selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 11:30

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Feb 07, 2016 03:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Hej,
Jag har flyttat till ny lägenhet i ett så kallat landshövdingehus karaktäristiskt för Göteborg, första våningen är byggd i sten med två trävåningar ovanpå. Det är uppskattningsvis byggt på 30-40talet. Jag bor en trappa upp, väggarna är således av trä, men det är inte precis några massiva väggar utan de verkar ha någon typ av inre plankliknande vägg med typ dubbelgips utanpå (eller någon typ av föregångare eller alternativ typ av skiva).

Jag har använt en Audiotech vägghylla till LP12 ett par år och varit väldigt nöjd med denna i förra bostaden där den satt monterad i en riktig betongvägg. Jag är lite mer osäker hur bra det blev när jag satte upp den i nya lägenheten dock. Jag gjorde så att jag skruvade först fast en massiv träskiva på väggen där vägghyllan skulle fästas för att få extra stöd, sedan borrades hålen för originalbultarna som skall användas med audiotech hyllan genom träskivan och väggen. Det innebar tyvärr att pluggarns expanderade huvudsakligen i "gips" lagret vilket knappt "tog stopp" utan det kändes som jag utan någon överdriven kraft kunde skruva och skruva. Bultarna satt någorlunda även om jag inte vågade skruva till något riktigt tight "stopp" så det fick duga. Jag känner dock att det digitala låter lite oförskämt bra i jämförelse med tolvan och undrar om jag kommer kunna använda vägghyllan i denna bostad. Min nästa idé är att borra upp större hål i själva väggen och sedan fylla dessa med "byggfix", sedan montera hyllans bultar i det härdade byggfixet vilket blir betongliknande. Denna tandläkarinspirerade operation bör göra att bultarna kan dras åt ordentligt, men frågan är om det räcker för att det ska bli riktigt bra. Är uppdraget meningslöst med dessa lite pappiga väggar tror ni? Erfarenheter med väggar och vägghylla för LP12, särskilt audiotech hyllan, och andra tips på hur jag kan få det riktigt bra mottages tacksamt!


Top
   
PostPosted: Sun Feb 07, 2016 13:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Om du tar längre skruvar går det att få dessa att dra i träväggen? Då skall det ju inte vara några problem att få en fast konstruktion?

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sun Feb 07, 2016 14:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Jo den tanken har också slagit mig, jag kanske borde prova det först, men grejen är att hyllan skall för prestandans skull användas med en viss typ av bult som ser ut såhär, det indikerar väl dock också att hyllan bör monteras i "sten" vägg:
Image
Att plugga in dessa originalbultar i härdad byggfix kanske motsvarar att dra långa träskruv ungefär? Frågan är om väggen som sådan (som helhet) kommer vara för ostabil för ett riktigt bra resultat? Erfarenheter?

Jag måste så klart prova helt enkelt men alltid intressant att försöka reda i det lite innan.


Top
   
PostPosted: Sun Feb 07, 2016 15:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Jag tror att dessa bultar endast är avsedda att användas när man monterar hyllan på en betongvägg, detta för att ge ett litet flex vid montage. När du drar hyllan emot en trävägg så uppnår man ju flexet i den naturliga väggen gjord av trä.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sun Feb 07, 2016 19:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Smart tänkt, tack! Ska prova det först.


Top
   
PostPosted: Sun Feb 14, 2016 00:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Hej igen,

Jag tänkte bara fråga om ytterligare lite råd inför bytet till träskruv. Jag har ju tyvärr redan borrat upp 9mm hål där jag petat in pluggarns tillhörande originalbultarna, samt förmodligen så har dessa expanderat en del i gipsen och gjort hålen lite större, dessa måste således täppas till om jag inte ska behöva göra 10st nya hål i väggen (har ju monterat en träskiva på väggen också).

Vad är bäst tror ni, att borra upp till 10mm och stoppa in superrejäla plugg och dra in träskruven i, eller fylla igen hålen med typ "kemiskt trä" (eller vad ska man använda??) och sen bara dra in träskruvarna i det? Tanken är att det ska bli så stabilt som möjligt och räkna med naturliga svikten i väggen, enligt smirre67s slutsats.


Top
   
PostPosted: Sun Feb 14, 2016 00:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Det var gips på trävägg om jag inte kommer ihåg helt fel, du skulle kunna prova med tillräckligt långa gipsankare (mollyplugg) då får du ju en gängad förbindelse in i väggen. Kolla upp hur långa det finns på din lokala bygghandel.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sun Feb 14, 2016 01:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Något OT.

Hur lyhört är det i ett landshövdingehus typ, som du bor i?

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Sun Feb 14, 2016 02:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Tack för tipset, jag får besöka en fackhandel och kolla vad som finns/rekommenderas.

Det verkar vara ganska lyhört får jag säga, men har bara bott här en månad ännu, det fascinerar mig dock att alla rör ljud från vattenledningar osv är som bortblåsta, däremot hör man mycket väl grannar som pratar/skrattar, kollar på tv, spelar musik och vandrar runt ovanpå, är väl s.k basljud mest, jag kan inte urskilja vad som sägs eller spelas så att säga. Trapphusen hörs extra bra men där är ju inte mycket aktivitet. Många talar om att de trivs bra i dessa hus och att de är charmiga osv men jag lutar väl snarare åt att fundera på hur rötet det är under ytskikten egentligen, och om det inte är dags att riva husen snart. Jag känner väl inte att spela musik kommer bli något problem dock eftersom jag själv hör grannar hela tiden så är det ju inte mer än rätt att jag lirar musik. Förra helgen hade grannen fest och då hörde jag inte musiken som jag själv spelade dock :? Det låter rätt bra från stereon men det är lite skumt med basen som inte riktigt har någon stuns, hade stereon mot en annan vägg först i samma rum och då försvann alldeles för mycket informativ högre bas och lågbas var istället överdriven. Lite pappig sommarstuga över akustiken, typ :)


Top
   
PostPosted: Sun Feb 14, 2016 03:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Du bekräftar nog nog min bild. Har inte bott i Landshövdingehus sedan sextiotalet och många har ju "pappväggar" samtidigt som de är tysta på annat.
Men är det OK det att spela därför alla andra hörs, kan det ju fungera.

Många av dessa hus har ju ganska låg hyra och ligger attraktivt i Göteborg.

Men jag som gillar att spela högt skulle nog dra på mig klagomål.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 15, 2016 01:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Jag överdriver nog lite kanske (har ju inte riktigt aklimatiserat mig) och till saken hör väl att jag bott i sten/betong hus senaste 12 åren. Det känns ju skumt att golv sviktar, inget är rakt, och att man inte fattar hur varken golv, väggar eller tak egentligen är byggt, dessa hus har ju varit med ett tag och lappats och lagats. Du kanske inte ska utesluta det helt om man tänker sig en lägenhet i bottenplan av sten, jag tror faktiskt det är nästan bara de ovanpå jag hör, uppifrån och ner är nog akilleshälen så att säga. Det finns många fördelar som du också skriver, innergården är idylliskt fin och det känns smart planerat med fönster/ljus osv. Gott om analoga telefonuttag :lol:


Top
   
PostPosted: Fri Mar 04, 2016 00:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Tänkte bara meddela att jag satt upp hyllan med långa träskruv nu (10cm). Jag pluggade det hål jag redan borrat innan jag drog i träskruven som fortsatte ett par cm till in i träväggen. Hade jag inte redan borrat hål skulle jag alltså inte haft plugg alls, bara skruvat rätt in, tänk va bra om jag hade förstått det från början. Hyllan sitter direkt mot väggen nu med två brickor mellan vägg och hyllramen (träskivan togs bort). Detta funkar mycket, mycket bättre än den tidigare monteringen med original bultarna som var avsedda för stenväggar. Det var så klart korkat av mig att montera med original bultarna från början, det var bara det att jag gång på gång hört hur viktigt det var att använda dem till hyllan, det gäller säkert också, men under förutsättningen stenvägg. Det låter väldigt bra nu, men jag ska testa att lägga till en fjäderbricka intill skruvhuvudet för att få lite mjukare fästning och enklare att justera hur hårt hyllan dras fast.


Top
   
PostPosted: Fri Mar 04, 2016 09:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Det var ju bra att det löste sig till slut. Nu är det bara att njuta av vinylens tjusning igen.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Fri Mar 04, 2016 10:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Jag skulle sätta en distans mellan hyllan/väg för att inte tillföra väggens massa till hyllan, jag har löst min hylla med mollyplugg gängat in gängstång sen distanser för att få hyllan fri från väggen, kan säja att resultat blev betydligt bättre än träskruv direkt mot väggen

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Mar 04, 2016 12:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Audiotech-hyllans konstruktion bygger till del på originalbultarna. Jag har försökt med andra typer av infästningar men aldrig tyckt det blivit riktigt bra.
Den lilla bult som sitter mot brickan mot väggen ska dras lagom hårt och det går att lyssna sig fram till det med allt på plats om man har en tunn fast nyckel. För egna konstruktioner tror jag en liknande lösning med distans a la pekka kan vara rätt väg att gå.

/Erik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited