selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 16:12

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Bättre nätadapter
PostPosted: Wed May 25, 2016 17:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Tjo.

Nätadaptern till min netgear proswitch har börjat tjuta en aning vilket är lite störigt så jag tänkte ersätta den.

Vet ni av någon tillverkare som bygger bra, stabila nätadaptrar som inte skitar ner el-miljön i hemmet som kan ersätta defekta enheter?

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
 Post subject: Re: Bättre nätadapter
PostPosted: Wed May 25, 2016 20:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Jag tänkte kolla upp denna. Kanske ngt att prova även för dig?

iPower DC adapter


Top
   
 Post subject: Re: Bättre nätadapter
PostPosted: Fri May 27, 2016 13:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Friwo MPP 15 Medizin eller eller Friwo DT 12 Medizin. Många på Linns forum säger att ljudet också blir bättre...
Har inte hunnit testa än, men de står högst upp på min lista över inköp, antagligen även en för routern.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Bättre nätadapter
PostPosted: Fri May 27, 2016 14:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
cool, tack för tips, ska kollas upp :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
 Post subject: Re: Bättre nätadapter
PostPosted: Mon May 30, 2016 00:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
En kille på Linn-forumet has nyss jämfört ifi och Friwo. Så här skrev han:
"I managed to pick the Friwo up on Friday evening, so it's been running in for about 36 hours now. Straight out of the box, it didn't sound too good, just like most new components, but it didn't take long before the sound started to improve. It continued to improve throughout yesterday, and by the evening it was beginning to show encouraging signs of musicality, even so, the sound was still a bit too challenging for my taste. It sounded like one of those systems that sounds superficially engaging, with plenty of pace, but tiring to listen to.

I left it running over night, and by this morning it was sounding much better. The fast pace had been replaced with a much better sense of rhythm and tune. In comparison, the iFi sounds slow, boring and struggles with the tune. For the last couple of years, I've been using an old power supply made by Gennaxa (Tandy/Radio Shack). A quick comparison this morning put the Gennaxa between the Friwo and the iFi, but much nearer the iFi.

So it's a great result for the Friwo. It's not perfect - it still sounds a bit edgy - it's a bit like an over sharpened photo, but people have reported that it continues to improve over time, so I'll give it another week before I feed back my findings again."

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Bättre nätadapter
PostPosted: Mon May 30, 2016 10:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Intressant!
Nätdelar gör skillnad, både in i apparaten den matar men även att inte sprida en massa skräp på elnätet.
Var det en 220V eller 120V version, och vad ansluter han den till? Det KAN vara olika nätdelar som passar bäst ihop med olika apparater. obs KAN...
Dvs den "dåliga" ifi skulle kunna funka bäst någon annanstans, och i ett annat system.
El är lurigt.
Därför är det lurigt att mixa Naim o Linnpylar. De har olika syn på hur strömmatning hanteras.


Vem är killen, vilka prylar har han och har han koll?
Linn har på senare år får mängder av nya kunder som hänger på Linnforum.
Mitt intryck är att de ofta kommer från andra märken och är vana att fokusera på ljud/prylar/teknik och därmed har forumet blivit mer som ett vanligt hifi-forum. Det snackas bas, dynamik, distortion, upplösning, teknik, nya prylar mm. Det är intressant i sig! Men det är mindre snack om skivor, musik, tweak och musikupplevelser.

Och ordet musikalitet är numer ett modeord som alla i branschen använder sig av, men det kan betyda lite vad som helst.


Litar mer på de som varit med länge o ser därmed fram emot vad ni kommer fram till här!
Lycka till :D


Top
   
 Post subject: Re: Bättre nätadapter
PostPosted: Mon May 30, 2016 13:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Jag beställde en ifi iPower innan jag läste hans recension, den dyker väl upp i morgon. Då vet jag i alla fall om den är bättre än standardförsörjningen för en GS108T. Det är öppet köp, så jag kan returnera den ifall den är sämre.
Spannko gjorde testet på Linn-forumet, förmodligen har han detta:KDS/2, KT/1 och Akudorik, medlem sedan 2008. Han har postat bra kommentarer tidigare, så jag har förtroende för honom, är dessutom aktiv på Lejonklou-forumet.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Bättre nätadapter
PostPosted: Tue May 31, 2016 10:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
sportbilsentusiasten wrote:
Intressant!
Nätdelar gör skillnad, både in i apparaten den matar men även att inte sprida en massa skräp på elnätet.
Var det en 220V eller 120V version, och vad ansluter han den till? Det KAN vara olika nätdelar som passar bäst ihop med olika apparater. obs KAN...
Dvs den "dåliga" ifi skulle kunna funka bäst någon annanstans, och i ett annat system.
El är lurigt.
Därför är det lurigt att mixa Naim o Linnpylar. De har olika syn på hur strömmatning hanteras.


Vem är killen, vilka prylar har han och har han koll?
Linn har på senare år får mängder av nya kunder som hänger på Linnforum.
Mitt intryck är att de ofta kommer från andra märken och är vana att fokusera på ljud/prylar/teknik och därmed har forumet blivit mer som ett vanligt hifi-forum. Det snackas bas, dynamik, distortion, upplösning, teknik, nya prylar mm. Det är intressant i sig! Men det är mindre snack om skivor, musik, tweak och musikupplevelser.

Och ordet musikalitet är numer ett modeord som alla i branschen använder sig av, men det kan betyda lite vad som helst.


Litar mer på de som varit med länge o ser därmed fram emot vad ni kommer fram till här!
Lycka till :D
Tror din analys är väldigt rätt
Men är det inte så att Linn själva talar mer och mer i dessa termer också vilket då får till följd att man attrahera en annan kundgrupp

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Bättre nätadapter
PostPosted: Wed Jun 01, 2016 11:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Jag anslöt en iFi iPower till min Netgear GS108T switch igår och de första tonerna var inte direkt positiva. Basen verkade svampig och allt verkade mycket segare och tröttare än med original-nätadaptern. Efter någon timme tyckte jag det blev litet bättre, men jag skall låta den vara inkopplad någon dag innan jag jämför igen.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Bättre nätadapter
PostPosted: Mon Jun 06, 2016 23:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Tendaberry wrote:
Jag anslöt en iFi iPower till min Netgear GS108T switch igår och de första tonerna var inte direkt positiva. Basen verkade svampig och allt verkade mycket segare och tröttare än med original-nätadaptern. Efter någon timme tyckte jag det blev litet bättre, men jag skall låta den vara inkopplad någon dag innan jag jämför igen.
Tack för din rapport, Tendaberry. Rapportera gärna igen hur det låter efter lite längre inkörning.


Top
   
 Post subject: Re: Bättre nätadapter
PostPosted: Tue Jun 07, 2016 00:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Efter att ha "spelat in" den några dagar jämförde jag igen med originalnätadaptern. Skillnaden ar klart mindre än tidigare, men jag föredrog fortafarande originalet. Kan alltså inte rekommendera iFi iPower. Nästa steg är att beställa en Friwo...

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Bättre nätadapter
PostPosted: Tue Jun 07, 2016 15:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Tack igen Tendaberry


Top
   
 Post subject: Re: Bättre nätadapter
PostPosted: Tue Jun 07, 2016 15:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Tendaberry wrote:
Efter att ha "spelat in" den några dagar jämförde jag igen med originalnätadaptern. Skillnaden ar klart mindre än tidigare, men jag föredrog fortafarande originalet. Kan alltså inte rekommendera iFi iPower. Nästa steg är att beställa en Friwo...
Tack för att du delger dina slutsatser :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
 Post subject: Re: Bättre nätadapter
PostPosted: Tue Jun 07, 2016 16:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Borde inte det ultimata vara att köra den med en ackumulator? Bilbatteri kanske är lite mycket att ta till men det finns ju torrisolerade 12v ackumulatorer. Då skall det ju inte vara några som helst problem med missfärgningar av nätverkssignalen.
Om man köper 2 av dessa och laddare.

http://www.balocco.se/batterier/batteri ... cwodBVsLKQ


Denna ackumulator skulle garanterat hålla switchen vid liv i 17 timmar

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
 Post subject: Re: Bättre nätadapter
PostPosted: Tue Jun 07, 2016 16:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Intressant tråd!

Jag har en fråga till er som sökt nätadapters - finns de "bra" ÄVEN i modeller med AC ut?
Vad jag förstår ger de ni undersöker likspänning.

Jag söker nämligen en nätadapter som lämnar ut 12V växelspänning (och 500mA) ?
Denna ska iså fall ersättas
http://www.elak.be/product/details/hq-p ... c/S5492224


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited