selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 16:54

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Feb 10, 2005 10:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 13:16
Posts: 158
Location: Lidingö
Vi har ju diskuterat den ultimata sportbilen ett tag nu.
Vore därför spännande att ta upp en liknande tråd om LJUD.

Finns det några gränser i prestanda och/eller kostnaderför en musikanläggning? Hur "bra" kan en anläggning bli, egentligen? Och därmed hur dyr? Följer kvalitén priset?

Man kan ju köpa den "värsta" LP12:an, en CD 12:a , 1 st Klimax Kontrol (eller Kisto System Controller à 120 k), 6 st Klimax 500 Solo, osv. Då hamnar man ju en bra bit nära miljonen!?

_________________
Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 10, 2005 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Menar du rent allmänt det bästa och inte bara linnträsket då?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 10, 2005 11:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 13:16
Posts: 158
Location: Lidingö
monkeydevil wrote:
Menar du rent allmänt det bästa och inte bara linnträsket då?
Ja, jag ville vara lite "wild & crazy"! Det finns ju faktiskt andra fabrikat att tillgå - även om vi Linnister inte låter oss "vilseledas" av dem... :lol:

_________________
Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 10, 2005 12:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Den ultimata anläggningen måste väl vara att hyra in bandet /orkestern /artisten man vill lyssna på :D

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 10, 2005 12:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 13:16
Posts: 158
Location: Lidingö
hepcat wrote:
Den ultimata anläggningen måste väl vara att hyra in bandet /orkestern /artisten man vill lyssna på :D
Förvisso sant, men OM man "bara" är hänvisad till musik på plast eller vinyl - var hamnar vi då? :wink:

_________________
Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 10, 2005 12:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 18:36
Posts: 142
Location: Lekrummet
EasyRider wrote:
hepcat wrote:
Den ultimata anläggningen måste väl vara att hyra in bandet /orkestern /artisten man vill lyssna på :D
Förvisso sant, men OM man "bara" är hänvisad till musik på plast eller vinyl - var hamnar vi då? :wink:
Som med allting annat, att det blir en subjektiv bedömning på det ulitmata. :wink:

Just nu håller jag vår anläggning hemma för det ultimata då vår mal har rymt sedan många år tillbaka i brist på käk i våran plånbok. :roll:

Men visst skulle det inte var dumt med en bättre anläggning, men vad skulle man hamna? I Nirvana (obs tillståndet inte låten *he he*) skulle jag hamna ialf i jakt på det ultimata. :wink:

_________________
Män bör vara (upp)kopplade :wink:

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 10, 2005 13:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Tja jag har ju en personlig "drömanläggning", en som för mig vore ultimat. Väldefinierat koncept i min värld alltså. Den skulle vara tvådelad - dels typ en Unidisc SC och helaktiva Artikulat, 2.0 alltså, i vardagsrummet. Vardagsrummet skulle för övrigt ha vissa estetiska andra tillägg som tack vare ökad trivselfaktor även skulle göra stereon roligare, som en öppen spis med knackande björkved i, såna där designade halvlutande stolar med fårskinn, riktad belysning som leker med skuggor väldigt mycket, osynlig kabeldragning .. nån fräsch liten lagom plasma på 35-40" nånting. Kort sagt en hygglig stereo i ett ruggigt trevligt rum som inte ser ut att vara stereooptimerat (men givetvis i smyg är det). SC'n+helaktivt borgar för osynlighet. Estetiskt tilltalande icke-tweakar-uppmuntrande 2.0-anläggning där man bara njuuuuuter och aldrig funderar.

Sen skulle jag ha en till anläggning också, i en svartmålad biogrotta. Gärna typ M&K's helaktiva högtalare, självbyggda Infinite Baffle-subbar (inte slutna lådor alltså, Linn felbenämner sina slutna burkar) inneslutna i väggar eller golv eller .. tja. Eventuellt digitalt rumsanpassade medelst typ TACT-grejjer. Pluffsiga tygsoffor, fotpallar. En fet 9" CRT-proj, dyrjäkla scaler, 2.5m bred bild med motorstyrd 4-vägs-maskning, nån schysst processor. SDI-moddad DVD-spelare, media-pece, xbox, ps2, ...

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 10, 2005 14:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 13:16
Posts: 158
Location: Lidingö
daniel.n wrote:
Tja jag har ju en personlig "drömanläggning"
daniel.n wrote:
Vardagsrummet skulle för övrigt ha vissa estetiska andra tillägg som en öppen spis med knackande björkved i, såna där designade halvlutande stolar med fårskinn, riktad belysning som leker med skuggor väldigt mycket, osynlig kabeldragning .. nån fräsch liten lagom plasma på 35-40" nånting
Hmm, låter som hemma hos mig - stor öppen spis: ja - stolar med fårskinn: nästan - riktad belysning: ja - osynlig kabeldragning: ja - plasma (42"): ja.... Har nog blivit hemmablind.... Men ännu ingen Unidisc SC eller helaktiva Artikulat, 2.0..... Pengarna tog slut där... :lol:

_________________
Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 11, 2005 12:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
För bövelen, karlslok, var är bilderna?!?!? :)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 11, 2005 13:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 13:16
Posts: 158
Location: Lidingö
daniel.n wrote:
För bövelen, karlslok, var är bilderna?!?!? :)
Du har rätt... Jag SKÄMS :oops: för att jag inte bidragit med bilder...
Tar med kameran nu från jobbet och ordnar det över helgen så jag kan stilla er nyfikenhet, gubbs! OK? :?

_________________
Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 11, 2005 19:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
På din fråga svarar jag: Nej. Håller med Hepcat, endast live är tillräckligt bra. De få gånger jag lyssnar på livemusik (ej skräniga rockspelningar) inser jag direkt att vägen dit är lång, väldigt lång...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 11, 2005 19:55 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
EasyRider wrote:
Tar med kameran nu från jobbet och ordnar det över helgen så jag kan stilla er nyfikenhet, gubbs! OK? :?
Låter kalasbra det!


Last edited by Sony on Fri Feb 11, 2005 23:27, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 11, 2005 20:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
fredde wrote:
På din fråga svarar jag: Nej. Håller med Hepcat, endast live är tillräckligt bra. De få gånger jag lyssnar på livemusik (ej skräniga rockspelningar) inser jag direkt att vägen dit är lång, väldigt lång...
Faktiskt kan livemusik vara SÄMRE ibland. :wink: Lika bra som live kan vara, lika uselt är det ibland
Men svaret på ursprungsfrågan är NEJ.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 12, 2005 13:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
svårt å få en "ultimat" anläggning eftersom alla tycker så olika :wink:

fast snart börjar jag bli nöjd iaf, det kan ja lova.....nya talare å försteg blir kanon....5105 funkar ypperligt tycker jag, lite mer kraft vore inte fel dock...

vilket steg levererar mer kraft? vad är klout exvis specad till i 8 Ohm?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 12, 2005 13:44 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
80W. Sen dubblar den i princip hela vägen ner.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited