selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 13:30

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 196 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1114 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 21, 2005 22:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Apropå Audio Research - enda gången jag hört en AR-burk så fick den i mina öron ordentligt spö av en billigare Krell :!: Då snackar vi mig veterligt klenaste Krellen som finns (integrerad för ~40k). Hur Krell egentligen står sig som märke vet jag faktiskt inte, men Linn-folk brukar såga nånstans vid fotknölarna har jag märkt :). Ändå fick AR pisk. Säljaren av din Klout lyssnar inte som Linn-folk, det är ganska säkert det :).

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 22, 2005 10:16 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jo, jag tillhör nog de som sågar Krell ganska hårt. "Överupplöst" jobbigt amerikanskt imponatorljud, typ. Har inte hört AR i andra sammanhang än det igår, men vet att de kör främst på rörprylar men även har en solid state-serie. Det var solid state-komponenter som killen körde hemma hos sig. Kanske kan vara därför det inte lät hemskt...? Dessutom körde vi åtminstone med Ikemi som CD hela tiden, så något var ju rätt iaf 8)
Hursomhelst, även om det inte var AR:s rörprylar var det lite rörkaraktär på det hela - när AR-steget kopplades in blev det grötigare än med Klout. Det höll säljaren med om men tyckte att det å andra sidan blev en bättre presentation av instrumenten, men mjaaaa...det får stå för honom det. ;)

Fortsätter att bli imponerad här hemma. Var lite olycklig vid 22-tiden igår eftersom jag enligt vanligt hyfs var tvungen att dra ner volymen för att inte få ännu ett besök av vår redan överkänsliga granne. Men ta mig tusan om det inte lät tokbra även på lägre volym ändå! Visst har det låtit bra förut också, men när jag dragit ner på lägre volym tidigare har det ändå varit lite känsla av att att "lägga lock på ljudet". Det gäller iofs fortfarande att högre är bättre :) men även lägre volym funkar mycket bra. Ljudet släpper från högtalarna ändå. Kul.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 22, 2005 10:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
Den största förbättringen mellan passivt och aktivt har jag hört vid just lägre ljudstyrkor. Det är lågt men det låter inte lågt s.a.s
Tycker S&M låter som en Rockkonsert för smurfarna, fullt ös fast i mindre skala bara...om ni är med :?: :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 22, 2005 16:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
daggen wrote:
Den största förbättringen mellan passivt och aktivt har jag hört vid just lägre ljudstyrkor. Det är lågt men det låter inte lågt s.a.s
Samt vid höga.
Passiva system har ett smalare volymområde där det låter bra.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 22, 2005 17:25 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Wed Apr 07, 2004 11:13
Posts: 6
Location: umeå
Vad menar du med överupplöst? Har du någon kännedom om Naim? Specielt tänker jag på slutsteg, och hur dom står sig mot Klout.

_________________
linn is nice, naim is love


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 22, 2005 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ayn wrote:
Jo, jag tillhör nog de som sågar Krell ganska hårt. "Överupplöst" jobbigt amerikanskt imponatorljud, typ.
Överupplöst kan det ju inte vara :wink: Bara det att OM det är väldigt upplöst så blir det lätt rörigt.
En Kontrol/Twin kombination är superupplöst samt kontrollerad = mycket njutbart samtidigt som de har ett sagolikt imponatorljud :D
Köp en Exotik istället för din Kairn så lovar jag att du blir hänförd över inte bara hur det svänger utan också hur himla BRA det låter :roll:
Uppgraderingsmanin är en härlig sjukdom! :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 22, 2005 18:01 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Överupplöst...ptja, det känns som att istället för att leverera ett ljud från en t.ex. gitarr tar man och bryter upp det gitarrljudet i en massa små spillror som kastas mot en, och plötsligt låter det som det är en massa "mikrodetaljer" i ljudet istället för ett helt och harmoniskt ljud. I mina öron låter det bara fel, men på sätt och vis blir det ju ett imponerande ljud som kan tilltala många.
Med reservation för att jag trots allt hört långt ifrån alla Krell-prylar, men tillräckligt många för att tycka mig se ett mönster. ;)

Naim har jag tyvärr ingen egen erfarenhet om hur de låter, om man bortser från lyssning i mässammanhang. ulfbnilsson eller sportis här på forumet är nog rätt personer att fråga om det.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 22, 2005 18:02 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jag känner mig helnöjd med min Kairn som det är nu. Speciellt som den har RIAA-steg till skillnad från Exotik.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 22, 2005 18:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
[quote="Ayn"]Överupplöst...ptja, det känns som att istället för att leverera ett ljud från en t.ex. gitarr tar man och bryter upp det gitarrljudet i en massa små spillror som kastas mot en, och plötsligt låter det som det är en massa "mikrodetaljer" i ljudet istället för ett helt och harmoniskt ljud. I mina öron låter det bara fel, men på sätt och vis blir det ju ett imponerande ljud som kan tilltala många.
quote]
Fattar precis vad du menar. Men tänk dig alla de detaljerna samtidigt som det svänger :shock:
Vissa tillverkare har satsat på HIFI, vissa på sväng. Linn's nya produkter kombinerar dessa två.

torkel - Naim är väldigt bra, men låter lite annorlunda jämfört med Linn. Bara att lyssna själv... Vill du ha mer detaljer PM'a mig med tfn nummer så kan jag förklara skillnaderna.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 24, 2005 00:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 12, 2004 19:47
Posts: 135
Location: Boden
Aktivt med klout ojoj, det måste låta mumma hemma hos dig nu ayn :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 25, 2005 00:24 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ja... :)

Jag har inte varit särskilt aktiv någonstans här på sistone, helt enkelt för att jag är nöjd nu! Systemet är nu som sagt Ikemi -> Kairn -> 2xKlout -> Ninka. Hur det låter? Det spelar musik, helt enkelt! Jag sitter aldrig och känner att jag är missnöjd med något. Efter den aktiva uppgraderingen behöver jag inte ens dra på för att det ska låta riktigt bra! Därmed inte sagt att man inte drar på ändå ibland. 8)

Så ptja, efter två års mild byteshysteri är det frid och fröjd här hemma. Vem vet, nån gång blir det säkert byte av någonting, men i dagsläget känns det helt överflödigt. Jag har precis det ljud jag ville ha från början!

...så nu har det lagts pengar på något på två hjul som låter "brum" istället. 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 25, 2005 10:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ayn wrote:
...så nu har det lagts pengar på något på två hjul som låter "brum" istället. 8)
Berätta mer, bilder kan du ta i off topic :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 15, 2007 00:43 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ja, här var det länge sen det hände något insåg jag när jag kollade igenom min tråd! Senaste saken som hände var att jag skaffade mitt andra Klout och gick aktivt för lite knappt två år sen. Sen dess har jag inte uppgraderat alls. Har faktiskt inte känt något behov då systemet lirat på otroligt bra och jag har lyssnat på musiken istället för anläggningen, så att säga.

Men sen dök det upp en annons på en AV5103 på hifimagasinet för någon vecka eller två sen, och det blev för bra för att missa. Sagt och gjort! Kairn har fått kliva åt sidan, ungefär 40 cm till vänster mer specifikt, och agerar för tillfället enbart RIAA-steg. Och med 5103 börjar jag tycka synd om grannarna. Det har blivit roligare att dra på riktigt högt! På vanliga volymer utmärker sig skillnaden mellan mitt 5103 och mitt Kairn inte så fasligt mycket, men vid högre volymer börjar det låta ansträngt med Kairn mycket snabbare än med 5103. Konstigt egentligen, slutar aldrig förundras över hur mycket ett försteg har inverkan på ljudet. Hursomhelst, Steely Dan - Live in America låter verkligen enormt mycket live, och spelas med fördel med volymen på runt 75 och uppåt. :)

I samband med att det har börjat rycka mer i volymtryckartummen har det blivit lite problem, jag skulle egentligen behöva dra ner basen ett snäpp. Men det verkar som att de aktiva kort jag har på bas-steget inte har någon sån justeringsmöjlighet...får se vad som kan göras åt saken.


Attachments:
File comment: 5103, med lite andra grejer i systemet skymtande i kanterna. Note to self, damma av alltihop innan Jezqio kommer och fotar stereoprylarna! ;)
av5103.jpg
av5103.jpg [ 706.5 KiB | Viewed 2948 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 15, 2007 11:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Grattis till uppgraderingen, alltid kul med lite nytt liv under huven.

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 15, 2007 14:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 328
Location: Linköping/Luleå
Ayn, baskorten har inga justeringsmöjligheter.
Du får dra upp diskantkortet istället.
De är så på alla aktiva kort att ett register är fixt.
T ex har 242 mellanregistret fixt.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 196 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1114 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited