selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 22:42

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 155 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 911 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 19:40 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Några bra översiktsbilder har jag inte, och digitalkameran pallar inte bilder då det inte är idealiska ljusförhållanden. Men det är möblerat enligt nedan ungefär nu.

Image

Jag tror jag har 5x5 m K400. Dubbla till respektive Keltik, samt Centrik bi-wiread. Jag har inte velat korta av kablen till den närmaste högtalaren, det skulle kännas lite knasigt, och någon gång kanske man behöver längre kablage.

Bilden på kvinnan (eller mannen?) är trevlig. För något år sedan var det en mycket bra utställning med fotografier av Strömholm i Malmö.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 23:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Snyggt, väldigt snyggt, blev kär i dina Keltiks

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 27, 2006 10:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Supersnyggt!
Quote:
Min Numerik har jag kvar, och då jag ordnat rätt sorts kabel tänkte jag testa om den är bättre som DAC än 5103:an.
Menar du att du bara använder Ikemin som transport? DAC:en i Ikemin borde ju låta bättre än den i 5103?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 27, 2006 10:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Visst är valnöt SNYGGAST! Har pesonligen mkt svårt för de nya träslagen. :(
per wrote:
Egentligen är jag ju en stereo-i-svart-kille.
Om du snubblar (!) över ett par svarta Keltik, vet du var du kan "dumpa" dina gamla! :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 27, 2006 11:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
Jag har ett par svarta... men dom behåller jag :P


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 27, 2006 11:22 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
monkeydevil wrote:
Menar du att du bara använder Ikemin som transport? DAC:en i Ikemin borde ju låta bättre än den i 5103?
Nej Ikemins DAC är nog bättre än den i 5103:an, så Ikemin är inkopplad analogt. Jag har i och för sig inte jämfört, så det får jag nog göra. Men Ikemi analogt in låter mycket bättre än dvd-spelaren digitalt in, vilket i sin tur låter rätt okej ändå. Däremot kan Numeriken komma till användning vid filmtittande eller då man tar musik digitalt från datorn.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 06, 2006 23:30 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Utan att det egentligen var meningen från början har jag gått och blivit en flerkanalskille. Numera en 5.0-kanalskille. Det blir lätt så om man har en 5103. Till bakkanaler har jag kompletterat med en LK100 och två stycken Sekrit-on-wall. Jag har också försökt göra en grundläggande injustering av alla nivåer i försteget. Det blir rätt bra måste jag säga! Sekritarna har jag satt fast på väggen bakom ryggen, ganska högt upp. Tidigare testade jag några filmer med bara höger, vänster, center, men det blir ganska mycket bättre filmupplevelse med bakkanaler på plats, tycker jag. De hörs inte så mycket, men man placeras mer i mitt av filmens händelser med dessa inkopplade. Däremot låter centern mycket, och tyvärr lite burk-känsla. Kanske nivån på centern ska justeras ner något, får fundera på det.

I förstärkarens Dolbymeny finns ett val som heter Dialogue Norm. I grundinställning verkar denna vara satt till på. Vad innebär detta? I manualen framgår inte så mycket, men tydligen komprimeras ljud runt det normala spektrat för dialog när man använder denna finess. Ställs den till No lämnas nivåerna oförändrade. Någon som har bra koll på detta?

Förresten säckade min KiSS DP-500 dvd ihop totalt precis när jag kopplat in Sekritarna och skulle testa film. Den har länge strulat, men nu vill inte luckan öppna sig över huvud taget. Jag har därför, på öppet köp, köpt en Samsung DVD-HD950 för att utvärdera lite. Det är en enklare dvdspelare, men fullmatad med finesser, HDMI-utgång och annat som kanske någon gång i tiden kan komma till användning. Ganska snygg är den, och lampan har samma blåa kulör som 5125:an. På nätet verkar den ha fått olika omdömen då det gäller prestanda. Vissa är lyriska och tycker den är fantastisk, somliga tycker den är en besvikelse. Har någon här några erfarenheter om den spelaren? Eller kan någon annan budgetdvd rekommenderas. Pioneer kommer med några nya, men först om 1-2 månader. Surt att vänta.

Förresten har jag slängt ut soffbordet. Mitt vardagsrum har blivit på tok för trångt, och något behövde flyttas. Utan att direkt ha jämfört, spontant känns det som att det svänger lite mer om musiken utan soffbord framför högtalarna. Någon anna som gjort samma erfarenhet?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 07, 2006 00:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
per wrote:
Utan att det egentligen var meningen från början har jag gått och blivit en flerkanalskille.
du också min käre brutus :wink:

Ja, film är helhäftigt via linn.
Har just avslutat "den siste samurajen". Det blir så dramatiskt med ett Linnsystem, även om jag bara kör 2-kanal.
Man sugs in i filmen på ett helt annat sätt än på bio.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 17, 2006 19:31 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Vid besöket hos Rainer Pohl för någon vecka sedan erbjöds jag köpa en Troika, enligt information helt ospelad. Ett exemplar ur den senast tillverkade batchen som sedan dess tillbringat den mesta tiden i en låda. Efter lite våndor fram och tillbax, och elakt påhejad av teatime mfl, bestämde jag mej för att köpa den. :D

I helgen har jag fått den monterad. Har varit rätt nervös att åldrande skulle gjort den dålig. Spontant tror jag nu dock inte det, tolvan låter alldeles alldeles förträffligt! Faktiskt svårt att jämföra, eftersom den i samma veva blivit justerad, och utrustad med en ny Lingo. Ny Lingo har jag tidigare haft på ett kort hemlån, och den nya är bättre. Troikan gör nog det hela än ett kliv bättre, både i tun-dem och ljudmässigt. Allt känns mjukt, följsamt och kraftfullt på samma gång.

Då vi justerade tolvan använde vi den uppvärmda och inkörda Lingon på plats, men avslutade med att provspela den fabriksnya. Här får man säga att den inspelade var märkbart bättre, så jag gissar att även en Lingo mognar något då den använts några timmar. Kanske gäller det även pickuper som inte är spelade mycket?

Troikan är ju rätt snygg dessutom:


Attachments:
DSC_0061.JPG
DSC_0061.JPG [ 55.1 KiB | Viewed 1668 times ]
DSC_0063.JPG
DSC_0063.JPG [ 59.2 KiB | Viewed 1664 times ]
DSC_0069.JPG
DSC_0069.JPG [ 62.15 KiB | Viewed 1666 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 17, 2006 22:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
per wrote:
Troikan är ju rätt snygg dessutom:
Ja, jäklar vad snygg den är! Måste komma och lyssna någon kväll.. :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 17, 2006 22:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Grattis till den nya pucken och välkommen till Troika klubben :wink:

Visst är den underbar...njuter bara av bilderna.

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 18, 2006 00:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
Fu tusan vad snygg Troikan är, där är ett område där Linn inte blivit bättre.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 18, 2006 00:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Drömmer mig tillbaka 8)
Finns det snyggare puppa?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 18, 2006 09:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
En ospelad Troika -06! :shock: Verkligen ett fynd! Har alltid hållt Troikan som snyggaste pu:n och dina bilder bara bekräftar detta. Vill ha! En ny Lingo går ju inte heller av för hackor. När båda är inspelade lär det svänga makalöst!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 14, 2007 00:50 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Två hifirelaterade saker har hänt i vardagsrummet:

Jag har ”utgraderat” den stora fula tjocktv:n. För tillfället har den ersatts av… Ingenting. Film och tvprogram får tills vidare tittas på på annat sätt. Det som mest drivit bort tvn är att den är så vansinnigt ful! (Och numera till salu… någon?). Att man numera kan se ut genom fönstren utan att störas av 32 tum heffaklump är heller inte dumt. Även hemmabiogrejerna har på obestämd framtid fått vika hädan. Som filmsystem var systemet inte så välkomponerat, vilket kanske bidragit till att jag inte tyckte att runtomkringljudet verkligen bidrog med så mycket bättre filmupplevelse hemma hos mig. En positiv bieffekt är att musik blivit ett kliv bättre, tveklöst. Jag upplever ungefär samma förbluffande förbättring som när man bytt till en bättre apparat. Först blir man förvånad över att det låter som ”mindre bas”, vilket egentligen nog inte är sant. Efter en stunds lyssnande märker man att det helt enkelt blivit bättre. Speciellt tycker jag att rytmiken i den musik jag lyssnat på blivit tydligare – klart tightare orkester/band/musiker. Kul!

Även en regelrätt uppgradering har gjorts. Kairn, som fungerat phonosteg, har ersatts av Linto. Linto har väl inte varit den självklara vägen för mig att gå, med nya LP12 SE-delar och annat som hägrar. Men möjlghet till en smidig begagnataffär har inneburit att detta byte krävde betydligt mindre ekonomisk ansträngning än vad Keel skulle innebära. Spontant upplever jag ingen haksläppsnivå på detta byte. Helt klart att Kairn är grym som MC-steg! Men nu när jag hunnit utvärdera Linton får jag ändå säga att den faktiska uppgraderingen smugit sig på lite. Det känns som att allt i musiken sorteras ytterligare ett snäpp rätt. Jag har lite ångest över att ha byggt fast mig vid MC-pickuper i nuvarande uppsättning. Linton innebär dock färre knappar och displayer. :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 155 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 911 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited