selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 21:55

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Mon Sep 26, 2016 14:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Den föreslagna tolvan är ju bra, räcker för att njuta vinyl.
Men då till ett lägre pris. Kontakta säljaren och snacka, ni kanske kommer överens.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 10, 2017 19:20 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Jan 28, 2010 11:25
Posts: 93
Lånar tråden lite.

Har en LP12:A från -92. (Jag är enda ägaren) med akito1 och en Goldring2400 (Max 200 timmar på PUn men troligare att den har gått under 100 timmar). Motorstyrningen är en Lingo1. Ursprungligen satt det en Basik motorstyrning i den. Precirkus. Allt är orginal på den förutom remmen och motorstyrningen som ju är bytt.

Skulle ha servat den för 10 år sedan men träffade min fru i samma veva och sedan dess har den mest stått. Med två småbarn hemma får en vara glad om man får skita i fred så musiklyssning hinns inte med på några år.

Spelaren behöver med andra ord en justering för att låta som den skall.

Vad kan man begära för en sådan utan att vara dumsnål eller ge bort den?


Top
   
PostPosted: Tue Jan 10, 2017 20:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Hej ! Priset borde väl vara ca 13000 kr,bra med Precirkus och Lingo 1 om man gillar en livfull LP12:a.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 10, 2017 21:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Om jag var du skulle jag nog låta tolvan stå där den står och vänta till barnen har vuxit upp och då damma av vinylsamlingen.
Men om du nu skall sälja den så ligger väl Linnkan´s pris rätt, men som sagt du kommer säkert att sakna den när du väl har sålt bort den, speciellt när du är enda ägaren.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Tue Jan 10, 2017 21:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Håller med. Om du inte har behov av pengarna, och ser det som troligt att du kommer vilja spela igen är det bättre att behålla den. Den tappar inget i värde med tiden, vid det här laget.

Prisförslaget låter rimligt, kanske att du skulle få gå ner lite om du vill bli av med den någorlunda snabbt.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Tue Jan 10, 2017 21:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Tror du kommer ångra dig enormt om något år när barnen är äldre!
Med lite tur kanske även de kan lära sig uppskatta att lyssna på LP-skivor :)
Så om du inte behöver pengarna så behåll 12:an och ge den lite kärlek när det är läge att plocka fram den igen!


Top
   
PostPosted: Tue Jan 10, 2017 21:55 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Jan 28, 2010 11:25
Posts: 93
Inte direkt så att jag måste sälja den och visst sviktar man lite när man letar fram kvittot (nostalgi). Har inte bestämt hur jag skall göra.

Känns som det är uppförsbacke till en komplett anläggning igen som kan matcha 12an. Resten är sålt sedan länge men hade tänkt spara 12an. Nu är den kopplad till en Kinarörriaa och en enkel integrerad förstärkare som driver ett par elektrethörlurar.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 10, 2017 23:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Källan är ju fortfarande det viktigaste,så din fina Lp12:a kommer att slå tex en Rega skivspelare hur
fina förstärkare och högtalare du än har till den,för att inte tala om digitala spelare.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 10, 2017 23:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Behåll den! Jag hade kvar min Linn Basik från -92 fram tills för några år sedan...köpte en Rega P7 för att slippa uppgraderingstankarna.... Det gick inte. Så i slutändan blev det en LP12 när jag fyllde 40.
Med det sagt - behåll din LP12 om du inte absolut måste, måste, måste ha loss pengarna. En service på LP12:an så är den fit for fight igen - oavsett vad som kommer efter den i kedjan.


Top
   
PostPosted: Fri Jan 13, 2017 18:39 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Jan 28, 2010 11:25
Posts: 93
La den på hifimagasinet för 13k. Inte så att jag måste sälja den för det. Kan ju alltid säga att den är såld om jag ångrar mig.


Top
   
PostPosted: Sat Jan 14, 2017 00:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Fisherking wrote:
La den på hifimagasinet för 13k. Inte så att jag måste sälja den för det. Kan ju alltid säga att den är såld om jag ångrar mig.
Lägg aldrig ut något till försäljning om du inte har för avsikt att sälja. Det finns inget mer som frustrerande som köpare att behöva handskas med en strulande försäljare. Antingen säljer man - eller inte. Raka rör är det som gäller.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Jan 14, 2017 10:57 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Jan 28, 2010 11:25
Posts: 93
Avsikten är att sälja den och är man överens så är det ju inget att tveka på. tycker jag däremot inte att det känns bra så har jag ju rätt att säga att jag inte vill sälja till den personen.

Vet ju av erfarenhet att man tex. Kan vara överens om priset men när den väl skall hämtas skall det prutas i alla fall. Har nog stött på fler strulande köpare än säljare i min dag.


Top
   
PostPosted: Sat Jan 14, 2017 12:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Min erfarenhet är att säljaren kan undvika mycket problem tex genom ett bra pris direkt samt vara övertydlig med skick och andra förutsättningar. Köpare som försöker utnyttja en situation beror i stor utsträckning på osäkerhet enl min erfarenhet.

Rötägg finns och saker kan strula (särskilt i frakter) men det kan man lösa oftast


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited