selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 23:29

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 196 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 514 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 10, 2004 08:10 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Ehum...*pillar på forumets ftp*...xxx är en bra knapp har jag hört...
Ut med språket!! :D :D

Hot är väl inte bra på ett forum!? :wink: // Sony
Ursäkta mig, frustrationen blev helt enkelt för stor ;) // Nasoferm

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Last edited by nasoferm on Tue Feb 17, 2004 00:39, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 16, 2004 22:48 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Hehe...

Ursäkta att det dröjt - jag har inte dragit ut på det för att vara taskig, utan det har helt enkelt varit lite logistiska problem som gjort att jag fick ersättaren först idag. Ni kan ju gissa vad jag gjort hela kvällen... 8)

Sondek vinner en glass för korrekt gissning! Den delas ut när och om vi träffas nån gång. :)

Några bilder finns i första inlägget.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 16, 2004 23:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Ikemi är en mycket bra cd-spelare. Blev en rätt stor uppgradering antar jag! Grattis till inköpet! :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 17, 2004 00:07 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Quote:
Ja, jag erkänner - jag är slädfetischist! Denna är ju bara för läcker
Kan inte annat än instämma! Helt omöjligt att inte bli när man har den släden hemma...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 17, 2004 00:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Gratulerar till uppgraderingen,Ayn!
Nu blir det väl att återupptäcka skivsamlingen,antar jag :?:
Det brukar vara skoj när man gjort en hifi-investering.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 19, 2004 00:51 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ja, tyvärr har jag mycket att göra både i skolan och på fritiden så det har inte hunnits med så många lyssningstimmar som jag skulle ha velat. Har fått ta till småtimmarna de två senaste nätterna... ;)

Det är så svårt att beskriva upplevelsen, så jag säger istället så här: i förrgår en bit in på kvällen skulle jag lyssna på en låt från en skiva. En dryg timme senare hade jag istället lyssnat på hela skivan från start till slut - av bara farten! Det fanns liksom aldrig någon anledning att stänga av, inte avbryter man en konsert som är i full gång? :)
Det är så svårt att slita sig från fåtöljen och sluta lyssna. Ikemin spelar med en så självklar pondus att man liksom inte behöver sitta och 'oroa' sig eller vad man ska säga - det är självklart att den drar ut allt från CD-skivan på rätt sätt så att man inte missar något. Förut kunde jag tycka då och då att 'wow, det där instrumentet kändes ju nästan som på riktigt' - så är det hela tiden nu! Det känns med ens fånigt att ens ifrågasätta att det skulle göra det på något sätt.

Så ja, nog återupptäcker jag skivsamlingen. Hittills har jag inte fått lust att stänga av en enda skiva innan den tagit slut...

En väldigt läcker sak var en låt med inslag av klassisk orkester som jag lyssnade på - en oboe och en flöjt turades om om att ta solostämman, och det var fullt tydligt att oboespelaren satt till höger om och strax ovanför flöjtspelaren! Har hört folk skriva om liknande upplevelser, men har aldrig hört det själv - eller rättare sagt, nog hade man kunnat ana att det var så tidigare, men nu är det helt självklart - mycket läckert som sagt! Livekänslan ökar betydligt.

Nu är det dags att lyssna på några fler skivor. Tjipp :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 25, 2004 23:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
En MAGNUM mandel vill jag i så fall ha :P

Ja då är det bara att gratulera till ditt val!
Finns knappast något bättre under 60 papp för de däringa silver skivorna.

Har du testat hdcd kodade skivor? brända skivor?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 29, 2004 01:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
vunnit på Lotto eller jobbat som ett svin?

_________________
man får det man betalar för


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 29, 2004 02:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Avbetalning, hifinördarnas bäste vän 8)., särskilt vid spontanshoppande i högre skolan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 29, 2004 15:05 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Classik wrote:
vunnit på Lotto eller jobbat som ett svin?
Jag jobbar rätt mycket. Framför allt jobbade jag hiskeligt många timmar i sträck under julen, vilket var trist då men desto roligare nu. 8)

Avbetalning skulle jag nog inte våga ge mig på. Det är liksom nästan lite för lätt att köpa en sak och inte behöva lägga ut pengarna förrän senare...tar hellre att det svider i plånboken en gång och har det gjort sen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 29, 2004 15:10 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Sondek wrote:
En MAGNUM mandel vill jag i så fall ha :P

Ja då är det bara att gratulera till ditt val!
Finns knappast något bättre under 60 papp för de däringa silver skivorna.

Har du testat hdcd kodade skivor? brända skivor?
Magnum Mandel beställd! :D

Jag har inte testat allt under 60 papp, så jag kan inte säga om ditt påstående stämmer - jag tvivlar på att jag skulle vilja byta bort det ljud Ikemin producerar mot mycket annat dock!

Brända skivor har jag inte testat, pga att jag i princip inte har några. HDCD-skivor har jag testat, jag har upptäckt att jag hade fler av dem än jag trodde i min skivsamling! Jag har inte gjort någon regelrätt lyssningstest fram och tillbaka för att jämföra, men det jag tycker mig uppleva är att upplösningen höjs ytterligare ett snäpp med HDCD. I allmänhet är de flesta av de HDCD-skivor jag har väldigt välinspelade, och det är väl kanske inte mer än rimligt egentligen - vem vill betala extra för att "göra" sin skiva som HDCD om man inte är så noga med inspelningskvalitén hursomhelst...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 29, 2004 16:37 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Ayn wrote:
Classik wrote:
vunnit på Lotto eller jobbat som ett svin?
Avbetalning skulle jag nog inte våga ge mig på. Det är liksom nästan lite för lätt att köpa en sak och inte behöva lägga ut pengarna förrän senare...tar hellre att det svider i plånboken en gång och har det gjort sen.
Sund inställning, håller med till fullo. Låna till en bil kan jag tänka mig att göra senare men till stereoprylar som i ärlighetens namn knappast är oumbärliga hålller jag mig till att spara ihop till först...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 01, 2004 14:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Håller med om det om vi pratar om lån på mer än 1år!
Lån på 1 år eller kortare ser jag inget fel i speciellt om man har fast arbete i dag. Sedan beror det ju på var man i livet befinner sig :?
Har man bil, hus och gräsklippare så behöver man inte lägga undan pengar till det. Men att ni ungdomar(jag är visserligen bara 38:a :) )
vill prioritera er första bil förstår jag då bilen ger en viss frihet!

Men att ta ett 8årigt lån till en CD-12:a är nog inget jag skulle rekomendera. Hur vet man att man har en säker inkomst om 7 år?
Omöjligt att veta på dagens arbetsmarknad där allt från IT-branschen till Försvaret tvingas till drastiska åtgärder.

Betänk också att man om 7 år kanske kan få CD-12 kvalite för relativt mycket mindre pengar :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 01, 2004 15:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Givetvis är det inte lån som stäcker sig över mer än 12 eller max 18 månader som gäller för min del, och oftast är det en mindre del av likviden. Det svider sällan särskilt mkt att avvara runt en tusenlapp i månaden i ett år, i ärlighetens namn :).

Förvisso är 90 % av mina prylar köpta kontant men ibland får man ett uppgraderingsryck och då ÄR det bra att kunna ta en del på abis!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 24, 2004 22:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 18:58
Posts: 126
Location: Luleå
Ayn, du beställde väl dina högtalare från England...

Kan du dela med dig vilken butik som var så pass snäll att de skickade högtalarna hela vägen till Sverige, eller köpte du privat?

Är också lite nyfiken på vad du ungefär fick betala för frakten(om det inte är hemligt) :)

_________________
"I missed 100% of the shots I never took"
Michael Jordan


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 196 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 514 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited