selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 20:16

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Jun 23, 2016 09:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Hej forummedlemmar!

Har tagit ett kliv in i ett linnsystem igen. Sitter med adsm-lk140-katan.
Har ett set chakrakort till katanerna, så det känns som att ett 4200-steg är ett rimligt nästa steg.

Är det någon som jämfört det med ett passivt klimaxsteg?
Då tänker jag mig senaste varianten.

Tacksam för synpunkter!

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Thu Jun 23, 2016 10:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Helt övertygad om att klimax twinen är bättre än aktivt med 4200 twinen ligger på en annan nivå

Dock är ju tundra också ett bra alternativ, bättre än 4200 mot twinen har jag därimot inte hört jämförelse

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Jun 23, 2016 10:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Hej Bengt

Ägde förr Katan under en ca 10-års period och var väldigt nöjd. Under Katan-perioden uppgraderade från ett LK140 till aktivt med två LK140 och därefter aktivt med ett AV5125. Inför köpet av slutsteget AV5125 hade jag samma funderingar som du har nu dvs om passivt med Klimax Twin skulle vara bättre.

Butiken High Fidelity hjälpte mig att hitta svaret på funderingen.

Aktivt med AV5125 var utan tvekan mycket bättre. Det krävdes inte mer än ett A/B-test för att komma fram till den slutsatsen.

Klimax Twin introducerades 2001.
Klimax Chakra Twin 500 introducerades 2004.

Tyvärr minns jag inte vilken version av ovanstående Twin som användes vid mitt lyssningstillfälle.

Min rekommendation till dig blir att aktivera Katan.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 23, 2016 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Kan inte en Exakt-box vara en bra lösning? Kostar väl som ett Klimaxsteg, typ.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Jun 23, 2016 10:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Hm... Tack för svaren!

Har haft Katan aktivt med 5125/D tidigare och det var jättetrevligt. 4200 är säkert ännu bättre tänker jag.
Frågan är bara om man kan tänka sig att kct är bättre...
Verkar råda lite delade meningar här :)

Kommer att uppgradera till Kdsm så småningom och det blir ju stiligt med likadana lådor, så jag hade hoppats på ett rungande ja för Kct!

Och det blir absolut max 2 lådor!

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Thu Jun 23, 2016 13:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Jag har liknande tankar för mina Akubarik. Har aktuellt en 6100 och skulle behöva en 4100/4200 + aktiva kort och på sikt en Exakt-box. Men många tycker att en Twin med Dynamik är bättre. Mycket svårt att välja. En Twin kan man också uppgradera till Solos...

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Thu Jun 23, 2016 13:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Roland wrote:
Hej Bengt

Ägde förr Katan under en ca 10-års period och var väldigt nöjd. Under Katan-perioden uppgraderade från ett LK140 till aktivt med två LK140 och därefter aktivt med ett AV5125. Inför köpet av slutsteget AV5125 hade jag samma funderingar som du har nu dvs om passivt med Klimax Twin skulle vara bättre.

Butiken High Fidelity hjälpte mig att hitta svaret på funderingen.

Aktivt med AV5125 var utan tvekan mycket bättre. Det krävdes inte mer än ett A/B-test för att komma fram till den slutsatsen.

Klimax Twin introducerades 2001.
Klimax Chakra Twin 500 introducerades 2004.

Tyvärr minns jag inte vilken version av ovanstående Twin som användes vid mitt lyssningstillfälle.

Min rekommendation till dig blir att aktivera Katan.
Enligt mina erfarenheter är ett gammalt twin sämre än en 2200, låter snyggare men så tråkigt så man gör hellre något annat än lyssnar på musik, därimot den nya twinen är en helt annan sak

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Jun 23, 2016 13:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Tendaberry wrote:
Jag har liknande tankar för mina Akubarik. Har aktuellt en 6100 och skulle behöva en 4100/4200 + aktiva kort och på sikt en Exakt-box. Men många tycker att en Twin med Dynamik är bättre. Mycket svårt att välja. En Twin kan man också uppgradera till Solos...
I ditt fall skulle jag välja aktivt, eftersom du har en betydligt mera svårdriven burk

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Jun 23, 2016 16:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Bengt wrote:
Hej forummedlemmar!

Har tagit ett kliv in i ett linnsystem igen. Sitter med adsm-lk140-katan.
Har ett set chakrakort till katanerna, så det känns som att ett 4200-steg är ett rimligt nästa steg.

Är det någon som jämfört det med ett passivt klimaxsteg?
Då tänker jag mig senaste varianten.

Tacksam för synpunkter!
Aktivt 4200 blir bra! KCT (utan dynamik) blir ljudmässigt bättre men musikaliskt sämre. KCT/D blir nog bättre på allt men dyrare, man är då uppe på pengar som kan räcka till tidiga Solo vilket är ännu bättre IMO.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 23, 2016 18:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Hrm, bara jag som tycker systemet kanske blir aningens baktungt om man dunkar på klimaxsteg?

ADSM är väl okej men tom en klimax renew ds/1 t.ex. åker ju åttor runt den. Finns också KDSM renew att gräva fram om man nu vill köra DSM.

Jag hade nog iaf försökt bättra på källan innan jag slänger på ett klimaxsteg. Aktivera för en billig kostnad i form av ett beggat 4200 eller 4100 (eller 6100 eller vad man nu får tag i) visst, rimligt men klimax är på en annan kostnadsnivå på stegen och då tycker jag nog de pengarna bör läggas på källan först isåfall eller i kombo med lite billigare steg.

En av de största uppgraderingarna jag gjort i mitt system var när jag gick från ADS till min KRDS jag har nu (som ska bytas ut mot en DS/1 på sikt är planen). Det gjorde en riktigt stor skillnad.. ADS låter digital i jämförelse.

Underskatta helt enkelt inte source first, är väl vad jag försöker säga..

Vad som bör beaktas först och främst:

Vad, är slutmålet Bengt? Har du tänkt sitta kvar med ADSM som din källa i ett par år?

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Thu Jun 23, 2016 18:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Allt beror på slutstegens individuella prestanda (alla Twin är inte lika bra) och hur bra installationen av det aktiva systemet är.
Idag är Solo utan Dynamik så pass billiga så passivt med Twin utan Dynamik faller bort (ett bra par Solo är överlägsna på allt och inte SÅ mycket dyrare).
Och Twin med dynamik är nära på samma slantar men Solo utan D krossar öven dessa brutalt.

Förutom Solo hade jag kollat efter Tundra Stereo eller Mono.

Ska du köra aktivt hade jag övervägt Exakt. Där finns fler alternativ för likadan budget.
Ok du har chakrakort men tänk långsiktligt. Vart vill du gå sedan? Ska du satsa på källan sedan eller?
Source first !!!


Top
   
PostPosted: Fri Jun 24, 2016 08:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Aleann wrote:
Hrm, bara jag som tycker systemet kanske blir aningens baktungt om man dunkar på klimaxsteg?

ADSM är väl okej men tom en klimax renew ds/1 t.ex. åker ju åttor runt den. Finns också KDSM renew att gräva fram om man nu vill köra DSM.

Jag hade nog iaf försökt bättra på källan innan jag slänger på ett klimaxsteg. Aktivera för en billig kostnad i form av ett beggat 4200 eller 4100 (eller 6100 eller vad man nu får tag i) visst, rimligt men klimax är på en annan kostnadsnivå på stegen och då tycker jag nog de pengarna bör läggas på källan först isåfall eller i kombo med lite billigare steg.

En av de största uppgraderingarna jag gjort i mitt system var när jag gick från ADS till min KRDS jag har nu (som ska bytas ut mot en DS/1 på sikt är planen). Det gjorde en riktigt stor skillnad.. ADS låter digital i jämförelse.

Underskatta helt enkelt inte source first, är väl vad jag försöker säga..

Vad som bör beaktas först och främst:

Vad, är slutmålet Bengt? Har du tänkt sitta kvar med ADSM som din källa i ett par år?
+1


Top
   
PostPosted: Fri Jun 24, 2016 17:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Tack för alla svar!

Slutmål kan jag väl inte säga att jag har, men kommer nog behålla Adsm ett tag. Gillar den, har haft både krds och Ads/0. Gillade inte den sistnämnda.

Efter adsm blir det nog kdsm.

Det lutar mot 4200 hur som. Source first i all ära, men jag tycker att adsm är en riktigt bra källa.

Lite splittrat inlägg. Nubben ni vet.

Glad midsommar!

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Fri Jul 01, 2016 20:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Det blev en helt annan budgetlösning tills vidare. Ett C5100/D, så nu är systemet:

Adsm - C5100/D - Katan Aktiv.

Det är ett trevligt system må jag säga och det var ett härligt lyft att gå från LK140 passivt till C5100 aktivt.
Känns som bra balans.

Har kommit på vad delslutmålet är; Kdsm - Kct - Katan
Så jag hoppar nog över 4200 och går på kct. Tänker att Kdsm och Kct kan vara en bra grund till vilken högtalare som helst (där får rummet avgöra och i dagsläget passar katan perfekt).

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Fri Jul 01, 2016 23:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
"delslutmålet", haha, härlig pragmatism (man blir ju aldrig "färdig" eller hur?). Grattis till trevlig anläggning hursomhelst!

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited