selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 17:02

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sat Oct 08, 2016 15:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Intressant diskussion det här.

Har nyss fått hem Linn igen. Har bara hunnit provspela lite grand. Får återkomma i ärendet framöver när jag hunnit utvärdera Exakt och Space :).

Gå från upptrimmad finjusterad Komri som är mer "old school" till det senaste med exakt och space. Intressant. Ingen komri-prestanda än. Men vi får se.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sat Oct 08, 2016 16:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Exakt (hehe) vad var din gamla setup och vad är din nya setup?


Top
   
PostPosted: Sat Oct 08, 2016 16:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
sportbilsentusiasten wrote:
Exakt (hehe) vad var din gamla setup och vad är din nya setup?
Ordvitsaren minsann :). Jag hade ju Komri, klimax solo, klimax kontrol och klimax ds. Allt nytt av senaste modell med dynamik osv.

Nu är det klimax exakt ds med exakt 350. Nån qnap-nas också.

Nätt lösning men verkar ha bra med klös.

Ska trimma lite mer under dagen nu.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sat Oct 08, 2016 18:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
Ja alla Klimaxburkar är orimligt sviniöst dyra. Hur skall man ha råd att komma med på linntåget?

Det finns Magik DSM, Majik Exaktbox osv. Själv sitter jag nu med Kiko medans KDSM blir KDSM/2.
Men det bästa av allt, RENEW. Om man struntar i glittriga skal kan man få riktigt prisvärd prestanda till verkligt bra pris.
Speciellt KDSM renew är grymt flexibel. Så man kan inte bortse från RENEW när man tittar på vart linn är på väg.
Och vem vet, med katalyst till exakt kanske det kommer "Exakt Renew" framöver också.

Sedan om Linn tillhandalhåller exakt development kit kan ju Anders på tonläget exaktifiera sina Klångedang utan workarounden att lura exakt att klångedang är KAN-högtalare. Det måste vara riktigt dåligt.

Där tror jag också att Lejonklou har underskattat komplexiteten att ta fram en vettig streamer. Jag är säker på att ha kan designa en riktigt väljudande krets, men mjukvaran som krävs för att få en DSM att snurra går det inte att ta fram och underhålla ensam. Vad blir annars nästa projekt, Lejonklou Grammofon?


Top
   
PostPosted: Sat Oct 08, 2016 18:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
The Archangel wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Exakt (hehe) vad var din gamla setup och vad är din nya setup?
Ordvitsaren minsann :). Jag hade ju Komri, klimax solo, klimax kontrol och klimax ds. Allt nytt av senaste modell med dynamik osv.

Nu är det klimax exakt ds med exakt 350. Nån qnap-nas också.

Nätt lösning men verkar ha bra med klös.

Ska trimma lite mer under dagen nu.
Ja Komri vet jag (vem blev den lycklige nya ägaren?) men resten var jag osäker på.
Är det samma DS du hade med Komri som du nu har till 350?


Top
   
PostPosted: Sat Oct 08, 2016 18:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
sportbilsentusiasten wrote:
The Archangel wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Exakt (hehe) vad var din gamla setup och vad är din nya setup?
Ordvitsaren minsann :). Jag hade ju Komri, klimax solo, klimax kontrol och klimax ds. Allt nytt av senaste modell med dynamik osv.

Nu är det klimax exakt ds med exakt 350. Nån qnap-nas också.

Nätt lösning men verkar ha bra med klös.

Ska trimma lite mer under dagen nu.
Ja Komri vet jag (vem blev den lycklige nya ägaren?) men resten var jag osäker på.
Är det samma DS du hade med Komri som du nu har till 350?

Det var en kille i sthlm som tog både komri och kilmax solo till. Bra kombo :)

Nä inte samma DS. Det här är en ny som jag har på prov.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sat Oct 08, 2016 20:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
fredrik wrote:
Och vem vet, med katalyst till exakt kanske det kommer "Exakt Renew" framöver också.
Klimax DS/2 och Klimax DSM/1 går redan nu att uppgradera med Katalyst i kombination med att man kan köpa Renew. 23700:- kostar det att få sin DS och KDSM i ett Renewchassi.

Är mycket nyfiken på om Linn kommer erbjuda Renew även till Exaktbox. Skulle vara en intressant produkt. Om ca ett halv till ett och ett halt år är det dags för folk att uppgradera sina Akurate Exaktbox och Klimax Exaktbox med Katalyst. Tänk om det då kommer Klimax Renew Exaktbox!


Top
   
PostPosted: Sat Oct 08, 2016 22:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
En sak jag inte hajar med Exakt är hur en dagsläget perfekt singnal ända fram till högtalarelementet är möjlig att förbättra?

Eller är det så att ex Majik exakt bara är nästan exaktoch akurate är näst intill exakt?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Oct 09, 2016 09:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
En sak jag inte hajar med Exakt är hur en dagsläget perfekt singnal ända fram till högtalarelementet är möjlig att förbättra?

Eller är det så att ex Majik exakt bara är nästan exaktoch akurate är näst intill exakt?
Ja, håller med om att Linn kommunicerar sin Exaktteknologi med en intressant vinkling. Du kan naturligtvis med rätta argumentera att en digital signal är lossless, så länge alla ettor och nollor i koden från källan finns bevarade ograverade genom kedjan. Så på den punkten behöver det inte vara någon skillnad mellan en MajikExaktDS eller en Klimax dito.

Jag utgår (har inte testat) från att de däremot skiljer sig i förmågan att omvandla analog signal till digital kod på analogingångarna. Där är det inte lossless. Plus skillander i övrig funktionalitet samt design.

Med samma tanke blir det sen inte längre lossless i själva omvandlingen från digital kod till analog signal och vidare till förstärkningen innan ljudet når högtalarelementen. Exaktboxarna borde därför skilja sig åt kvalitetsmässigt. Och den omvandlingen påverkas kanske också av hur den förlustfria digitala bearbetats i de tidigare burkarna. Så mindre omsorgsfull hantering av signalen i de burkarna kanske slår igenom i Exaktboxarna till slut i alla fall. Så tänker jag. Det skulle vara kul att prova någon gång under kontrollerade former.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Oct 09, 2016 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
pekka71 wrote:
En sak jag inte hajar med Exakt är hur en dagsläget perfekt singnal ända fram till högtalarelementet är möjlig att förbättra?

Eller är det så att ex Majik exakt bara är nästan exaktoch akurate är näst intill exakt?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Enligt denna tråd kan Akurate Exakt vara bättre än Klimax Exakt i vissa lägen, så visst finns det stor potential kvar i konceptet:
http://audiophilemusings.blogspot.co.uk ... ng-to.html

Du har helt rätt, det kan vara nästan exakt eller helt exakt.


Top
   
PostPosted: Sun Oct 09, 2016 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Har någon här på selleri identifierat någon skillnad på en DS/DSM med Exakt Link från Majik-, Akurate-, eller Klimax-serien när den spelat ihop med en Exaktbox eller högtalare med integrerat Exakt?

Frågeställningen gäller endast strömmad musik.


Top
   
PostPosted: Sun Oct 09, 2016 13:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ja det har demats flera ggr.
Den enhet som skickar ut Exaktlink gör skillnad.
Men exaktboxen är viktigare.


Top
   
PostPosted: Sun Oct 09, 2016 14:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
sportbilsentusiasten wrote:
Ja det har demats flera ggr.
Det finns inget likhetstecken mellan att det har demats och att någon kan höra skillnad på olika DS/DSM i ett Exaktsystem.

Upprepar därmed min fråga.
Har något hört skillnad på olika Linn DS/DSM i ett system med Exaktbox eller högtalare med integrerat Exakt?


Top
   
PostPosted: Sun Oct 09, 2016 16:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jag talar om mig självt, skulle varit tydligare 8)


Top
   
PostPosted: Sun Oct 09, 2016 16:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Roland wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Ja det har demats flera ggr.
Det finns inget likhetstecken mellan att det har demats och att någon kan höra skillnad på olika DS/DSM i ett Exaktsystem.

Upprepar därmed min fråga.
Har något hört skillnad på olika Linn DS/DSM i ett system med Exaktbox eller högtalare med integrerat Exakt?
Ja, man kan dema mycket. På 80-talet visades det frekvent hur alarmskrikorna i våra digitalklockor ödelade musikåtergivningen. Vad hände med den debatten egentligen, nu när vi alla springer omkring med mobiltelefoner och styr våra anläggningar med surfplattor som samtliga innehåller minst ett par egna högtalare?

Oavsett vad som går att dema - klarar inte Exaktboxen av att eliminera skräp och störningar från DS boxarna, så kan säkert olika DS ge olika resultat med samma Exaktbox/högtalare. Det kan jag tänka mig i alla fall.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited