selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 16:13

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 128 posts ]  Go to page 1 2 3 4 59 Next
Author Message
 Post subject: Katalyst
PostPosted: Wed Sep 21, 2016 19:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Linn har tillkännagivit helt nya Klimax DS och Klimax DSM.

Enligt dem själva ingen liten förändring utan en helt ny DAC-arkitektur som de kallar Kalyst och det ska vara den största uppgraderingen de hittills släppt till Klimax DS och Klimax DSM.

Länkar:

Katalyst
Produkterna med Katalyst
Nya webbsidan


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Wed Sep 21, 2016 19:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Spännande!

Men om jag tänker rätt påverkar detta bara "analoga" DS(M), som körs i den konfigurationen. Med Exakt används ju inte DA-omvandlaren i DS(M)?

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Wed Sep 21, 2016 19:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Absolut verkar det vara så.
Att denna uppgradering så småningom även kommer till alla Exaktbox är kanske inte ett orimligt scenario.

Undra om denna uppgradering innebär en ny omgång av Klimax Renew på begagnatmarknaden?


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Wed Sep 21, 2016 20:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Intressant. Vad som går att läsa av marknadsmaterialet absolut inget nytt under solen enligt mig. Annat än hederlig beprövad ingenjörskunskap när det gäller digital till analog omvandling. Finns miltals trådar om dessa ämnen på forum världen över.

Låter Katalyst dramatiskt bättre än befintliga DS undrar man ju hur Linn lyckats undvika denna kunskap hittills i befintliga lösningar? Samtidigt undrar jag hur Linn tar betalt av oss för den ökande mängden mjukvaruutveckling till nuvarande produkter.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Wed Sep 21, 2016 21:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
matss wrote:
Låter Katalyst dramatiskt bättre än befintliga DS undrar man ju hur Linn lyckats undvika denna kunskap hittills i befintliga lösningar?
Det är väl inte märkligare än att Linn kontinuerligt lär sig hur man kan göra något bättre. Det gäller både hårdvara och mjukvara. Hur tänker du med din frågeställning?
matss wrote:
Samtidigt undrar jag hur Linn tar betalt av oss för den ökande mängden mjukvaruutveckling till nuvarande produkter.
Just i det här fallet med Katalyst handlar det om en hårdvaruuppgradering som Linn tar ganska bra betalt för.


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Wed Sep 21, 2016 23:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Framför allt så har dom lärt sig hur man mjölkar Linn-nördarna på pengar :D


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Wed Sep 21, 2016 23:31 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
musikpolisen wrote:
Framför allt så har dom lärt sig hur man mjölkar Linn-nördarna på pengar :D
Ja - genom att fortlöpande förbättra sina produkter. Underbart! Vi är väl många Linnördar som är glada över att ha bättre prestanda i sina system än någonsin tidigare, och som kan tänka oss att eventuellt spendera ännu mer pengar på Linnutrustning, om detta ger ytterligare bättre musikåtergivning.


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Thu Sep 22, 2016 01:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Roland wrote:
Det är väl inte märkligare än att Linn kontinuerligt lär sig hur man kan göra något bättre. Det gäller både hårdvara och mjukvara. Hur tänker du med din frågeställning?
Vad jag menar är att jag inte kan se något genuint nytt i Katalyst, som en duglig konstruktör inte redan borde haft full koll på. Stabil referensspänning, noggrann klocka, nätdelarnas betydelse och en högkvalitativ I/V omvandling i utgångssteget är alla sen länge välkända sunda konstruktionslösningar för digital till analog omvandling, som vad jag känner till inte utvecklats med någon ny banbrytande teknologi den senaste tiden.

Utgångstransformatorerna på original KDS var smärtsamt underdimensionerade för basrik musik. Vilket Linn kände till och hänvisade till att användaren själv skulle mixa om sina problemskivor :?, tills KDS/1 kom. För något jag i det närmaste skulle vilja betrakta som ett rent konstruktionsfel. Jag är glad jag lyckades sälja min nyinförskaffade Renew DS/0 direkt igen och utan förlust, annars hade det kunnat bli en dyrköpt erfarenhet för 30 000 kr.

Visst är det fantastiskt roligt att Linn fortsätter försöka förfina sina produkter till oss. Men hur mycket ska förbättringarna behöva kosta?
Roland wrote:
matss wrote:
Samtidigt undrar jag hur Linn tar betalt av oss för den ökande mängden mjukvaruutveckling till nuvarande produkter.
Just i det här fallet med Katalyst handlar det om en hårdvaruuppgradering som Linn tar ganska bra betalt för.
Så länge Linn ger bort sin mjukvaruutveckling gratis till oss, behöver de täcka ökande kostnader för den på produkter de tar betalt för - bra betalt. Så ser i alla fall jag det. Och då upprepas frågan för mig - hur mycket får vi betala för värdet av hårdvaruuppgraderingarna?

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Thu Sep 22, 2016 09:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Mats, glöm inte att Linn var först av alla med "kvalitets"-streaming
Jag har påtalat många ggr att de släppte en icke-färdig produkt (samma sak med Exakt), men det är så man tvingas göra som tillverkare om man utvecklar något nytt. Och nytt det var både DS och Exakt.

Då är det naturligt att det sker snabb utveckling till en början. En kund som köper ny tekning får räkna med lite småstrul och ständiga uppgraderingar i början.
(även om jag fortfarande tycker att Linn borde filat lite mer innan de släppte DS och Exakt, men min kritik avser i första avser mjukvaror och användarinterface. Hårdvaran var tillräckligt bra direkt imho)

Om man ser på hur uppgraderingarna kommer så ser man att det är snabb utveckling i början.
KDS/0 med helt ny teknologi kom 2007 med /1 två år efteråt = de lärde sig massor vilket ledde till möjligheten att förbättra HW endast två år senare

Exakt med helt ny teknologi kom 2014, KDS/2 kom 2015 = de lärde sig massor av Exakt.

Frågan är vad Katalyst är. Är det en förbättring med fokus på Exaktutgången eller den analoga utsignalen?
Kommer det även uppgraderingar av Exaktbox?

Oavsett vilket tycker jag att Linn har allt för högt pris på uppgraderingarna :!:
Jag tvekade länge innan jag beställde andra uppgraderingen. Nu vete tusan... :?
KDS kostade som en småbil och då vore det klädsamt att antingen släppa många billigare uppgraderingar eller FÅ dyra.



Nedan har du HELT rätt i. Problemet är dock i första hand hur de presenterar förbättringarna. Helt idiotiskt att mellan raderna säga att gamla KDS var skit. Varför inte den approach jag beskriver ovan "hurra, nu har vi lärt oss ännu mer, därför kan vi nu släppa Katalyst"
matss wrote:
Vad jag menar är att jag inte kan se något genuint nytt i Katalyst, som en duglig konstruktör inte redan borde haft full koll på. Stabil referensspänning, noggrann klocka, nätdelarnas betydelse och en högkvalitativ I/V omvandling i utgångssteget är alla sen länge välkända sunda konstruktionslösningar för digital till analog omvandling, som vad jag känner till inte utvecklats med någon ny banbrytande teknologi den senaste tiden.


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Thu Sep 22, 2016 10:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
per wrote:
musikpolisen wrote:
Framför allt så har dom lärt sig hur man mjölkar Linn-nördarna på pengar :D
Ja - genom att fortlöpande förbättra sina produkter. Underbart! Vi är väl många Linnördar som är glada över att ha bättre prestanda i sina system än någonsin tidigare, och som kan tänka oss att eventuellt spendera ännu mer pengar på Linnutrustning, om detta ger ytterligare bättre musikåtergivning.
Tror iof att musikpolisen bara avsåg prislappen. :wink:

Han kanske var med på 80/90-talet då handlarna sålde Linn med argumentet, "dyr inträdesbiljett men därefter många och billiga uppgraderingar". Vilket sedan stämde!! Många var även gratis.
OK, vi får mjukvaruuppdateringar gratis men värdet är tveksamt så deras prestanda inte alltid ökar.


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Thu Sep 22, 2016 10:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Roland wrote:
Enligt dem själva ingen liten förändring utan en helt ny DAC-arkitektur som de kallar Kalyst och det ska vara den största uppgraderingen de hittills släppt till Klimax DS och Klimax DSM.
Någon som vet mer om det nya?
Någon som berättat hur de låter?
Och när kommer de ut till demo? Hoppas det är ASBRA :shock:

Intressant att Linn inte nämner Exakt
Quote:
Linn’s 4th Generation DAC Architecture
1991 — Numerik
1998 — CD12
2007 — Klimax DS
2016 — Katalyst


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Thu Sep 22, 2016 11:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
sportbilsentusiasten wrote:
Någon som vet mer om det nya?
Någon som berättat hur de låter?
Enligt vad jag läst så verkar det vara en stor prestandaskillnad.
sportbilsentusiasten wrote:
Och när kommer de ut till demo?
Redan nu är nya Klimax DS och Klimax DSM bestyckade med Katalyst.
sportbilsentusiasten wrote:
Intressant att Linn inte nämner Exakt
Quote:
Linn’s 4th Generation DAC Architecture
1991 — Numerik
1998 — CD12
2007 — Klimax DS
2016 — Katalyst
Förklaringen ligger säkert i att Linn använde samma DAC-arkitektur i Exaktbox som vad de gjorde i DS. Exaktbox är väl egentligen flera DS (en för varje frekvensregister) i en och samma låda.
sportbilsentusiasten wrote:
Frågan är vad Katalyst är. Är det en förbättring med fokus på Exaktutgången eller den analoga utsignalen?
Eftersom att det i nuvarande skede endast finns till Klimax DS och Klimax DSM så gäller det den analoga utsignalen.
Klimax DS och Klimax DSM har bägge analog utsignal. Klimax Exakt DSM saknar analog utsignal.
Linn har i och med detta bytt DAC och den nya har en spec på PCM 768kHz/32-bit och även DSD 22,4MHz. Stor skillnad rent siffermässigt jämfört med den nu utbytta kretsen.
sportbilsentusiasten wrote:
Kommer det även uppgraderingar av Exaktbox?
Det kan vi väl förvänta oss eftersom att en av uppgifterna för Exaktbox är att skicka ut en analog musiksignal. Har dock läst att det dröjer till nästa år.
sportbilsentusiasten wrote:
Oavsett vilket tycker jag att Linn har allt för högt pris på uppgraderingarna :!:
Ja. Att ha en streamer från Linn på Klimaxnivå som man löpande vill uppgradera (DS/1 => DS/2 => DS/3) är mycket dyrt.


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Thu Sep 22, 2016 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Mats, glöm inte att Linn var först av alla med "kvalitets"-streaming
Sant. Det är jag innerligt glad för och den huvudsakliga anledningen jag sitter med min KDS idag. Deras långa erfarenhet med uppspelning av digitala filer och integration av strömningstjänster gör strömmad avlyssning till ett sant nöje för mig idag. Men...

Vad jag förstår är Katalyst en ren uppgradering av digital till analog-omvandlingen i deras spelare, inget annat. De första kommersiella CD-spelarna såg dagens ljus i början på 80-talet. Vilket sannolikt betydde att teknologi för digital till analog omvandling började utvecklas långt innan dess. Det finns idag alltså minst upp mot 50 års samlad erfarenhet av digital till analog omvandling att tillgå. Knappast ny teknologi i min värld då. Utgångstransformatorer i elektronik har använts brett sen man uppfann aktiva förstärkarkopplingar i början av 1900-talet.

Därför förvånar det mig något att Linn fortfarande hittar så dramatiska förbättringar som Katalyst verkar vilja göra sken av, för vad som i grund och botten ser ut som ganska mogen teknologi i mina ögon. Nu förstår jag att Katalyst också innehåller nya kretsar med uppdaterad prestanda - där PCM 786 kHz/ 32 bit nämns. Redan verklig D/A prestanda på 96 kHz/ 24 bitar spänner upp ett omfång som överstiger allt vi människor någonsin visat sig kunna uppfatta med vår hörsel, och långt mycket mer än vad resten av en normal (ej supraledande) musikåtergivningskedjan/lyssningsmiljö klarar av. Vilken förstärkare eller lyssningsrum kan visa upp ett signal/brusförhållande på 192 dB?

Och hur synkar förra årets klockuppgradering för 30 000 kr in i detta?

Samtidigt blir jag naturligtvis glad att Linn fortsätter förfina sina produkter för ännu starkare musikupplevelser till oss trogna kunder. Ska bli spännande att höra hur bra det låter under kontrollerade former. Jag är väldigt nöjd med musikspelandet hemma hos mig redan idag, utan vare sig klockfix eller Katalyst.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Thu Sep 22, 2016 13:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
Vad jag förstår är Katalyst en ren uppgradering av digital till analog-omvandlingen i deras spelare, inget annat. De första kommersiella CD-spelarna såg dagens ljus i början på 80-talet. Vilket sannolikt betydde att teknologi för digital till analog omvandling började utvecklas långt innan dess. Det finns idag alltså minst upp mot 50 års samlad erfarenhet av digital till analog omvandling att tillgå. Knappast ny teknologi i min värld då. Utgångstransformatorer i elektronik har använts brett sen man uppfann aktiva förstärkarkopplingar i början av 1900-talet.

Därför förvånar det mig något att Linn fortfarande hittar så dramatiska förbättringar som Katalyst verkar vilja göra sken av, för vad som i grund och botten ser ut som ganska mogen teknologi i mina ögon.
Du har en poäng helt klart!
Men vi får hoppas att det verkligen ÄR dramatiska förbättringar. :D

Nu vet vi inte så mycket mer är vad som står på hemsidan men det verkar vara mer än bara själva DAC'en.
Quote:
improved Data Optimisation, superior Master Clock, independent Power Supplies, a new ultra-low distortion Output Driver and crucially, for the first time, a high-stability input Reference Level.

Här ligger det verkliga problemet imho. (fast den kostade ca 40k vill jag minnas)
matss wrote:
Och hur synkar förra årets klockuppgradering för 30 000 kr in i detta?


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Thu Sep 22, 2016 13:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Roland wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Någon som vet mer om det nya?
Någon som berättat hur de låter?
Enligt vad jag läst så verkar det vara en stor prestandaskillnad.
Läst av de som lyssnat eller läst på linns hemsida?

Jag behöver verkligen läsa in på detta märker jag. Tack Roland för feedback, hade helt missat Katalyst.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 128 posts ]  Go to page 1 2 3 4 59 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited