selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 10, 2024 19:24

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 196 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 814 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 23, 2004 18:11 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Tycker det är konstigt att inte aktiv källa tagits upp förut här, med så många source-first-förespråkare. Bra att vi har en driftig moderator som visar de uppenbara fördelarna, något för en riktig släd-masoch-var-det-nu-heter.

Kul bild, och roliga kommentarer också! :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 23, 2004 20:15 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
serben wrote:
Vad är det frågan om!?!?! :?:

Jag blir nästan lite ledsen när jag ser en sån där bild... :)
Helt klart orättvist!

Jag vill ju också ha en sån där silverspelare :(
Nu vet jag iofs att du gjort rätt tunga investeringar på sistone (grattis!), men jag kan bara säga att du verkligen BORDE skaffa dig en Ikemi! De finns ju för bövelen för 15000 spänn, det är iofs en del pengar men å andra sidan ett sjukt bra pris med tanke på hur bra spelare du får.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 23, 2004 20:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 18:58
Posts: 126
Location: Luleå
Ayn wrote:
serben wrote:
Vad är det frågan om!?!?! :?:

Jag blir nästan lite ledsen när jag ser en sån där bild... :)
Helt klart orättvist!

Jag vill ju också ha en sån där silverspelare :(
Nu vet jag iofs att du gjort rätt tunga investeringar på sistone (grattis!), men jag kan bara säga att du verkligen BORDE skaffa dig en Ikemi! De finns ju för bövelen för 15000 spänn, det är iofs en del pengar men å andra sidan ett sjukt bra pris med tanke på hur bra spelare du får.
Jag vet... (att jag borde) :?
Det händer till och med att jag ligger vaken om nätterna och funderar. Men jag har sagt mig själv att jag skall skaffa en ekwal härnäst.
Dock har jag börjat vela på sistone...,
ekwal vs ikemi - båda skulle kännas helt rätt, men det är i princip det enda jag har kommit fram till :(

Är ju i stort sett samma pengar det är frågan om, för det verkar vara i princip omöjligt att hitta en beggad ekwal

_________________
"I missed 100% of the shots I never took"
Michael Jordan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 27, 2004 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Hej på dig
Har du funderat på att sätta upp något dämpande material på väggen? Provat nån gång?

Ser fint ut. Ikemin är underbar. Och jag älskar ninka. Nästan så man skulle haft ett par hemma bara för att dom är sköna.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 28, 2004 11:28 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
The Archangel wrote:
Hej på dig
Har du funderat på att sätta upp något dämpande material på väggen? Provat nån gång?
I nuvarande ställe har inget kommit upp på väggarna ens som test - typ bara pga tidsbrist :? Ett fall där girigheten bedrar visheten skulle jag vilja påstå, eftersom jag inte har tid pga att jag är iväg och jobbar så mycket, och jobbar gör jag delvis för att få pengar så jag kan köpa trevliga hifi-pryttlar 8)
Dock har jag testat att sätta upp madrasser bakom högtalarna, och en madrass bakom lyssningsposition. Det påverkade förvånansvärt lite faktiskt! Nu är inte rummet på något sätt någon katastrof i sitt grundtillstånd, men jag hade ändå väntat mig en rejäl förbättring. Så var alltså inte fallet.
...men visst gör det viss skillnad, och visst ska jag få upp lite saker på väggarna så småningom, om inte annat så för att det är rätt trist att titta på en kal vägg ;) Det finns iofs en projektorduk att dra ner från taket om man vill...
Quote:
Ser fint ut. Ikemin är underbar. Och jag älskar ninka. Nästan så man skulle haft ett par hemma bara för att dom är sköna.
Tack! Ja, Ikemi är ingen investering jag ångrar ens för en sekund att jag gjorde (trots mindre idiotförklaring av bekanta ;)), det känns som att det kommer ta lång tid innan det är den som utgör flaskhalsen i anläggningen...
Sen är det ju inte första gången du nämnt att du gillar Ninka :) Du borde skaffa ett par! Men jag blir nyfiken på hur du upplevde steget från Ninka till Espek? Vad blev bättre (och ev. sämre)?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 28, 2004 11:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Ja i vissa rum gör det massor med skillnad, i andra inte. Här var det ett mirakel som skedde efter lite dämpning. Sidoväggarna gjorde mer än bakom stereon faktiskt.

Ja du, man blir idiotförklarad ofta. Jag kan ju säga att det blev liv i luckan här hemma när jag köpte hem min :D. Men men, man gör vad man vill med sina pengar. Och med tanke på att den inte tillverkas nå mer snart så kommer man nog inte göra någon större förlustaffär heller om man måste sälja. Men nog om det.

Ninkorna ja. Dom kommer alltid finnas kvar i mitt hjärta ;).
Espek gick djupare, tyngre, klarare, bättre, renare och allt annat sånt svammel. Det viktiga var att dom var mer musikaliska. Musiken blev mer levande och kom fram bättre.
Men kärleken till Ninka står kvar. Ninka är david mot goliat. Den lilla mackapären gav pappa Keltik stryk. Ninka är en underdog. Ninka är bruce lee på högvarv. Liten men farlig. Lättviktare men grym. Ninka är elfsborg som slog jätten göteborg (länge sen, elfsborg i div.II under IFK göteborgs stortid).
Sen är dom jävligt roliga att lyssna på musik med.
Sen att mitt cherry-par hade den vackraste ådringen jag sett gör ju inte saken sämre.. *snyft..*
Måste leta fram en bild. (fan. hittar ingen nu)

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 28, 2004 13:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Kul med lovsång till Ninka, har du hört Katan?
De är ännu roligare! Kanske inte "bättre" men klart roligare
Ninka ger keltik stryk, intressant! Var det KUL faktorn eller "bättre" faktorn?
Undrar om de var optimalt justerade. Ett par mm på keltik gör stora skillnader. O vad körde du på för övrigt.
Kul att höra en utläggning av skillnaderna i ljudet.

Kan, Katan kan vara otroligt kul (kanske roligare än Keltik) men efter ett tag längtar åtminstone jag till kraften/dynamiken/lättheten som bara finns i ett full range aktivt system - "effortless" heter det på engelska = obesvärad på svenska. (det engelska uttrycket är helrätt på spiken)

Lite som att på KAN etc tänker man på hur KUL den där lilla burken är, på Keltik tänker man bara på hur bra låten är rent allmänt. De liksom försvinner...
Samma sak var det med mina aktiva Isobarik.

Är väl därför Kan passar så bra ihop med Naim, samma typ av ljud...
Tänk om man är en Naim kille innerst inne trots allt haha :oops:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 29, 2004 12:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Den var bättre på bättrefaktorn. Då blir det också roligare.
Möjligen att rummet var lite litet för keltik. Inte hört keltik i ett stort och bra rum.
Ninkorna slängdes in bara för en snabb jämförelse, ingen justering eller nåt. Men ändå klart bättre.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 29, 2004 13:37 
Jämförelsen Ninka vs Keltik är inte lätt.. Jag har gjort den en gång, och var
kluven i efterhand. Ninka var bättre på tunedem, men Keltik hade ett annat
ös och driv som snabbt vägde upp den lilla skillnaden i tunedemprestanda...
När Ninka spelade jäkligt snyggt spelade Keltik med muskler utan dess like.
Men om jag skulle välja en högtalare skulle det bli Ninka, utan tvekan.

Jämförelsen Ninka vs Katan är intressant på samma sätt. I Katan är det ännu
mer av jäkligt snygg och smidig återgivning, medans Ninka imponerar genom
att dessutom vara fysisk. Men med Sizmik blir Katan genast en vild Hulk :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 11:06 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Helt mot sunt förnuft och allmän försiktighet pillade jag lite på min vinylspelare igår. Flyttade vikten lite på tonarmen för att ge mer nåltryck. Och HUGA vad det blev bra plötsligt! Jag satt och lyssnade på Clannad - Sirius fem gånger i rad tror jag, det lät så kul! Om det låter så här bra med en Rega Planar 3, hur låter det då med en tolva i sunt skick? Suget ökar... :twisted:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 11:08 
Ayn wrote:
Helt mot sunt förnuft och allmän försiktighet pillade jag lite på min vinylspelare igår. Flyttade vikten lite på tonarmen för att ge mer nåltryck. Och HUGA vad det blev bra plötsligt! Jag satt och lyssnade på Clannad - Sirius fem gånger i rad tror jag, det lät så kul! Om det låter så här bra med en Rega Planar 3, hur låter det då med en tolva i sunt skick? Suget ökar... :twisted:
Det kan vara en god idé att införskaffa en våg så att du kan ställa in rätt nåltryck. Det är väldigt viktigt att det blir rätt, inte minst för att begränsa slitage på skivor/pickup. I pickupens installationsinstruktioner bör det stå vilket det optimala nåltrycket ska vara.

Angående vinyl - ja, det är bra. Och LP12 har du väl hört, eller? :)

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 11:14 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jo, fast aldrig hemma :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 11:15 
Heh, testa, och bli frälst :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 12:14 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Eller lev lyckligt ovetande ett tag till....hmm...fast köper du tolva kan jag ju ta din nuvarande skivspelare, du kanske ska ta och byte ändå då. :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 03:11 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Kanske onödig uppdatering, men detta börjar bli pinsamt. Både jag och min lägenhetskompis är överens om att Regan faktiskt spelar bättre än min Ikemi som det är nu. Knasterproblem är typ helt borta (vissa skivor är väl bortom all räddning, men 'vanliga' är typ helt knasterfria), dynamiken jag saknat lite är där, det musikaliska flytet och den 'naturliga' känslan finns där i större grad än i Ikemin.

Så vad sjutton gör man nu då liksom :? Gah!! Betänk då att jag betalade 1500 för Regan :shock:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 196 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 814 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited