selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:02

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Wed Mar 23, 2016 18:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Hittade lite mera info kring kalibreringen.

"Now you simply turn on your LP12 and Radikal will set and maintain the correct speed. Radikal will auto-calibrate within
10 seconds of being powered on, though it may take up to 10 minutes to set the correct speed the very first time. Radikal uses a small optical tachometer mounted on the top-plate of the LP12 and a felt marker attached to the outer platter to measure the speed of the platter."


Top
   
PostPosted: Wed Mar 23, 2016 19:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Man ser ju när radikalen kalibrerar farten, på lampan

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Mar 24, 2016 01:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
Man ser ju när radikalen kalibrerar farten, på lampan
Jag tror inte det är själva kalibreringsfunktionen du ser när lampan minskar sin ljusstyrka ca 10 sekunder efter start, om det är det du tänker på. Det tror jag indikerar att motorn byter arbetsläge - där det starkare ljuset indikerar startläge med starkare ström och därmed större vridmoment i motorn. Övergången till svagare ljus skulle då vara normalläge, med ström och vridmoment justerat för att bara hålla tallriken i spinn med kalibrerad hastighet. Så i och för sig visar då ljusförändringen när kalibrering går in och kontrollerar hastigheten, men inte själva den kontinuerliga övervaknings/justeringsfunktionen.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Mar 24, 2016 09:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Som man kan se i den här videon så är toleranserna rätt så stora angående varvtalet, denna tallrik går lite för fort trots radikal. Det kan ju i och för sig bero på tjockleken på yttertallriken, om ytterkanten är för tjock så hamnar ju filtbiten närmare centrum och då kalibreras radikalen till att gå lite fortare. Ytterdiametern på tallriken är ju säkert svarvad till exakt yttermått, men innersidan är ju inte bearbetad.

https://youtu.be/Ma9jIXQY67M

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Thu Mar 24, 2016 09:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
smirre67 wrote:
Som man kan se i den här videon så är toleranserna rätt så stora angående varvtalet, denna tallrik går lite för fort trots radikal. Det kan ju i och för sig bero på tjockleken på yttertallriken, om ytterkanten är för tjock så hamnar ju filtbiten närmare centrum och då kalibreras radikalen till att gå lite fortare. Ytterdiametern på tallriken är ju säkert svarvad till exakt yttermått, men innersidan är ju inte bearbetad.

https://youtu.be/Ma9jIXQY67M
Men detta är ju dåligt! Lika dåligt som när Linn hävdade att nålens läge måste vara stenfast jmf med skivan och sedan sitter hela tonarmsplattan fast med tre små skruvar i en spånplatta... Vilket ju med Kore och Keel är åtgärdat men det tog sina år. Och nu kan man inte ens hålla rätt hastighet på en spelare som kostar +100ksek och där halva summan ligger i just detta :shock:

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Mar 24, 2016 09:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
matss wrote:
pekka71 wrote:
Man ser ju när radikalen kalibrerar farten, på lampan
Jag tror inte det är själva kalibreringsfunktionen du ser när lampan minskar sin ljusstyrka ca 10 sekunder efter start, om det är det du tänker på. Det tror jag indikerar att motorn byter arbetsläge - där det starkare ljuset indikerar startläge med starkare ström och därmed större vridmoment i motorn. Övergången till svagare ljus skulle då vara normalläge, med ström och vridmoment justerat för att bara hålla tallriken i spinn med kalibrerad hastighet. Så i och för sig visar då ljusförändringen när kalibrering går in och kontrollerar hastigheten, men inte själva den kontinuerliga övervaknings/justeringsfunktionen.

mvh, mats
Ta bort den svarta klisterlappen på insidan av talriken då kommer aldrig lampan sluta lysa starkt, jag har testat med talrik utan lapp, då dämpas inte lampan

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Mar 24, 2016 10:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
Ta bort den svarta klisterlappen på insidan av talriken då kommer aldrig lampan sluta lysa starkt, jag har testat med talrik utan lapp, då dämpas inte lampan
Intressant. Vilken hastighet snurrade tallriken då med till slut och kunde man byta hastighet?

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Mar 24, 2016 10:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
smirre67 wrote:
Som man kan se i den här videon så är toleranserna rätt så stora angående varvtalet, denna tallrik går lite för fort trots radikal. Det kan ju i och för sig bero på tjockleken på yttertallriken, om ytterkanten är för tjock så hamnar ju filtbiten närmare centrum och då kalibreras radikalen till att gå lite fortare. Ytterdiametern på tallriken är ju säkert svarvad till exakt yttermått, men innersidan är ju inte bearbetad.

https://youtu.be/Ma9jIXQY67M
Kan man hitta någon information om hur noggrann stroboskoplampan och mätjiggen är som används vid kontrollen? Det skulle kunna vara där avvikelsen sitter. Har någon räknat ut hur stort felet är som indikeras i klippet? Jag gjorde ett snabbt överslag och om jag räknar rätt så kan felet vara 1,6%, vilket skulle påverka en 440 Hz ton med ca 7 Hz. Känns ju inte helt bra om felet sitter i spelaren.

Hur menar du att innersidan av tallriken inte är bearbetad? Innersidan på min tallrik ser lika bearbetad ut som utsidan, och jag har för mig att just precisionen av bearbetningen hos skivtallriken är en av de fördelar Linn lyfter fram som förklaringen varför LP12 skulle vara bättre än alla andra skivspelare.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Mar 24, 2016 13:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Matss visst är insidan bearbetad, men jag tror inte toleranserna är lika snäva på insidan av yttertallriken som på utsidan, men jag har nog tänkt lite fel ändå tiden att göra ett varv skall ju vara samma oavsett vilket avstånd det är från centrum. Jag hittar inte inlägget på linn forumet där de uppger acceptabel feltolerans på radikalen.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Thu Mar 24, 2016 14:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
smirre67 wrote:
Matss visst är insidan bearbetad, men jag tror inte toleranserna är lika snäva på insidan av yttertallriken som på utsidan, men jag har nog tänkt lite fel ändå tiden att göra ett varv skall ju vara samma oavsett vilket avstånd det är från centrum. Jag hittar inte inlägget på linn forumet där de uppger acceptabel feltolerans på radikalen.
Jag tror toleranserna är lika, annars blir toleransen för hela tallriken fel oavsett om det sitter på insidan eller utsidan. Däremot kan ytfinishen skilja, och där har man kanske satsat lite extra polering på utsidan. Men det har inte med tolerans att göra om jag tänker rätt.

Ja, det borde bli samma information till servot oavsett avstånd till centrum - samma vinkelhastighet.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Mar 24, 2016 14:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
smirre67 wrote:
Matss visst är insidan bearbetad, men jag tror inte toleranserna är lika snäva på insidan av yttertallriken som på utsidan, men jag har nog tänkt lite fel ändå tiden att göra ett varv skall ju vara samma oavsett vilket avstånd det är från centrum. Jag hittar inte inlägget på linn forumet där de uppger acceptabel feltolerans på radikalen.
Jag tror toleranserna är lika, annars blir toleransen för hela tallriken fel oavsett om det sitter på insidan eller utsidan. Däremot kan ytfinishen skilja, och där har man kanske satsat lite extra polering på utsidan. Men det har inte med tolerans att göra om jag tänker rätt.

Ja, det borde bli samma information till servot oavsett avstånd till centrum - samma vinkelhastighet.
Min rent amatörmässiga inställning är att resultatet borde bli detsamma oavsett tallrikens tjocklek. Det handlar ju trots allt om hur snabbt/ofta det tar för att varv. Mätmetoden är det nog inget fel på, så varför ställer Radikal in ett högre varvtal? Det kan finnas fler svar men rent spontant kommer jag på två: 1) man vill kompensera för framtida avvikelser i form av tex slirande rem och 2) man vill pigga upp spelaren lite i jämförelse med konkurrenterna. Ett tredje alternativ kan ju iofs vara att man tycker att alla skivor är inspelade med för låg fart och behöver kompenseras...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Mar 25, 2016 00:49 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2014 23:00
Posts: 73
Tallriken på lp12 är inte polerad alls. Det är synliga bearbetningsmärken på den. Jag fick slipa ganska mycket för att få bort dessa.

_________________
LP12//EXOTIK/5105/K600/M140/NEXUS


Top
   
PostPosted: Fri Mar 25, 2016 18:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
DrJones wrote:
Tallriken på lp12 är inte polerad alls. Det är synliga bearbetningsmärken på den. Jag fick slipa ganska mycket för att få bort dessa.
Risken när man slipar är att man får obalans i tallriken. Inte synligt "svaj" på tallriken utan en obalans i vikt. I så fall riskerar man att få en 33-varvs påverkan på fjädringen och därmed remmens funktion. Helst ska man efter slipning också balansera tallriken, på samma sätt som man gör med högvarviga elmotorer. En sådan här snurrar tex med upp till 300.000 varv i minuten och då är det höga krav på balans... Här syns det tydligt hur man skapat balansen genom att borra bort lite material i metallkärnan. Ska man få det riktigt bra i en LP12:a bör man göra detsamma i skivtallriken, alternativt addera vikt som man gör på hjul på bilen. Varvtalet är ju på långt när inte detsamma men det handlar om större massor och konsekvenser som kan styra hur kopplingen mellan motor och tallrik fungerar.

Image

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Mar 28, 2016 00:47 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2014 23:00
Posts: 73
Jag slipade allt i en svarv. Det blir ganska exakt. Tack för infon dock☺

_________________
LP12//EXOTIK/5105/K600/M140/NEXUS


Top
   
PostPosted: Mon Mar 28, 2016 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
DrJones wrote:
Jag slipade allt i en svarv. Det blir ganska exakt. Tack för infon dock☺
Det är bra att slipa i en svarv och är det bästa. Men det kan fortfarande vara obalans beroende på variationer i materialets densitet. HUR mycket denna kan variera och om det har någon betydelse, det vet jag inte. Men vill man vara perfekt så... ;-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited