selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 08:24

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 116 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next
Author Message
PostPosted: Sat Mar 19, 2016 17:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Temat för kvällen var att Keith presenterade Majik Exaktbox-i, inte en jämförelse mellan analogt och Exakt. Då kan jag tycka det är upp till Linn själva att välja hurde vill dema den.

Vad hade varit en mer seriös jämförelse? Två Majik 4100 plus aktiva fliter kostar 71 000, Majik Exaktboxen 42 800. Varför skulle en kund välja ett mer begränsat system till en 66 procentig merkostnad? Jag tycker nog det var en övertygande demo av potentialen i en fullt logisk uppgradering för någon som sitter med ett Majik 140 system idag.

För oss som var där och upplevde skillnaden mellan systemen som spelades kändes det i alla fall för mig inte så intressant att försöka klämma några procent till ur det analoga systemet med ytterligare tuning. Eller se hur mycket mer Exaktsystemet kan ge med ännu noggrannare inställning. Skillnaden var liksom betydligt större än så.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sat Mar 19, 2016 20:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
matss wrote:
Vad hade varit en mer seriös jämförelse? Två Majik 4100 plus aktiva fliter kostar 71 000, Majik Exaktboxen 42 800. Varför skulle en kund välja ett mer begränsat system till en 66 procentig merkostnad? Jag tycker nog det var en övertygande demo av potentialen i en fullt logisk uppgradering för någon som sitter med ett Majik 140 system idag.
Har inga synpunkter på hur de valde att dema idag, men visst hade det du föreslår varit en ännu mer intressant demo?

Genom att göra den jämförelsen skulle Linn visa att de verkligen tror på Exakt, och att gårdagens dyrare lösningar faktiskt är sämre.

Skillnaden hade definitivt inte blivit lika stor, men jag är rätt säker på att Exakt ändå gått vinnande ur striden. Dock inte alls med samma självklarhet.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Sat Mar 19, 2016 21:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Det skulle jag också tro men det var inte heller min poäng. Vad jag menade var att sitter du med ett par passiva 140 idag och en DSM, varför välja en mindre flexibel analog aktiv lösning som dessutom kostar mycket mer? Då skulle jag tycka det var mycket mer intressant att höra vad en billigare Exaktuppgradering kan åstadkomma. Och det fick vi i torsdags.

Klart att om jag redan satt med ett aktiv system så skulle jag även då vara nyfiken på att höra vad Exakt kan ge, men det är ju bara be att få låna hem en Exaktbox eller att handlaren demar det i butik.

Jag betvivlar inte en sekund att Linn tror på Exakt. Eller föresten hela hifi-branschen, som allt tydligare rör sig mot digitalare systemtänk. Digital teknik driver utvecklingen framåt idag och det vore dumt av en relativt "fattig" nisch som hifi-branschen att inte utnyttja den prestandaförmågan som annan utveckling bekostar.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sat Mar 19, 2016 23:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Här satt man o trodde att Exakt äntligen blivit bra, så visar det sig att Linn inte demar rättvist. Passivt med sämre slutsteg mot aktivt med bättre slutsteg.
Är slutstegen i Exakt-boxen verkligen så mycket bättre än de som sitter i Majik DSM?

/ B
Ja, separata slutsteg är alltid bättre.
Ska det vara rättvisande ska man givetvis endast ändra EN sak! Dvs aktiva filter analogt vs Exaktfilter. Och talarnas placering/filtren ska tunas in för båda alternativen. Flyttades talarna?
Att inte tuna in det analoga systemet ger redan där en orättvisa...
Problemet är att majik Dsm kan inte jämföras med ett anlogt system efter som den analoga signalen blir sabbat i dsm enheten

Jämför istället med majik Med analogt försteg istället

Signalen är redan förstörd oavsett exakt eller inte

Exakt delningsfilter är säkert bra, dock inte digital volymkontroll

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Mar 20, 2016 01:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
Problemet är att majik Dsm kan inte jämföras med ett anlogt system efter som den analoga signalen blir sabbat i dsm enheten

Jämför istället med majik Med analogt försteg istället

Signalen är redan förstörd oavsett exakt eller inte

Exakt delningsfilter är säkert bra, dock inte digital volymkontroll
Menar du att Exakt lät så mycket bättre än analogt, var för att en digital volymkontroll sabbade den analoga signalen samtidigt som samma volymkontroll lät så mycket bättre i Exaktsystemet?? Där hänger jag inte riktigt med i svängarna. Hur kan samma volymkontroll fungera bra i ett Exaktsystem och dåligt i ett analogt?

Vi lyssnade till vinyl också och skillnaden var lika stor då, till Exaktsystemets fördel om du frågar mig.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Mar 20, 2016 08:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Ska man jämföra analogt med exakt kan man inte ha ett försteg med digital volymkontrol i det analoga försteget

Det är den digitala volymkontrollen som gör att både exakt och dsm produkter får en digital singnatur som enlig mig förstör upplevelsen

Att jämföra dsm produkter med exakt är ett enkelt sätt att trolla bort fördelen med ett analogt system.

Som sagt exakt har blivit riktigt bra, så bra att jag skulle kunna leva med det, men pratar man bättre sämre mellan gamla analoga system och exakt så föredrar jag analogt utan digital förvrängning

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Mar 20, 2016 09:31 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jul 26, 2014 22:39
Posts: 88
Location: Ski, Norway
På DSM (i alle fall Majik og Akurate) kan man velge om man vil bruke analog eller digital volumkontroll.


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
LP12, Keel, KRadikal2, Ekos SE/1, Kandid, Linto, KDSM/1, 2250 Klimax 350P


Top
   
PostPosted: Sun Mar 20, 2016 09:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Hmmm, jag förstår fortfarande inte hur vi kunde tycka Exakt lät så mycket bättre än analogt då (även på vinyl). Om nu en volymkontroll sabbar eventuella fördelar med analogt borde den väl sabba lika mycket i ett Exaktsystem som i det analoga? Det förklarar fortfarande inte varför jag, och som jag uppfattade det alla andra också, enkelt föredrog Exakt oavsett vad vi lyssnade till. Och det var inte små skillnader.

Jag har full förståelse för att Linn satsar så helhjärtat på sin digitala teknologi, och glad när det ger oss kunder chansen till ännu starkare bättre musikupplevelser nu och i framtiden. När jag har utvecklat Exaktfilter till mina högtalare finns det erkänt välljudande Klimax Kontrol och DS till salu hos mig, för dem som föredrar analogt. Det är bara att slå till.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Mar 20, 2016 09:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
øyvind I wrote:
På DSM (i alle fall Majik og Akurate) kan man velge om man vil bruke analog eller digital volumkontroll.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Stämmer det har jag för mig Keith poängterade just detta, att det analoga vinylsystemet var analogt rakt igenom när vi jämförde. Det gjorde inte skillanden mindre för mig.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Mar 20, 2016 09:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Och nytt försök

Tänk den DV som ett brum som läggs till signalen brummet finns där så länge man använder DV

Klart allt kan bli bättre med exakt, men brumet försvinner aldrig förrän man tar bort DV

Enda sättet att bli av med brummet är att ta bort DV

Brummet är en liknelse, för att förklara och har inte med saken att göra

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Mar 20, 2016 09:59 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Dec 06, 2006 00:21
Posts: 57
Harald wrote:
matss wrote:
Vad hade varit en mer seriös jämförelse? Två Majik 4100 plus aktiva fliter kostar 71 000, Majik Exaktboxen 42 800. Varför skulle en kund välja ett mer begränsat system till en 66 procentig merkostnad? Jag tycker nog det var en övertygande demo av potentialen i en fullt logisk uppgradering för någon som sitter med ett Majik 140 system idag.
Har inga synpunkter på hur de valde att dema idag, men visst hade det du föreslår varit en ännu mer intressant demo?

Genom att göra den jämförelsen skulle Linn visa att de verkligen tror på Exakt, och att gårdagens dyrare lösningar faktiskt är sämre.

Skillnaden hade definitivt inte blivit lika stor, men jag är rätt säker på att Exakt ändå gått vinnande ur striden. Dock inte alls med samma självklarhet.

Och det var precis vad vi körde förra Exaktbox-I kvällen, aktivt analog mot aktivt exakt (om jag inte minns fel var det på Majik Isobarik den gången).

Vill någon provlyssna olika kombinationer är det bara att boka en tid och komma in så gör vi en demo...

Tack alla ni som kom!

Hälsningar, John (High Fidelity)

_________________
High Fidelity Custom AB


Top
   
PostPosted: Sun Mar 20, 2016 10:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
Och nytt försök

Tänk den DV som ett brum som läggs till signalen brummet finns där så länge man använder DV

Klart allt kan bli bättre med exakt, men brumet försvinner aldrig förrän man tar bort DV

Enda sättet att bli av med brummet är att ta bort DV

Brummet är en liknelse, för att förklara och har inte med saken att göra
Eller så är det tvärtom, ett brum som finns i det analoga system och som försvinner med Exakt. Som Linn förklarar fördelarna med Exaktkedjan - att den hjälper dem skydda signalen bättre än de klarar av i analoga system.

Det kanske helt enkelt är så att det är just brum, brus och distorsion i ett analogt system du uppskattar. Precis som vissa benhårt svär vid historisk rörelektronik och hornhögtalare som oöverträffade musikförmedlare, trots att de för alla uppenbart färgar återgivningen.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Mar 20, 2016 14:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
...Eller också försvinner det mer än så?

Mina upplevelser har växlat mellan bra och slappt,misstänker att det kan ha varit tröttare slutsteg på det ena stället(det börjar bli obehagligt när man börjar höra status på slutsteg hos folk,dags att lägga undan lödkolven innan man blir allt för skadad)


Den gemensamma nämnaren jag reflekterat över är att jag upplever det som att kolla på en skaplig Live DVD konsert på teven med högtalare inkopplat. Det är stundtals riktigt bra men man påminns med jämna mellanrum om vad man lyssnar på. Lite grann som när vi var hos ärkeängeln och skulle höra Komri men det föll pladask mot Maffes Tukan. Hela mitt inlägg är säkert helt obegripligt. Jag tycker Exakt har blivit bättre,så pass att diskussion mellan mig och Pekka uppstod när vi lyssnat på Dr Kralls system. Det var stundvis riktigt bra, hanterade Singer/Songwriter med bravur medan andra vinyler lät som ovanstående DVD överdrivet beskrivet. Var tvungen spela samma platta när jag kom hem för att höra om det var samma. Christers Keltik lät bra men trötta,foten ville inte riktigt vakna. Tonlägets tygbeklädda skapelser var inte heller någon musikalisk hallelujaupplevelse. Jag vet inte hur Majik Exakt med M140 står sig i jämförelse. Men personligen känns det som att det är möjligheterna systemen bjuder på är det intressanta. -När de är klara och levererar vill säga,polare Järnet experimenterade ett par år innan Linn släppte Exakt med detta och jag imponerades nu som då just av dess potential och att det är så mångsidigt. Rätt ballt att kunna utveckla sina öppen baffel konstruktioner med ett sådant verktyg. Musikaliskt är det dock långt från land. -Tycker jag. Kommer på mig med att försöka förklara mig i ljudtermer,och då har det historiskt visat sig att det inte var så bra i slutändan.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sun Mar 20, 2016 14:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
haraldur wrote:
...Eller också försvinner det mer än så?
Oavsett vilket, var det för mig tydligt att i torsdags spelade Exakt mycket mer musik än det passiva analoga Majiksystemet. Tydligt.

Synd att ni inte kunde komma. Det skulle var kul att diskutera upplevda skillnader med er utifrån gemensamma lyssningsupplevelser någon gång. Istället för påståenden och teorier om varför något är som det är utan att ha upplevt det på plats tillsammans. Jag försöker bara redogöra för vad jag hörde och upplevde på plats i torsdags, utan några förutfattade meningar om vad som borde funka bättre eller sämre än något annat. I torsdags imponerade Exakt på mig.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Mar 20, 2016 14:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Mig spelar det ingen roll om musiken har mera dist eller är färgad så länge jag tar till mig budskapet bättre, inser att nyare Linn grejer med de som tycker om de har svängt väldigt mycket mot att ljudbild,distfri och andra Hifi parametrar står i focus, problemet är ju att då finns det mycket bättre märken på marknaden än Linn om detta är viktigare

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 116 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited