selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 19:34

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Äldre vs nyare 5125'or?
PostPosted: Fri Feb 04, 2005 13:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Jag har korn på en beg 5125 för att aktivera mina Katan.
Tydligen fanns det nåt strul med att tidiga 5125'or (-653620) slog av för tidigt? Går förm att fixa hos handlaren.
Hittar inget alls om 5125 på 'Linn product histories'. Är det nån som vet mer om detta eller har andra synpunkter?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 04, 2005 17:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
Hej,

Tidiga 5125 hade ett mjukvarufel (enligt de källor jag har pratat med iaf) som gjorde att de protectade redan vid "låga" volymer :wink:

Går att uppgradera mjukvaran men säker på att problemet försvinner kan man ju aldrig vara. 5125 spelar inte så högt, så är det bara. Ett sprillans nytt från -04 protectar redan vid volym 80 på de flesta skivor. Dessutom är det aktivt och på ett par Ninka. Dåligt...tycker jag iaf. Jag vill då kunna kräma på upp till 86-88. Det tycker jag de dyrare stegen bör klara. Det gör ju tom mina tre LK85 som jag kör aktivt. Jag har kört 90+ och aldrig fått dem att klippa.

Så är det höga volymer och rocknroll du är ute efter så är 5125 fel steg.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 04, 2005 18:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
daggen wrote:
Hej,

Tidiga 5125 hade ett mjukvarufel (enligt de källor jag har pratat med iaf) som gjorde att de protectade redan vid "låga" volymer :wink:

Går att uppgradera mjukvaran men säker på att problemet försvinner kan man ju aldrig vara. 5125 spelar inte så högt, så är det bara. Ett sprillans nytt från -04 protectar redan vid volym 80 på de flesta skivor. Dessutom är det aktivt och på ett par Ninka. Dåligt...tycker jag iaf. Jag vill då kunna kräma på upp till 86-88. Det tycker jag de dyrare stegen bör klara. Det gör ju tom mina tre LK85 som jag kör aktivt. Jag har kört 90+ och aldrig fått dem att klippa.

Så är det höga volymer och rocknroll du är ute efter så är 5125 fel steg.

huh inte att klippa på volym 88??????? hujja då lyssnar du nog inte ordentligt för alla steg klipper mer lr mindre då


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 04, 2005 18:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Du snackar om din 5125? Slår av vid 80...uselt. Klaga!!!
Vet att senare 5125 är klart bättre, men en 04 ska ju vara av de nya generationen.
När är de tillverkade?
Inget av de LINN slutsteg jag haft slår av ens under långvarig drift på 100.
(Isobarik o Keltik)
Ninka är ju ingen belastning att tala om heller!!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 04, 2005 18:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Haakan wrote:
huh inte att klippa på volym 88??????? hujja då lyssnar du nog inte ordentligt för alla steg klipper mer lr mindre då
Ett aktivt system brukar inte låta illa på 90+, ivarje fall inte de tre jag haft


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 04, 2005 18:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
Hehe...hur gör man när man lyssnar ordentligt då? :lol:

Hursomhelst. Du kanske missuppfattade mig och jag kanske uttryckte mig oklart. Eftersom linnstegen inte har indikatorer för när stegen klipper kan jag ju omöjligt veta det. Det jag menade var att jag ALDRIG har HÖRT tillstymmelse till klippning och ALDRIG fått stegen att protecta.

Och ja...jag har lyssnat längre perioder på volymer runt 90 på skalan.
Och ja...jag har varit involverad i branschen på många sätt under många år så jag tycker mig ha ganska bra koll på att höra när saker och ting inte står rätt till. Både vad gäller högtalarmissljud och när steg inte orkar med.

Håkan, jag betvivlar inte att ETT linnsteg passivt (gäller nog alla steg från linn) klipper och protectar vid de ljudstyrkor jag pratar om. Men jag pratar alltså inte om ett steg utan om TRE steg som driver AKTIVT delade högtalare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 04, 2005 18:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
sportbilsentusiasten wrote:
Du snackar om din 5125? Slår av vid 80...uselt. Klaga!!!
Vet att senare 5125 är klart bättre, men en 04 ska ju vara av de nya generationen.
När är de tillverkade?
Inget av de LINN slutsteg jag haft slår av ens under långvarig drift på 100.
(Isobarik o Keltik)
Ninka är ju ingen belastning att tala om heller!!

Min förra post riktades till haakan som du kanske förstod...

Hursomhelst, jag håller med dig...jag tycker att han ska klaga. För nog fan vill man kunna ösa på mer än 80. Dessutom är det som du säger...Ninka är ju inte mycket last heller...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 04, 2005 19:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Daggen, jag fattade det.
O visst är passivt en större last... har bara hört passiva system klippa o dista.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 04, 2005 22:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Hmm, det jag mest är ute efter är att köra mina Katan aktivt. Visserligen inte optimala förutsättningar med en CMDI (kanske ändras nån dag) & enkel LP12'a innan. Idag poppar jag som mest uppåt 80-85 på CMDI'n.
Efter vad jag förstått behöver Katan lite kraft för att lyfta? Aktiveringen skall väl ge ett stort lyft (och behöver jag inte pressa upp till 80 borde detta vara bra). Kör även 5.1 och då får CMDI'n driva Unik bak och 5125'an frontar samt kommande center.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 05, 2005 20:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
daggen wrote:
Ett sprillans nytt från -04 protectar redan vid volym 80 på de flesta skivor. Dessutom är det aktivt och på ett par Ninka. Dåligt...tycker jag iaf. Jag vill då kunna kräma på upp till 86-88. Det tycker jag de dyrare stegen bör klara. Det gör ju tom mina tre LK85 som jag kör aktivt. Jag har kört 90+ och aldrig fått dem att klippa.
Jag har kört fullt ös med CMS Di, 5125 och aktiva Katan utan att något klipper. De enda som klipper är kanske grannarna som klipper till mig för att jag spelar så högt. :)
Quote:
Så är det höga volymer och rocknroll du är ute efter så är 5125 fel steg.
Rock'n'roll-faktorn är väl inte som hos Klout, men nog går det att rocka på ganska bra med 5125. I alla fall vad jag erfarit.

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 06, 2005 10:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Mon Oct 25, 2004 11:32
Posts: 268
Jag har svårt att tro att en CMDi med en uteffekt i 8ohm på 5x40w skulle kunna driva ett par Katan bättre än AV5125 som levererar 125w i 8ohm.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 06, 2005 12:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
sportbilsentusiasten wrote:
Haakan wrote:
huh inte att klippa på volym 88??????? hujja då lyssnar du nog inte ordentligt för alla steg klipper mer lr mindre då
Ett aktivt system brukar inte låta illa på 90+, ivarje fall inte de tre jag haft
du alltså en klippning av mindre sort kan va svår att urskilja eftersom man är så van att det sker...men jag lovar det klipper långt före du "hör" det uppenbart....

för tycker du återgivningen är lika korrekt med volymkontrollen på 45 som på 88 ? :wink: jag skulle uppskatta att steget mitt steg börjar klippa redan vid 65 kanske med kollektor/5105


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 06, 2005 14:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Haakan wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Haakan wrote:
huh inte att klippa på volym 88??????? hujja då lyssnar du nog inte ordentligt för alla steg klipper mer lr mindre då
Ett aktivt system brukar inte låta illa på 90+, ivarje fall inte de tre jag haft
du alltså en klippning av mindre sort kan va svår att urskilja eftersom man är så van att det sker...men jag lovar det klipper långt före du "hör" det uppenbart....

för tycker du återgivningen är lika korrekt med volymkontrollen på 45 som på 88 ? :wink: jag skulle uppskatta att steget mitt steg börjar klippa redan vid 65 kanske med kollektor/5105
Tycker faktiskt tvärt om, det är vid runt 80-90 som det låter live - säkert!
Fast då ska du veta att 45 knappt hörs alls hemma hos mig. Jag har default nivån inställd på 60.
Normal lyssningsnivå är 70
Kontrol lämnar mindre utsignal än Exotik, jag får lägga på 5-7 för att få samma nivå som tidigare.

Men jag fattar din poäng :wink: o dina slutsatser är säker rätt i ett passivt system, men man kan inte jämföra ett passivt system o ett aktivt.
Högt o rent är en av fördelarna med aktiva system.

Du får komma & lyssna, o berätta när du tycker det börjar klippa hos mig.
Nä nu blev jag sugen på HårdRock! Här ska ÖSAS :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 06, 2005 14:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
jao min normala lyssning är väl runt 50 på kollektorn....men när hur å vart det klipper beror mycket på högtalaren också...det borde rimligtvis klippa MYCKET senare för dig eftersom 1! av dina steg levererar mer stöm än mitt :cry: så du bör inte oroa dig :wink: sen är det ju inte alltid det är störande då det klipper....det kan ju som sagt låta lite mer live också 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 11:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Jag kör 5125 aktivt på mina Katan och det fungerar kalasbra, nu lyssnar jag nog på mycket lägre nivå än de flesta av er. Oftast kring 40 med CD iofs sen jag placerade om högtalarna krävs det mer. Visst har jag krämat på mer men tycker sällan att det behövs. Jag tycker att 5125 är ett grymt prisvärt sätt att aktivera tex Katan. Det enda alternativ jag skulle kunna tänka mig är 2 st 2250 men då pratar vi dubbla pengarna drygt.

Men visst, är det viktigaste att kunna spela tokhögt så är väl LK140 ett bättre val


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited