selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 09, 2024 10:55

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 196 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 914 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 11:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ayn wrote:
Så vad sjutton gör man nu då liksom :? Gah!! Betänk då att jag betalade 1500 för Regan :shock:
Tjae...
Svaret heter Sondek :wink: LP12 för de svarta, CD12 för de silvriga...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 12:56 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ja, du har väl rätt. Det får bli en tolva när jag bestämt mig vilken prisklass jag vill lägga mig i tror jag. De som finns till salu på hifimagasinet tycker jag är lite mycket begärt för att vara så pass gamla, och en ny tolva känns inte aktuellt. Får kolla med High Fidelity kanske.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 18:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Vad har du för pick-up på Regan?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 20:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Just det byt till en Adikt på Regan om du inte redan gjort det borde funka fint


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 23:06 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Har funderat på att byta, men det känns som att det är lika bra att ge sig på en tolva direkt om jag ändå ska uppgradera vinyldelen. Idag sitter det en Grado Black på Regan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 23:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
vad ligger en bra 12:a på?
= en 90-tals, helst cirkus...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 23:12 
En Adikt kan ju visserligen flyttas till en tolva vid senare tillfälle, men jag tycker att det är viktigare att du skaffar ett LP12-verk... Det är då det händer grejer på riktigt.

Om du är på jakt efter en begagnad tolva är väl High Fidelity i Stockholm det bästa stället att leta. Där kan du få den ordentligt servad och slipper bli lurad. Att köpa tolva på blocket/hifimagasinet är riktigt lotteri.

Försök i så fall få en tolva från mitten av åttiotalet, eller helst efter 1993. När jag köpte min tolva fanns det en tolva inne från 1998. Trots exakt samma tonarm och pickup (nya Akito-B och Adikt på båda), och trampolin lät den nya tolvan från 2003 oerhört mycket bättre. Mycket stor skillnad... Trots omjustering av den äldre tolvan var skillnaderna stora. Så visst händer det mycket på spelarna trots att det inte är "officiella" uppgraderingar.

Jag tog upp detta med Alan från Linn på senaste kliniken, och enligt honom förbättar Linn kontinuerligt LP12. Han berättade att de till och med hittat nya skruvar som låter bättre. Tungt! :)

Just p.g.a. detta är det många extrema vinyltokar som köper nya tolvor var tionde år. Det är ju bra för alla som är sugna på en begagnad till lägre pris.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 23:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
sportbilsentusiasten wrote:
vad ligger en bra 12:a på?
= en 90-tals, helst cirkus...
Priserna verkar variera rätt mycket. Mellan 9-15 k med cirkus ung. skulle jag tro. Då men Akito 1+ Valhalla.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 23:18 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Skulle nog kunna tänka mig att lägga kanske runt 13k på en tolva med Valhalla, Cirkus och Ittok eller Akito samt Adikt. Får se vad Kalle har att säga.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 23:24 
Ayn wrote:
Skulle nog kunna tänka mig att lägga kanske runt 13k på en tolva med Valhalla, Cirkus och Ittok eller Akito samt Adikt. Får se vad Kalle har att säga.
Jag tycker att du ska lägga så mycket du bara kan på själva verket. Ta hellre enklare grejer på skivspelaren till en början, annars får du problem den dagen du blir riktigt frälst på vinyl (vilket du säkert kommer bli). 13k för en LP12:a är inte så mycket, man bör väl lägga lika mycket som en begagnad Ikemi om det ska bli riktigt bra.

Eftersom du ändå har en bra skivspelare är det bättre att spara ihop tills du kan köpa en riktigt fin tolva, IMHO.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 23:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Mortifikator Crenshaw wrote:
Försök i så fall få en tolva från mitten av åttiotalet, eller helst efter 1993. När jag köpte min tolva fanns det en tolva inne från 1998. Trots exakt samma tonarm och pickup (nya Akito-B och Adikt på båda), och trampolin lät den nya tolvan från 2003 oerhört mycket bättre. Mycket stor skillnad... Trots omjustering av den äldre tolvan var skillnaderna stora. Så visst händer det mycket på spelarna trots att det inte är "officiella" uppgraderingar.

Jag tog upp detta med Alan från Linn på senaste kliniken, och enligt honom förbättar Linn kontinuerligt LP12. Han berättade att de till och med hittat nya skruvar som låter bättre. Tungt! :)

Just p.g.a. detta är det många extrema vinyltokar som köper nya tolvor var tionde år. Det är ju bra för alla som är sugna på en begagnad till lägre pris.

/ MC
Intressant, jag står framöver i valet mellan att bygga på det drivverk jag har eller köpa ett nytt drivverk. Kan det verkligen vara så att det är värt merkostnaden med att köpa ett nytt drivverk då man har ett relativt nytt cirkuskit? På ToT var de tveksamma men jag tror i och för sig inte att de jämfört detta där.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 23:26 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jag förstår dina åsikter. Det jag säger är att jag ska höra med Kalle på HF. Kan han plocka fram något kul som jag bedömer är bra och vettigt att ha inför framtiden, då kan jag tänka mig att gå vidare. I det ingår självklart att ha ett bra verk. Enkel logik gäller... ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 23:30 
fredde wrote:
Intressant, jag står framöver i valet mellan att bygga på det drivverk jag har eller köpa ett nytt drivverk. Kan det verkligen vara så att det är värt merkostnaden med att köpa ett nytt drivverk då man har ett relativt nytt cirkuskit? På ToT var de tveksamma men jag tror i och för sig inte att de jämfört detta där.
Lätt svar: JA.

I princip alla som jag talat med som har testat säger att skillnaden är stor. Och det jag upplevde i butiken var inte placebo, det var mycket bättre med det nya verket. Jag hade redan beslutat mig för att betala dyrt för en ny tolva då, trots detta trodde jag inte att det skulle vara så mycket bättre som det var. Jag blev positivt överraskad.

Jag vet att minst två av butiksägarna för butiker i sverige kontinuerligt skaffar nya verk till sina tolvor just eftersom det blir så mycket bättre!

Ayn: sorry för off-topic-intrång i din medlemstråd!

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 18:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Mortifikator Crenshaw wrote:
När jag köpte min tolva fanns det en tolva inne från 1998. Trots exakt samma tonarm och pickup (nya Akito-B och Adikt på båda), och trampolin lät den nya tolvan från 2003 oerhört mycket bättre. Mycket stor skillnad... Trots omjustering av den äldre tolvan var skillnaderna stora. Så visst händer det mycket på spelarna trots att det inte är "officiella" uppgraderingar.

Jag tog upp detta med Alan från Linn på senaste kliniken, och enligt honom förbättar Linn kontinuerligt LP12. Han berättade att de till och med hittat nya skruvar som låter bättre. Tungt! :)

Just p.g.a. detta är det många extrema vinyltokar som köper nya tolvor var tionde år. Det är ju bra för alla som är sugna på en begagnad till lägre pris.

/ MC
Var det samma Lingo på 12orna du jämförde? Observera att Lingo 2 kom 2002. Jag tror att Lingo 1an var "bred" också innan Lingo 2 kom.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 19:55 
fredde wrote:
Var det samma Lingo på 12orna du jämförde? Observera att Lingo 2 kom 2002. Jag tror att Lingo 1an var "bred" också innan Lingo 2 kom.
Självklart, annars hade förklaringen varit enkel!

/ MC


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 196 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 914 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited