selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 16:09

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 155 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 511 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 11, 2005 23:31 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag klurar lite på en ny möblering. Vilka konsekvenser ljudmässigt kan nedan förslag innebära? Rummet är 4 x 5 meter stort. På sidan ett av min medlemspresentation finns en bild, och den ger också en liten uppfattning om rummets beskaffenhet.

Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 12, 2005 00:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Den befintliga SER ju klart bättre ut! :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 12, 2005 08:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
Det där burspråket gör rummet lurigt. Alt. 2 tror jag inte alls på. Jag antar att du är styrd av antenn eller liknande som gör att du vill hålla Tv:n borta i den regionen men annars undrar jag värför du inte spegelvänder alternativ 1 och har TV och stereo längs den vägg där du i alt 1 har soffan. Den väggen ser ju klart bäst att göra nåt av ur ljudsynpunkt. Du kommer ifrån burspråket och dess problem. Soffan hamnar med fin utsikt genom fönstren. Åt vilket håll har du väderstrecken? Var kommer sol (och när)?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 12, 2005 10:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Harry Våffla wrote:
Det där burspråket gör rummet lurigt. Alt. 2 tror jag inte alls på. Jag antar att du är styrd av antenn eller liknande som gör att du vill hålla Tv:n borta i den regionen men annars undrar jag värför du inte spegelvänder alternativ 1... (kortat)
Just burspråket gör att det BLIR så bra.
V-högtalare får inte en vägg tight bredvid sig o dessutom blir rummet osymetriskt = bra.
Flytta INTE, låter ju skitbra där de står.
Alt 2 är KASS, (se på TV med ljuset i ögonen :? ... var ska du sätta plasman... o ljudet kommer att suga HÅRT utan en stabil bakvägg)
alt 1 spegelvänt kan funka med då kommer Keltik mer centrerat i rummet.
Har du tid kan du testa.
Dock är det den "naturliga" placeringen som du har systemet nu; dörrens öppning/hallens riktning... gör att man kommer in framför systemet. Brukar låta bäst o dessutom se trevligast ut.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 12, 2005 13:21 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Dagens möblering, alt 1, fungerar. Tveklöst. Det som gör att jag vill byta är att jag vill komma från känslan av att 32-tums widescreenklumpen blir vardagsrummets altare som helt styrt möbleringen. Det skulle vara trevligt att ordna en sittgrupp där man kan sitta mot varandra runt soffbordet. Att få plats med en skön fåtölj (Lamino?) på någorlunda bra plats för musiklyssnande och filmtittande vore inte dumt heller. Om tv:n står i burspråket kan man också se den från arbetsplats i hallen och från köket.

Tv i motljus kan självklart bli problem, men det får inte styra. Förhoppningsvis byts tv:n ut mot en duk som kan rullas ner, och då måste jag ändå jobba med mörkläggning. Solen kommer underifrån i bild på förmiddagar, och ovanifrån bildmässigt på eftermiddag/kväll.

Ska klura lite mer, och kanske kommer ett alternativ tre sedan. Och så blir det väl till att prova, jag vill veta vad som låter bäst! Ska ändå jonglera lite Keltik eftersom jag vill efterdra bultarna som fäster stenfötterna och även skruvarna som fäster baselementen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 12, 2005 14:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Tv i motljus är oändligt bättre än det motsatta, belyst TV .. imho.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 13, 2005 17:57 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Mar 18, 2004 11:08
Posts: 99
Location: Umeå
Min gissning är att det skulle låta överlägset bäst med högt på varsin sida dörren, med stängd dörr och lyssningposition där du nu har fåtöljer vid burspråket. Det baserar jag enkomt på att mitt rum är 4 x 4,7 m och att jag tyckte det lät korrekt men dött när jag möblerade på tvären (likn det du har nu), men lever och är ösigt när jag har det som det är nu. Beror nog lite på vad du har för typ av väggar i rummet också. Själv har jag betong längs ena långväggen och gips på övriga.

Tror alt 2 är katastrof och att du kommer vilja elda upp högt med den möbleringen.

Jag tar ingen hänsyn till teven eftersom jag hatar teveapparater. Leve fet rullduk och bra mörkläggning 8)

_________________
"It's better to watch stuff, than to do stuff" - Homer Simpson


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 19, 2005 19:39 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag har börjat stöka runt nu. Man måste ju testa! Och har möblerat hjälpligt enligt alternativ två. Det låter.. annorlunda. På vissa skivor tycker jag något saknas, och i vissa avseenden tycker jag det är bättre på detta sätt.

Det som är markant är att basljuden är annorlunda. Tidigare var det mycket ös och sväng, men vissa basfrekvenser måsta ha förstärkts väldigt mycket vilket lät lite tokigt. Senare Madonna-skivor lät lite knasigt, då de är rätt intensiva i basen i vissa låtar. Detta fenomen är helt borta nu. Sen är ju inte systemet injusterat alls nu. Får jag till samma sväng med injustering så kommer detta bli toppen.

En annan fördel. I lägenhetens övriga rum låter det bättre. Det ser bättre ut också, tycker jag. Ska ordna bilder sen när jag kunnat fixa till allt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 20, 2005 11:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
per wrote:
En annan fördel. I lägenhetens övriga rum låter det bättre.
Om det GÖR det är du på rätt väg!
Lycka till.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 20, 2005 12:20 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
per wrote:
Får jag till samma sväng med injustering så kommer detta bli toppen.
Får hoppas det, roligt när det ger resultat att släpa runt möbler och justera om och dona.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 21, 2005 02:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
per wrote:
En annan fördel. I lägenhetens övriga rum låter det bättre. Det ser bättre ut också, tycker jag. Ska ordna bilder sen när jag kunnat fixa till allt.

Låter det bättre om det ser bättre ut?
Och då du lyssnar på musik, sitter du i ett annat rum?

Jag går då endast på hur det låter i Sweetspot eftersom det är det enda som räknas, jag brukar inte bry mig om hur det ser ut eller hur det låter i sovrummet...... :?

_________________
man får det man betalar för


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 21, 2005 04:25 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jo men, nej men... Det är klart att det är viktigt att det ser vettigt ut också, tycker jag. Rummet där man har stereon bör väl vara trevligt att vistas i, både för lugnare aktiviteter och för fest.

Klart det är bra om det låter bra i andra rum också. Stereon är i princip igång hela tiden när jag är hemma, och jag lyssnar mycket från arbetsrummet eller köket. Det går ganska bra att lyssna i dushen, om man har hög ljudnivå =) Jag förstår inte att mina grannar inte klagat än...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 21, 2005 10:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Classik wrote:
Och då du lyssnar på musik, sitter du i ett annat rum?

Jag går då endast på hur det låter i Sweetspot eftersom det är det enda som räknas, jag brukar inte bry mig om hur det ser ut eller hur det låter i sovrummet...... :?
Poängen är att OM det svänger bättre om man är i ett annat rum, så ÄR det bättre.
Iom att alla HIFI parametrar filtreras bort i kök...badrum... - så hör man bara musiken.
Gå på en konsert, gå utanför huset tex. Låter det som ett livenband som spelar i lokalen? Ja!
Låter det live i köket, DÅ banne mig är det bra!

Finns inget jag hört hittills som fyller ett hus med musik som Isobarik/Keltik.

fyi - då jag gick aktivt för några veckor sedan så lät det plötsligt "tusan vilken bra låt" i hela huset igen. Saknas fortfarande bas för att få "live feeling".


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 13:49 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag och teatime ägnade några timmar av gårdagskvällen till att justera högtalarplacering hemma hos mig. Jag hade fortfarande inte trimmat in systemet sedan jag bytte möblering för någon månad sedan. Mitt vardagsrum är nu möblerat enligt alternativ två i bilden ovan. Högtalarna hamnade aningen tätare än på bilden, dvs det lät bättre då det nästan inte fanns någon vägg alls bakom högtalarna. Än en gång blev jag förvånad över hur stora förbättringar små förflyttningar av högtalarna ger. Samtalsämnet på jobbet var således givet idag: ”Igår flyttade jag mina högtalare två centimeter i sidled, och hela stereon blev mycket bättre!” Eller. Ehm, nja. Sådana insikter får diskuteras här på selleri istället tror jag...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 13:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
per wrote:
Samtalsämnet på jobbet var således givet idag: ”Igår flyttade jag mina högtalare två centimeter i sidled, och hela stereon blev mycket bättre!” Eller. Ehm, nja. Sådana insikter får diskuteras här på selleri istället tror jag...
HA - låt dom skratta!
Bjud hem dom o dom blir förstummade.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 155 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 511 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited