selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:55

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sun Oct 09, 2016 17:16 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag har varit med på en demonstration hos en Linnhandlare där man demonstrerade att det inte var någon skillnad i prestanda på AEDSM och KEDSM vid strömmad musik. Jag håller med handlaren. Dessa två alternativ lät identiskt.


Top
   
PostPosted: Sun Oct 09, 2016 17:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Det är även Linns uttalade åsikt, åtminstone enligt deras teknik-/utvecklingschef.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Mon Oct 10, 2016 00:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Nu är vi inne på intressant saker. Me like :).

Vad gör skillnad och inte.

Gör möbeln skillnad på hur exakt dsm skickar ut sina digitala signaler? Nån som klarar höra skillnad i blindtest? I dont think so.
Det med högtalarna i rummet. Ok, har man ett rum smockat med högtalare. Klart att det kan bli resonanser osv. Men annars? Nä.
Gör olika rippar skillnade även om de är bit-identiska? Ja, det är skillnad enligt vissa. (foliehatt?)

Mythbusters borde ta upp det, ifall dom vore kompetenta och vetenskapliga, vilket dom förstås inte är. Tråkigt nog.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Mon Oct 10, 2016 10:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Det är inte så märkligt egentligen. Ju mer ett system är tunat, desto lättare kan man höra små effekter av tuning. Vid högtalartuning märks detta ofta tydligt, de sista små flyttarna på några få mm gör stor skillnad. En sådan liten förflyttning hörs inte om talaren står 30cm fel.
För flera år sedan vad det en intensiv debatt på Seller huruvida nätverkskablar, switchar o NASar gör skillnad eller ej. Tror det verkar vara etablerat nu att det har inverkan.
Nu råder det diskussion om Exakt DSM...


Top
   
PostPosted: Mon Oct 10, 2016 10:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Harald wrote:
Det är även Linns uttalade åsikt, åtminstone enligt deras teknik-/utvecklingschef.
Och vad ska han annars säga, då Linn går ut med "source is in the speaker" (Exaktbox)

Vi ska dock komma ihåg att de stora skillnaderna verkligen ligger där Linn säger de ligger!


Top
   
PostPosted: Thu Nov 17, 2016 00:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Kan uppdatera lite härifrån Pajala. Med kommentaren att jag inte justerat klart än. Men börjar närma mig.

Några saker (tror jag) att jag kan slå fast.

Det finns ingen högtalare som slår Komri när det gäller botten och topp. Rösterna är inte i närheten så klara och "naturliga" som med DS, solo, komri. Inte ens med exakt. Enligt mig är det STOR skillnad. Komri kickar E350As röv på båda punkterna. Sett filmer här. Glömmer aldrig några scener. Transformers 1. Scorponok-attack

När dom drar igång musiken. när dom drar igång howitzern från AC130n eller när dom drar igång gatling gun från A10 Warthog. När man körde det med komri. Så var man DÄR. Med E350A så.. tjaå.. tittar på man på i bakgrunden. 350A kan rocka soffan lite. Komri rockade rummet. Komri kör med sådant djup att man inte hör det. Den bara rör allt. In i grunden. Från botten.

Vid strömmad musik. Så kommer den inte nära i toppen heller. Röster blir mycket mer dova och lite "inspelade" eller "onaturliga". Inte alls samma öppenhet.

Det är en sorg att dom lade ned komri. För den är överlägsen i så många dimensioner vad exakt kan återskapa idag.

MEN. E350A har något som den gör bättre (tror jag) än komri (passivt). Nämligen midden. Mid-basgång är sjukt bra. Jag har hört basgångar jag inte hört tidigare med den här anläggningen. Den spelar väldigt oansträngt. Det märks att det är aktiv drivning.

Men jag saknar toppen. Jag saknar botten. Jag saknar komri.

Än så länge. Som sagt, är inte intrimmad än. Mer kommer framöver. Jag är fortfarande öppen för allt.

En sak är jag dock säker på. Komri är den ultimata högtalaren iaf när det kommer till absolut botten och absolut range. Hands down.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Thu Nov 17, 2016 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Hear you!
Jag har uttryckt samma sak på forumet alla år men det var ett herrans liv när 350 kom o jag sa just detta hehe 8)
(ni vet ju att jag berättat att han som utvecklade 350 och nu även E350 fortfarande har Komri som referens)

Men har du hört Exaktade Komri?
Det hade varit intressant.

PS
Förövrigt besökte jag en större Linnhandlarna för en tid sedan som sålt hela 20par Komri. :shock:
Hur många av hans kunder har bytt till andra burkar tror ni?


Top
   
PostPosted: Thu Nov 17, 2016 13:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Imponerande att en handlare lyckats sälja så många par. Linn gjorde endast ca hundra par Komri.


Top
   
PostPosted: Thu Nov 17, 2016 17:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Verkligen, men tror det beror på att de hade demoex. Det hade ingen annan butik vad jag vet.
Och med några sålda kommer besökare till dessa ägare bli sugna på egna par. Sen rullar det på...

Har besökt flera med LP12 på senare tid o shit va vinylsuget blir starkt!


Top
   
PostPosted: Thu Nov 17, 2016 19:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Verkligen, men tror det beror på att de hade demoex. Det hade ingen annan butik vad jag vet.
Och med några sålda kommer besökare till dessa ägare bli sugna på egna par. Sen rullar det på...

Har besökt flera med LP12 på senare tid o shit va vinylsuget blir starkt!
Onekligen är det så. Är inte dina barn stora nog att hålla fingrarna borta från vinylspelaren nu? Bara att köpa :D


Top
   
PostPosted: Thu Nov 17, 2016 22:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
The Archangel wrote:
Komri kickar E350As röv ...
+1

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
PostPosted: Fri Nov 18, 2016 01:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Sen även om man får tag på en Komri. Så vet man ju inte hur länge denna stöds av Linn. Hade det varit Naim så hade man aldrig oroat sig. Men med linn så vet man ju aldrig vad dom hittar på. Och med en extremhögtalare som Komri så är risken stor att man spränger nåt. Jag lyckades ju själv blåsa förstärkardelen bara genom att koppla in högtalaren utan att använda on/off-knappen.

Tråkigt att man går bakåt i utvecklingen.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Fri Nov 18, 2016 01:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Det största problemet verkar vara elementen. Det oavsett om Linn ger support eller ej...
Elektronik kan man alltid fixa till. Men nya element?

Isobarik o Keltik har dessa problem tex...
Så skaffa bara extra 4karray o baselelent.

Mina JBL har inte det problemet då där finns det omkoningssatser :D
Ett av skälen till mitt högtalarval.


Top
   
PostPosted: Fri Nov 18, 2016 09:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Sen kan man ju fråga sig om man ska fortsätta handla ett märke som lämnar sina premium kunder åt sitt öde?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Nov 18, 2016 10:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
pekka71 wrote:
Sen kan man ju fråga sig om man ska fortsätta handla ett märke som lämnar sina premium kunder åt sitt öde?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Du har så rätt Pekka, vissa delar måste man ju spara (tolvorna och uphoriken) men övriga delar skulle kunna bytas ut.
Något rörbestyckat skulle vara roligt att prova.
Var för c:a en månad sen och fyndade en Sonab anläggning åt en kompis, OA5 mkII, R7000, 85S och c500, kopplade snabbt upp anläggningen i vårat garage och började spela. Det öppna ljudet och musikaliteten är ju helt enastående i dessa gamla grejer. Men då var det ju inte delar från budget sidan på den tiden, vi räknade om priset till dagens penningvärde och anläggningen skulle idag ha kostat 39 000 kronor. Vi gav 1/39 del av det priset och jag måste säga att man kan få mycket "Stampa takten" för två Birgit Nilsson.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited