selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 18:05

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 155 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 511 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 01, 2005 10:35 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Mar 18, 2004 11:08
Posts: 99
Location: Umeå
per wrote:
Fler bilder kommer då jag funderat ut en lämpligare kabeldragning. Jag hatar den gråa 32-tums klumpen i mitten också. Den skulle jag gärna vilja bli av med. Men jag gillar film...
Jag kan varmt rekommendera att du skaffar projektor + en rullduk monterad i taket. Från 15-16 och uppåt beroende på vad du vill ha för kvalitet. Jag har en 104" duk mellan mina Ninkor och det är grymt skönt att kunna rulla upp den när man lyssnar på musik och slippa ha en kloss till TV att stirra på. Finns projektorer som är anpassade för att monteras högt upp och ändå ge bild i hyfsad höjd, så att det är lätt att gömma den.

Lite avis på dina Keltik, jag är lite sugen själv på ytterligare en 5125 och Keltik, men jag vågar inte åta mig den ekonomiska uppgiften än :)

_________________
"It's better to watch stuff, than to do stuff" - Homer Simpson


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 01, 2005 13:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tack Per för en trevlig kväll!
O tack för utnämningen tune dem proffs - kan väl säga att det epitetet gäller för keltik. Har väl justerat dem ett 20-tal gånger eller så.
O som du märker är det inte så svårt heller om man är ett par stycken som lyssnar o flyttar.

Hörde direkt vi satte på systemet att det skulle låta bra. Gäller att lite tur med rummet!
O tusan vad Fleetwood mac dunkade på efter det var klart. Stackars grannar.

Angående bild - plasma börjar bli snuskigt billiga nu, under 20k för Philips o andra "märkes"TV för en 42" :shock: Låg väl på en nästan 30" i julas...
Jag skulle vänta ett tag ytterligare o gå på en plasma. Jämförde bildkvalitet mellan plasma o projje igår - inget slår en plasma/LCD!
OK, projje ger större bild men kräver nästan total mörkläggning o surrar.
Finns projjar som är rätt OK o tysta men då snackar vi 30k (o så knappt 10k för en just skärm)
Halva slantarna ger en klart överlägsen bild som man kan titta på TV på hela dagen


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 01, 2005 17:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
Ser ju riktigt bra ut det där! :D

_________________
man får det man betalar för


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 01, 2005 17:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
Ser grymt fint ut Per! Jag är nästan lite avis på dina bestar där. Espekarna känns ju riktigt fjolliga i jämförelse...

Ang. projektor så tycker jag det är ett MYCKET bättre val för oss mindre förmögna människor. Tex Infocus ScreenPlay 4805. Ojojoj, 10k, helt otrolig bildkvalite och yta för dom pengarna. Tyst är den också. En sån blir det då för mig iaf. Dessutom är det ju snyggare med en väl uppspänd duk på en svart ram än en plasma (mer bio över det)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 01, 2005 20:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Håller med gänget, grymt fint :) Man blir ju sugen, vet att Jörgen har ett jättefint par Keltik stående .. humm :D

Vad gäller plasma så har jag bara en kommentar: prova dra ner en projektorbild till 40" och försök sen hävda att plasman är bättre ;). Fetbild blir fint med fin källa (bra mastrad DVD) men ser verkligen hundskit ut med TV-signal även om projektorn kostar en miljard.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 01, 2005 21:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Nilsson, du försöker väl inte antyda att kvaliten på källan och insignalen har betydelse för slutresultatet? Och detta på ett Linnforum? F-n man kan ju tro att du är pervers..! :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 01, 2005 22:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Startar en ny tråd för projje/plasma diskussion så vi slipper hijacka Pers...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 03, 2005 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Nå hur har det gått Per i dina sökningar efter ett andra 5105.
O har din nya 5105 spelat in sig?

Har förövrigt aldrig förut hört Fleetwood Mac låta så bra som hos dig. Måste skaffa lite plattor.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 03, 2005 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Vilka Fleetwood Mac-plattor körde ni? Är själv väldigt inne på den första lineupen med Peter Green. Then play on är bland det bästa jag vet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 05, 2005 21:43 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Tack för alla trevliga kommentarer! Det blir nog bra med en separat Projektor/vägg-tv- tråd, det är ju inget lätt ämne direkt.

Det är möjligt att 5105:an har spelat in sig lite, tycker det låter bra. Men jag kan inte säga just vad inspelningen gjort, det är ju en process över tiden. Jag har faktiskt köpt en till 5105:a nu. Fick svar på min annons här, eller om det var på hifimagasinet. Sådan tur hade jag att det var en som bor i Skåne som sålde, så det gick smidigt till. Jag har inte hunnit koppla in den än dock. Är lite skruvande med filter först, och förargligt nog... Löda tillbaka banankontakterna på två par av högtalarkablarna som vi raskt klippte bort förra veckan till förmån för BFA-rackel. Men, gissa vilken sorts nätkabel som hörde till 5105:an :D

Kul att hitta någon ytterligare Linnentusiast här nere. Inte helt oväntat var det en Norrbottning som flyttat söderut. Känns bra att vi håller ställningarna där uppe. Det innebär väl att vi är... Minst fyra stycken nu eller så. Dags för en ordentlig lyssningskväll snart?

Jag blev också impad av Fleetwood Mac. Den skiva vi lyssnade på var en Greatest-hit-skiva. Jag valde ju en skiva som jag hade men av någon anledning inte lyssnat så mycket på när vi skulle tune-dema. Men definitivt får undersöka Fleetwood lite mer.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 10, 2005 00:14 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag kom mig för att löda om lite högtalarkablar igår, så numera är kärnan i min stereo:

Karik/Numerik/Kolektor/5125/2 x 5105/Keltik

Jag har alltså kopplat in den andra 5105:an. Det är något olika ålder på de två, men jag har ändå kopplat så att den ena driver basarna i vänster högtalare, och den andra basarna i höger. Det första lyssningsintrycket är att det blev mindre bas. Mindre bas blir det förmodligen inte, men mer kontrollerad och precis! Den andra 5105:an städar till det rätt ordentligt verkar det som, och inte bara i basregistret känns det som.

Något som jag dock är lite tveksam till är mina egenhändigt utförda lödningar till högtalarkablarna. TROTS att 99-kronorslödkolven faktiskt har en strömsladd som det står "SHENG SHI" på så blev det inte vackert. Läge att låta något proffs åtgärda vid tillfälle tror jag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 10, 2005 11:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Just så blir det. Mindre bummel över hela registret gör att basen upplevs som mindre.
Allt blir mer precis.
Låt systemet spela in sig en vecka eller så.
Sedan bör anläggningen finjusteras.
Flytta högtalarna fram/bak, sida, vinkling. OBS pyttesmå ändringar =en cm eller så.
Sedan justera filtrena, börja med diskant som vanligt.

Justera en sak/dag om du vill. Låt finliret ta tid så kommer det att lyfta reält :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 14, 2005 11:42 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag håller på att sätta upp mina gamla Keilidh hemma hos föräldrar. Har låtit uppgradera diskanterna till så kallade Ninkadiskanter. Det är var versionen av diskanter som satt i. Min fråga är hur man brukar behöva justera nivån på diskantens delningsfilter. Skall man justera upp ett steg (0,5 dB) för att komma på normalnivå jämfört med de gamla? I slutändan är det givetvis lyssning som får bestämma slutinställningen, men jag skulle gärna börja med någon normalnivå eftersom justering av filter kommer sist då man ställer upp systemet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 14, 2005 21:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Det kan vara klokt att spela in diskanterna ett par dagar så att du utgår från den nivån! Jag upplevde då jag monterade dessa diskanter i ett par äldre Linn högtalare att vissa förändringar skedde de första timmarna.
Litte krystat lät det i början innan dom börjar leva ut!

Tycker du att det låter bra då så är det inte säkert att du behöver göra några ändringar i när det gäller dämpning av diskantfiltret!
Om du behöver det så är det nog bara trial and error som gäller genom att testa med olika motståndsvärden.

Lycka till!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 16, 2005 17:56 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag försöker spela så mycket det går nu, innan jag ska justera in högtalarplaceringen efter bästa förmåga. Och jodå, någonting händer med ljudet allt eftersom. 100 timmar trodde butiken att de skulle behöva gå innan de hittade helt rätt. Någon justering av diskantnivån borde heller inte behövas enligt dem, men jag ska testa och se ändå.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 155 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 511 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited