selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 19:11

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Adikt II
PostPosted: Thu May 19, 2016 00:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
I tråden "Pickup" dök det upp information om att det finns en Adikt II. Jag är väldigt nyfiken vad det innebär.

Jag har haft fler MM pickuper än jag kan minnas och ett handfull MC, dock inte Linn. Jag har lärt mig uppskatta Adikt pga. dess förmåga att leverera musik från skivorna, inte förfinat men väldigt engagerande och trevligt. Detta till ett nålbyte för ett par tusenlappar efter några år. En jäkligt bra pickup helt enkelt med VFM.

Nu är ju tankarna inne på Krystal men kollar man på Linnforum och jämför med min rigg skulle Keel eller åtminstone Ekos SE vara första uppgraderingen innan man byter till Krystal eller Kandid, alltså SF.

Hur bra är Ekos II med Kore om man vill sätta dit en Krystal?

Skall man i stället satsa på Adikt II om det också är ett uppenbart lyft vs. Adikt?

Det skulle vara intressant om någon kan skriva i denna tråd om sina erfarenheter vad Adikt II kan leverera vs. Adikt och Krystal.

Naturligtvis är andra synpunkter och input också intressant.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Adikt II
PostPosted: Thu May 19, 2016 07:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
nonick wrote:
I tråden "Pickup" dök det upp information om att det finns en Adikt II. Jag är väldigt nyfiken vad det innebär.

Jag har haft fler MM pickuper än jag kan minnas och ett handfull MC, dock inte Linn. Jag har lärt mig uppskatta Adikt pga. dess förmåga att leverera musik från skivorna, inte förfinat men väldigt engagerande och trevligt. Detta till ett nålbyte för ett par tusenlappar efter några år. En jäkligt bra pickup helt enkelt med VFM.

Nu är ju tankarna inne på Krystal men kollar man på Linnforum och jämför med min rigg skulle Keel eller åtminstone Ekos SE vara första uppgraderingen innan man byter till Krystal eller Kandid, alltså SF.

Hur bra är Ekos II med Kore om man vill sätta dit en Krystal?

Skall man i stället satsa på Adikt II om det också är ett uppenbart lyft vs. Adikt?

Det skulle vara intressant om någon kan skriva i denna tråd om sina erfarenheter vad Adikt II kan leverera vs. Adikt och Krystal.

Naturligtvis är andra synpunkter och input också intressant.
Är det någon som hört något mer/köpt en nyligen ?

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
 Post subject: Re: Adikt II
PostPosted: Thu May 19, 2016 07:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Du kommer långt med Ekos II och Kore, jag skulle satsa på en mc pickup i stället för adikt. Jag har hört Krystal på Taktoton monterad på en Akito2 och det lät väldigt bra, underbar rymd i musiken, och kanalseparationen på toppnivå. Du har ju grundkomponenterna för att gräva ut ett större soundstage än du kan göra med Adikten. Men ta dig tid och provlyssna någonstans innan du bestämmer dig för ett köp, det kan ju vara att det låter annorlunda i dina öron.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
 Post subject: Re: Adikt II
PostPosted: Fri May 20, 2016 19:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
smirre67 wrote:
Du kommer långt med Ekos II och Kore, jag skulle satsa på en mc pickup i stället för adikt. Jag har hört Krystal på Taktoton monterad på en Akito2 och det lät väldigt bra, underbar rymd i musiken, och kanalseparationen på toppnivå. Du har ju grundkomponenterna för att gräva ut ett större soundstage än du kan göra med Adikten. Men ta dig tid och provlyssna någonstans innan du bestämmer dig för ett köp, det kan ju vara att det låter annorlunda i dina öron.
Tack för ditt råd.

Har funderat hur stor skillnad egentligen är men kanske Krystal även kan lyfta min rigg ytterligare ett snäpp och i detta fall strunta i SF.

MC "låter" nästan alltid bättre men finns musikglädjen från Adikt kvar?

Du verkar ha den den åsikten att Krystal är bättre.

Men det svider, det kostar att ligga på topp, 16k för en mellanklass pickup och jag vill helst inte bryta Linn kedjan.

Det är ändå dax för nålbyte på Adikt.

Fler har också tipsat om billigare alternativ i andra trådar och det har jag full respekt för. Finns hur mycket som hest där ute.. .

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Adikt II
PostPosted: Fri May 20, 2016 20:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
Jag har tidigare gått från Adikt till Klyde och tycker att Klyde är ljudmässigt mycket bättre än Adikt. Tune dem mässigt tycker jag inte det är jätte stora skillnader men visst är Klyden bättre men kanske inte värt mellanskillnaden??

Kör man med topp tolva och vill hålla sig till Linn så kör på Kandid. Sjukt mycket pengar men värt varenda krona enligt mig om man vill ha ut max. Krystal är bra men inget haksläpp. Kör med Adikt och spara pengar till en Kandid.

Adikt är jävligt bra!!


Top
   
 Post subject: Re: Adikt II
PostPosted: Fri May 20, 2016 20:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
För pengarna så klart!


Top
   
 Post subject: Re: Adikt II
PostPosted: Fri May 20, 2016 20:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
jonas wrote:
Jag har tidigare gått från Adikt till Klyde och tycker att Klyde är ljudmässigt mycket bättre än Adikt. Tune dem mässigt tycker jag inte det är jätte stora skillnader men visst är Klyden bättre men kanske inte värt mellanskillnaden??

Kör man med topp tolva och vill hålla sig till Linn så kör på Kandid. Sjukt mycket pengar men värt varenda krona enligt mig om man vill ha ut max. Krystal är bra men inget haksläpp. Kör med Adikt och spara pengar till en Kandid.

Adikt är jävligt bra!!
Anade det faktiskt. :D

Men tycker du min LP 12 är klar för Kandid?

För 16 k vill man ha haksläpp men som vanligt inom HiFi kostar subtila skillnader stora pengar som räcker till en semester i Frankrike i fyra veckor för hela familjen.

Men i november framför stereon.. . :)

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Adikt II
PostPosted: Fri May 20, 2016 20:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
Topp tolva innan Kandid. Kör på Adikt eller hitta en beg Klyde men det är nog svårt tyvärr. Jag tror inte man ska bry sig om att byta till Adikt 2 kanske tom inte låter bättre??

Jag skulle iaf inte köra på Krystal (har hört den på Tonläget med topp tolva) bra men inte magisk vilket jag tycker det ska vara eller nästan vara för 16K. Kandid är MAGISK. Man kan inte sluta lyssna och KDS/1 är inte bra längre i jämförelse nästan dålig

:evil:


Top
   
 Post subject: Re: Adikt II
PostPosted: Fri May 20, 2016 21:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
När det gäller Kore vs Keel så kan du kolla med Dockrall här på forumet. Han har gjort den uppgarderingen och vet mer om skillnden.
Jag köpte en beg Tolva som redan hade Keel.

Jag vet att att han tycker skillnden var stor. Större än vad många Kore ägare vill ha det till antagligen pga priset?

// J


Top
   
 Post subject: Re: Adikt II
PostPosted: Fri May 20, 2016 21:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Tack för input.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Adikt II
PostPosted: Fri May 20, 2016 21:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Jag kör Adikt med Radikal, Keel och Ekos II på min LP 12:a. Jag tycker den låter super! Visst kan man undra hur bra skulle det inte låta med en Kandid och Urika! Fördelen med MM är att kunna byta nål oftare till ett rimligt pris! Man måste dock ta bort piggarna på Adikt som hindrar att pickupen hamnar rätt. På min arm hamnade pickupen helt fel annars. Vet inte om det är så för alla men uppenbarligen finns en risk att nålen sitter fel om man har kvar piggarna. Tveksam om det är prisvärt med dyr MC? Kanske har jag fel? Jag satsade på riktigt bra för- och slutsteg innan pickupen. Hur som helst behöver man prova och jämföra själv! Tyvärr är det svårt att få pickuper demade och man köper ofta grisen i säcken. Tycker Adikt eller kanske AT-95-SA (inte den vanliga AT95:an) som det pratas om är riktigt intressanta alternativ innan man drar iväg och köper dyra MC pickuper som också kräver ett bra MC steg som inte heller är billiga.


Top
   
 Post subject: Re: Adikt II
PostPosted: Fri May 20, 2016 22:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
Urika och Kandid är MAGISKT! med mina erfarenheter håller MC pickuper betydligt längre eller låter bättre längre tid än MM. Adikt på topp tolva låter super när nålen är ny men jag tycker att den låter betydligt sämre när man lirat några hundra timmar.


Top
   
 Post subject: Re: Adikt II
PostPosted: Sat May 21, 2016 00:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Det borde den göra för dryga 60 tusen! Jag har hört kombon ett antal gånger och har alltid tyckt det låtit väldigt bra! Lite av en dröm att ha det på skivspelaren. Det behövs väl också en Ekos SE först innan det är aktuellt! Jag håller inte med att en Adikt är slut efter några hundra timmar! Däremot behöver den lite inspelningstid innan den låter riktigt bra! Den förra nålen satt på i 3 år och låter fortfarande helt ok om jämför med den nya. Frågan är också hur bra en Kandid låter efter ca 1000 timmar? Jag gissar att man härdar ut ganska länge innan man byter!


Top
   
 Post subject: Re: Adikt II
PostPosted: Sat May 21, 2016 11:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
nonick!

Tack för senast. Din tolva är skitbra och är helt överlägsen DS.
Klart den är bra nog för MC!
Den saknar bara Keel och EkosSE innan den är en topptolva (förutom puppan). Och den står på Harmonihylla.
Det mesta är kanon med andra ord.

Jag har svårt för MM då jag kört med MC.
MC har ett superskönt flyt, och så låter de ljudmässigt på en helt annan nivå än MM.

"Egentligen" skulle du uppgradera till Keel och EkosSE innan du uppgraderar puppan (Krystal) men...
Även en Adikt på en topptolva låter lite hård, fyrkantig, stel, grynig - ja du fattar.


Har dålig koll men fixar en ExaktDS som du har, en MC rakt in? Eller behövs det ett grammofonsteg?


Top
   
 Post subject: Re: Adikt II
PostPosted: Sat May 21, 2016 17:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
sportbilsentusiasten wrote:
nonick!

Tack för senast. Din tolva är skitbra och är helt överlägsen DS.
Klart den är bra nog för MC!
Den saknar bara Keel och EkosSE innan den är en topptolva (förutom puppan). Och den står på Harmonihylla.
Det mesta är kanon med andra ord.
Tack själv Sportis. Det var nått strul med datorn (Nas:en) när du var här, basen saknas nästan helt. Har fått ordning på det.

Ja, jag har funderat och skulle kunna sammanfatta i tre val om jag inte vill bryta Linnkedjan:

Det visar sig att Adikt II är "bättre" och stanna på den nivån.

Få ett visst lyft med den prisade Krystal med befintlig rigg.

Sitta still i båten, behålla pengarna och kanske gå på Keel och SE innan pickupbytet skall anses vara aktuellt.

Det är ju inte ett enkelt val och det är mycket pengar det handlar om man väljer det sistnämnda.

Jag tycker att jag fått bra råd i tråden, alltså bra argument men det är lite olika vägar att gå.

Japp, AEDSM har inbyggt RIAA, både MC och MM.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited