selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 12:00

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Stora konrörelser.
PostPosted: Thu Feb 17, 2005 16:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Här är en riktig navelskådarfråga (du kan sluta läsa nu Carl :) ).

När jag spelar vissa lp-skivors ytterspår får jag stora konrörelser på högtalarna som inte verkar ha något med musiken att göra. De försvinner när man kommer en eller ett par låtar in på skivan. Gissningsvis är det väl ojämnheter eller skevheter i skivan som är störst längst ut och som förmedlas via pickup och hela faderullan till högtalarna.

Är det någon annan som märkt detta, och kan det ha någon (teoretisk) inverkan på musiken? Inte för att jag bryr mig så mycket för det låter bra ändå, men det skulle ju vara kul att veta om någon tänkt på det.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 17, 2005 18:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Det märks helt klart men det är olika på olika skivor. Jag tror det är så lågfrekvent att det knappast påverkar ljudet. Dock fladdrar det så mycket ibland då man spelar högt på lågt utstyrda skivor att man blir orolig att något ska gå sönder.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 17, 2005 19:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 12, 2004 19:47
Posts: 135
Location: Boden
Tror även att rörelser i underlaget påverkar mycket, vibrationer i golv och väggar osv.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 17, 2005 19:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Teoretisktk kan det påverka musiken rent praktiskt tror jag inte det men det tar ju bland annat effekt från slutsteget som får jobba med onödiga signaler som dessutom innehåller mycket energi. sedan kan det ju teoretiskt uppstå doppler effekter eftersom konen rör på sig på ett sätt det inte borde. förr fanns något som hette subsonic filter just för att slippa sådana saker men de subsoniska filterna brukade göra mer skada än nytta.

så teoretikt ja och praktiskt kanske men det e inget att bry sig om det låter bra ändå.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 17, 2005 20:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Spot on! Bra svar, hepcat!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 17, 2005 20:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jag hade detta med, fast det fanns över hela skivan.
Skitjobbigt, men tack o lov sällsynt.
Märktes mest med Isobarik men även med Keltik. (hade bättre grejjer senare iof)
Jag hade dessutom reäla "bas-bumps" varje gång pickupen lades på/togs av.
Mutade försteget för att slippa det.
CD har vissa fördelar :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 18, 2005 10:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Jag har ocksa samma fenomen nar jag spelar vinyl, dock bara over en viss volym runt 70-72 pa Kairn. Tycker ocksa att det gor ont i sjalen nar det fladdrar. Mkt markligt.........funderar pa att satta dit overdraget pa hogtalarna for att slippa se elandet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 18, 2005 17:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
OTTO wrote:
Jag har ocksa samma fenomen nar jag spelar vinyl, dock bara over en viss volym runt 70-72 pa Kairn. Tycker ocksa att det gor ont i sjalen nar det fladdrar. Mkt markligt.........funderar pa att satta dit overdraget pa hogtalarna for att slippa se elandet.
Är det bara runt den nivån eller är det den nivån och uppåt. om det är den nivån och uppåt så lider du av rungång som börjar någonstans nedaför den nivån och det påverkar definitivt negativt.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 18, 2005 19:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
hepcat wrote:
Teoretisktk kan det påverka musiken rent praktiskt tror jag inte det men det tar ju bland annat effekt från slutsteget som får jobba med onödiga signaler som dessutom innehåller mycket energi. sedan kan det ju teoretiskt uppstå doppler effekter eftersom konen rör på sig på ett sätt det inte borde. förr fanns något som hette subsonic filter just för att slippa sådana saker men de subsoniska filterna brukade göra mer skada än nytta.
Innehåller signalen så mycket energi egentligen, med tanke på att den är så lågfrekvent menar jag?

Det jag själv kunde komma på var just eventuella dopplereffekter, samt om det stora fladdret kunde vara skadligt för högtalarna på nåt sätt, men då ingen på hififorum tagit upp det som ett argument i ordkriget om cd vs lp utgår jag från att det är lugnt 8)

Angående "subsonic filter" så minns jag när du nämner det, att brorsan hade en sån knapp på sin Kenwood-anläggning. Hördes absolut ingen skillnad om den var intryckt eller ej :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 19, 2005 00:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Klanters wrote:
brorsan hade en sån knapp på sin Kenwood-anläggning. Hördes absolut ingen skillnad om den var intryckt eller ej :D
Nej, inte på Kenwood. Inte heller på min 70-talsstärkare som jag hade i pojkrummet. Men lägg till ett enkelt högpassfilter efter ditt Linn-försteg så kommer du inte att gilla effekten. :wink:

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 19, 2005 14:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Lejonklou wrote:
Nej, inte på Kenwood. Inte heller på min 70-talsstärkare som jag hade i pojkrummet. Men lägg till ett enkelt högpassfilter efter ditt Linn-försteg så kommer du inte att gilla effekten. :wink:
Nä, det kan jag tro.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 19, 2005 15:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
alltså egentligen borde ju en sådan signal ge både en hel del doppler effekt samt konuppbrytningar...så frågan är om den är försumbar?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 19, 2005 17:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Haakan wrote:
alltså egentligen borde ju en sådan signal ge både en hel del doppler effekt samt konuppbrytningar...så frågan är om den är försumbar?
Nä effekten är kanske inte försummbar men alternativen är ju så mycket sämmre.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 19, 2005 18:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
hepcat wrote:
Haakan wrote:
alltså egentligen borde ju en sådan signal ge både en hel del doppler effekt samt konuppbrytningar...så frågan är om den är försumbar?
Nä effekten är kanske inte försummbar men alternativen är ju så mycket sämmre.
mycket möjligt, jag har inga större erfarenheter när det gäller vinyl tyvärr...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 20, 2005 14:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
hepcat wrote:
OTTO wrote:
Jag har ocksa samma fenomen nar jag spelar vinyl, dock bara over en viss volym runt 70-72 pa Kairn. Tycker ocksa att det gor ont i sjalen nar det fladdrar. Mkt markligt.........funderar pa att satta dit overdraget pa hogtalarna for att slippa se elandet.
Är det bara runt den nivån eller är det den nivån och uppåt. om det är den nivån och uppåt så lider du av rungång som börjar någonstans nedaför den nivån och det påverkar definitivt negativt.
Fladdret finns sakert genom hela registret men det blir kanske synligt nar man vrider upp volymen??

Vad gores?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited