selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 128 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 9 Next
Author Message
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Thu Oct 27, 2016 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Tror det kommer bli tvärt om.
De som har LP12 i en linnrigg kommer då i större utsträckning att intressera sig för att byta till Exakt.


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Thu Oct 27, 2016 12:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Analogt eller digitalt spelar ingen roll tycker jag, bara slutresultatet blir bättre. Det vill jag ska driva utvecklingen framåt.

Med Katalyst upplever jag för första gången att 24 bitars 96kHz rippar av analoga masterband blir jämförbara med 45 rpm vinyllackar från samma analoga master. Det är vad jag kan jämföra. Jag skulle gladeligen haft masterbandet som referens, för att kunna säga vilken version som faktiskt återspeglar originalet bäst. Men det är rätt orealistiskt för oss vanliga dödliga.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Thu Oct 27, 2016 12:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Maffe wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
I gamla DSM kunde man enl handlaruppgift använda en analog väg men det kan inte Katalyst enl Konfig.
Det är nog denna inställning du syftade till?
Men volymen justeras ju iaf i DSM
Image
Vad jag minns fanns ett möjligt val att behålla den analoga signalen analog genom tidigare versioner av DSM. Jag har inte hittat det valet hos den Katalyst DSM som spelar hos mig nu, utan den analoga insignalen möter en A/D omvandlare efter ingångstrafon.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Thu Oct 27, 2016 14:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Digitalt vs analogt är för mig ointressant, bara budskapet kommer fram.
Hur många studios spelar in analogt och kör analogt hela vägen från start till mål nu för tiden?
Frågar för jag inte vet.


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Thu Oct 27, 2016 15:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Maffe wrote:
Digitalt vs analogt är för mig ointressant, bara budskapet kommer fram.
Hur många studios spelar in analogt och kör analogt hela vägen från start till mål nu för tiden?
Frågar för jag inte vet.
Nä det spelar ingen roll om singnalen är digital eller analog, problem blir för mig att när man tycker det analoga låter bättre när man då ska bli överbevisa med teknisk data att det digitala är bättre

De gånger digitalt har varit nära vinyl, ja då behöver 12'an justering antingen av underlag eller själva spelaren

Nu har jag inte hört katalyst och det ska bli intressant att höra

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Thu Oct 27, 2016 16:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
pekka71 wrote:
Nä det spelar ingen roll om singnalen är digital eller analog, problem blir för mig att när man tycker det analoga låter bättre när man då ska bli överbevisa med teknisk data att det digitala är bättre
Men eller hur?
Lite som att läsa en teknisk spec på en bil och försöka förstå om den är rolig att köra eller inte :)
Jag är nog inte så intresserad av tekniken bakom, vill bara att det ska lira!


Sedan är ju frågan som man behöver ställa sig själv "Hur bra är tillräckligt bra?" Är det ett självändamål att heltiden ha det nyaste? Det som fanns innan blir ju inte sämre för att något nyare, kanske bättre, har kommit ut på marknaden.
Nu är Klimax lite väl långt utanför min räckvidd eller ens vad jag är beredd att betala, men visst hoppas jag på att tekniken söker sig längre ner i pyramiden och blir tillgängligt för fler.


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Thu Oct 27, 2016 17:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
Nä det spelar ingen roll om singnalen är digital eller analog, problem blir för mig att när man tycker det analoga låter bättre när man då ska bli överbevisa med teknisk data att det digitala är bättre

De gånger digitalt har varit nära vinyl, ja då behöver 12'an justering antingen av underlag eller själva spelaren
Om måttstocken är att DS ska låta som en perfekt installerad maxad 12:a tror jag vi får svårt att lyckas. Det finns så många fundamentala brister och begränsningar hos analoga vinylspelare, som jag ärligt tror blir bra knepiga att implementera i en digital spelare (akustisk och mekanisk återkoppling, hastighetsvariationer, spårningsfel, klimatpåverkan, elektromagnetisk påverkan etc. etc.).

Om målet däremot är återskapande av informationen på inspelningsbandet, finns något mer konkret att jämföra mot. Åtminstone för företag som Linn, som sitter på en mängd egna masterband. Då borde det ju vara enkelt för dem att koppla in utrustning där de kan jämföra hur nära de kommer masterbandet med sina olika produkter.

Att musikindustrin idag väljer att eliminera alla fördelar digitaltekniken potentiellt kan ge, mot att ungdomar ska höra något i sina hörlurar på tunnelbanan är en helt annan problematik. För en rimligt påläst tekniker är det ganska komiskt att hitta den mest välljudande musikåtergivningen på vinyl år 2016.

Jag tycker inte Katalyst DS låter som min LP12a. Annorlunda ja, och på förhoppningsvis jämförbart material nu också kittlande likvärdigt :D.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Thu Oct 27, 2016 20:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
matss wrote:

Att musikindustrin idag väljer att eliminera alla fördelar digitaltekniken potentiellt kan ge, mot att ungdomar ska höra något i sina hörlurar på tunnelbanan är en helt annan problematik. För en rimligt påläst tekniker är det ganska komiskt att hitta den mest välljudande musikåtergivningen på vinyl år 2016.
Det här är lite tragikomiskt, vi får vara tacksamma för att LP12:ans brister i spårförmågan leder till att många grammofonskivor totalt sätt låter bättre idag än "perfekta" digitala spår..

Jävligt irriterande för mig som inte har plats att ha mina 3000 LP skivor, grammofon, Lingo och Linto framme. Om det funnits något smidigt sätt att "spela in dessa" digitalt medelst en KDSM och en laptop..


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Thu Oct 27, 2016 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
fredrik wrote:
Det här är lite tragikomiskt, vi får vara tacksamma för att LP12:ans brister i spårförmågan leder till att många grammofonskivor totalt sätt låter bättre idag än "perfekta" digitala spår..
Nu var det inte i första hand brister i analog avspelning jag syftade på :wink:, utan det tröttsamma pågående "loudness war" som skapar tokkomprimerade digitala filer även om de säljs som "högupplösta" på HDTracks/Qobuz :shock:. Varför har Daft Punk Random Access Memories 6 dB större dynamik på LP jämfört med Qobuz Studio Master (24 bitar/88kHz)? Och det finns oändligt många fler exempel.

http://www.analogplanet.com/content/swe ... MqvYIMs.97 Intressant från Analog Planet. Funkar det för 14 000 kr, så återstår bara rippjobbet i realtid på styvt 2 000 mantimmar...

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Thu Oct 27, 2016 21:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
fredrik wrote:
Jävligt irriterande för mig som inte har plats att ha mina 3000 LP skivor, grammofon, Lingo och Linto framme. Om det funnits något smidigt sätt att "spela in dessa" digitalt medelst en KDSM och en laptop..
Fast där har du väl möjligheten att ta signalen digitalt ut från KDSM och in i datorn, dock är det ju ett hästjobb utan dess like beroende på om du vill splittå upp varje spår eller nöjer dig med en fil per sida.
Dock kanske jag hade valt att uppgradera till "Katalyst" innan ett sådant jättejobb!


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Thu Oct 27, 2016 23:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
fredrik wrote:
matss wrote:

Att musikindustrin idag väljer att eliminera alla fördelar digitaltekniken potentiellt kan ge, mot att ungdomar ska höra något i sina hörlurar på tunnelbanan är en helt annan problematik. För en rimligt påläst tekniker är det ganska komiskt att hitta den mest välljudande musikåtergivningen på vinyl år 2016.
Det här är lite tragikomiskt, vi får vara tacksamma för att LP12:ans brister i spårförmågan leder till att många grammofonskivor totalt sätt låter bättre idag än "perfekta" digitala spår..

Jävligt irriterande för mig som inte har plats att ha mina 3000 LP skivor, grammofon, Lingo och Linto framme. Om det funnits något smidigt sätt att "spela in dessa" digitalt medelst en KDSM och en laptop..
Vinyl på LP12 är fortfarande bäst, men Katalyst är närmare än DS/2 var förr.
På samma sätt som KDS/0 var närmare än CD12, och varje uppdatering av KDS sedan dess varit.
Nära nog kan bara den enskilde svara på


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Fri Oct 28, 2016 08:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
matss wrote:
fredrik wrote:
Det här är lite tragikomiskt, vi får vara tacksamma för att LP12:ans brister i spårförmågan leder till att många grammofonskivor totalt sätt låter bättre idag än "perfekta" digitala spår..
Nu var det inte i första hand brister i analog avspelning jag syftade på :wink:, utan det tröttsamma pågående "loudness war" som skapar tokkomprimerade digitala filer även om de säljs som "högupplösta" på HDTracks/Qobuz :shock:. Varför har Daft Punk Random Access Memories 6 dB större dynamik på LP jämfört med Qobuz Studio Master (24 bitar/88kHz)? Och det finns oändligt många fler exempel.

Precis, men det är ju själva poängen, en grammofon kan inte återge en sådan sönderkomprimerad smörja utan att nålen hoppar. Så dom tvingas stoppa ner en mycket bättre mastring på LP. Tänk om dom kunde släppa denna mastring på FLAC istället för loudness war FLACarna.. :)


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Fri Oct 28, 2016 08:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
Maffe wrote:
fredrik wrote:
Jävligt irriterande för mig som inte har plats att ha mina 3000 LP skivor, grammofon, Lingo och Linto framme. Om det funnits något smidigt sätt att "spela in dessa" digitalt medelst en KDSM och en laptop..
Fast där har du väl möjligheten att ta signalen digitalt ut från KDSM och in i datorn, dock är det ju ett hästjobb utan dess like beroende på om du vill splittå upp varje spår eller nöjer dig med en fil per sida.
Dock kanske jag hade valt att uppgradera till "Katalyst" innan ett sådant jättejobb!
Utveckla gärna hur detta skulle gå till? Menar du att jag kan få ut ljudet i 24/192 på något sätt från grammofon?

Det coolaste vora att hitta en app som kopplat till "soundhound" automatiskt taggade musiken medans den rippas/spelas.


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Fri Oct 28, 2016 09:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
fredrik wrote:
Utveckla gärna hur detta skulle gå till? Menar du att jag kan få ut ljudet i 24/192 på något sätt från grammofon?

Det coolaste vora att hitta en app som kopplat till "soundhound" automatiskt taggade musiken medans den rippas/spelas.
Får nog ta tillbaka det jag skrev :oops:
Har för dålig Klimax-kunskap helt enkelt, det är ADSM som har digitala utgångar.


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Fri Oct 28, 2016 10:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
pekka71 wrote:
Nä det spelar ingen roll om singnalen är digital eller analog, problem blir för mig att när man tycker det analoga låter bättre när man då ska bli överbevisa med teknisk data att det digitala är bättre

De gånger digitalt har varit nära vinyl, ja då behöver 12'an justering antingen av underlag eller själva spelaren
Om måttstocken är att DS ska låta som en perfekt installerad maxad 12:a tror jag vi får svårt att lyckas. Det finns så många fundamentala brister och begränsningar hos analoga vinylspelare, som jag ärligt tror blir bra knepiga att implementera i en digital spelare (akustisk och mekanisk återkoppling, hastighetsvariationer, spårningsfel, klimatpåverkan, elektromagnetisk påverkan etc. etc.).
Pekka71 menar givetvis (tror jag) musikaliska kvaliteter.
Som tidigare skrivet, LP12 är överlägsen


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 128 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 9 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited