selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 21:41

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Krystal
PostPosted: Wed Jan 13, 2016 10:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Någon borde väl ha hört den vid det här laget? Plöjde tråden på Linns forum och fick ett klart habegär. Att den är bra och bättre än Klyde verkar väl inte vara någon tvekan men exakt hur bra är den? Var man kan ranka den i nivå Troika-Arkiv-Akiva ?
Har en Klyde från 90-talet liggandes i byrålådan, ger 1500:- i inbyte. Kört Adikt sen när den kom ut.
Kampanj feb ut att man får 15% på valfri LP-uppgradering inkl tonarmar, nätdelar eller helt nytt verk om man köper Krystal.
Skall försöka ta mig in för provlyssning snarast.


Top
   
 Post subject: Re: Krystal
PostPosted: Fri Feb 19, 2016 13:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
stefan wrote:
Någon borde väl ha hört den vid det här laget? Plöjde tråden på Linns forum och fick ett klart habegär. Att den är bra och bättre än Klyde verkar väl inte vara någon tvekan men exakt hur bra är den? Var man kan ranka den i nivå Troika-Arkiv-Akiva ?
Har en Klyde från 90-talet liggandes i byrålådan, ger 1500:- i inbyte. Kört Adikt sen när den kom ut.
Kampanj feb ut att man får 15% på valfri LP-uppgradering inkl tonarmar, nätdelar eller helt nytt verk om man köper Krystal.
Skall försöka ta mig in för provlyssning snarast.
Har tyvärr inte hört den än, men en kille på Linn-forumet tyckte nyss att den var bättre än Akiva. Det får ju en att fundera...
Kandid var given för mig innan, men nu börjar jag tänka i banor Ekos SE plus Krystal.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Krystal
PostPosted: Fri Feb 19, 2016 14:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Jag har också väntat att få höra den spela, förhoppningsvis så monterar Peter på Taktoton upp en snart på tolvan så man får möjligheten att lyssna på den, jag har också läst att den skall vara väldigt prisvärd på Linns forum, men jag vill nog höra den själv först innan jag kan göra en rekommendation. Men som alltid när det gäller tolvor så gäller det ja att allt är intrimmat in i minsta detalj, och om man ska kunna jämföra Krystal mot Akiva skall samma tekniker ha justerat tolvorna på samma sätt.

Själv ligger man ju lite efter i utvecklingen då en gammal Troika sitter längst ut på tonarmen, men för min del så gäller det att få monterat Cirkus och Kore innan jag har råd att börja fundera på en ny puppa.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
 Post subject: Re: Krystal
PostPosted: Fri Feb 19, 2016 20:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
Jag lyssnade på Krystal förra helgen hos Anders på Tonläget med topp tolva.

Det är ju inte helt lätt att säga hur bra Krystal är när man inte direkt jämför A mot B men känslan är att den är piggare än Klyde(har kört Klyde ett drygt år hemma med topp tolva) och att det är väldigt lätt att följa melodierna.. man lyssnar på musiken helt enkelt. Sen måste man ju ha med i beräkningarna att den är betydligt dyrare också.

Uppgraderade själv till Kandid och det är en helt annan nivå än Krystal. Kandid är dyyr men värd varenda krona om man har en maxad tolva.


Top
   
 Post subject: Re: Krystal
PostPosted: Fri Feb 19, 2016 21:57 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Thu Jun 25, 2015 20:02
Posts: 6
Sitter hemma och spelar på min Krystal. Har haft ett par klyde innan. Lite tidigt för djupare analyser, men man behöver knappt 10 minuter lyssning för att konstatera att den är ett par snäpp bättre än klyde. Känns som ett vettigt mellansteg till Kandid.
Rekommenderas, med andra ord.


Top
   
 Post subject: Re: Krystal
PostPosted: Sat Feb 20, 2016 02:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
När Pekka och jag var på utflykt så fick vi möjligheten att lyssna hos Tonläget. Vi körde en kort jämförelse mot Pekkas tolva(Keel,Radikal,Ekos II,och den ovanliga julkappsnålen som aldrig gick i produktion)

Jag kan väl tycka att den var hygglig. Samtidigt så kändes inte steget mellan tolvorna som milsvid. Tydligare vore nog en bra beskrivning. Samtidigt så måste jag säga att upplevelsen hos MNn med rebulid på Troikan slog an min ton betydligt mer. Krystal,en helt okej nål,köpsug-nej..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Krystal
PostPosted: Sat Feb 20, 2016 10:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
haraldur wrote:
När Pekka och jag var på utflykt så fick vi möjligheten att lyssna hos Tonläget. Vi körde en kort jämförelse mot Pekkas tolva(Keel,Radikal,Ekos II,och den ovanliga julkappsnålen som aldrig gick i produktion)

Jag kan väl tycka att den var hygglig. Samtidigt så kändes inte steget mellan tolvorna som milsvid. Tydligare vore nog en bra beskrivning. Samtidigt så måste jag säga att upplevelsen hos MNn med rebulid på Troikan slog an min ton betydligt mer. Krystal,en helt okej nål,köpsug-nej..

Du menar att en rebuilt troika spelade mer i din smak än vad krystalen gjorde? Frågan är ju då, vem gör den bästa rebuilden av Troikan? Jag gillar kombinationen av rött och svart samt det härliga soundstaget som min troika ger.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
 Post subject: Re: Krystal
PostPosted: Sat Feb 20, 2016 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Jag har hört krystal nu vi 2 tillfällen, varav det sista var mer imponerande, första gången med haraldur hos simonsson, det som ska sägas att det var 2 olika riaa som användes, till min 12'a med Metak användes akurate dsm riaa och till kristalen användes urika.

Som haraldur säger så var det inte jätte skillnad, dock var kristal 12'an bättre men då satt det också en ekos se med kristalen och på min en ekos 2

Vid andra tillfället var igår då jag hörde krystal hos Anders Kantola igår

Denna gång på en majik 12'a med en ny akitoarm

Denna gång spelades det lite mera olika vinyler och jag måste säga att jag var lite imponerad av vad nålen gräver ut ur skivorna, återgivningen blir grymt tight snabb, vet inte om akurate dsm riaan är mera avstämd mot krystal än urikan, men det var mera pang än hos simonsson

Det som känns väldigt viktigt om man ska dra rätt slutsatser av pickuper är det väldigt viktigt att de spelas på det Riaa som är anpassat för dem, annars kan det lika gärna vara skillnaden i olika riaa delar man hör och inte pickupen i sig

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Krystal
PostPosted: Sat Feb 20, 2016 16:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Nåja det är ju svårt att skapa sig en uppfattning av ljudet utan att ha hört det själv, alla har ju inte likadana öron och alla lyssnar efter olika saker i musiken.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
 Post subject: Re: Krystal
PostPosted: Sat Feb 20, 2016 18:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
smirre67 wrote:
Nåja det är ju svårt att skapa sig en uppfattning av ljudet utan att ha hört det själv, alla har ju inte likadana öron och alla lyssnar efter olika saker i musiken.
Så är det smirre, dock är det än värre när andra talar om vad man ska tycka :)

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Krystal
PostPosted: Sat Feb 20, 2016 19:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
pekka71 wrote:
smirre67 wrote:
Nåja det är ju svårt att skapa sig en uppfattning av ljudet utan att ha hört det själv, alla har ju inte likadana öron och alla lyssnar efter olika saker i musiken.
Så är det smirre, dock är det än värre när andra talar om vad man ska tycka :)

Alldeles rätt Pekka, bra exempel är när man läser om Krystal på Linn forumet där brakar diskussionen helt OT och personangrepp börjar göras. Det går inte att fråga sig fram hur något låter, man måste höra själv. Men är man tondöv så kan man ju fråga andra hur det låter och göra ett beslut efter det, men i det fallet så kan man ju istället spara sina pengar och köpa sig en kinesisk skivspelare från Kjell o Co i stället. Bara att vänta när det börjar diskuteras om varför drivremmarna har blivit så dyra här på forumet.
Fick Anders till svänget i din tolva när ni var på eran lilla HiFI resa söderut?

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
 Post subject: Re: Krystal
PostPosted: Sat Feb 20, 2016 20:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Jo måste säga att det fick han, synd bara att det är ganska långt borta.

Meningen med forum är väl just att man ska dela med sig av sina egna erfarenheter utan påverkan från handlare som demar det de är ute efter att få fram av demon, finns ju ex där handlare demar skivspelare med trasiga armar för att komma åt andra handlare som odugliga

En del handlare verkar mera sugen på att prata skit om kunder/andra handlare än att själva leverera en bra upplevelse och egentligen är det deras brist på service som skapat plats för fler aktörer

Ursäkta OT

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Krystal
PostPosted: Sat Feb 20, 2016 20:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
pekka71 wrote:
Jo måste säga att det fick han, synd bara att det är ganska långt borta.

Meningen med forum är väl just att man ska dela med sig av sina egna erfarenheter utan påverkan från handlare som demar det de är ute efter att få fram av demon, finns ju ex där handlare demar skivspelare med trasiga armar för att komma åt andra handlare som odugliga

En del handlare verkar mera sugen på att prata skit om kunder/andra handlare än att själva leverera en bra upplevelse och egentligen är det deras brist på service som skapat plats för fler aktörer

Ursäkta OT

Jaha det var så det låg till, jo jag vet att vissa handlare kan vara lite dryga, men att kasta skit över andra när det egentliga felet är en trasig arm. Får se hur han klarar av att uppgradera min tolva, kanske bara blir skit av den :D

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
 Post subject: Re: Krystal
PostPosted: Sat Feb 20, 2016 23:05 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Thu Jun 25, 2015 20:02
Posts: 6
Jag har puppan på och kan konstatera att den är bra. Väldigt bra.
Min lp12:a fyller snart 30 år och har aldrig låtit bättre.


Top
   
 Post subject: Re: Krystal
PostPosted: Sat Feb 20, 2016 23:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
pekka71 wrote:
Det som känns väldigt viktigt om man ska dra rätt slutsatser av pickuper är det väldigt viktigt att de spelas på det Riaa som är anpassat för dem, annars kan det lika gärna vara skillnaden i olika riaa delar man hör och inte pickupen i sig
Helt fel. Pickupen kommer före grammofonsteget i hierarkin och det är mycket svårt att få en bättre pickup att prestera sämre än en pickup som är mindre bra. Även om den bästa pickupen får helt fel last av grammofonsteget och den mindre bra en helt idealisk last.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited