selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon Apr 29, 2024 00:46

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Apr 16, 2016 23:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
Som sagt tips önskas på ställe för att ladda ner skivor i flack format eller bättre gärna 24/192

billigt är bra

kvalité är bättre

utbud är bra

:D


Top
   
PostPosted: Sun Apr 17, 2016 11:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Det självklara svaret är ju Linnrecords.com :-) HD-Tracks är ömsom vin ömsom vatten, det finns 24-bitars mixningar som låter rent fördj-igt (R.E.M, tex) men också en del riktigt bra. Men varje köp är en chansning. Det är inte HD-Tracks fel, de får ju filerna från skivbolagen, men det hjälper ju inte oss kunder. Jag har lyssnat och mätt igenom ett ganska stort antal filer/album från HD-Tracks och kanske 20 % är OK, dvs lika bra eller bättre än motsvarande CD-utgåva.

Men som sagt, Linnrecords är bra!

/ B

PS Vill man testa tex HD-Tracks finns det en uppsjö sådana på "Piraten". Även om man vill göra rätt för sig och betala för musiken vill man kanske lyssna först...

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Apr 17, 2016 17:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
Jag brukar köra från Qobuz, det roliga är om man har VPN typ anonine där man kan byta land enkelt så kan man ladda ner från UK eller EUR sida beroende vilken som har bäst pris. EDIT. jag vet inte ens om man behöver VPN, bara regga använare på resp site.

Qobuz har mycket svensk musik. Dock i princip aldrig högupplöst?

Många gånger skulle jag vilja lyssna på Bo Kaspers skivor på vinyl eller högupplöst, men jag har aldrig hittat.
Pugh Rogerfelt skulle nog också må bra av lite nymastrade utgåvor då dessa CD utgåvor låter väldigt väldigt 20:e generationskopior.
Svenska skivbolag är nog sämst i världen på att ta hand om och återutge klassiker i väljudande skick. Ny musik släpps i princip aldrig högupplöst heller.

VHS-rippen av Pugh "Stockholm, Stockholm" live på youtube låter 1000x bättre än CD rip från Pughs Bästa, eller nerladdningen av densamma från Qobuz samt identiska dåligt ljudande "singelversion" på samma site. Då får man bevis på att svenska producenter är världsledande på att ta död på all musik alternativt skivbolag som ger up sunkiga kopior.


Top
   
PostPosted: Sun Apr 17, 2016 17:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
kan du förklara hur man kan komma runt att Qobus ej finns för svenska användare ännu


Top
   
PostPosted: Sun Apr 17, 2016 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Har för min del skrivit till Qobuz support och vänligt förklarat att jag vill köpa downloads, det har dom då ordnat utan problem.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Last edited by Linncredible on Mon Apr 18, 2016 06:57, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sun Apr 17, 2016 22:56 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Oavsett vad man tycker om nedladdning av material via piratsidor, så ser vi gärna att detta inte marknadsförs på Selleri.


Top
   
PostPosted: Mon Apr 18, 2016 09:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
Men snälla Per, Qobus är ingen piratsida. Du betalar för den musik du laddar ner som vilken annan sida typ HDTracks

:wink:


Top
   
PostPosted: Mon Apr 18, 2016 09:31 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Det förekom hänvisningar till "piraten" för provlyssning tidigare i tråden. Det var det som avsågs. Det kanske inte blev så tydligt.


Top
   
PostPosted: Mon Apr 18, 2016 12:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
per wrote:
Det förekom hänvisningar till "piraten" för provlyssning tidigare i tråden. Det var det som avsågs. Det kanske inte blev så tydligt.
Tydlighet är en dygd :-) OK, då vet jag vad som gäller, bra!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Apr 18, 2016 18:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
En alternativ metod som jag själv oftast glömmer kan vara att titta på den högupplösta nyutgåvan på DR-database:
Tex Bob Marley, Legend:
http://dr.loudness-war.info/album/list? ... bum=legend
Utgåva:
1984 orginal DR13
2002 remaster DR 9
2008 remaster DR 9
2014 remaster DR14
2014 qobuz 24/192 DR14

Av denna jämförelse kan man dra slutsatsen att Legend i högupplöst inte är söndekomprimerad. Eftersom jag köpt denna högupplösta skiva vet jag att den låter fantastiskt.

Tar vi istället nirvana, nevermind:
http://dr.loudness-war.info/album/list? ... =nevermind
Utgåva:
1991 orginal DR12
2011 remaster DR 7
2014 qobuz 24/192 DR 7

I min erfarenhet låter denna högupplösta version ingen vidare alls vilket DR-database kan ge en indikation på utan att provlyssna. Det är ju inte säkert att DR7 låter illa men man borde nog vara lite försiktigare att lägga den i varukorgen än vad jag var.


Top
   
PostPosted: Mon Apr 18, 2016 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
fredrik wrote:
En alternativ metod som jag själv oftast glömmer kan vara att titta på den högupplösta nyutgåvan på DR-database:
Tex Bob Marley, Legend:
http://dr.loudness-war.info/album/list? ... bum=legend
Utgåva:
1984 orginal DR13
2002 remaster DR 9
2008 remaster DR 9
2014 remaster DR14
2014 qobuz 24/192 DR14

Av denna jämförelse kan man dra slutsatsen att Legend i högupplöst inte är söndekomprimerad. Eftersom jag köpt denna högupplösta skiva vet jag att den låter fantastiskt.

Tar vi istället nirvana, nevermind:
http://dr.loudness-war.info/album/list? ... =nevermind
Utgåva:
1991 orginal DR12
2011 remaster DR 7
2014 qobuz 24/192 DR 7

I min erfarenhet låter denna högupplösta version ingen vidare alls vilket DR-database kan ge en indikation på utan att provlyssna. Det är ju inte säkert att DR7 låter illa men man borde nog vara lite försiktigare att lägga den i varukorgen än vad jag var.
Detta är en av farorna med lodnesskriget. Eftersom det idag går att mäta hur en skiva är mastrad är det lätt att gå efter siffrorna istället för att lyssna/jämföra (vilket dessutom kräver att man har tillgång till de olika utgåvorna) och det är då lätt att dra förhastade slutsatser. OM komprimeringen bara är gjord på vissa spår i mixen och mixen dessutom är bättre gjord än den ursprungliga kan det mycket väl vara så att remastern är bättre ljudande än originalet, trots lägre dynamik. Jag har råkat ut för detta ett par gånger men det är ytterst sällsynt. I princip lyssnar jag mycket kort på remasters, de är i 95 % av fallen sämre än originalutgåvorna. Samma sak gäller tex HD-Tracks 24/96 och 24/192 utgåvor, de är nästan alltid sämre än cd-originalen. REM är ett utmärkt (?) exempel på hur mycket sämre det kan bli. Med all rättvisa så finns det några få högupplösta utgåvor som låter bättre än cd-originalen, men de är få.

Det tar sin tid att välja de bästa albumen men det tar sin tid att trimma in anläggningen också. Och det är större skillnad mellan en bra och dåligt mastrad skiva än det är mellan en gammal medioker Linn-anläggning från 80-talet jämfört med en maxad Klimax.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited