selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 10, 2024 02:23

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Ang nya remmen till LP12
PostPosted: Wed Mar 23, 2016 08:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Apr 22, 2010 17:40
Posts: 114
Location: Östersund
Ser att Tonläget under sin kampanj skriver, citat: Några populära uppgraderingarna är Kore innerchassiet (8000kr) och den nya remmen (545kr): slut citat. Vet inte dock om han menar att den är ny som modell eller om han menar att det är bra med en ny rem bara.

Finns ingen ny rem, samma rem fortf bara en prisökning som skett.

Ville bara dela detta till er som undrar om detta och absolut inte hänga ut Tonläget på något vis.

Glad påsk!

_________________
Källa:KlimaxLp12. Klimax kontrol/1. M6100/D. M4100/D.
Aktiv Akurate 242 mk3.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 23, 2016 10:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Jag har funderat över det faktiskt, det står i prislistan: "Utbytesrem för Linn skivspelare (ny typ)". Jag har dock inte hunnit fråga om det ännu. Men du är alltså säker på att remmen är identisk? Kan det inte vara så att de bytt leverantör eller nått sånt?


Top
   
PostPosted: Wed Mar 23, 2016 12:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Det skall vara ny modell av rem. Jämfört med min tre år gamla så är den synbart något tjockare. Hade inne spelaren för knappt två veckor sedan och kunde jämföra dom, räckte med att höra 30 sek för att bestämma sig att köpa den. Ny rem har ju alltid låtit bättre men såna här skillnader har jag inte upplevt förr, iofs är ju spelaren bättre än någonsin då jag köpte Kore. Men visst är det ett jäkla pris för en gummirem, förr låg det väl runt 300:- ?


Top
   
PostPosted: Wed Mar 23, 2016 13:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
stefan wrote:
Det skall vara ny modell av rem. Jämfört med min tre år gamla så är den synbart något tjockare. Hade inne spelaren för knappt två veckor sedan och kunde jämföra dom, räckte med att höra 30 sek för att bestämma sig att köpa den. Ny rem har ju alltid låtit bättre men såna här skillnader har jag inte upplevt förr, iofs är ju spelaren bättre än någonsin då jag köpte Kore. Men visst är det ett jäkla pris för en gummirem, förr låg det väl runt 300:- ?
Men, en tjockare rem kommer ju innebära att tallriken snurrar snabbare. Är det detta du hör?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Mar 23, 2016 13:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
stefan wrote:
Men, en tjockare rem kommer ju innebära att tallriken snurrar snabbare. Är det detta du hör?
Hur tänker du då? Utsidan på en tjockare rem kommer röra sig snabbare än utsidan på en tunnare, men insidan som driver skivtallriken snurrar väl med samma hastighet som förut om du inte ändrar något annat? Visserligen är mina mekanikkunskaper dammiga på hjärnkontoret, men det är den bilden jag får fram när jag försöker tänka efter.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Wed Mar 23, 2016 13:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
500kr är fan billigt nu när remmen är immun mot att torka och håller 10 år

Rätt pris borde vara ca 3000kr med tanke på att den inte behöver byta mer än vart 10 år

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Wed Mar 23, 2016 14:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Bill50x wrote:
stefan wrote:
Men, en tjockare rem kommer ju innebära att tallriken snurrar snabbare. Är det detta du hör?
Hur tänker du då? Utsidan på en tjockare rem kommer röra sig snabbare än utsidan på en tunnare, men insidan som driver skivtallriken snurrar väl med samma hastighet som förut om du inte ändrar något annat? Visserligen är mina mekanikkunskaper dammiga på hjärnkontoret, men det är den bilden jag får fram när jag försöker tänka efter.
Citat från paa, Faktiskt:
"Det är radien mätt genom centrum på remmen, där den ligger emot remskivan som ger utväxlingen.
Om remmen är tjockare så blir det procentuellt större ökning av radien vid lilla remskivan jämfört med radien vid stora remsivan, och hastigheten blir då högre."

Så här skriver bostrowskij på HiFi-Forum:
"En liknande diskussion pågår på Vinyl Asylum, och det verkar som att man får krypa till korset...Remmens tjocklek HAR betydelse för hastigheten, just p g a det Peter S påpekar i sin teori. Remmen komprimeras på insidan och töjs ut på utsidan när den passerar motoraxeln (och även skivtallriken). Remmen "kryper", och man måste därför räkna från en "neutral" punkt som är halva remmens tjocklek.

För den som vill fördjupa sig och se beviset ( Nörd-varning ), googla efter ett dokument som heter "Analysis of Belt-Drive Mechanics Using a Creep-Rate-Dependent Friction Law" , och ni hittar en PDF-fil som tyvärr inte går att öppna, men välj "Se som HTML-verision" så går det.
(lyckades tyvärr inte länka till dokumentet)

Diskussionen på Vinyl Asylum:
http://www.audioasylum.com/scripts/t.pl ... l&m=606774"

Min egen tanke var tidigare att remmens tjocklek inte borde spela roll, men som sagt, här får man nog krypa till korset...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Mar 23, 2016 14:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
stefan wrote:
Det skall vara ny modell av rem. Jämfört med min tre år gamla så är den synbart något tjockare. Hade inne spelaren för knappt två veckor sedan och kunde jämföra dom, räckte med att höra 30 sek för att bestämma sig att köpa den. Ny rem har ju alltid låtit bättre men såna här skillnader har jag inte upplevt förr, iofs är ju spelaren bättre än någonsin då jag köpte Kore. Men visst är det ett jäkla pris för en gummirem, förr låg det väl runt 300:- ?
På vilket sätt blev det bättre med den nya remmen?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Mar 23, 2016 14:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Apr 22, 2010 17:40
Posts: 114
Location: Östersund
Intressant att vi har olika uppgifter. Min handlare ringde ner direkt till fabriken och frågade dem ang detta, men de sa att det är samma rem och tillverkas av samma leverantör som förut. Men att de varit tvungna att höja priset pga att den kostat lika mkt under många år och att de inte ens reflekterat över att den varit så pass billig förut att de gick i förlust på den.

_________________
Källa:KlimaxLp12. Klimax kontrol/1. M6100/D. M4100/D.
Aktiv Akurate 242 mk3.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 23, 2016 14:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Min egen tanke var tidigare att remmens tjocklek inte borde spela roll, men som sagt, här får man nog krypa till korset...
Jamen, tack! Då fick jag fräscha till tanken lite till och något nytt att ta med mig i fortsättningen :D. En grov kalkyl med en halv millimeter tjockare rem (väsentlig förändring?) skulle då ändra hastigheten med 0,3%, om jag räknat någorlunda rätt. 440 Hz skulle bli 441. Vad är hörbart?

Tur att man har Radikal som kompenserar för detta. 8)

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Wed Mar 23, 2016 14:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Tur att man har Radikal som kompenserar för detta. 8)
Ja, Radikal borde ingå i priset när man köper ny rem...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Mar 23, 2016 17:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Det jag kan tillägga är att när det gäller LP12 så har Tonläget alltid haft koll och dom har heller aldrig farit med osanningar. Sedan kan ju Linn ha gett dunkla eller felaktiga besked. Jag kan bara ge vad jag ser och hör. Jämfört med min gamla rem är den synbart tjockare. Jag har inte skrivit en halv mm, minsta synbara skillnad är ju mindre än så. Min gamla rem var +3 år så jag vet ju inte hur den är mot en från förra året. Som sagt, kunde lyssna på min egen spelare med befintlig rem och sedan på en av den "nya" typen. Det räcker för mig, förbättringen var en nobrainer för dom här pengarna. Glöm ökningar av farten här, jag har Radikal.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 23, 2016 17:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
stefan wrote:
Glöm ökningar av farten här, jag har Radikal.
Hur ofta kalibrerar Radikal sig?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Mar 23, 2016 18:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
"To ensure perfect timing, Radikal’s speed management system auto-calibrates the motor every time the Sondek LP12 is powered on."

Hittade det på den här sidan: http://linn.co.uk/hifi-separates/turntables/power-supplies


Top
   
PostPosted: Wed Mar 23, 2016 18:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
stefan wrote:
Glöm ökningar av farten här, jag har Radikal.
Hur ofta kalibrerar Radikal sig?

/ B
Långsamt, och det ska vara en medvetet konstruerad egenskap. En DC-motors hastighat kontrolleras av en servokrets som kontinuerligt känner av hastighetsavvikelsen och kompenserar för detta. Överdrivet kan man då säga att en att en DC-motor aldrig går med rätt hastighet, eftersom den alltid kompenserar för en avvikelse.

Om jag förstår Linn rätt tycker de att det blir mindre störande med långsamma hastighetsvariationer än med snabba. Och det låter ju bra om Radikal tycker jag.

Regleringen är verksam så fort spelaren startar.

Återkommer om jag hittar mer specifik data än så här.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited