selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:36

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Vart är Linn på väg?
PostPosted: Fri Sep 23, 2016 21:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Funderar om Linn håller på att försöka bli ett exklusivt lifestyle märke, där man försöker skapa sig status med att höja priserna

För egen del tycker jag man prissätter produkterna på ett sätt som inte motsvarar prestandan

Ett ex är Majik Lp 12 som för något år sen kostade 28 tusen, idag 37

Sen har kvalitén på t.e.x ekos se armar varit usel där jag känner till flera armar som inte klarat svingtest eller bara spelat dåligt

För mig känns det dystert att man inte varit mer rädd om sitt goda ryckte



Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Sep 23, 2016 22:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Död,dödare -Linn

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Fri Sep 23, 2016 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
För att skapa balans... jag håller inte med. Med några få undantag skulle jag vilja påstå att det låter bättre än någonsin. Exakt har medfört ett bättre ljud än någonsin samtidigt som man har behållit musikaliteten. Det negativa är att det goda ljudet kostar mer än någonsin. En gång i tiden var ju tex LP12 ett ovanligt prisvärt alternativ, det kan man ju knappast säga idag även om det finns våldsamt dyrare alternativ.

Exakt är ju dessutom ett inlåsande alternativ, typ Apple/MacIntosh/iEtc som egentligen inte gagnar någon utom Linns aktieinnehavare.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Sep 24, 2016 10:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Exempelvis köper man idag linns instegshögtalare majik 140 så kostar den 22700 och då får man inte ens med en vettig fot till den utan då skall man köpa till den för 5500kr (vidrigt oförskämt dyrt). Om man sedan vill köra den aktivt med instegsmodellen av slutsteg så får man punga ut 57000kr till. Allt som allt cirka 85000 kr och då har man bara högtalare och slutsteg. När man dessutom kommer med nya svindyra uppgraderingar hela tiden till sina produkter där man talar om hur vansinnigt mycket bättre allt blir med uppgraderingen vilket ochså kan tolkas som att dom prylar man lagt ut en mindre förmögenhet inte riktigt räcker till. Tänk er dom som köpte Akurate cdspelare till priset av 59000kr och som enligt linns marknadsföring var en sådan fantastisk produkt och så går det bara en kort tid så kommer Sneaky Ds en lösning till en femtedel av priset som enligt linn skullevara så mycket bättre, snacka om att känna sig blåst som Akurate cdspelar köpare. Sedan gickndet bara en kort period så kom maik ds som förvisso var dubbelt så dyr som sneaky men ochså enligt Linn så fantastiskt mycket bättre än sneaky. Man kan ju ifrågasätta varför Linn ofta släpper den lite sämre produkten först och inte den bästa produkten först. För mig är det självklara svaret att Linn har sett att detta är en metod att få kunden att ständigt uppgradera sina anläggningar. Nu marknadsför man Katalyst som något fantastiskt som kunden borde ha men det skulle inte förvåna mig ett dugg om dom redan nu har en uppgradering till Katalyst som man tänker släppa inom en kort framtid till en hög kostnad, där man talar om hur mycket bättre en uppgraderad version av Katalyst är.


Top
   
PostPosted: Sat Sep 24, 2016 18:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 21, 2006 20:03
Posts: 118
Location: umeå
Vad jag förstår så går försäljningen av exaktprodukter väldigt trögt.
Vilket jag förstår, varför betala dyrt för något utan sväng när det finns billigare med sväng.

_________________
LP12 Wakonda 2250 5125 Espek


Top
   
PostPosted: Sat Sep 24, 2016 18:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
morgan wrote:
Vad jag förstår så går försäljningen av exaktprodukter väldigt trögt.
Vad, mer specifikt, baserar du detta påstående på?

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Sat Sep 24, 2016 19:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 21, 2006 20:03
Posts: 118
Location: umeå
Linncredible wrote:
morgan wrote:
Vad jag förstår så går försäljningen av exaktprodukter väldigt trögt.
Vad, mer specifikt, baserar du detta påstående på?
Hört från handlare men hur det ser ut i verkligheten vet jag inte.

_________________
LP12 Wakonda 2250 5125 Espek


Top
   
PostPosted: Sun Sep 25, 2016 02:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Fritt reciterat från minnet:(och källan är Fredriks forum,Thomas OK och CJ1045)
"-Ryktet på gatan säger försäljningen av exakt går väldigt trögt (i UK)

"-Måste vara en väldigt lång gata,för jag har hört det ända bort till min gata" (i USA)

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sun Sep 25, 2016 08:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Andra handlare säger "jag hade inte överlevt utan Exakt". Vad är sanningen, vem vet.
Men hur de säljer i sverige, uk och usa är inte högsta prio.
De tittar troligen på deras globala försäljning.
Och hur Linn hade sålt utan Exakt kommer vi aldrig att veta.

En bättre (enda?) jämförelse torde kunna göras med konkurrenterna. Någon som har tid över till att jämföra nyckeltal från konkurrenter i branschen?


Top
   
PostPosted: Mon Sep 26, 2016 21:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
sportbilsentusiasten wrote:
Andra handlare säger "jag hade inte överlevt utan Exakt". Vad är sanningen, vem vet.
Men hur de säljer i sverige, uk och usa är inte högsta prio.
De tittar troligen på deras globala försäljning.
Och hur Linn hade sålt utan Exakt kommer vi aldrig att veta.

En bättre (enda?) jämförelse torde kunna göras med konkurrenterna. Någon som har tid över till att jämföra nyckeltal från konkurrenter i branschen?


LINN
https://www.endole.co.uk/company/SC0523 ... e=overview

NAIM
https://www.endole.co.uk/company/011164 ... io-limited

En annan bra länk :lol:
http://fof.se/blogg/susanna-radovic/bit ... utbrandhet

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Wed Sep 28, 2016 18:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
siffernisse wrote:
En annan bra länk :lol:
http://fof.se/blogg/susanna-radovic/bit ... utbrandhet
Tycker inte trådstartaren är bitter, snarare är det en riktigt viktig frågeställning :?
Blir dessvärre så att tråden stannar upp,

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
PostPosted: Thu Sep 29, 2016 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Jag tror att Linn hamnade lite i en oförutsedd situation med dessa båda snabbt på varandra följande uppgraderingar.
Först införde man EXAKT och för att inte göra de äldre Klimax DS-kunderna besvikna så valde man att så snabbt som möjligt erbjuda en EXAKT-uppdateringsmöjlighet till dessa. Denna uppdatering råkade också ge ett musikaliskt lyft, men detta var egentligen inte grundorsaken till uppdateringen.

Kort därefter så får Linn en möjlighet att utvärdera en ny DA-omvandlare. Denna visar sig kunna höjja DS-spelarnas prestanda avsevärt. Vad göra? Konkurrenterna håller säkert på och arbetar med samma Da-omvandlare så man kan inte vänta för länge.
Dessutom har man ett stort antal produkter där denna teknik skall in, Någon produkt måste bli den första med den nya "arkitekturen" och i detta fall blev det Klimax-DS. Tyvärr innebär detta att det kom två uppgraderingar snabbt efter varandra. Nästa Klimax DS-uppgradering kommer troligen när den nya arkitekturen förts in på samtliga DS:ar och man hunnit samla på sig mer erfarenhet av denna DA-omvandlare, garanterat har den mer potential än man lyckats ta fram på detta första försök.

Så hur skulle Linn gjort istället? Skulle man fört in DA-omvandlaren på Majik-DS först eller Akurate DS eller EXAKT? Skulle man avvaktat ett år till och släppt ändringen samtidigt över hela produktsortimentet?

Jag tror att Linn helt enkelt råkade hamnade i denna konstiga situation och valde denna utväg som bästa lösningen. Personligen så tycker jag att de tar oskäligt mycket för uppgraderingen, men det finns säkert en orsak till det också.

Om uppdateringen blir för billig så blir det svårt att motivera nypriset på en Klimax DS (man kan bygga en egen billigare med lösa delar). Alternativt skulle man få begära in de gamla korten och skrota dessa, vilket in heller känns speciellt trevligt med tanke på hur värdefulla dessa är...

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Thu Sep 29, 2016 14:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tror din analys är rimlig.
Att Katalyst kom först i KDS/KDSM är troligen för att det var enklast/snabbast att implementera den där.
Och ja, det ser ut som Katalys i princip endast är en ny DAC med nödvändiga modifieringar på moderkortet (annan kraftförsörjning av DAC'en) = gäller att Linn är snabbare än konkurenterna.


Top
   
PostPosted: Thu Sep 29, 2016 23:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
sportbilsentusiasten wrote:
Tror din analys är rimlig.
Att Katalyst kom först i KDS/KDSM är troligen för att det var enklast/snabbast att implementera den där.
Och ja, det ser ut som Katalys i princip endast är en ny DAC med nödvändiga modifieringar på moderkortet (annan kraftförsörjning av DAC'en) = gäller att Linn är snabbare än konkurenterna.
+1

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Fri Sep 30, 2016 09:46 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Linn, och även andra företag, introducerar väl ofta ny teknik i sina bäst presterande produkter först. Hur skulle det se ut annars? Majik DS med Katalyst som är bättre än Klimax DS. Nya Klimax DS kommer om ett år. Hur många Klimax DS skulle de få sälja under det året?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited