selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 16:16

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 196 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 514 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue May 25, 2004 13:27 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Nej då, det är inte hemligt. ;)

Jag köpte mina Ninka från Audio-T (http://www.audio-t.co.uk). De verkade vara rätt vana att skicka iväg grejer hit och dit i världen, för de hade rätt klart för sig direkt hur frakten skulle ordnas. Högtalarna skickades med UPS och det gick på ungefär en tusenlapp.

Jag är lite kluven fortfarande om köpet (och när andra gör likadant) - jag stöder helst svenska handlare om det är möjligt och känns rimligt. I det här fallet kostade högtalarna en rejäl slant mindre än vad jag någonsin skulle kunnat köpa dem för i butik här i Sverige, uppenbarligen mer än vad min preferens för svenska handlare var värd, uppenbarligen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 25, 2004 14:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 18:58
Posts: 126
Location: Luleå
Visst vill man stödja sina lokala handlare, men det var så att jag hittade en ekwal i rätt färg igår, för mindre än 6000 kr. Med tanke på att man sällan ser dem överhuvud taget så slände jag iaf iväg ett mail. Detta ex var dock tyvärr redan sålt. :(

_________________
"I missed 100% of the shots I never took"
Michael Jordan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 10:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Är lite nyfiken på hur bra din klon av Grado RA1 är?
Markant bättre än Majik?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 11:08 
Sony wrote:
Låna till en bil kan jag tänka mig att göra senare men till stereoprylar som i ärlighetens namn knappast är oumbärliga hålller jag mig till att spara ihop till först...
Heh, för mig är det precis tvärt om.

Att avbetala på en bil som förlorar 10% av sitt värde samma sekund man
rattar ut den ur affären känns snopet.

Att ens lägga pengar på en bil är något jag inte skulle göra. Men så bor jag
på gångavstånd till allt också...

Stereon däremot är oumbärlig och livsnödvändig :twisted:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 18:03 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Sondek wrote:
Är lite nyfiken på hur bra din klon av Grado RA1 är?
Markant bättre än Majik?
Nej.

Jag vet inte vilken jag tycker är bättre faktiskt egentligen ;) RA1-klonen orkar med lite mer, men saknar Majikens musikaliska flyt och har en diskant som känns lite abnormal, "separerad".

Nu körs iofs inte Majiken och RA1-klonen i samma anläggning, så det är inte så att den ena får den andra att stryka på foten, utan de får jobba på bägge två ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 18:05 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Mortifikator Crenshaw wrote:
Sony wrote:
Låna till en bil kan jag tänka mig att göra senare men till stereoprylar som i ärlighetens namn knappast är oumbärliga hålller jag mig till att spara ihop till först...
Heh, för mig är det precis tvärt om.

Att avbetala på en bil som förlorar 10% av sitt värde samma sekund man
rattar ut den ur affären känns snopet.

Att ens lägga pengar på en bil är något jag inte skulle göra. Men så bor jag
på gångavstånd till allt också...

Stereon däremot är oumbärlig och livsnödvändig :twisted:
Jo, fast musik har man oavsett om man inte köper det där slutsteget för x tusen spänn som man så gärna vill ha nu nu nu! Men visst, åsikterna går isär - för min del känns det bättre att betala med 'riktiga' pengar som jag faktiskt har när jag gör ett inköp dock, så slipper jag eventuella tråkigheter senare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 24, 2004 18:01 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Såg din text om senaste skivinköpen men kände att min fråga passade bättre här under din presentation. Hur tycker du att din lp-spelar funkar i jämförelse med cd:n? Av en slump har jag ju ungefär samma cd men inte lp-behov nog att motivera att köpa en lp12:a. Till exempel har jag sett project-spelaren på Stereokompaniets beg-lista och din lp är väl i ungefär samma prisnivå.

Förresten har man inte fått se några nya bilder från lägenheten, när kommer de då :?:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 24, 2004 18:18 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Sony wrote:
Såg din text om senaste skivinköpen men kände att min fråga passade bättre här under din presentation. Hur tycker du att din lp-spelar funkar i jämförelse med cd:n? Av en slump har jag ju ungefär samma cd men inte lp-behov nog att motivera att köpa en lp12:a. Till exempel har jag sett project-spelaren på Stereokompaniets beg-lista och din lp är väl i ungefär samma prisnivå.

Förresten har man inte fått se några nya bilder från lägenheten, när kommer de då :?:
Bra fråga.
Min LP-spelare hänger inte med när min CD-spelare kör igång, men å andra sidan tycker jag att hela 'vinyleriet' har ett fantastiskt pris/prestanda-förhållande som man inte får med CD. Idag köpte jag tretton eller fjorton skivor och kom nästan under 300 spänn för alltihop. Och då var det av allt att döma bra kvalité på alla skivorna, och needless to say så var det naturligtvis musik som jag tycker om som jag köpte :) Sånt händer inte när man köper CD.
Min Rega har ett musikaliskt flyt som är mycket bra och i den aspekten har den inget alls att skämmas för i jämförelse med Ikemi. Däremot brister det väl en del i upplösning och dynamik, och därmed även i närvarokänsla. Jag kan dock absolut sitta och njuta av att lyssna på musik även på vinyl! Tycker definitivt att en skivspelare av något slag ska ingå i en sann musikfantasts rigg. Den Project Debut som Stereokompaniet har beggad låter riktigt bra för de pengarna, den tycker jag du ska kolla in ännu mer.

Apropå närvarokänslan och så, så hör till saken att jag nog föredrar Ikemi framför en LP12 också. Jag säger "nog" för det är ju svårt att jämföra allt, jag har aldrig hört en toppspecad tolva. Det är visserligen lite svårt att jämföra, för de är bra på olika saker, men på det hela taget har Ikemi en avslappnad diskant som jag nog aldrig hört nån vinylspelare prestera. Följaktligen lär jag aldrig bli någon sån som skaffar tolva och sen säljer allt vad CD heter, utan bägge formaten har sina platser hemma hos mig och så lär det förbli.

Bilder från lägenheten, jaaadu :) Jag tänkte få lite uppgraderingar gjorda först, sen får vi se vad som händer. Dessutom måste jag ju städa lite om jag ska fota, huga! Nästan som att behöva städa inför besök ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 24, 2004 20:23 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Antar att du jämfört en del med MC:s lp12:a och fått en rejäl dos av lp12:a där, och det är ju bra att du ändå föredrar Ikemi:n eftersom den är det senaste inköpet. Tog med den ut till Fredrik en sväng för inte så länge sedan och mitt minne därifrån var att lp-mediet var trevligare att lyssna på, det är främst bristen på fjärr och att skivorna är mer färskvara som avskräcker mig. Lp-ljudet var mycket bättre då tyckte jag, men då var Fredriks rum lite skumt, fick cd att låta mycket sämre än på andra ställen nästan. :roll:

Städa först innan jag fotar...tycker det låter som en dålig ursäkt jag. :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 24, 2004 22:06 
Jag och Ayn har aldrig jämfört CD mot vinyl på samma skiva, så några såna
slutsatser har inte dragits. Personligen tycker jag inte att Ikemi eller valfri
Unidisk har en chans på en endaste punkt mot min LP12 på samma skiva.
Och vass diskant tycker jag personligen är mycket vanligare på cd än på
vinyl :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 24, 2004 22:14 
Eller, när jag tänker efter, Karik/Numerik vs LP12 på Peter Gabriels
Sledgehammer minns jag väl. Uhu, kickass.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 25, 2004 10:26 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ptja, jag vet inte, det är väl nån fix idé jag fått ;) Jag håller med er bägge om att vinyl klår CD på en rad parametrar, men CD har å andra sidan ett övertag över vinyl på andra områden. Det svänger mer om vinyl!...men närvarokänslan återges bättre på CD hemma hos mig. Som MC säger har iofs åtminstone inte vi gjort några direkta tester vinyl vs CD på samma skiva (förutom Sledgehammer då), får se om det blir något sånt av framöver...samtidigt tycker jag som sagt att bägge medierna har sin tydliga funktion och är nöjd med det.

Men visst, nog insåg jag att jag skrev mina vinyl vs CD-åsikter att jag fick bereda mig lite på att försvara mig, vi pratar ju ändå om prylar från ett företag vars främsta produkt är världens bästa vinylspelare... ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 25, 2004 11:34 
Ayn:

Jag håller med om att cd och vinyl båda har en funktion. Om man har en så
fin CD-spelare som Ikemi är det verkligen roligt att lyssna på musik, men om
man köper en CD-spelare för 5000:- och en vinylspelare för samma pris får
man enormt mycket mer musik i vinylalternativet. Men Ikemi är bra...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 25, 2004 11:50 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Ayn wrote:
Men visst, nog insåg jag att jag skrev mina vinyl vs CD-åsikter att jag fick bereda mig lite på att försvara mig, vi pratar ju ändå om prylar från ett företag vars främsta produkt är världens bästa vinylspelare... ;)
Fast ändå lite oväntat att få mothugg från en som inte ens äger en lp-spelare. Men så har jag ju som bekant inte riktigt alla hönsen i hönsgården eller vad man nu säger. :wink:

Lp-spelare är lite roligare att spela på, känns mer naturligt på något sätt tycker jag, även om jag inte testat det ordentligt hemma. Bara de kunde fixa en fjärr till lp12:an så är jag klart intresserad!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 25, 2004 13:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Sony wrote:
Ayn wrote:
Men visst, nog insåg jag att jag skrev mina vinyl vs CD-åsikter att jag fick bereda mig lite på att försvara mig, vi pratar ju ändå om prylar från ett företag vars främsta produkt är världens bästa vinylspelare... ;)
Fast ändå lite oväntat att få mothugg från en som inte ens äger en lp-spelare. Men så har jag ju som bekant inte riktigt alla hönsen i hönsgården eller vad man nu säger. :wink:

Lp-spelare är lite roligare att spela på, känns mer naturligt på något sätt tycker jag, även om jag inte testat det ordentligt hemma. Bara de kunde fixa en fjärr till lp12:an så är jag klart intresserad!
Fjärr till LP12an då försvinner ju en del av vitsen med den. :D den dagliga motionen bör man ju ha. :D

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 196 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 514 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited