selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Mar 30, 2016 21:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Linn höjer sina sverige priser den 1 maj, passa på att göra beställningar om ni har funderingar på att köpa nytt.
Krystal kommer att ligga oförändrad i pris, men många saker kommer att höjas.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Tue Apr 05, 2016 20:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Vad har skett med K345 och i de lister jag har fått på pris på nya produkter, saknas i tillegg A226 och M126

Linn har haft bland de mest musikaliska subbar jag vet om, ska de bara førsvina ut?


Top
   
PostPosted: Tue Apr 05, 2016 21:57 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Dec 06, 2006 00:21
Posts: 57
Linn slutar tyvärr med alla subwoofers och kommer inte med några ersättare. Enligt de själva så ska en Exaktbox-sub med ex. En REL subwoofer ge ett bra resultat

_________________
High Fidelity Custom AB


Top
   
PostPosted: Wed Apr 06, 2016 11:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Så nå må vi alle ha exakt uansett om vi vill det eller inte. Jag har svårt att tro att en boks hjälper en rel subb bli likabra som k345 eller a226....


Top
   
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 15:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
John wrote:
Linn slutar tyvärr med alla subwoofers och kommer inte med några ersättare. Enligt de själva så ska en Exaktbox-sub med ex. En REL subwoofer ge ett bra resultat
Bra o bra... Linn har ju (rättmätigt) proklamerat att 345 är världens bästa sub. Men nu ska vi kunder nöja oss med "bra"?

Eller så var inte 345 bäst. Har inte testat REL själv.
Jag var ivarjefall supernöjd med min A345'a!!
Lider med er handlare som får försöka svara på kunders frågor avseende dessa spörsmål :|

Ser en tendens att Linn fokuserar på "aktiva högtalare med Exakt" och "Exaktbox med ANDRA tillverkares högtalare". Inte rolig trend.
Det föranleder frågan - tar Linn bort fler talare (passiva o analogt aktiva) från sortimentet? Jag har inte sett nya prislistan. Var kan man se den?


Top
   
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 15:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
John wrote:
Linn slutar tyvärr med alla subwoofers och kommer inte med några ersättare. Enligt de själva så ska en Exaktbox-sub med ex. En REL subwoofer ge ett bra resultat
Bra o bra... Linn har ju (rättmätigt) proklamerat att 345 är världens bästa sub. Men nu ska vi kunder nöja oss med "bra"?

Eller så var inte 345 bäst. Har inte testat REL själv.
Jag var ivarjefall supernöjd med min A345'a!!
Lider med er handlare som får försöka svara på kunders frågor avseende dessa spörsmål :|

Ser en tendens att Linn fokuserar på "aktiva högtalare med Exakt" och "Exaktbox med ANDRA tillverkares högtalare". Inte rolig trend.
Det föranleder frågan - tar Linn bort fler talare (passiva o analogt aktiva) från sortimentet? Jag har inte sett nya prislistan. Var kan man se den?
Prislistan hittar du t ex här http://www.tonlaget.com/pdf/Linn_Retail ... aj2016.pdf
Alla aktiva (icke-Exakt) är ju borta (har dom kanske varit ett tag?) men alla passiva verkar varar kvar.
Vissa produkter har ju höjts rätt mycket t ex Kandid och Kore med en 17%, Kandit har nu sprungit upp i hela 37K! Nya Krystal inte alls.


Top
   
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 16:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 05, 2009 18:53
Posts: 260
Location: Göteborg
Nu känns det som LINN är på väg att prisa ut sig på marknaden......
Jag tycker att prishöjningen på många produkter är osmakliga :cry:

_________________
Klimax DSM Exakt 1.1/D,Akurate K/D, Klimax 350A/D white,Klimax340,Klimax345


Top
   
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 17:22 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jul 26, 2014 22:39
Posts: 88
Location: Ski, Norway
For Norges del så er det tilsvarende prisøkning på mange produkter. Samtidig så har jo Kandid kostet 30% mindre i Norge enn i Engldnd, det samme med exactbokd og andre.
Synd med prisstigning men andre merker har gjort det samme og nå er det likere England.


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
LP12, Keel, KRadikal2, Ekos SE/1, Kandid, Linto, KDSM/1, 2250 Klimax 350P


Top
   
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 18:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Trasicander wrote:
Nu känns det som LINN är på väg att prisa ut sig på marknaden......
Jag tycker att prishöjningen på många produkter är osmakliga :cry:
Så har det känts sedan, ja sedan när? Den ursprungliga LP12:an var faktiskt ganska modest prissatt när den kom. Kanske inte med spelare som såg likadana ut men som lät lika bra. Prisracet kom väl tillsammans med första egna tonarmen Ittok som kostade typ 2-3 gånger så mycket som den på den tiden ledande SME 3009 (jag betalde väl typ 4,5 tusen för min och blev hånad av mina kamrater). Därefter kom de hiskligt dyra cd-spelarna, två delar á 15 tusen.

Och på den vägen är det. Jämfört med mycket annat är det dock inget fel på priserna, utom att de är för höga. En absoluttoppad LP12:a är tex direkt billig jmf med vad man får betala för ett kromblänkande monster i 100-kgklassen... För min egen del vågar jag påstå att man får betydligt mer bra Linn-ljud för en halv mille än man fick pre-exakt. Men det är fortfarande sanslösa pengar det handlar om. För oss vanliga dödliga som behöver handla mat för pengarna innebär dock exakt-tekniken att alla apparater före dess sjunkit kraftigt i pris. Inget ont som inte har något gott med sig :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Last edited by Bill50x on Thu Apr 07, 2016 18:21, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 18:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
stefan wrote:
Prislistan hittar du t ex här http://www.tonlaget.com/pdf/Linn_Retail ... aj2016.pdf
Alla aktiva (icke-Exakt) är ju borta (har dom kanske varit ett tag?) men alla passiva verkar varar kvar.
Vissa produkter har ju höjts rätt mycket t ex Kandid och Kore med en 17%, Kandit har nu sprungit upp i hela 37K! Nya Krystal inte alls.
OJ!
Finns gamla prislistan i samma format någonstans?


Top
   
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 19:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 05, 2009 18:53
Posts: 260
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
stefan wrote:
Prislistan hittar du t ex här http://www.tonlaget.com/pdf/Linn_Retail ... aj2016.pdf
Alla aktiva (icke-Exakt) är ju borta (har dom kanske varit ett tag?) men alla passiva verkar varar kvar.
Vissa produkter har ju höjts rätt mycket t ex Kandid och Kore med en 17%, Kandit har nu sprungit upp i hela 37K! Nya Krystal inte alls.
OJ!
Finns gamla prislistan i samma format någonstans?
Den finns på Tonlägets hemsida....

_________________
Klimax DSM Exakt 1.1/D,Akurate K/D, Klimax 350A/D white,Klimax340,Klimax345


Top
   
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 20:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ja, men jag hade tänkt mig samma format. Den är nämligen lysande överskådlig i den nya listan.


Top
   
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 21:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
sportbilsentusiasten wrote:
Ja, men jag hade tänkt mig samma format. Den är nämligen lysande överskådlig i den nya listan.
2015
http://www.highfidelity.se/client/files ... r_2015.pdf

Man har ökat priserna mer på de dyrare serierna medan instegsmodellerna har samma pris. dvs Instegsmodellerna har blivit BILLIGARE!

Tänker inte dra någon Lektion i monetär ekonomi här men eftersom vi har en lånefinansierad ekonomi så måste vi ha inflation på valutan vilket gör att priserna måste öka hela tiden. (Detta går inte så bra just nu men det är en annan historia).

mvh/

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 21:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Prishöjningen är väl nästan lite låg?

Med tanke på kundgruppen man inriktar sig på är ju priset orelevant, de kunder man vänder sig till är ju de som är ute efter ett snyggt system som presterar bra och jag tror att dessa kunder tycker Linn blir mera exklusivt om det kostar mera

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 23:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 05, 2009 18:53
Posts: 260
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
Prishöjningen är väl nästan lite låg?

Med tanke på kundgruppen man inriktar sig på är ju priset orelevant, de kunder man vänder sig till är ju de som är ute efter ett snyggt system som presterar bra och jag tror att dessa kunder tycker Linn blir mera exklusivt om det kostar mera
Jag kan bara svara för mig, jag tror inte att LINN känns exklusivt/lyxigt.....
För mig har alltid LINN varit musik !
Det enda som är positivt med massa nya produkter är att det som är "gammalt" är att det
är sjukt prisvärt....... Tyvärr är 2:handsprodukterna sjukt billiga just nu, lågt andrahandsvärde
LINN har historiskt haft skapligt andrahandsvärde, tyvärr inte nu :evil:

_________________
Klimax DSM Exakt 1.1/D,Akurate K/D, Klimax 350A/D white,Klimax340,Klimax345


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited