selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:09

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Dec 14, 2016 17:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Någon som hört/jämfört ?
Gillade Uniti Qute2:an skarpt.

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
PostPosted: Sun Jan 08, 2017 03:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Bara läst mkt positiva reaktioner från mässor och publika visningar under senhösten.Köpte en Unitiqute2'a till min son i Juni då han var klar med Universitetet.Lite surt att det påannonseras en ny 2-3månader senare.

Tänkte faktiskt byta ohört till Atomen under senhösten,men ligger lite lågt för prisbilden börjar likna Linns under 90-talet.Då skilde det ganska mkt mellan England och Sverige.
Motsvarande gör det nu på Naim, England-Sverige.
Exempel,i höstas räknat i Svenska kronor kostade en Naim Atom 17600:- i England,i Sverige var priset satt till 23500:- vid förhandsbokning.
Trots samtal med handlare och importör så la/ligger dom kvar där.I Norge kostade Atomen vid samma tidpunkt 19900:-.
Vi är med i EU,momsen skiljer 5% mellan Sverige/England,där bör skillnaden ligga.Så köper jag så inte blir det i Sverige.
Konstigt att dom gör om samma misstag som Linn på 90-talet,vet många många som handlade Linn från England på 90-talet.OCH...då fanns ju inte internet,ännu enklare nu,bara i stort sett ett knapptryck så klart.

Jag vill stödja svenska handlare,MEN...inte till vilket pris som helst....no way.Tycker det är på gränsen till oförskämt 5900:- i prisskillnad :evil: .

Men dom som lyssnat och rapporterat på Naim forumet är mkt positiva.

Majik DSM,såg att du skrev det i rubriken.Köpte min Naim Unitiqute 2 ohört på rekommendation från en forum-medlem här.
Han sa att Unitiquté 2'an är dubbelt så bra och hälften så dyr,det inköpet på rekommendation har jag inte ångrat.
Han hade definitivt koll,brukar ha det :oops: :mrgreen: .

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sun Jan 08, 2017 11:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Blir nog att slå till på en Atom till våren :D

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
PostPosted: Sun Jan 08, 2017 11:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Kul,ser att du är från Luleå.Då kanske vi kan höras,är själv från fyrkantområdet.Skulle vara kul att höra den inspelad i hemmiljö.
En kompis som är extrem vinylkille,köper bara vinyl som är analogt inspelade sa då han lyssnade på Qute 2'an,det måste vara en bra Dac i den där :mrgreen:.
Enda gången jag hört honom säga ngt positivt om ngt digitalt, höll på att trilla av stolen.Han köpte en Linn Ikemi för många år sen,den stod ngr år i racken sen i garderoben.Jag frågade,varför köpte du den då du aldrig spelar på den,svar...ja men alla har ju en cd-spelare så jag tänkte att jag också ska ha en :roll: :mrgreen: .

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sun Jan 08, 2017 11:42 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Dec 06, 2006 00:21
Posts: 57
Även om jag inte handlar med Naim så tycker jag din uträkning är en liten överdrift och får handlarna att se giriga ut i sverige...

Fliker in med en liten notis här:
Priset i för en Atom (med HDMI) i England är 1700£ (18905:- ( 15124:- ex moms ) (detta utan betalningskostnader som gärna tar 2-3%)
Priset i sverige för Atom med HDMI är 23490:- ( 18792:- ex moms )
Priset i Norge för en Atom med HDMI är 20990:- NOK ( 22330:- ( 17864:- ex moms)

Skillnaden i pris är ca 900:- mellan Sverige & Norge vilket förklaras av valuta-kurser och vilken kurs de baserat sitt pris på från början.
Mot England så har vi frakt (ca 4-500kr med bra fraktavtal), betalningskostnader, svenska distributören kommer ta något och sedan svensk frakt och svenska skatter & löner för ca 3000:- påslag från den Engelska dagskursen. Är det oförskämt?

Hur Naim sätter sina priser vet jag inte, Linn sätter de efter en hypotetisk kurs (SEK mot Euro prislistan) som de hoppas kommer vara ett snitt över flera år så de inte behöver justera priserna...

Med vänlig hälsning, John
Foundation First wrote:
Bara läst mkt positiva reaktioner från mässor och publika visningar under senhösten.Köpte en Unitiqute2'a till min son i Juni då han var klar med Universitetet.Lite surt att det påannonseras en ny 2-3månader senare.

Tänkte faktiskt byta ohört till Atomen under senhösten,men ligger lite lågt för prisbilden börjar likna Linns under 90-talet.Då skilde det ganska mkt mellan England och Sverige.
Motsvarande gör det nu på Naim, England-Sverige.
Exempel,i höstas räknat i Svenska kronor kostade en Naim Atom 17600:- i England,i Sverige var priset satt till 23500:- vid förhandsbokning.
Trots samtal med handlare och importör så la/ligger dom kvar där.I Norge kostade Atomen vid samma tidpunkt 19900:-.
Vi är med i EU,momsen skiljer 5% mellan Sverige/England,där bör skillnaden ligga.Så köper jag så inte blir det i Sverige.
Konstigt att dom gör om samma misstag som Linn på 90-talet,vet många många som handlade Linn från England på 90-talet.OCH...då fanns ju inte internet,ännu enklare nu,bara i stort sett ett knapptryck så klart.

Jag vill stödja svenska handlare,MEN...inte till vilket pris som helst....no way.Tycker det är på gränsen till oförskämt 5900:- i prisskillnad :evil: .

Men dom som lyssnat och rapporterat på Naim forumet är mkt positiva.

Majik DSM,såg att du skrev det i rubriken.Köpte min Naim Unitiqute 2 ohört på rekommendation från en forum-medlem här.
Han sa att Unitiquté 2'an är dubbelt så bra och hälften så dyr,det inköpet på rekommendation har jag inte ångrat.
Han hade definitivt koll,brukar ha det :oops: :mrgreen: .

_________________
High Fidelity Custom AB


Top
   
PostPosted: Sun Jan 08, 2017 12:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Oj oj, inte gratis direkt, 49 000 £ per kanal... http://www.hifiplus.com/articles/naim-a ... rs/?page=3

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Sun Jan 08, 2017 13:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Linncredible wrote:
Oj oj, inte gratis direkt, 49 000 £ per kanal... http://www.hifiplus.com/articles/naim-a ... rs/?page=3
Du börjar inte bli snål på gamla dagar Linncredible :lol: ?

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Sun Jan 08, 2017 13:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Linncredible wrote:
Oj oj, inte gratis direkt, 49 000 £ per kanal... http://www.hifiplus.com/articles/naim-a ... rs/?page=3
Oj, det här blev ju helknas: detta var ju kommentar till Foundation firsts inlägg om Naim Statement i tråden "Installationstänk och inspiration". Sorry, admin får gärna flytta...

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Sun Jan 08, 2017 14:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
John wrote:
Även om jag inte handlar med Naim så tycker jag din uträkning är en liten överdrift och får handlarna att se giriga ut i sverige...

Fliker in med en liten notis här:
Priset i för en Atom (med HDMI) i England är 1700£ (18905:- ( 15124:- ex moms ) (detta utan betalningskostnader som gärna tar 2-3%)
Priset i sverige för Atom med HDMI är 23490:- ( 18792:- ex moms )
Priset i Norge för en Atom med HDMI är 20990:- NOK ( 22330:- ( 17864:- ex moms)

Skillnaden i pris är ca 900:- mellan Sverige & Norge vilket förklaras av valuta-kurser och vilken kurs de baserat sitt pris på från början.
Mot England så har vi frakt (ca 4-500kr med bra fraktavtal), betalningskostnader, svenska distributören kommer ta något och sedan svensk frakt och svenska skatter & löner för ca 3000:- påslag från den Engelska dagskursen. Är det oförskämt?

Hur Naim sätter sina priser vet jag inte, Linn sätter de efter en hypotetisk kurs (SEK mot Euro prislistan) som de hoppas kommer vara ett snitt över flera år så de inte behöver justera priserna...

Med vänlig hälsning, John
Foundation First wrote:
Bara läst mkt positiva reaktioner från mässor och publika visningar under senhösten.Köpte en Unitiqute2'a till min son i Juni då han var klar med Universitetet.Lite surt att det påannonseras en ny 2-3månader senare.

Tänkte faktiskt byta ohört till Atomen under senhösten,men ligger lite lågt för prisbilden börjar likna Linns under 90-talet.Då skilde det ganska mkt mellan England och Sverige.
Motsvarande gör det nu på Naim, England-Sverige.
Exempel,i höstas räknat i Svenska kronor kostade en Naim Atom 17600:- i England,i Sverige var priset satt till 23500:- vid förhandsbokning.
Trots samtal med handlare och importör så la/ligger dom kvar där.I Norge kostade Atomen vid samma tidpunkt 19900:-.
Vi är med i EU,momsen skiljer 5% mellan Sverige/England,där bör skillnaden ligga.Så köper jag så inte blir det i Sverige.
Konstigt att dom gör om samma misstag som Linn på 90-talet,vet många många som handlade Linn från England på 90-talet.OCH...då fanns ju inte internet,ännu enklare nu,bara i stort sett ett knapptryck så klart.

Jag vill stödja svenska handlare,MEN...inte till vilket pris som helst....no way.Tycker det är på gränsen till oförskämt 5900:- i prisskillnad :evil: .

Men dom som lyssnat och rapporterat på Naim forumet är mkt positiva.

Majik DSM,såg att du skrev det i rubriken.Köpte min Naim Unitiqute 2 ohört på rekommendation från en forum-medlem här.
Han sa att Unitiquté 2'an är dubbelt så bra och hälften så dyr,det inköpet på rekommendation har jag inte ångrat.
Han hade definitivt koll,brukar ha det :oops: :mrgreen: .
John !

Som jag skrev, de priser jag redovisade i tidigare inlägg är vad jag hade kunnat köpa Naim Atom för i England respektive Norge för i svenska kronor då i höstas vid då gällande pengakurs.
Frakten från England glömde jag,den hade gått på 289:- svenska,banköverföring 140:- om jag går in på bankkontor men det finns ju billigare sätt :wink:.
Importören sa att priset bör ligga på englandspriset plus 5% extra för momsen som är högre i Sverige,så det blir väl 20 000:-..eller som det brukar vara 19 995:- var uppgiften vi fick.
Det tyckte vi lätt rimligt men verkligheten blev ngt annat,hade detta gällt hade vi lagt en förhandsorder i Sverige.
Naim Atom är en instegsmodell som ska attrahera nya kundgrupper,dessa kundgrupper är oftast mellan 18-25-30år,uppvuxna med internet.Ta bara min son hans sambo,deras bekanta.Dom handlar allt på nätet,skor kläder, möbler mm,han köpte nyss en soffgrupp på nätet.

Ex,ska han köpa skor och modellen är ngr hundra billigare i Italien så klickar han bara på köpknappen och ngr dagar senare har han skorna.Så fungerar den generationen,det är verkligheten idag.
Ska man vara med i matchen kan det inte skilja 5-6000:- på en vara mellan England-Sverige,det är bara att anpassa sig eller dö så att säga.Sen går det ju alltid att sitta/komma med olika uträkningar,känns ointressant i sammanhanget.
Man får en offert/pris,tar ett beslut....klart 8) .

Obs John,har inte ngr tankar om Linns prisnivå i Sverige,ej heller kollat Naims dyrare sortiment i Sverige,detta gäller bara Atomen.

Over and out.... 8)

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sun Jan 08, 2017 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Skulle aldrig köpa skor på postorder, vill prova först. Detsamma gäller hifiutrustning. Fast det finns ju givetvis giribukar som bränner av några kvällar med gratis kaffe hos den välvillige handlaren och sedan går hem och kollar var han kan hitta varan billigast. Å så blir han sur när butiken inte står för service på apparaten när något krånglar...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Jan 09, 2017 08:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Bill50x wrote:
Skulle aldrig köpa skor på postorder, vill prova först. Detsamma gäller hifiutrustning. Fast det finns ju givetvis giribukar som bränner av några kvällar med gratis kaffe hos den välvillige handlaren och sedan går hem och kollar var han kan hitta varan billigast. Å så blir han sur när butiken inte står för service på apparaten när något krånglar...

/ B
Skulle inte heller göra det,kanske har konstiga fötter.Vill prova kläder,håller med.Men min son mfl köper allt och det passar,och han är NOGA med kläder :wink: .

Ang HIFI,skulle inte heller bete mig så mot ngn handlare,men vet man vad man ska ha så.Som man säger generellt,uppgett pris är bara utgångspunkten för förhandling....gäller alla branscher.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited