigt snygg! :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 07, 2006 14:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
per wrote:
Fast Klyden är väldigt väldigt snygg! :roll:
Ja visst är den det :wink:
Se bara här och njut


Image

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 07, 2006 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Sluta nu!

Som LP-12 fantast så blir man ju sjukt upphetsad av sådana bilder :oops:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 21, 2006 01:09 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag har ju, sedan i höstas då jag med noll vinylskivor i ägo, köpte en LP12:a, samlat på mej diverse vinylskivor. Både större partier i klump, och enstaka skivor. Köper man skivor i storparti kan man nog inte räkna med massor av rariteter, men bra musik kan man få ändå.

I helgen hade jag hjälp från en kompis att faktiskt sortera dessa skivor. Säkert 6-700 har det blivit. Så nu är det läge att börja lyssna igenom. Jag har hunnit till Alan Parsons Project, The. Men fy fasiken vad roligt det är att lägga på nya helt okända plattor! Någon som inte faller mig i smaken finns givetvis, men många är bra.

Jag kan verkligen rekommendera alla som är nya på vinyl, att försöka hitta någon vettig Linnspelare, och köpa på sig lite begagnade plattor. Mycket musikupplevelser för i sammanhanget blygsamma pengar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 21, 2006 10:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Från 0 till 6-700 LP-skivor på några månader! :shock: Det är minsann inte bara din uppgraderingshastighet som är hög...

Köpte själv 80 LP-skivor i höstas och har knappt kommit halvvägs vad gäller genomlyssning :oops: och den högen innehåller ändå mestadels godbitar! Det lär verkligen bli music non stop hemma hos dig med så många skivor att spela upp via en sådan schysst rigg! Enjoy!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 21, 2006 11:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
per wrote:
Säkert 6-700 har det blivit. Så nu är det läge att börja lyssna igenom. Jag har hunnit till Alan Parsons Project, The.
Utmärkt, då kommer du snart att slita ut puppan så du kan köpa en riktig MCpuppa :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 21, 2006 11:34 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Mjoh.. :roll:

Många skivor har det blivit, men bland dessa väldigt mycket skräp, som inte betingar något värde vare sig för mig eller någon annan. Det ska rensas lite.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 21, 2006 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Härligt att ha sådan bunt olyssnat :D

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 00:30 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Nu har jag kommit till Astley, Rick. Usch, slemmigt. Nåja jag får väl ge det en chans.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 00:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Never gonna give you up...

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 10:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
never gonna let you go ... and desert me ...

Kul med massa olyssnat men klart det blir en del mindre bra också


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 10:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Ahh, Rick Astley!!! Om du nu får smak för herrarna Stock, Aitken och Waterman, rekommenderar jag följande:

Image

Dina Keltik lär smälta... :wink:

...och lasern i din Karik kommer garanterat få hicka! 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 11:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Fö är det faktiskt en kul ide att köra igenom sin skivsamling från A-Ö. Gjorde det själv häromåret (tog 8-9 månader...), och det var intressant att upptäcka att vissa skivor som man älskade när de kom inte alls hade åldrats med värdighet medan andra vuxit betydligt. Slutsatsen blev dock att "vad mycket bra musik som jag har samlat på mig".


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 155 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 711 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited