selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 01:38

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Reservdelar Karik
PostPosted: Mon Jan 24, 2005 17:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Trodde det va enbart lasern som va bristvara men det finns tydligen heller inga motorer att tillgå längre.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 24, 2005 18:17 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej :D

J---igt dåligt :evil: .

Tacka vet jag vinyl och den hederliga LP 12:an...framtidssäker är ett annat ord.

Skulle Linn av ngn anledning sluta att tillverka LP 12:an samt sluta hålla reservdelar till densamma,då tror jag att den sista *mystiken* kring namnet försvinner samt vägen utför börjar.

Peder :)

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 24, 2005 18:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu är det väl så att Linn själva inte riktigt råder över detta. Har för mig att
lasern kom från Hitachi, ingen aning om motorn. Men visst är det riktigt dåligt.

Vad jag förstår så är det väl inga problem att få reservdelar till spelare
som använder Philips-mekanik, jämngamla med eller äldre än Karik.
Tänker på Arcam, Meridian och Naim. Mångfalt större serier gjorda på dessa
mekaniker, därför går det ihop med att hålla med reservdelar. Linn gjorde
sin egen mekanik och Hitachi har väl inte tillräcklig volym för att tillverka
Karik-lasers (eller att Linn inte vill betala vad dom begär?) Vad vet jag.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 24, 2005 18:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

De får väl se till att fixa det på något sätt. Hade jag köpt en ny Karik/Numerik för att kort därefter kontatera att den inte längre går att fixa hade jag förmodligen bytt märke efter denna totala förnedring av sina kunder...

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 24, 2005 19:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det som känns så fel är att jag köpte en Karik för ca ett år sedan tillsammans mer ett par till prylar bla ett LK140 som jag ville ha men hade samtidigt en classik (andra modellen) så jag köper dessa prylar av en trevlig snubbe på nätet, jag får prylarna och testspelar dom och märker inga fel på Kariken eftersom jag endast provlyssnar vid några tillfällen och lyssnar vidare på min classic.
Ca en eller två veckor senare åker jag och byter in denna Karik och tänker inte mer på detta men för någon månad sedan får jag en förfrågan om jag märkt något fel på den av min handlare eftersom han sålt den vidare men jag kunde bara konstatera att de lilla jag kört har jag inte märkt något.
Idag snackasde jag med handlaren igen som konstaterar att det va motorn som va kaputt och att den inte gick att laga spelaren.

Känner mej lite dum som står mitt emellan i det här läget.
Ser man det ur väldigt tufft perspektiv så är det ju handlaren som skulle kollat den innan han bytte in den men samtidigt så känner jag ju han så väl att han litar på mej.
Förmodligen lägger han detta på sitt förlustkonto men samtidigt så ruckas ju förtroendet lite.
Jaja, kändes som jag måste skriva av mej lite.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 10:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Ser man det ur väldigt tufft perspektiv så är det ju handlaren som skulle kollat den innan han bytte in den men samtidigt så känner jag ju han så väl att han litar på mej.
Förmodligen lägger han detta på sitt förlustkonto men samtidigt så ruckas ju förtroendet lite.
Förstår att det känns jobbigt! Jag skulle ha samma tankar snurrandes i huvudet.

Någon som vet hur det står till med Ikemi??? Vet fasen inte om jag vågar lägga ut ens halva nypriset för en begagnad spelare om det skall bli så här om ett par år... :shock: :?:

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 11:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Stranna, förstår att det känns lite kymigt men det är faktiskt inte ditt problem. Det ligger ju i handlarens ansvar att testa och godkänna spelaren innan han byter in den. Och ska han sen sälja spelaren vidare måste den ju förfan testas grundligt så att kund slipper få problem med defekta delar redan från början.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 14:00 
Site Admin
Site Admin

monkeydevil wrote:
Någon som vet hur det står till med Ikemi??? Vet fasen inte om jag vågar lägga ut ens halva nypriset för en begagnad spelare om det skall bli så här om ett par år... :shock: :?:
Ikemi är byggd i princip helt och hållet 'in-house' hos Linn, så det lär inte vara någon risk. Dessutom har de nog lärt sig av misstaget med Karik.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 16:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
monkeydevil wrote:
Ikemi är byggd i princip helt och hållet 'in-house' hos Linn, så det lär inte vara någon risk. Dessutom har de nog lärt sig av misstaget med Karik.
Jo det låter ju vettigt, så det får man hoppas! Håller Linn ordentligt med reservdelar åt andra produkter som tillverkas "in-house" alltså?

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 17:35 
Ny Medlem
Ny Medlem

stranna wrote:
Det som känns så fel är att jag köpte en Karik för ca ett år sedan tillsammans mer ett par till prylar bla ett LK140 som jag ville ha men hade samtidigt en classik (andra modellen) så jag köper dessa prylar av en trevlig snubbe på nätet, jag får prylarna och testspelar dom och märker inga fel på Kariken eftersom jag endast provlyssnar vid några tillfällen och lyssnar vidare på min classic.
Ca en eller två veckor senare åker jag och byter in denna Karik och tänker inte mer på detta men för någon månad sedan får jag en förfrågan om jag märkt något fel på den av min handlare eftersom han sålt den vidare men jag kunde bara konstatera att de lilla jag kört har jag inte märkt något.
Idag snackasde jag med handlaren igen som konstaterar att det va motorn som va kaputt och att den inte gick att laga spelaren.

Hej
Det var nog jag som köpte Kariken med kass motor .. det stämmer rätt bra med din berättelse iallfall ..

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 17:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Vet inte om Kariken var mindre "in-house" än Ikemi... Ikemin kommer nog att få samma problem den om ett antal år. Linn gör varken lasrar eller motorer. Det är bara att hoppas att de lägger upp ett fett lager med reservdelar!

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 17:54 
Site Admin
Site Admin

rincewind wrote:
Hej
Det var nog jag som köpte Kariken med kass motor .. det stämmer rätt bra med din berättelse iallfall ..
Tåkigt! Hur hanterad du och handlaren det? Tråkigt för båda parter :(

Välkommen till forumet också för den delen :!:

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 20:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

rincewind wrote:
stranna wrote:

Hej
Synd att det skulle bli såhär men jag hade inte för avsikt att på något vis försöka mygla med dom här sakerna, egentligen om man ser det så här i efterhand så va det ju jag som blev lurad att köpa den av en som haft den en längre tid och hävdat att den funkade.
Jag förmodar att dom byter tillbaka den och ger mej onda ögat nästa gång men jag har handlat får många många tusenlappar där så dom har med råge tjänat in det där men jag känner mej som sagt lite dum ändå.
:lol:

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 23:55 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag anklagar ingen, det var inte förrän jag hade kommmit hem och börjat lyssna ordentligt som jag märkte något. Det var inte lätta att sätta fingret på vad det var heller för det hände bara ibland. Symptomen jag hade var att det hoppade lite ibland, men det var inte alltid på samma ställe och det gick inte alltid att upprepa ...
Jag har inte gjort upp riktigt med handlaren ännu men jag kommer att få pengarna tillgodo på ett eller annat sätt.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 26, 2005 00:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hifibutiken är otroligt bra att ha att göra med så det löser sej nog för din del utan problem.

Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00