selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:11

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Dec 23, 2016 08:34 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Thu Dec 22, 2016 23:05
Posts: 5
Hej!

Jag är ny här på forumet och söker er Linn fantasters expertis.

Jag har kommit över en Thorens TD 150 för en billig peng och tänkte göra ett litet projekt av den.

Jag tänkte sätta dit min Linn Akitoarm och funderar på om jag måste byta till Linns SubChassis?

Så min fråga är om det finns någon här som har ett Sub Chassis över till salu?


Top
   
PostPosted: Fri Dec 23, 2016 11:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Det smartaste/enklaste är nog att göra en ny tonarmsplatta (i trä) till din Akito-arm. Att implementera ett nytt/annorlunda innerchassi drar med sig en massa andra saker som infästning av fjädrar, motorplacering och liknande.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Dec 23, 2016 12:12 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Thu Dec 22, 2016 23:05
Posts: 5
Tonarmsplattan hade jag tänkt bygga en i trä med ett special tillverkat fäste för armen.

Men jag har läst runt lite på diverse utländska sidor att just Thorens td 150 och Linn LP12 är väldigt lika i konstruktionen så innerchassit bör passa, ska även köpa linns springs då dem är styvare.


Top
   
PostPosted: Fri Dec 23, 2016 12:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
PBBP wrote:
Tonarmsplattan hade jag tänkt bygga en i trä med ett special tillverkat fäste för armen.

Men jag har läst runt lite på diverse utländska sidor att just Thorens td 150 och Linn LP12 är väldigt lika i konstruktionen så innerchassit bör passa, ska även köpa linns springs då dem är styvare.
Hej och välkommen till Selleri!

Kul idé! Men att Thorens TD150 och LP12 skulle vara väldigt lika i sin grundkonstruktion, tror jag inte betyder att infästningar och andra dimensioner stämmer med nödvändig precision för att vara helt utbytbara. Som Bill50x är inne på. Du måste nästan skruva isär och mäta/testa för att avgöra om det passar.

Varför skulle du vilja byta just subchassit? Tror det blir mycket enklare att bara göra en ny tonarmsplatta till Akiton. Jag har i och för sig ett original subchassi liggande om du skulle vara intresserad. PM:a i så fall, så löser vi det.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Dec 23, 2016 16:14 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Thu Dec 22, 2016 23:05
Posts: 5
Du har PM Mats


Top
   
PostPosted: Fri Dec 23, 2016 17:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Hej och välkommen till selleri, håll oss uppdaterad med projektet, bilder på hur det fortskrider är också kul.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Fri Dec 23, 2016 18:14 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Thu Dec 22, 2016 23:05
Posts: 5
Det ska jag absolut försöka göra, är dock väldigt dålig på att dokumentera saker och ting så ni får ursäkta om jag inte fottar hela vägen genom projektet.


Top
   
PostPosted: Sat Dec 24, 2016 03:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Hej
Skruvade ihop en TD150 i våras åt en bekant,mkt likheter med LP12'an.
Men,jag mätte inte men den kändes mindre i lådan än 12'an,är du säker att Linns subchassi
får plats/passar.
Tonarmsplatta,varför inte ta 12'ans platta,om den är lite för stor så ta den till ett snickeri där dom har
proffssågar och kapa den till rätt mått.
Tonarmsplattan har kommit i olika material genom åren så det finns säkert ngn här som har en äldre liggande.

Sök på "nätet",det finns mkt bilder och framför allt renoveringstrådar,även rätt rejäla ombyggnader.

Ska bli kul att följa,lycka till

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Tue Dec 27, 2016 12:24 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Thu Dec 22, 2016 23:05
Posts: 5
Dum fråga kanske, men hur kopplar jag loss min Linn arm. Räcker det att lossa skruven/bulten som sitter på höger sida av fästet ovanpå spelaren? Eller måste jag in under topp plattan?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited