selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:04

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 155 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun May 20, 2007 23:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
ed wrote:
Bill50x wrote:
Vill någon köpa min Lamino i nyskick så är det bara att höra av sig :-)
Där ser man, jag älskar o sitta i en lamino, somnar ibland i den hos mamma.
Det säger nog mer om din mamma än om Lamino :D

/ B
Att jag somnar lätt har kanske inte med stol eller omgivning och göra förresten. För någon månad sedan somnade några gånger när jag gick hem (alltså somna gåendes!). Något jag hoppas ni andra slipper, obehaglig upplevelse.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 21, 2007 10:21 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Nästa uppgradering... Det vet jag inte än, men det är förståss kul att spekulera. Keel lockar något vansinnigt. Någonting att fundera på vid en sådan uppgradering är huruvida hela verket borde bytas. Är det någon som vet om LP12 kommer att komma i en version med Keel fabriksmonterad? Då det gäller cd känner jag lite som Pediatrik, att det skulle vara kul att göra ett byte som innebär ett rejält kliv från Ikemi. Akurate CD är en intressant produkt. Eller kanske någon gång en begagnad CD12. Det känns dock vanskligt att köpa något som är så pass dyrt begagnat. Jag tror CD12 kommer ha ett mycket sviktande andrahandsvärde framöver.

Då det gäller försteg finns det många alternativ. Prestandamässigt är jag rätt nöjd med 5103:an, nu snyggare än någonsin i svart. För att få kött på benen skulle jag vilja dema den mot de olika alternativ som står till buds innan något beslut fattas. I dagsläget behöver jag inte ett försteg med inbygd gramofondel i och med Linton, men jag vet ju inte vad jag ska ha för pickup då Troikan är utsliten. Längtar inte till den dagen. Digitaldelen i försteget uppskattar jag i och med att jag kan ta ljud från datorn på ett bra sätt.

Slutsteg är också kul att fundera kring. Mina förutsättningar där är att jag har uppsättningar både av mono- och sterekort till högtalarna. Att jag har 5125 och 5105 blandat har sin historia i att det var ett överkomligt sätt att få tillräckligt många slutstegskanaler för att driva Keltik då de införskaffades. Körde då med ett 5105 till båda uppsättningar baselement. Fick lite olika råd kring slutsteg inför inskaffandet av högtalare, men ett som jag tog till mig kom från HF och löd att Keltikbasarna kräver strömstarka slutsteg, i praktiken Klout, 5105 eller 2250. Möjligheten att skaffa ett till 5125 har jag insett, men jag är ändå tveksam. Det är bättre, ja - men kanske blir det inte helrätt just i detta ändamål. Då är det mer intressant att byta 5105:orna mot en 2250 och köra basarna med endast ett steg. Jag har tidigare varit fundersam huruvida det varit knäppt att blanda olika sorters slutsteg, men jag tror inte det är någon fara med det. Ofta känns det som att det som det är nu, låter allt bara rätt. Alan Williams och Philip Hobbs från Linn menade heller inte att det hade någon betydelse hur du blandar - så länge de har samma grad av förstärkning. 2250 har länge varit slutmålet då det gäller slutsteg... Men nu finns chakrakort :) Jag är dock tveksam till att chakraförstärkare vore rätt sätt att spendera pengar i nuläget. Men om det vore, så skulle jag testa alternativet 200W till bas, och 100W till mellan/diskant.

Nej, högtalarna ska inte bytas på länge! Eftersom jag uppgraderat rätt mycket tidigt i kedjan har jag märkt hur mycket Keltik växer med bättre signal. Tror det finns massor mer att plocka ut ur dem än vad nuvarande källor och förstärkeri medger. Då jag även gillar ljudet från Keltik så har man ju inte så många andra högtalaralternativ att välja på... Både Komri och de stora Artikulaterna blir hiskeligt dyra med tanke på vad det bör vara för grejer före.

Vad jag däremot skulle vilja göra, är att ägna lite uppmärksamhet åt installationen. Både strömmässigt, och injustering av riggen. Och kablage. Ett projekt att fundera kring.

Vad skulle ni gjort i min situation. Vilket vore nästa steg, apparat-bytar-mässigt?

Mina fåtöljer gillar jag. Lamino är favoriten, och jag kommer väl överens med den uppräta sittställningen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 21, 2007 12:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Hej Per,

Helt klart Keel, en helt otrolig uppgradering.

Mvh Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 21, 2007 18:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Det som har skrivits tidigare här på forumet om att blanda slutsteg är väl i princip att det aldrig blir bättre än det sämsta slutsteget som är inblandat (och 5105 lär vara ungefär på samma nivå som LK140, 5125 något bättre än Klout). Något "problem" är det naturligtvis inte.

Jag skulle lätt byta, du får ju två kanaler över till bakhögtalarna också.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 21, 2007 19:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Två 5105 + ett 5125 borde bli bättre än fyra 5105...?

Vi har flera kunder som bytt ut slutsteg till diskant och/eller
mellanregister till bättre slutsteg (och behållt de gamla till
lägre register). De har fått bättre resultat.

5125 till Keltiks basar kan upplevas klent enligt en del.

5105 = två st Lk240 i en låda med gemensam nätdel.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 21, 2007 20:23 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Om jag kommer ihåg diskussionerna här kring blandning av olika slutsteg är det väl snarare så att det spekulerats att, i passiva system är det troligt att det är bättre att köra med endast ett bättre steg, än biampat med ett bättre och ett sämre.

Jag kan inte dra mig till minnes att någon har erfarenheten i ett aktivt system, att låt säga byte ett av tre LK100 mot en Klout, och få en sämre prestanda än utgångsläget med tre LK100.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 21, 2007 21:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
per wrote:
Jag kan inte dra mig till minnes att någon har erfarenheten i ett aktivt system, att låt säga byte ett av tre LK100 mot en Klout, och få en sämre prestanda än utgångsläget med tre LK100.
Självklart inte, men det har (vill jag minnas) påståtts att det inte blir mycket bättre än tre LK100.

Jag menar inte att tjafsa (jag ville ju bara komma med ett enkelt tips om en gratis uppgradering), men antingen är 2x5125 bäst eller så är 1x5125 + 2x5105 bäst, svårare än så är det faktiskt inte och jag vet ju vad jag tror ;)
Magnus wrote:
Två 5105 + ett 5125 borde bli bättre än fyra 5105...?
Kanske det, men det var väl inte frågan :?:

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 21, 2007 21:09 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Uppfattar det absolut inte som tjafs, tvärt om! :D Jag slängde ju ut lite frågor för att uppmuntra till diskussion och resonemang.

Jag har själv tänkt tanken, och har för mig att någon här kör Keltik med dubbla 5125 med gott resultat. Som du säger, det skulle absolut vara kul att testa.

Men med ovan resonemang kring blandning av bättre och sämre steg.. Jag är nästan än mer sugen på att utvärdera ett 2250 till basarna, istället för ett 5125. Där kan jag tänka mej att det kanske blir bättre med ett bättre steg än "två" sämre. Vad tror du/ni om den tanken?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 21, 2007 23:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Rätt, ett 2250 på basarna är säkert bättre än 5125 trots de 4 kanalerna.
2250 är det logiska steget från dina 2*5105 då du redan har 5125 (de har samma ljudkaraktär)
Inte så m slantar heller emellan!

Vissa har dock föredragit Klout före 2250 på Keltik, så blanda 5125 o Klout vete katten om jag skulle rekomendera annat som en interimslösning.

Att du nu har 5103 gör även att 2250 "passar bra".
Men en intresantare diskussion är ju om 2250 ska vara på diskant eller basarna?
O var sätter man 2250 nummer två...
När du slutligen har 4 *2250 kommer du tycka varför har jag inte gjort detta tidigare...
Keltik lever upp med kraftiga steg något sanslöst.

Men efter det första 2250, lägg slantarna på källan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 24, 2007 23:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
per wrote:
Där kan jag tänka mej att det kanske blir bättre med ett bättre steg än "två" sämre. Vad tror du/ni om den tanken?
Jag har faktiskt ingen aning, men en ren spekulation är att det rimligen borde bli bättre med ett 2250?

En sak med Keltik som jag har tänkt på är att slutsteget som driver den bakre basen kanske inte är så viktigt? Det ska ju "bara" hänga med för att utjämna lufttrycket bakom den främre? Det kan mycket väl vara så att det är fullkomligt fel tänkt, men det vore roligt att prova.

Jag vill förreste också ha Keltik så småningom! Jag tycker att Akurate är ganska fula.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 24, 2007 23:55 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Quote:
O var sätter man 2250 nummer två...
Det är lite grann detta som gjort att jag dragit mej för att börja samla 2250. Skaffar jag ett, kommer jag nog vilja ha fyra så fort som möjligt. :?
Quote:
slutsteget som driver den bakre basen kanske inte är så viktigt?
Gällande detta har jag fått lära mig att den bakre basen ska drivas av samma eller ett identiskt slutsteg. Gärna bi-ampat med de två stereokanalerna i samma slutsteg. Teorin är väl att det bakre elementet hjälper det främre att svänga mer exakt enligt insignalen. Om det bakre rör sig på ett annat sätt än det främre blir det pannkaka av allt ihop.

Kan inte annat än att rekommendera Keltik. De är så jäkla kul. Speciellt med tolvan :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 25, 2007 08:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
per wrote:
Quote:
O var sätter man 2250 nummer två...
Det är lite grann detta som gjort att jag dragit mej för att börja samla 2250. Skaffar jag ett, kommer jag nog vilja ha fyra så fort som möjligt. :?
Det är inget problem alls, när du har råd med ett andra 2250 så byter du naturligtvis ut 5125:a mot ett tredje :D

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 25, 2007 08:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
per wrote:
Gällande detta har jag fått lära mig att den bakre basen ska drivas av samma eller ett identiskt slutsteg. Gärna bi-ampat med de två stereokanalerna i samma slutsteg. Teorin är väl att det bakre elementet hjälper det främre att svänga mer exakt enligt insignalen. Om det bakre rör sig på ett annat sätt än det främre blir det pannkaka av allt ihop.
Ok, ja det kan man ju tänka sig.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 16, 2007 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
En skön o lugn lördag, då passa jag på och läste igenom din medelemspresentationstråd. Trevlig tråd och många roliga uppgraderingar på kort tid. Rummet blev väldigt snyggt och nog klokt det där att gå tillbaka till två kanalslösning. Det blir inte så mycket kablar och musiken får mer plats. Jag har gjort samma som du, tagit ut Tvn. Saknar den faktiskt inte, vilket förvånade mig själv. Snygga Keltik, skulle vilja lyssna på ett par Keltik för jag är nyfiken på ett par sådana. Kan man driva dom på sexkanaler eller krävs det åtta?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 16, 2007 13:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
ed wrote:
En skön o lugn lördag, då passa jag på och läste igenom din medelemspresentationstråd. Trevlig tråd och många roliga uppgraderingar på kort tid. Rummet blev väldigt snyggt och nog klokt det där att gå tillbaka till två kanalslösning. Det blir inte så mycket kablar och musiken får mer plats. Jag har gjort samma som du, tagit ut Tvn. Saknar den faktiskt inte, vilket förvånade mig själv. Snygga Keltik, skulle vilja lyssna på ett par Keltik för jag är nyfiken på ett par sådana. Kan man driva dom på sexkanaler eller krävs det åtta?
Det går med 6 kanaler, två kanaler till alla baselement.

/Per


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 155 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited