selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 16:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Jul 03, 2016 10:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Uppdaterade precis min Akurate Exaktbox (har A242 kopplade till denna) med Linn Konfig.
Uppdateringen resulterade i en versionsuppdatering av "Exakt Compiler", från version 15 till 16.
Jag spelade "Be my friend" med gruppen "Free" precis innan uppdateringen och direkt efter. Har inte ändrat någonting annat och suttit/halvlegat precis blickstilla på samma ställe i soffan (med ryggen mot ena stödet, vänster öra mot högtalarna och höger öra mot väggen, absolut kass lyssningsställning).
Kan bara säga att det här var den här uppdateringen är den som gjort absolut mest skillnad på mitt system, som att gå från... digitalt till vinyl... helt galet vad det svänger nu! Skulle egentligen jobba lite men kan inte slita mig från soffan.
Någon annan som märkt skillnad ?

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Sun Jul 03, 2016 14:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Håller med om att detta är en stor och riktigt trevlig uppdatering, känner igen mig i de beskrivningar du ger inkl som att gå från "digitalt till vinyl". Väldigt trevligt! :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Fri Jul 08, 2016 22:57 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jul 26, 2014 22:39
Posts: 88
Location: Ski, Norway
Hei, ja jeg merket det da det kom. Betydelig flere detaljer, engasjement og tune. Nettopp hatt besøk fra Kontrapunkt til å stille in Space+. Har aldri hørt anlegget så bra. Både på vinyl og streaming.

_________________
LP12, Keel, KRadikal2, Ekos SE/1, Kandid, Linto, KDSM/1, 2250 Klimax 350P


Top
   
PostPosted: Sat Jul 09, 2016 09:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Det här låter ju intressant!

Jag kör själv Exakt Compiler 8.0 i min Akurate Exaktbox 10, och är enligt Konfig helt uppdaterad. Är det olika beroende på vilken högtalare man har (Keltik i mitt fall), eller behöver jag ange att jag ska vara med i någon sorts beta-test?

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Sat Jul 09, 2016 09:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Då låter det som att du borde ominstallera Linn Konfig.
Vad jag kan se i min logg så hade jag Exakt Compiler (8.0) i oktober 2015 men detta uppdaterades i och med ny firmware som jag installerade i januari 2016. Då blev det Exakt Compiler (15.0) dvs ett stort hopp i versionsnumreringen. Detta gäller dock för Akurate Exaktbox 6 och med Majik 109.
I min Linn Konfig finns just nu uppdatering att hämta och om jag skulle installera den blir det garanterat Exakt Compiler (16.0) som leif_lar skriver i trådens första inlägg.

Det är väl denna som jag ännu inte har installerat:

MAJIK 109 FILTER
Mar 30, 2016
Majik 109 Filter Update Released

Exakt Compiler (16.0)
Mar 30, 2016

The specific changes include:

Support defining eq filters that are linear or minimum phase
Support minimum phase speaker designs
Allow compensation for electronic filtering in speakers
Supports fallback to generic measurement parameters defined in the speaker design when no specific measurement data is available


Top
   
PostPosted: Sat Jul 09, 2016 11:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Inte alls säker, men det kanske kan ha att göra med att det är nya filter till vissa högtalare.

Hittade denna tråd på forumet men blir inte riktigt klok iaf:
http://forums.linn.co.uk/bb/showthread. ... t=compiler

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Sat Jul 09, 2016 14:13 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Jag kör Keltik precis som Harald och det är likadant i mitt fall: Exakt Compiler 8.0 står det. Så det har nog med högtalarspecifika uppdateringar att göra

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Top
   
PostPosted: Sat Jul 09, 2016 18:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Lite skumt verkar det. Konfig ville (och fick) installera en uppdatering idag, men trots det inget nytt. Kanske är det helt enkelt högtalarberoende. Samtidigt står det ju ett versionsnummer (2.0) på själva Keltik-konfigurationen.

Nu har jag precis packat ihop hela stereon inför lägenhetsvisning, så jag får återuppta efterforskningarna i höst :( Får hoppas på att det kommit hejdundrande uppdateringar då!

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Tue Jul 19, 2016 06:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
leif_lar wrote:
Uppdaterade precis min Akurate Exaktbox (har A242 kopplade till denna) med Linn Konfig.
Uppdateringen resulterade i en versionsuppdatering av "Exakt Compiler", från version 15 till 16.
Jag spelade "Be my friend" med gruppen "Free" precis innan uppdateringen och direkt efter. Har inte ändrat någonting annat och suttit/halvlegat precis blickstilla på samma ställe i soffan (med ryggen mot ena stödet, vänster öra mot högtalarna och höger öra mot väggen, absolut kass lyssningsställning).
Kan bara säga att det här var den här uppdateringen är den som gjort absolut mest skillnad på mitt system, som att gå från... digitalt till vinyl... helt galet vad det svänger nu! Skulle egentligen jobba lite men kan inte slita mig från soffan.
Någon annan som märkt skillnad ?
Kanske dax att hoppa på exakttåget :D

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited