selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 15:42

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 155 posts ]  Go to page 1 2 3 4 511 Next
Author Message
 Post subject: Medlemspresentation per
PostPosted: Fri Feb 18, 2005 17:47 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Hej!

Per heter jag. Bor nu i Lund, men har mina rötter i Luleå. Jag har läst till civilingenjör på Lunds Tekniska Högskola, och nyligen tagit min examen.

Jag lyssnar mycket på musik! Väldigt brett spektra tror jag. Gillar en del populärmusik och rock, men framförallt äldre jazz-soul-funk. Har själv spelat sax när jag var yngre, så funkig saxmusik gillar jag särskilt mycket. Lyssnar mycket på modern musik också, gärna klubbmusik i lugnare tempo. Tycker det är mycket kul att ta till mig ny musik. Förutom musik gillar jag design, form, inredning, golf, frilufsliv (helst på havet då), god mat och dryck. Teknikintresset är också stort.

Min musikanläggning har jag haft ganska länge i oförändrat skick. Skaffade ett par Linn Keilidh tillsammans med Rotel CD och förstärkare då Keilidh introducerades. Förstärkaren har bytts mot en Majik, och CDn är numera en Mimik, via Arcam Alpha 5. Den senaste uppgraderingen några år tillbax i tiden var införskaffande av en LK100 samt aktiva filter.

Anläggningen i dagsläget alltså:

Mimik II
Majik med aktiva kort, bas/mellanregister
LK100 med aktiva kort, diskant
Keilidh högtalare
Denon radiodel
KiSS DP-500 dvd


Jag skall försöka ordna någon bild på hur det i dagsläget är ordnat, men just nu är det stökigt i vardagsrummet på grund av experiment med en media-pc.

Det är väldigt roligt att hitta detta forum! Intresset för att förbättra ljudanläggningen blir ju inte mindre...

Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 18, 2005 18:02 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Kul att du hittat hit Per! Ser fram emot bilder.

Håller med om att det är minst sagt inspirerande att hitta likasinnade på forum som (framförallt) detta! Så länge man inte blir MINDRE nöjd med sin anläggning, så att säga...

Välkommen!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 18, 2005 19:24 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Tackar!

Hehe, nej inte alls! Det är jättekul att läsa om andras erfarenheter och synpunkter. Jag inser ju också att utvecklingen gått framåt senaste åren, och att när jag så småningom byter grejer i min musikanläggning får ÄNNU bättre grejer för pengarna : )


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 18, 2005 20:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Välkommen hit! Min erfarenhet av forum är att det brukar bli rätt stora hål i plånboken tyvärr, annars är det bara kul med dem... :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 18, 2005 20:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Välkommen hit Per får man fråga vilken inriktning på civ.inj utbildningen du hade?

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 19, 2005 18:06 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Japps, har läst maskinteknik : )


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 31, 2005 08:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Hola!
Vi kanske kan ta en träff vi enda skåningar här på forumet? 8)

Den där tune-dem grejjen som vi hade uppe i en annan tråd att köra hela anläggningen i badrummet kanske vore ngt :wink:

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 31, 2005 11:40 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Absolut! Kanske finns fler skåningar här som inte skrivit fyllt i sin bostadsort? Tune-dem i badrummet vet jag inte, i alla fall mitt badrum är så litet att om man vill gå ut framlänges måste man backa in. Kan bli svårt med golvare där inne.

Men då jag knappt satt min for på en Linnbutik de senaste 10 åren vore det grymt kul att lyssna på lite andra grejer än de egna. Jag funderar ju till exempel på att kolla efter en lämplig Ikemi, men har knappt provlyssnat. Jag har ju servicemanualen till aktiva monokort i LK-förstärkarna om du är intresserad dessutom.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 10, 2005 00:09 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Har gjort affär nu med en annan forummedlem! Det innebär att jag blivit ägare till Karik/Numerik, Kolektor, LK85 och ett par Tukan :) Kommer troligtvis att använda allt utom högtalarna på något vettigt sätt. Har inte hunnit koppla och dona med allt än, men jag kunde inte hålla mig från att testa först Kariken, sedan Karik/Numerik. Jämfört med min Mimik... wow! Kariken ensamt låter bättre, och med Numerik till blir det markant än bättre.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 10, 2005 00:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Tips: jämför högtalarna :). Jag har aldrig hört Tukan aktivt, men Keilidh passivt vs Tukan passivt vinner Tukan med rätt god marginal. Trots det när jag stod inför valet (inkörsporten till Linn-träsket för några år sen :)) så blev det Keilidh då jag inte skulle klara mig på låtsas-basen i stativare. Dessutom lade tjejen in veto mot Tukan av samma anledning. Men vi gjorde valet medvetna om att Tukan egentligen var bättre. Klart, aktiva Keilidh lär dänga dom till månen, dom blir ju som helt andra högtalare aktivt och är, inser man, egentligen inte alls roliga passivt :).

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 10, 2005 00:27 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Japp, en jämförelse blir inte riktigt rättvis då Keilidharna är aktiva idag. Men faktum är att jag har jämfört passivt-passivt ganska grundligt. Min syster har ett par Tukan passivt, vilka jag lånade första studieåret i Lund på grund av att dom är lättare att flytta med på flygplan än Keilidh. Och det var på den tiden jag körde passiva Keilidh. Dessa högtalare har olika karaktär, och det är möjligt att Tukan är bättre på "tune-dem". Personligen gillade jag nog ändå Keilidh bättre, även passivt. Men jag har lite speciella högtalarideal. Nämligen snarlika Keilidh, men en si så där 20% större på alla ledder, och med lite fler högtalarelement! :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 27, 2005 14:20 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
De senaste veckorna har jag spelat på lite andra grejer, vilket jag inte vet om jag nämnt i denna tråd. Karik/Numerik har jag använt som cd! Jag tycker det är en trevlig kombination. Bra driv och sväng, och det låter inte ansträngt på samma sätt som en Mimik ibland kan göra. Nivåskalan på förstärkaren åkte nog upp med en 5-10 db, och inte tror jag det beror på att Mimiken har högre utnivå... En trevlig bieffekt med just Karik/Numerik är att Numeriken har två digitalingångar, så även min halvkassa men finessrika DVD-spelare är numera inkopplad den vägen. Där är skillnaden som natt och dag! Mp3:or och film spelade via den på det sättet låter numera njutbart :) Speciellt förundras jag över skillnaden vid film, och då inte bara musiken, även ljudeffekter känns mer äkta.

Dessutom har jag samlat på mig lite andra delar vilka inte riktigt kommit till användning än. Det jag tänker på då är en Kolektor, ett AV5105, och ett AV5125. Dessa har jag bara provspelat ännu på ett par Tukan som jag har tillfälligt. Jag har inte jämfört dem direkt A/B, men spontant känns det som att de är lite olika till karaktären, men ändå två kompetenta slutsteg. Lyssnade hela gårdagskvällen på Mimik/Kolektor/5105/Tukan, bra tyckte jag.

Givetvis finns det en plan med anskaffandet av alla dessa delar, och de som inte längre behövs ska jag avyttra. Nya högtalare som är på ingående ingår i den planen. Så ikväll blir det till att skruva aktiva filter, löda om kabelkontakter samt massor av musik, tune dem, och injustering. Mer om detta senare!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 01, 2005 00:43 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Det var en trevlig kväll i fredags! Jag, en kompis, och Sportbilsentusiasten ägnade hela kvällen åt att konfigurera, installera, och justera in Keltikarna i mitt vardagsrum. Mycket skruvande med aktiva filter till att börja med. Jag kör diskant + mellan på ett AV5125, och alla fyra basar på ett AV5105. Man vill gärna ta det lite lugnt när man kopplar alla kablar också. Kopplar man fel kan någon diskant ryka fortare än fortast... Valet av slutsteg har varit en lite krokig historia, mycket på grund av att jag vill ha enhetliga burkar. Då jag köpte ett AV5125 så fick det bli den formen som gällde. Jag har även försökt lyssna på olika råd vilka steg som passar dessa högtalare. Noterbart är att handlarna ger ganska motsägelsefulla råd. Jag valde att lyssna på High-Fidelity som rekommenderade just AV5105 till basarna. (Nu har 4xKlout eller något annat vansinnigt underbart aldrig varit aktuellt för mig, dels på grund av tillgången, men mest på grund av kostnaden.)

Det är sanslöst vilken skillnad det gör allt eftersom man justerar högtalarna i avstånd till vägg, sidoavstånd och invinkling. Jag hörde mycket större skillnad på olika placeringar än vad jag trodde jag skulle göra. Det var heller inte bara skillnader på så vis att det lät olika. Det var tydligt bättre respektive sämre. I de flesta fall var även jag, Sportbilsentusiasten (tune-dem-proffs) och min kompis (tune-dem-novis) överens om åt vilket håll förändringen var. Filterjusteringen slutade på så vis att diskanten var något mer förstärkt än utgångsläge, basen något mindre förstärkt, samt den nedre gränsen på 30 Hz. Det skall sägas också att mitt rum inte är särskilt idealiskt. Många hårda ytor, och inte så mycket mjuka möbler. Jag gillar heller inte att ha saker i hörnen. Men utefter förutsättningarna tror jag att vi fick till det bra!

Mitt tidigare system är ju Majik/LK100/Keilidh, och jag kan meddela att detta byte INTE är ett steg i sidled :twisted: Sen i fredags har jag ägnat all ledig hemmatid åt att lyssna såklart. Det som jag tycker utmärker Keltikarna är live-känslan. Har man stökigare musik låter det som en orkester som är i vardagsrummet. Lugnare musik förundras jag också över. Speciellt gillar jag när någons röst verkligen berör en i ryggmärgen! Jag vågar inte tänka på hur ett Keltik-system skulle låta med ännu precisare förstärkeri, eller än hellre bättre källa/försteg.

Fler bilder kommer då jag funderat ut en lämpligare kabeldragning. Jag hatar den gråa 32-tums klumpen i mitten också. Den skulle jag gärna vilja bli av med. Men jag gillar film...

Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 01, 2005 09:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
per wrote:
Fler bilder kommer då jag funderat ut en lämpligare kabeldragning.
Det där duger väl? :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 01, 2005 09:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 05, 2004 16:45
Posts: 170
Hyfsat biffigt med ett par Keltik i vardagsrummet, grattis :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 155 posts ]  Go to page 1 2 3 4 511 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited