selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 22:34

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 116 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next
Author Message
PostPosted: Sun Mar 20, 2016 15:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Här satt man o trodde att Exakt äntligen blivit bra, så visar det sig att Linn inte demar rättvist. Passivt med sämre slutsteg mot aktivt med bättre slutsteg.
Är slutstegen i Exakt-boxen verkligen så mycket bättre än de som sitter i Majik DSM?
Ja, separata slutsteg är alltid bättre.
Ska det vara rättvisande ska man givetvis endast ändra EN sak! Dvs aktiva filter analogt vs Exaktfilter. Och talarnas placering/filtren ska tunas in för båda alternativen. Flyttades talarna?
Att inte tuna in det analoga systemet ger redan där en orättvisa...
Om jämförelserna skulle gjorts absolut rättvist hade dessa nog inte blivit av överhuvudtaget. Möjligen skulle man testat ut om det var samma högtalarplacering som var lämplig med de olika setuper'na. I övrigt tyckte jag nog att demon väl speglade scenariot att man har en integrerad Majik DSM och vill byta upp sig till ett aktivt Exakt-system. Huruvida ett analogt aktivt system skulle ha presterat kan iofs vara intressant men skulle ha komplicerat jämförelsen rätt ordentligt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Mar 20, 2016 15:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
Mig spelar det ingen roll om musiken har mera dist eller är färgad så länge jag tar till mig budskapet bättre, inser att nyare Linn grejer med de som tycker om de har svängt väldigt mycket mot att ljudbild,distfri och andra Hifi parametrar står i focus, problemet är ju att då finns det mycket bättre märken på marknaden än Linn om detta är viktigare
Synd att ni inte kunde komma. Det skulle var kul att diskutera upplevda skillnader med er utifrån gemensamma lyssningsupplevelser någon gång. Istället för påståenden och teorier om varför något är som det är utan att ha upplevt det på plats tillsammans. Jag försöker bara redogöra för vad jag hörde och upplevde på plats i torsdags, utan några förutfattade meningar om vad som borde funka bättre eller sämre än något annat. I torsdags imponerade Exakt på mig - musikaliskt.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Mar 20, 2016 22:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
Hade Linn varit riktigt koola hade dom i Stockholm/Uppsala trakten jämfört:
Linn Akurate DS (med Exakt-Link) 54000:- & Linn Majik Exaktbox-I 42800:- (TOT: 96800:-)
Linn Akurate DSM (inkl försteg & Exakt-link) 65000:- & Lejonklou Tundra stereoslutsteg 28800:- (TOT: 93800:-)

Ger inte alla svar eftersom en del inte gillar dig volym i DSM men en bra jämförelse (iallafall med hög ljudnivå :).


Top
   
PostPosted: Sun Mar 20, 2016 23:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
Varför skulle en kund välja ett mer begränsat system till en 66 procentig merkostnad?
matss wrote:
För oss som var där och upplevde skillnaden mellan systemen som spelades kändes det i alla fall för mig inte så intressant att försöka klämma några procent till ur det analoga systemet med ytterligare tuning. Eller se hur mycket mer Exaktsystemet kan ge med ännu noggrannare inställning. Skillnaden var liksom betydligt större än så.
Nu drar du väl ändå flera slutsatser baserat på förutfattade meningar.
A/ troligen väljer kunden med passiva M140 inte mellan ett nytt analogt aktivt system vs Exakt - utan med ett beggat aktivt analogt system. De finns nu till sanslöst bra pris.
Och priset är ju skit samma - då kunde man ju inte dema olika bra tonarmar...olika bra DS...olika bra försteg... Är ju så Linn demat sina grejjer i alla år. vad är bättre? Ittok eller ekos?

M140 passivt till Exakt är kanske bättre men tänk om andra alternativ är ÄNNU bättre? Tex genom att lägga till ett analogt försteg? Ett KK för 24kSEK... eller Lejonkloustärkare?
Bättre DS?
Bättre NAS och rippning?
Bättre rack?

B/ Om man hört vad en BRA installation kan göra med prestandan vet man att det är snarare 100% förbättring!
Ett klimaxsystem slarvigt installerat får pisk av en Majiksystem som är bra intunat. Med stor marginal!!!


Top
   
PostPosted: Sun Mar 20, 2016 23:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
pekka71 wrote:
Och nytt försök

Tänk den DV som ett brum som läggs till signalen brummet finns där så länge man använder DV

Klart allt kan bli bättre med exakt, men brumet försvinner aldrig förrän man tar bort DV

Enda sättet att bli av med brummet är att ta bort DV

Brummet är en liknelse, för att förklara och har inte med saken att göra
Eller så är det tvärtom, ett brum som finns i det analoga system och som försvinner med Exakt. Som Linn förklarar fördelarna med Exaktkedjan - att den hjälper dem skydda signalen bättre än de klarar av i analoga system.

Det kanske helt enkelt är så att det är just brum, brus och distorsion i ett analogt system du uppskattar. Precis som vissa benhårt svär vid historisk rörelektronik och hornhögtalare som oöverträffade musikförmedlare, trots att de för alla uppenbart färgar återgivningen.

mvh, mats
Ja mats, du har rätt - Linn fokuserar på att minska disten, gitter mm.
Men det är ju INGEN som vet vad det viktigs är!! Ingen.
Men det går att mäta = det tar vi o minskar... Liknar att leta efter nyckeln i ljuset då man ser bäst där... Dvs lika fel!!!!

Förr ville inte Linn snacka teknik då Ivor insåg att specar inte säger något om musikalisk prestanda.
Jag struntar i hur lågt gitter som DS och Exakt har, jag lyssnar på musik och mäter inte.

PS
att påstå att Pekka uppskattar brum, brus och distorsion i ett analogt system är en trist debattteknik imho.
Teknisk tillämpning (tex rör o horn) är skit samma, resultatet är det däremot. Det kan vara asbra med alla tekniska lösningar rätt implementerade.


Top
   
PostPosted: Sun Mar 20, 2016 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
pekka71 wrote:
Ska man jämföra analogt med exakt kan man inte ha ett försteg med digital volymkontrol i det analoga försteget

Det är den digitala volymkontrollen som gör att både exakt och dsm produkter får en digital singnatur som enlig mig förstör upplevelsen

Att jämföra dsm produkter med exakt är ett enkelt sätt att trolla bort fördelen med ett analogt system.
BRA att du förtydligade detta pekka!
DSM med inbyggd volymkontroll är klart sämre än DS + försteg.
Även fast de nyaste inbyggda volymkontrollerna är bättre...slår inget jag hört ett separat försteg. Givet en bra intuning.


Top
   
PostPosted: Sun Mar 20, 2016 23:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
matss wrote:
Varför skulle en kund välja ett mer begränsat system till en 66 procentig merkostnad?
matss wrote:
För oss som var där och upplevde skillnaden mellan systemen som spelades kändes det i alla fall för mig inte så intressant att försöka klämma några procent till ur det analoga systemet med ytterligare tuning. Eller se hur mycket mer Exaktsystemet kan ge med ännu noggrannare inställning. Skillnaden var liksom betydligt större än så.
Nu drar du väl ändå flera slutsatser baserat på förutfattade meningar.
A/ troligen väljer kunden med passiva M140 inte mellan ett nytt analogt aktivt system vs Exakt - utan med ett beggat aktivt analogt system. De finns nu till sanslöst bra pris.
Och priset är ju skit samma - då kunde man ju inte dema olika bra tonarmar...olika bra DS...olika bra försteg... Är ju så Linn demat sina grejjer i alla år. vad är bättre? Ittok eller ekos?

M140 passivt till Exakt är kanske bättre men tänk om andra alternativ är ÄNNU bättre? Tex genom att lägga till ett analogt försteg? Ett KK för 24kSEK... eller Lejonkloustärkare?
Bättre DS?
Bättre NAS och rippning?
Bättre rack?

B/ Om man hört vad en BRA installation kan göra med prestandan vet man att det är snarare 100% förbättring!
Ett klimaxsystem slarvigt installerat får pisk av en Majiksystem som är bra intunat. Med stor marginal!!!
Synd att ni inte kunde komma. Det skulle var kul att diskutera upplevda skillnader med er utifrån gemensamma lyssningsupplevelser någon gång. Istället för påståenden och teorier om varför något är som det är utan att ha upplevt det på plats tillsammans. Jag försöker bara redogöra för vad jag hörde och upplevde på plats i torsdags, utan några förutfattade meningar om vad som borde funka bättre eller sämre än något annat. I torsdags imponerade Exakt på mig - musikaliskt.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Mon Mar 21, 2016 00:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
matss wrote:
pekka71 wrote:
Och nytt försök

Tänk den DV som ett brum som läggs till signalen brummet finns där så länge man använder DV

Klart allt kan bli bättre med exakt, men brumet försvinner aldrig förrän man tar bort DV

Enda sättet att bli av med brummet är att ta bort DV

Brummet är en liknelse, för att förklara och har inte med saken att göra
Eller så är det tvärtom, ett brum som finns i det analoga system och som försvinner med Exakt. Som Linn förklarar fördelarna med Exaktkedjan - att den hjälper dem skydda signalen bättre än de klarar av i analoga system.

Det kanske helt enkelt är så att det är just brum, brus och distorsion i ett analogt system du uppskattar. Precis som vissa benhårt svär vid historisk rörelektronik och hornhögtalare som oöverträffade musikförmedlare, trots att de för alla uppenbart färgar återgivningen.

mvh, mats
Ja mats, du har rätt - Linn fokuserar på att minska disten, gitter mm.
Men det är ju INGEN som vet vad det viktigs är!! Ingen.
Men det går att mäta = det tar vi o minskar... Liknar att leta efter nyckeln i ljuset då man ser bäst där... Dvs lika fel!!!!

Förr ville inte Linn snacka teknik då Ivor insåg att specar inte säger något om musikalisk prestanda.
Jag struntar i hur lågt gitter som DS och Exakt har, jag lyssnar på musik och mäter inte.

PS
att påstå att Pekka uppskattar brum, brus och distorsion i ett analogt system är en trist debattteknik imho.
Teknisk tillämpning (tex rör o horn) är skit samma, resultatet är det däremot. Det kan vara asbra med alla tekniska lösningar rätt implementerade.
Synd att ni inte kunde komma. Det skulle var kul att diskutera upplevda skillnader med er utifrån gemensamma lyssningsupplevelser någon gång. Istället för påståenden och teorier om varför något är som det är utan att ha upplevt det på plats tillsammans. Jag försöker bara redogöra för vad jag hörde och upplevde på plats i torsdags, utan några förutfattade meningar om vad som borde funka bättre eller sämre än något annat. I torsdags imponerade Exakt på mig - musikaliskt.

mvh, mats

PS. Det var Pekka som initierade brum som liknelse för hur en digital volymkontroll enligt honom pajjar analog signal, när jag undrade hur samma digitala volymkontroll kunde få samma analoga signal att ge en så mycket starkare musikalisk upplevelse genom ett Exaktsystem som vi som var där upplevde i torsdags. Ingen debatteknik från mig och jag undrar fortfarande.

Förvrängning som ljudeffekt är ett vedertaget verktyg som jag skulle vilja påstå används och har använts i hart när varenda inspelningsstudio från 60-talet till idag för att förstärka musikupplevelsen - distboxar, equalizers, kompressorer, reverb etc. etc.. Listan kan göras lång. Dessa ljudeffekter funkar lika bra i en återgivningskedja, och det är naturligtvis upp till var och en att uppskatta en återgivning som låter häftigt. jag dömer ingen annans upplevelse.

Problemet för mig är bara att en återgivning med massa pålagda effekter kan först låta rackarns så överväldigande med precis rätt musik, men jag tröttnar fort när allt låter likadant. Jag uppskattar när varje musikstycke får sin unika karaktär och berör mig på sitt alldeles egna personliga vis.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Mon Mar 21, 2016 00:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
pekka71 wrote:
Ska man jämföra analogt med exakt kan man inte ha ett försteg med digital volymkontrol i det analoga försteget

Det är den digitala volymkontrollen som gör att både exakt och dsm produkter får en digital singnatur som enlig mig förstör upplevelsen

Att jämföra dsm produkter med exakt är ett enkelt sätt att trolla bort fördelen med ett analogt system.
BRA att du förtydligade detta pekka!
DSM med inbyggd volymkontroll är klart sämre än DS + försteg.
Även fast de nyaste inbyggda volymkontrollerna är bättre...slår inget jag hört ett separat försteg. Givet en bra intuning.
Synd att ni inte kunde komma. Det skulle var kul att diskutera upplevda skillnader med er utifrån gemensamma lyssningsupplevelser någon gång. Istället för påståenden och teorier om varför något är som det är utan att ha upplevt det på plats tillsammans. Jag försöker bara redogöra för vad jag hörde och upplevde på plats i torsdags, utan några förutfattade meningar om vad som borde funka bättre eller sämre än något annat. I torsdags imponerade Exakt på mig - musikaliskt.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Mon Mar 21, 2016 00:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Förvrängning som ljudeffekt är ett vedertaget verktyg som jag skulle vilja påstå används och har använts i hart när varenda inspelningsstudio från 60-talet till idag för att förstärka musikupplevelsen - distboxar, equalizers, kompressorer, reverb etc. etc.. Listan kan göras lång. Dessa ljudeffekter funkar lika bra i en återgivningskedja, och det är naturligtvis upp till var och en att uppskatta en återgivning som låter häftigt. jag dömer ingen annans upplevelse.
Uj, nej! Det är ju precis detta som skapar problemen med mastring, dvs att man försöker skapa soundet genom att behandla den slutliga 2-kanalsmixen istället för att arbeta med de individuella spåren. Det misslyckades jag redan på tidigt 60-tal genom att överstyra min Tandberg bandspelare vid inspelning från radio, det låter inte bättre idag!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Mar 21, 2016 02:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
matss wrote:
Förvrängning som ljudeffekt är ett vedertaget verktyg som jag skulle vilja påstå används och har använts i hart när varenda inspelningsstudio från 60-talet till idag för att förstärka musikupplevelsen - distboxar, equalizers, kompressorer, reverb etc. etc.. Listan kan göras lång. Dessa ljudeffekter funkar lika bra i en återgivningskedja, och det är naturligtvis upp till var och en att uppskatta en återgivning som låter häftigt. jag dömer ingen annans upplevelse.
Uj, nej! Det är ju precis detta som skapar problemen med mastring, dvs att man försöker skapa soundet genom att behandla den slutliga 2-kanalsmixen istället för att arbeta med de individuella spåren. Det misslyckades jag redan på tidigt 60-tal genom att överstyra min Tandberg bandspelare vid inspelning från radio, det låter inte bättre idag!

/ B
Ett bra exempel på ljudeffekter i musikproduktionen/mastringen skulle jag gissa låten med Madonna var i torsdags. Jag såg inte att Keith justerade volymen mellan musikexemplen, men hennes låt lät typ 10 dB starkare än de andra när vi lyssnade. Svårt att inte först imponeras av hennes närvaro i rummet och musikens styrka jämfört med övriga lyssningsexempel, tills du genomskådar den trista moderna loudnesskomprimeringen som gör att det låter precis lika starkt hela tiden. Justerar du ner medelnivån till samma som övriga musikexempel låter Madonnas låt istället genomgående odynamiskt enformigt.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Mon Mar 21, 2016 13:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
Synd att ni inte kunde komma. Det skulle var kul att diskutera upplevda skillnader med er utifrån gemensamma lyssningsupplevelser någon gång. Istället för påståenden och teorier om varför något är som det är utan att ha upplevt det på plats tillsammans. Jag försöker bara redogöra för vad jag hörde och upplevde på plats i torsdags, utan några förutfattade meningar om vad som borde funka bättre eller sämre än något annat. I torsdags imponerade Exakt på mig - musikaliskt.

mvh, mats
:?: :?:
Du har skrivit detta 5ggr nu.
Vi förstod första gången och jag tror alla håller med. Det hade varit kul att vara med.
Istället föreslår jag att du möter det som skrivs.
matss wrote:
Det var Pekka som initierade brum som liknelse för hur en digital volymkontroll enligt honom pajjar analog signal, när jag undrade hur samma digitala volymkontroll kunde få samma analoga signal att ge en så mycket starkare musikalisk upplevelse genom ett Exaktsystem som vi som var där upplevde i torsdags. Ingen debatteknik från mig och jag undrar fortfarande.
matss wrote:
Förvrängning som ljudeffekt är ett vedertaget verktyg som jag skulle vilja påstå används och har använts i hart när varenda inspelningsstudio från 60-talet till idag för att förstärka musikupplevelsen - distboxar, equalizers, kompressorer, reverb etc. etc.. Listan kan göras lång. Dessa ljudeffekter funkar lika bra i en återgivningskedja, och det är naturligtvis upp till var och en att uppskatta en återgivning som låter häftigt. jag dömer ingen annans upplevelse.

Problemet för mig är bara att en återgivning med massa pålagda effekter kan först låta rackarns så överväldigande med precis rätt musik, men jag tröttnar fort när allt låter likadant. Jag uppskattar när varje musikstycke får sin unika karaktär och berör mig på sitt alldeles egna personliga vis.
Jo matss, det gör du. Du dömer en annans upplevelse när du hävdar att han gillar dist.

Varför är det så jobbigt att några inte gillar Exakt?
Eller det "nya" demosättet Linn valt att använda?
Jag berömmer Linn när det är relevant och tvärt om. Det har jag alltid gjort.

Demos ja:
Innan var tekniksnack förbjudet, man tryckte HÅRT på tunedem, VISADE på verkliga skillnader "var det bättre eller sämre?", gick fram och tillbaka, jämförde olika alternativ mot varandra för att visa skillnader...för att visa source first...för att visa uppgraderingar så KUNDEN kunde själv avgöra vad som för honom var kosnadseffektivt. Man tryckte HÅRT på tuning och tweak.

När Exakt kom blev source first bannlyst, ingen snackade heller om tunedem, under demos fanns plötsligt endast ETT alternativ att jämföra med, tweak var bannlyst, istället för "var det bättre eller sämre?", fick man frågan "hörde ni någon skillnad?"
Den frågan är ju HELT ointressant :!:

Resultatet blev en massiv kritik. Linn utlovade då ett whitepaper på det man sade Exakt gjorde, som förklaring på kritiken. Inget vad jag sett har kommit trots påminnelser från medlemmar på Linnforum...

Nu har man tagit upp snacket om tunedem igen...men demos handlar fortfarande om "hörde ni någon skillnad?" Snack om teknik och ljudmässiga fördelar som tydlighet, "hör nu hur tydligt man hör allt?" och en massa snack om gitter, distorsion, styra element med exakt.
Det är inte tunedem.

Och det senaste är att tweak kommit tillbaka! Men BARA i Space :roll: Där är det ok...


Linn liknar mer o mer ett "vanligt" bolag, exakt det som Ivor motsade sig.
Ser ni inte detta?
Numera verkar Linn i första hand söka ökad tydlighet i musiken, Ivor sökte ökad musikalisk förståelse. Väldig skillnad.
Som jämförelse söker Naim ökan tydlighet i takt o tempo.
Jag vill ju ha allt detta men man behöver VÄLJA prioritering.
Ser ni inte detta?

Förr kunde man ställa frågor på alternativa vägar för uppgradering och fick alltid svar, "nej detta är bättre, gör det istället". ALLT testades.
Nu får man oftast "nääää det har vi inte testat" (när jag VET att det har Linn själva demat i fabriken), eller politiskt korrekta svar som lyssna själv.
Klart de testat olika DSM mot varandra. Har själv varit med. De vill inte svara för att de i början sa "ingen skillnad, det är digital signal och bara ettor o nollor". Det har visat sig fel. Lite pinsamt att Linn rep hävdar en sak och publiken en annan. "ja men vi hör ju att nu är det bättre"

Alla har fel ibland, ingen big deal. Men alla kan inte står för det.

Klart Exakt är rätt väg men det kräver mer pill innan det är BÄST tycker jag!


Top
   
PostPosted: Mon Mar 21, 2016 19:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Ok försöker förklara igen

Tänk DV som en spik som sticker upp i stolen du sitter på, oavsett hur bra upplevelsen blir kommer du ändå ha spiken stickande i ena skinkan

Alltså återgivningen kan bli bättre dock kommer spiken i röven vara där till DV blir utbytt

Och är återgivningen riktigt bra kan man nästan glömma spiken några sekunder, dock gör den sig påmind hela tiden som tyvärr drar ner helhetsupplevelsen

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Mon Mar 21, 2016 19:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
Ok försöker förklara igen

Tänk DV som en spik som sticker upp i stolen du sitter på, oavsett hur bra upplevelsen blir kommer du ändå ha spiken stickande i ena skinkan

Alltså återgivningen kan bli bättre dock kommer spiken i röven vara där till DV blir utbytt

Och är återgivningen riktigt bra kan man nästan glömma spiken några sekunder, dock gör den sig påmind hela tiden som tyvärr drar ner helhetsupplevelsen
Överdriver du inte en del? Då jag testade digital volymjustering visade det sig att det var nätt och jämt skönjbart (för mig - i den anläggning jag testade - min egen). Skillnaden mellan olika försteg är MYCKET större än så! Dessutom har jag jämfört KDSm med inbyggd digital volymkontroll aktiverad mot samma KDSm - med den digitala volymkontrollen avstängd - genom ett värenomerat föresteg, där det var ganska klart bättre utan det extra analoga försteget. I det fallet handlade det dock inte om något av Linn:s dyrare försteg.


Top
   
PostPosted: Mon Mar 21, 2016 21:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Istället föreslår jag att du möter det som skrivs.
Ok, vad är det du vill att jag ska möta?
sportbilsentusiasten wrote:
Jo matss, det gör du. Du dömer en annans upplevelse när du hävdar att han gillar dist.
Nej, det var inte min mening att döma någon. Nu skriver jag det för andra gången. Får se hur många gånger till det blir. :wink:
Jag försökte bara vända på Pekkas eget utdömande att digital volymkontroll på något vis försämrar musikupplevelsen (brum var hans exempel i det inlägget, nu senare verkar det handla om spikar i baken). Till ett resonemang om att förändringen en digital volymkontroll och signalkedja kan åstadkomma, skulle kunna vara en minskning av förvrängningen normalt närvarande i analoga signalkedjor. Och att vi kan uppleva just den "förlusten" som en avsaknad och försämring. Inget konstigt med det. Alla får tycka som de vill. Vilket jag har för mig Pekka själv kommenterade i ett senare inlägg.

Apropå döma. Har du läst dina egna inlägg med de glasögonen på någon gång?
sportbilsentusiasten wrote:
Varför är det så jobbigt att några inte gillar Exakt?
Varför är det så jobbigt att några säger att de gillar Exakt?
sportbilsentusiasten wrote:
Eller det "nya" demosättet Linn valt att använda?
Innan var tekniksnack förbjudet, man tryckte HÅRT på tunedem, VISADE på verkliga skillnader "var det bättre eller sämre?", gick fram och tillbaka, jämförde olika alternativ mot varandra för att visa skillnader...för att visa source first...för att visa uppgraderingar så KUNDEN kunde själv avgöra vad som för honom var kosnadseffektivt. Man tryckte HÅRT på tuning och tweak.

När Exakt kom blev source first bannlyst, ingen snackade heller om tunedem, under demos fanns plötsligt endast ETT alternativ att jämföra med, tweak var bannlyst, istället för "var det bättre eller sämre?", fick man frågan "hörde ni någon skillnad?"
Den frågan är ju HELT ointressant :!:

Nu har man tagit upp snacket om tunedem igen...men demos handlar fortfarande om "hörde ni någon skillnad?" Snack om teknik och ljudmässiga fördelar som tydlighet, "hör nu hur tydligt man hör allt?" och en massa snack om gitter, distorsion, styra element med exakt.
Det är inte tunedem.
Ja, det hade varit roligt om ni också hade varit med i torsdags. Så kunde vi diskutera vidare utifrån gemensamma upplevelser - hur Keith demade systemen, vilka frågor han ställde till oss som var där och hur vi upplevde musikexemplen lika eller olika. Nu var du inte det, så då undrar jag vad du bygger ovanstående påståenden på? Tråden handlar om torsdagens demonstration av Majik Exaktbox-i.
sportbilsentusiasten wrote:
Linn utlovade då ett whitepaper på det man sade Exakt gjorde, som förklaring på kritiken. Inget vad jag sett har kommit trots påminnelser från medlemmar på Linnforum...
Ja, det skulle jag också gärna vilja se. Men med ett tidigare liv inom produktutveckling är jag ödmjuk inför utmaningen att få tekniker att anstränga sig på begriplig dokumentation :? istället för att hoppa på nästa roliga utvecklingsprojekt :D. Mina förhoppningar om att någonsin få se ett whitepaper om Exakt är lågt ställda.
sportbilsentusiasten wrote:
Linn liknar mer o mer ett "vanligt" bolag, exakt det som Ivor motsade sig.
Ser ni inte detta?
Numera verkar Linn i första hand söka ökad tydlighet i musiken, Ivor sökte ökad musikalisk förståelse. Väldig skillnad.
Som jämförelse söker Naim ökan tydlighet i takt o tempo.
Jag vill ju ha allt detta men man behöver VÄLJA prioritering.
Ser ni inte detta?
Om att döma andra... Hur ska jag se på detta?

För mig spelar det mindre roll hur Linn som företag förändras, så länge de fortsätter att utveckla och släppa produkter som ger mig livsupplyftande musikupplevelser i mitt hem. Som hängiven användare av företagets produkter har jag naturligtvis åsikter och önskemål om vad jag vill att företaget gör, men till syvende och sist är det bara resultatet hos deras produkter som räknas. Så länge mina öron och känslor är nöjda är jag nöjd.

Till saken och trådrubriken kan tilläggas att jag tycker 95% av Keiths och Linns förklaringsmodell till Exaktteknologins förträfflighet är ren rappakalja - för den som är det minsta insatt i grundläggande psykoakustik, fysik och elektronik. Vår hörsel är förvånansvärt okänslig för fasskillnader i musiksignaler. Skulle det inte vara så, skulle de flesta av våra normala analoga musikanläggningar bli fullständigt olyssningsbara med fasvridningar på flera tusen grader över det hörbara området. Och det vet vi med eftertryck att många av oss inte riktigt håller med om. :wink:

Det förtar ändå inte mina lyssningsintryck från olika tillfällen med Exaktsystem. Och i torsdag tyckte jag det lät riktigt bra. Jag ser helhjärtat fram emot att själv få utforska vad det egentligen är som jag gillar med Exakt, när jag får sätta tänderna i deras utlovade utvecklingsverktyg och bygga anpassningen till min egen anläggning och högtalare. Tids nog får jag se.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 116 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited