selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:16

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Apr 29, 2016 15:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Någon som kan dela med sig av erfarenhet av Sumiko'n ?

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
PostPosted: Fri Apr 29, 2016 15:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Min Sumiko hette bara Blue Point Special och hur den låter mot Evo III vet jag inte. Men en någorlunda gissning är väl att karaktären är ungefär densamma. Sumikon lät väldigt snyggt och rent, spårade otroligt bra och var väldigt lättlyssnad. Har inte jämfört direkt mot Adikten men (återigen) gissar att det är aningen mer krut i återgivningen, men kanske inte lika förfinat. Sumikon är på gränsen till mjuk. Men det var typ 12-13 år sedan jag lyssnade senast och jämförde hos Tonläget i Gbg, mycket kan givetvis ha hänt sedan dess med båda pickuperna.

Har haft funderingar på att testa Sumikon igen, har bara trevliga minnen av den men då åker jag på att skaffa ett nytt riaa också (kör Akiva/Linto idag) så då börjar det kosta en slant.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Apr 29, 2016 20:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Har inte hört några av Evo-varianterna, men den ursprungliga Sumiko Blue Point Special var en väldigt övervärderad pickup när det begav sig. Vi brukare demonstrera den mot AT-95E, som fullständigt sopade banan med den. Inte bara musikaliskt utan även ljudmässigt.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Fri Apr 29, 2016 22:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Samma sak med Denon DL-103, kan tilläggas. En efterhängsen pickup som rekommenderas av audiofiler. Sövande tråkig.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Fri Apr 29, 2016 22:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
Har inte hört några av Evo-varianterna, men den ursprungliga Sumiko Blue Point Special var en väldigt övervärderad pickup när det begav sig. Vi brukare demonstrera den mot AT-95E, som fullständigt sopade banan med den. Inte bara musikaliskt utan även ljudmässigt.
Kan vara beroende av riia't. Ljudmässigt påminner Sumikon lite om Sennheiser HD650 lurar, snyggt rent utsträckt frekvensmässigt. Men med aningen för lite fart i. I det fallet är Koss Porta Pro betydligt bättre, inte lika sofistikerade men med långt mer fart/fläkt/tyngd.

Vilket man gillar är en smaksak, ingen objektiv sanning.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Apr 29, 2016 23:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Försök att leta reviews på nätet, och läs så många som möjligt, då kan man få en uppfattning om hur dessa pickuper låter, alla har vi ju olika öron, och vi lyssnar på olika saker i musiken, samt att vad jag anser låter underbart, kan låta rent ut sagt för jävligt för någon annan. Här har vi nog svaret varför Lejonklou och Bill50x tycker att dessa låter så olika. Sen att komma sig till att lyssna hos någon och få en uppfattning hur det låter i just dina öron, för det är ju andå du som skall lyssna på musiken, inte någon annan forum medlem som bor i en helt annan del av landet.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Fri Apr 29, 2016 23:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
smirre67 wrote:
Sen att komma sig till att lyssna hos någon och få en uppfattning hur det låter i just dina öron, för det är ju andå du som skall lyssna på musiken, inte någon annan forum medlem...
Så är det givetvis!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Apr 29, 2016 23:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
smirre67 wrote:
Försök att leta reviews på nätet, och läs så många som möjligt, då kan man få en uppfattning om hur dessa pickuper låter, ...
Håller inte alls med. Det är slöseri med tid att plöja recensioner på nätet och i tidningar, för de flesta som uttalar sig har ingen koll alls. Följer du den principen kommer du varken att skaffa en LP12 eller hitta till det här forumet. Det är en liten minoritet av de som håller på med HiFi som söker musikaliska kickar, de allra flesta håller på med snyggt ljud. Och den senare gruppen anser jag är de som gillar Blue Point Special och DL-103.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Sat Apr 30, 2016 00:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Likt Fredrik minns jag Sumiko Blue point som en trist pick-up. Jag kommer ihåg hur jag slogs av hur mycket den stökade till rytm och melodi. Jag har inte hört Evo - den kan vara en helt annan design - men Stigo lyssna på den så att du vet att du gillar den innan du handlar.


Top
   
PostPosted: Sat Apr 30, 2016 00:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
smirre67 wrote:
Försök att leta reviews på nätet, och läs så många som möjligt, då kan man få en uppfattning om hur dessa pickuper låter, ...
Håller inte alls med. Det är slöseri med tid att plöja recensioner på nätet och i tidningar, för de flesta som uttalar sig har ingen koll alls. Följer du den principen kommer du varken att skaffa en LP12 eller hitta till det här forumet. Det är en liten minoritet av de som håller på med HiFi som söker musikaliska kickar, de allra flesta håller på med snyggt ljud. Och den senare gruppen anser jag är de som gillar Blue Point Special och DL-103.
Visserligen ville Anders vara snäll mot en blivande kund, men han var inte helt ogillande när det gällde min Sumiko. Det var den pu'n som satt i min spelare som jag lämnade in för uppdatering från Lingo 1 till 2, uppgradering av Ekos'en och byte till Akiva/Linto. Visst lät Akiva/Linto bättre än min Sumiko, fattas bara annat med +30 tusen kronor! Men som jag skrev tidigare, Sumikon har lite samma karaktär som HD650. Somliga gillar det ljudet, andra, som tex du, inte alls. Det har inte alls med vad de allra flesta vill ha, det handlar om preferenser. Det finns ju tex vissa som gillar Linn Kan, eller Basic. Dessa låter förfärligt, men vem är jag att döma ut dem såsom mindre vetande?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Apr 30, 2016 08:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Något sömnpiller vill man ju inte ha.
Finns det någon annan pickis som är bra ?

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
PostPosted: Sat Apr 30, 2016 09:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Vad har du för budget?

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sat Apr 30, 2016 10:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Bill50x wrote:
Lejonklou wrote:
smirre67 wrote:
Försök att leta reviews på nätet, och läs så många som möjligt, då kan man få en uppfattning om hur dessa pickuper låter, ...
Håller inte alls med. Det är slöseri med tid att plöja recensioner på nätet och i tidningar, för de flesta som uttalar sig har ingen koll alls. Följer du den principen kommer du varken att skaffa en LP12 eller hitta till det här forumet. Det är en liten minoritet av de som håller på med HiFi som söker musikaliska kickar, de allra flesta håller på med snyggt ljud. Och den senare gruppen anser jag är de som gillar Blue Point Special och DL-103.
Visserligen ville Anders vara snäll mot en blivande kund, men han var inte helt ogillande när det gällde min Sumiko. Det var den pu'n som satt i min spelare som jag lämnade in för uppdatering från Lingo 1 till 2, uppgradering av Ekos'en och byte till Akiva/Linto. Visst lät Akiva/Linto bättre än min Sumiko, fattas bara annat med +30 tusen kronor! Men som jag skrev tidigare, Sumikon har lite samma karaktär som HD650. Somliga gillar det ljudet, andra, som tex du, inte alls. Det har inte alls med vad de allra flesta vill ha, det handlar om preferenser. Det finns ju tex vissa som gillar Linn Kan, eller Basic. Dessa låter förfärligt, men vem är jag att döma ut dem såsom mindre vetande?

/ B
Men gillar man Linn, så brukar det vara just som Lejonklou skriver

Det är det som har varit så bra med just Linn att om någon gillat deras sätt att bedöma HiFi och förstått vad de vill att man ska lyssna efter så finns det inte så mycket utrymme för olika tolkningar av produkter

Idag håller inte Linn själva sina ideal och stora delar av deras kunder är förvirrade av det nya

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sat Apr 30, 2016 11:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Vad som ibland är lite störande är när andra talar om för en hur man ska lyssna och vad man ska lyssna efter. Jag lyssnar precis som jag vill, eller hur?

Jag blir då inte alls förvirrad av den nya tidens Linn, tvärtom, det låter djäkligt bra. Det är möjligt att någon gammal tungfotad Linnist inte känner igen sig längre, men det får ju stå för hen. För mig vinner musikaliteten på att ljudet är bra - också.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Apr 30, 2016 11:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Bill50x

Det är ingen som talar om hur du ska lyssna, men förmodligen så finns det andra märken än Linn som bör falla dig bättre i smaken

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited