selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 09, 2024 22:39

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 128 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 59 Next
Author Message
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Mon Sep 26, 2016 08:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Förstår
Ge exempel på hur det skulle vara om du hade fått bestämma hos Linn.
Då hade jag försökt sprida hårdvaruutvecklingskostnaderna jämt på samtliga produkter som kommer utnyttja tekniken, och differentiera priserna med skillnaderna i komponent/tillverkningskostnader mellan produkterna. men framförallt hade jag funderat hårt på hur jag skulle kunna ta betalt för mjukvaruutvecklingen.
Tror du får vara mer konkret Mats. Frågar man Linn så kommer dom säga samma sak som du i texten ovan :wink:
Ta dessa produkter och ange DITT pris för nyinköp och "Katalyst uppgradering": (Linns priser i parantes)
- Majik DS (25)
- Akurate DS (60)
- Klimax DS (180)
- Exaktbox Akurate 10 (62)
- Klimax 350 Exakt (520)
- mjukvaruuppdatering (gratis)


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Mon Sep 26, 2016 12:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Var man ska ta ut tex utvecklingskostnader kan förstås diskuteras i det oändliga. Ofta brukar någon form av rättviseskäl ventileras. "Ska jag vara med och betala ett cykelställ i vår förening, jag som inte ens har cykel."
Sanningen är väl snarare att Linn tar ut så mycket det går för respektive produkt och så får helt enkelt nödvändiga kostnader rymmas inom intäkterna. Troligen betalar därmed Klimax-kunderna en större andel av r&d än vad sneaky-kunderna gör, eftersom de senare kan antas vara mer prismedvetna och att konkurrensen är större.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Mon Sep 26, 2016 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
matss wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Förstår
Ge exempel på hur det skulle vara om du hade fått bestämma hos Linn.
Då hade jag försökt sprida hårdvaruutvecklingskostnaderna jämt på samtliga produkter som kommer utnyttja tekniken, och differentiera priserna med skillnaderna i komponent/tillverkningskostnader mellan produkterna. men framförallt hade jag funderat hårt på hur jag skulle kunna ta betalt för mjukvaruutvecklingen.
Tror du får vara mer konkret Mats. Frågar man Linn så kommer dom säga samma sak som du i texten ovan :wink:
Ta dessa produkter och ange DITT pris för nyinköp och "Katalyst uppgradering": (Linns priser i parantes)
- Majik DS (25)
- Akurate DS (60)
- Klimax DS (180)
- Exaktbox Akurate 10 (62)
- Klimax 350 Exakt (520)
- mjukvaruuppdatering (gratis)
Förstår inte riktigt varför jag behöver vara mer konkret. Vad är det du inte följer med på i mitt resonemang?

Jag läste någonstans att en ny Klimax DSM blir 20 000 kr dyrare med Katalyst. Tycker spontant den prisnivån plus arbetskostnad kändes mer rimlig för uppgraderingen. Och de som precis uppgraderat med nya klockan kanske borde erbjudas ett speciellt attraktivt inbyte, eftersom de ju redan investerat i en del av Katalyst arkitekturen.

Att Linn byter ut hela moderkortet vid varje uppgradering av elektroniken är deras val och inget som jag tycker ska behöva belasta deras kunder som gjort grundinvesteringen. Ungefär som att byta ut allt utom träramen på LP12:an vid varje uppgradering, även om det bara är lagret som fått ny skruvinfästning. I min värld är det då inte längre ett modulärt tänkande, utan vi kunder får "köpa om" produkten, gång efter gång.

Jag har mycket svårt att tro uppgraderingen av Klimax E350 kommer gå lös på ens i närheten av 536 000 kr. Visst är det säkert inte 12 fullständiga Katalyst som behövs i den lösningen, men ändå. Det ska bli kul att se hur de prissätter den uppgraderingen. Så ett annat förslag till pris för KDS/KDSM uppgradering skulle kunna vara E350 uppgraderingen / 12 + typ fullt pris för de komponenter som delas av kanalerna i den lösningen.

Min huvudfundering är ändå hur Linn kan börja få ersättning direkt för den ökande mängden mjukvarutveckling som finns i deras nya produkter. Utan att det ska behöva gå ut över hårdvarupriserna. Till Exakt har det tillkommit en ansenlig mängd funktionalitet och prestandaförbättringar, som jag kan tänka mig vi kunder absolut skulle kunna tänka oss köpa till som uppgraderingar, precis som för Katalyst.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Mon Sep 26, 2016 16:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
Förstår inte riktigt varför jag behöver vara mer konkret. Vad är det du inte följer med på i mitt resonemang?
Förstår inte hur du tänker avseende att antalet DAC'ar skulle avgöra pristet linjärt.
Det blir tokigt inom Klimax-serien där vissa produkter (se dina exempel) har många DAC'ar.
Samt stökar till prissättning i Majik och Akurate-serierna som (vad jag förstår) haft samma DAC'ar som Klimax. Ska deras uppgraderingar kosta som Klimax?

Det är ju du som flera gånger i tråden lyfter frågan om pris och att man ska dela på kostnaden.
Då kommer följdfrågan naturligtvis, hur då menar du?
matss wrote:
Min huvudfundering är ändå hur Linn kan börja få ersättning direkt för den ökande mängden mjukvarutveckling som finns i deras nya produkter. Utan att det ska behöva gå ut över hårdvarupriserna. Till Exakt har det tillkommit en ansenlig mängd funktionalitet och prestandaförbättringar, som jag kan tänka mig vi kunder absolut skulle kunna tänka oss köpa till som uppgraderingar, precis som för Katalyst.
Hur många HW-produkter (som innehåller SW) finns det där kunder betalar för SW-uppdateringar?
Skälet är att "produkten" är hårdvaran! Att den innehåller mjukvara för att fungera är inget som kunden vill betala för.
Dessutom VILL företagen att produkten har senaste programvaran, hopplöst att ge support&utveckla produkten om de ska stödja flera generationer kod.

Att sälja mjukvara (inkl uppgraderingar) skapar stora utmaningar då företaget snabbt hamnar i en ohanterbar situation med olika versioner som behöver stödjas.
Det vill Linn (liksom alla andra företag som säljer HW) undvika.


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Mon Sep 26, 2016 16:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Sanningen är väl snarare att Linn tar ut så mycket det går för respektive produkt och så får helt enkelt nödvändiga kostnader rymmas inom intäkterna.
Ja så brukar produkter prisas.


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Mon Sep 26, 2016 17:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Förstår inte hur du tänker avseende att antalet DAC'ar skulle avgöra pristet linjärt.
Det blir tokigt inom Klimax-serien där vissa produkter (se dina exempel) har många DAC'ar.
Samt stökar till prissättning i Majik och Akurate-serierna som (vad jag förstår) haft samma DAC'ar som Klimax. Ska deras uppgraderingar kosta som Klimax?

Det är ju du som flera gånger i tråden lyfter frågan om pris och att man ska dela på kostnaden.
Då kommer följdfrågan naturligtvis, hur då menar du?
Ok, då struntar vi i antalet DAC'ar om det blir för besvärligt. Enligt Tonläget kommer en Klimax DSM med Katalyst öka i pris med ca 20 000 kr. Varför ska då en befintlig KDSM ägare behöva betala drygt 48 000 kr för samma sak, säg om jag hade köpt min DSM för en månad sen? Det är bara den funderingen jag har.
sportbilsentusiasten wrote:
Hur många HW-produkter (som innehåller SW) finns det där kunder betalar för SW-uppdateringar?
Skälet är att "produkten" är hårdvaran! Att den innehåller mjukvara för att fungera är inget som kunden vill betala för.
Dessutom VILL företagen att produkten har senaste programvaran, hopplöst att ge support&utveckla produkten om de ska stödja flera generationer kod.

Att sälja mjukvara (inkl uppgraderingar) skapar stora utmaningar då företaget snabbt hamnar i en ohanterbar situation med olika versioner som behöver stödjas.
Det vill Linn (liksom alla andra företag som säljer HW) undvika.
Inom en inte alltför avlägsen framtid förutspår jag att huvuddelen av prestandaförbättringar kommer ligga i utveckling av mjukvara, inte hårdvara. Mer än förutsättningar för beräkningskapacitet i hårdvaran. Det Exakt gör för musikåtergivningen sker i mjukvaran, inte i hårdvaran. Vilket både Linn och kunderna bekräftar med de uppgraderingar som skett sen lanseringen. För mig blir det naturligt då att också försöka utveckla en affärsmodell som rimmar med de utvecklingsansträngningarna, istället för någon slags självkostnadsfördelning till en allt mer borttynande hårdvaruutveckling. Det är min spaning. Jag står för den, men ingen behöver hålla med.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Mon Sep 26, 2016 18:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
Enligt Tonläget kommer en Klimax DSM med Katalyst öka i pris med ca 20 000 kr. Varför ska då en befintlig KDSM ägare behöva betala drygt 48 000 kr för samma sak, säg om jag hade köpt min DSM för en månad sen? Det är bara den funderingen jag har..
Som tidigare sagt, hårdvaran är en liten del av kostnaden.
I den nya produkten ersätts iof gamla komponenter med nya (=lägre kostnad att tillverka allt som behövs) men det är en liten del av priset
matss wrote:
Inom en inte alltför avlägsen framtid förutspår jag att huvuddelen av prestandaförbättringar kommer ligga i utveckling av mjukvara, inte hårdvara.
Medhåll !!
Redan idag kommer mycket av prestandan från just hur mjukvara hanterar HW. Så är det i alla branscher.
Och redan idag försöker man motivera prestandaökningarna genom hårdvaran! Se Linns hemsida avseende Katalyst.

Hur många hade köpt KDS-uppdateringen för 45k om Linn hade skrivit att det var programvaruförbättringar?
(i många branscher gör man HW-förändringar för att motivera priset, när det i själva verket är mjukvaran allt handlar om)
matss wrote:

För mig blir det naturligt då att också försöka utveckla en affärsmodell som rimmar med de utvecklingsansträngningarna, istället för någon slags självkostnadsfördelning till en allt mer borttynande hårdvaruutveckling.
Om du fixar en sådan som funkar i praktiken för produkter, skriv en bok och bli kändis o snorrik ! :D Vad jag vet har ingen lyckats.

Idag kan man ta betalt för SW-uppdateringar i tjänster om tjänsten förbättras.


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Mon Sep 26, 2016 18:48 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Dec 06, 2006 00:21
Posts: 57
Linn har nästan alltid en grace-period för de som nyss köpt en produkt, i detta fallet har jag hört 3 månader men hör med er handlare för exakta detaljer...

"Varför ska då en befintlig KDSM ägare behöva betala drygt 48 000 kr för samma sak, säg om jag hade köpt min DSM för en månad sen? Det är bara den funderingen jag har."

MVH, John
High Fidelity Custom


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Mon Sep 26, 2016 20:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Vet ni när denna uppgradering kommer till 350 Exakt.
John wrote:
Linn har nästan alltid en grace-period för de som nyss köpt en produkt, i detta fallet har jag hört 3 månader men hör med er handlare för exakta detaljer...

"Varför ska då en befintlig KDSM ägare behöva betala drygt 48 000 kr för samma sak, säg om jag hade köpt min DSM för en månad sen? Det är bara den funderingen jag har."

MVH, John
High Fidelity Custom

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Mon Sep 26, 2016 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Medhåll !!
Redan idag kommer mycket av prestandan från just hur mjukvara hanterar HW. Så är det i alla branscher.
Och redan idag försöker man motivera prestandaökningarna genom hårdvaran! Se Linns hemsida avseende Katalyst.

Hur många hade köpt KDS-uppdateringen för 45k om Linn hade skrivit att det var programvaruförbättringar?
(i många branscher gör man HW-förändringar för att motivera priset, när det i själva verket är mjukvaran allt handlar om)
Vet inte om det är jag som är konstig, men jag skulle faktiskt tycka det var helt ok att betala för en förbättring i musikåtergivningen oavsett vad - att vi precis har upptäckt ett fantastiskt nytt material vi kan göra saker med vi inte kunnat göra tidigare, att vi kommit på hur vi kan använda keramiskt lim för att förbättra vissa mekaniska egenskaper, att vi utvecklat en helt ny arkitektur för att stabilisera referensspänningen till våra D/A omvandlare, eller att vi precis kommit på en ny algoritm för hur vi ska beräkna filterkoefficienter med ännu större precision. Det tycker jag skulle kännas justare - att man betalade för förbättringen man upplevde och såg att man också fick. Nu upplever jag prissättningen som mer diffus, när som sagt mjukvaruarbetet smakar gratis men hårdvaruuppgraderingarna svider allt mer för varje gång. Jag undrar hur mycket av Space och Exakts mjukvaruutveckling det är tänkt att Katalyst ska täcka - saker som jag inte vill ha eller kan utnyttja i dagsläget.

Och som sagt, om en ny KDSM med Katalyst blir 20 000 kr dyrare än förut tycker jag spontant en uppgradering borde ligga i samma storleksordning. En KDSM ägare har ju faktiskt redan betalt för produkten en gång tidigare. För den summan skulle jag kanske till och med bli lite nyfiken själv. Nu känns det som det inte spelar någon roll, oavsett hur mycket bättre Katalyst än verkar vara. Jag är redan fullt nöjd med min KDS/1 - alltför nöjd för att slösa bort 45 000 i alla fall. Det lägger jag mycket hellre på musik istället.

Ser ingen problematik med differentierad mjukvara heller. Det finns väl massor av exempel på det idag, home- vs. business- elller gratis- vs. betal-varianter av samma mjukvara med olika funktionalitet och prestanda som samexisterar bredvid varandra på olika hårdvaruplattformar utan bekymmer. Utmaningen är som jag ser det differentiering och partitionering av produkterna - så att det faktiskt blir en bevisad skillnad mellan de olika varianterna. Utan att den differentieringen blir en belastning i sig. Men hur skiljer det sig egentligen mot att lyckas differentiera Majik, Akurate och Klimax familjerna från varandra?

Space Home Edition vs. Space Studio Pro, Basik Exakt vs. Klimax Exakt. Möjligheten att då också kunna koppla utvecklingsinsatser till produkter som ska bära sig själva, blir ytterligare en fördel med ett sånt tänk tycker jag.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Tue Sep 27, 2016 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
Vet inte om det är jag som är konstig, men jag skulle faktiskt tycka det var helt ok att betala för en förbättring i musikåtergivningen oavsett vad
Här tycker vi lika !
Tyvärr är den gruppen väldigt liten, det visar marknaden. Detta vet även Gilad som är en lysande bra affärsman. Han är hela tiden lite före alla marknadstrender. Det är BRA jobbat !

Men är det inte någon som lyssnat o jämfört Katalyst med äldre produkter?


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Mon Oct 17, 2016 21:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Katalystdemo på torsdag hos Tonläget
Graeme Urquhart från Linn är på plats

Har möte på kvällen men ska ev kunna komma mellan 21 o 22.


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Tue Oct 18, 2016 09:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Tack för tipset!
Anmält mig :)


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Tue Oct 18, 2016 10:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Katalystdemo på High Fidelity i morgon kväll, onsdag den 19:e oktober klockan 19:00.
På High Fidelity har man turen att få träffa och lyssna på Ian Wilson (Electronics engineer).


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Tue Oct 18, 2016 12:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Roland wrote:
Katalystdemo på High Fidelity i morgon kväll, onsdag den 19:e oktober klockan 19:00.
På High Fidelity har man turen att få träffa och lyssna på Ian Wilson (Electronics engineer).
Orättvist! :wink:
är i väster får vi en säljare.
Nu bara måste ni penetrera detta ämne genom insatta tekniska frågor och berätta här.

Ja 19 är start här med.


PS
Haft en snabbdemo på Tonläget förra veckan.
Dock med DVC påslagen (inget försteg) så man jämförde även volymkontrollen.
Men Katalyst är BRA!!! Stort lyft. Hur stort vet jag då jag jämfört med försteg.
Vill helst utvärdera med försteg så enbart Katalyst jämfört (=gamla o nya DAC'en)

Bättre musik o ljud var det allt. Det var tydligt.

Katalyst är egentligen enbart (nåja) ett byte av DAC som innebär att fler möjligheter finns att tuna (tex strömmatning förr 2st nu 5st mm)
Som vanligt, tillämpningen är viktigare än tekniken i sig.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 128 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 59 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited