selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 13:48

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Jun 20, 2016 20:56 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Apr 30, 2005 17:50
Posts: 47
Location: Göteborg
Hej,
Införskaffade precis ett par 242:or (mk2) som drivs med Exakt, och skulle vilja ha hjälp med att bekräfta om en egenhet som jag observerat är som det ska vara eller ej. Har frågat Linns support, de kunde inte svara, men kanske är det någon på selleri som vet? Så till frågan:

När jag först installerade högtalarna hörde jag inget ljud från nedre basarna. För att felsöka kopplade jag först om så att ”bass boost” gick till ”upper bass” och vice versa. Då kom samma ljud från nedre basarna (medan övre blev tyst), så kablar, slutsteg och högtalare är ok. Sedan kopplade jag in endast ”bass boost” på avsedd ingång. Och ja, det kommer ljud, men på en betydligt lägre ljudnivå, så ljudet maskeras helt enkelt av de övre basarna. Eftersom de nedre basarna jobbar upp till 100 Hz och de övre basarna upp till 400 Hz (med Exakt, enligt Linn) så kan man ju förvänta sig en viss nivåskillnad. Med lite experiment så upplevs att nivåskillnaden motsvarar 15-20 volymsteg, dvs om volymen på nedre basarna är 70 så upplevs den ungefär lika starkt som om volymen på övre basarna är 50-55. Detta beror förstås också lite på musiken, har testat med musik med ganska mycket bas, men det är ju svårt att veta relativt musikinnehåll i de olika frekvensintervallen. Ett annat test är att med volymen på 70 känner man ett påtagligt vinddrag framför övre baselementet medan det är i princip stiltje framför det nedre. Det kanske ska vara så här, men intuitivt känns det som att nivåskillnaderna är större än vad de borde vara eller? Finns det någon som kan och orkar göra motsvarande test och redovisa era resultat? Ange i så fall om ni har Exakt eller vilken annan typ av delningsfilter eftersom det kan bete sig olika. Eller finns det rentav något teoretiskt svar på frågan?

/Ola

PS. Jag har använt låtarna Silent Shout och Neverland (från Silent Shout) med The Knife, samt Working for the Man (från To bring you my love) med P J Harvey som referens om någon vill prova med samma låtar.


Top
   
PostPosted: Tue Jun 21, 2016 16:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Har du provat att lyssna med ett tonsvep för att avgöra om du har jämn nivå från den djupa basen och uppåt? Du bör testa samma sak passivt först så du lär dig var resonanserna ligger i rummet och hitta en sittplats där det låter så jämnt som möjligt. När du sedan gör samma sak med Exakt-systemet, koppla ur allt vad rumskorrigeringar heter.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Jun 27, 2016 23:00 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Apr 30, 2005 17:50
Posts: 47
Location: Göteborg
Hade faktiskt en gammal kalibrerings-dvd för hemmabio-anläggningar liggandes hemma. På denna fanns bl a lite olika frekvenssvep. Då gick det ju enkelt göra ett test, förstås med rumskorringering avstängd. Vid lägre frekvenser (under 100 Hz) så levererar det övre baselementet klart högre ljudtryck än det undre. Frågan är om detta är ett medvetet och korrekt val? 242:orna har ju trots allt vissa begränsningar vad gäller tryck i basen. Med frekvenssvepet så hör man att de hänger med väl ned till 40 Hz, men därunder dalar det. Förvisso enligt spec, men om ena baselementet inte ens jobbar på halv styrka av vad som är möjligt så borde det ju finnas mer potential.

Har för övrigt nu också tunat in högtalarnas placering, och jag får väl påpeka att jag är väldigt nöjd med resultatet, inte minst är basen såväl musikalisk som maffig. Mitt rum är bara 23 kvm, så 242:orna räcker långt, men finns det lite till så...

/Ola


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited