selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 10:53

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Fri Jan 15, 2016 23:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Nu har jag testat. Det blev dock inte riktigt som planerat, beroende på att jag tillverkat de kablar som beställts. Följande tre kablar jämfördes mellan försteg och slutsteg (alla lödda av mig så identiskt jag kunnat, längden är själva kabeln innan kontakterna monterats):

1. Linn Black kabel 1 m med svarta kontakter
2. Linn Black kabel 3.55 m med svarta kontakter
3. Linn Black kabel 9 m med Linns silverkontakter (den nya modellen som heter /2)

Bäst av dessa är 1.

2 är lite avrundad. Ingen stor skillnad och inte alls lika tydlig skillnad i ljudkaraktär som med högtalarkablar i samma längder. Men 2 är lite mattare, lite avrundad. Känner att jag vänjer mig snabbt och tycker att det är bra, men vid byte tillbaka till 1 är det lite mer bett i varje ton. Musiken kliver fram en halv decimeter.

3 är annorlunda mot 2 men jag har svårt att välja vilken som är bäst. Jag tycker mig höra den ökade längden i och med att det låter en aning mer laid back än med 2. Samtidigt känns det också lite renare och mer tonsäkert (kontakterna?). Efter fem byten fram och tillbaka bestämmer jag mig för att denna är bättre än 2. Men det är inte enkelt! De borde nog jämföras igen när de spelats i fyra månader.

Rangordning:
1
3
2

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Sat Jan 16, 2016 00:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Tack för testet Fredrik, alltid bra att få lite mer kött på benen, samt att någon verkligen provar i stället för att bara spekulera.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sat Jan 16, 2016 12:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Aleann wrote:
Att ha elektroniken mitt mellan fronthögtalarna kan också vara groteskt degraderande...
Det finns flera delar i det här. En är att ett stort föremål står mellan högtalarna. Det kan försämra förbluffande mycket. En stor byrå eller ett skåp gör ofta att högtalarna "tappar kontakten med varandra" och börjar spela var för sig. Att ta bort möbeln och lämna tomt kan vara ett jättelyft. Men små möbler stör mindre än stora. Jag tycker att ett litet skåp eller bord som rymmer endast slutsteg ofta fungerar bra. Man kan testa detta - att ha helt tomt mot litet skåp - medan all elektronik fortfarande står på sidan, för att bedöma den negativa effekten.

En annan del är att elektroniken kan störas av högtalarna. Ur den aspekten är placeringen mellan högtalarna usel. Ju känsligare apparat, desto värre förstås.

En tredje del är att rackets (om man har ett sådant) placering i rummet påverkar prestandan en hel del. Mest verkar det bero på golvet; var reglar ligger, hur stadigt eller gungigt det är, etc. Det går att lyssna sig fram till bästa placering på samma sätt som med en högtalare.

Själv kör jag med stereon på sidan, 4 m signalkablar och endast slutstegen mellan högtalarna i en liten TV-bänk. Det har varit bäst hittills av alla varianter jag provat (i detta rum).

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Sat Jan 16, 2016 14:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Intressant aspekt på det att högtalarna kan störa elektroniken, måste prova att flytta elektroniken till annan plats, har nu allt placerat på en Q4 mellan högtalarna, mycket för att rummet är litet och alternativ plats ännu ej finns. Något som jag däremot har uppmärksammat är att många har sina NAS´ar placerad alldeles intill ljudsystemet, har många gånger funderat på varför man skall ha det, min NAS är placerad i ett helt annat rum där korskopplingsstativ och 24 portars switch även finns. Jag tror att elektroniken samt ljudvågorna har större inverkan på hårddiskarna i NAS´en, små toleranser mellan läshuvud och skiva gör ju att risken att orsaka ett läsfel eller skada på skivan föreligger.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sun Jan 17, 2016 03:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
smirre67 wrote:
Något som jag däremot har uppmärksammat är att många har sina NAS´ar placerad alldeles intill ljudsystemet, har många gånger funderat på varför man skall ha det, min NAS är placerad i ett helt annat rum där korskopplingsstativ och 24 portars switch även finns. Jag tror att elektroniken
Varför? Föratt3m ethernet-kablar ör de mest musikaliska


Top
   
PostPosted: Fri Jan 22, 2016 14:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Lejonklou wrote:
Jag tycker det är stor skillnad på 2,48 och 5 m K400. Ju längre högtalarkabel, desto mindre anslag och mer avklingning får ljudet. Vid 2,48 är K400 precis lagom och mest musikalisk. Redan vid tre meter är det lite släpigt i jämförelse. Ytterligare längd gör det gradvis värre. Kortare än 2,48 ger ett stötigt ljud som blir tröttsamt att lyssna på. Musiken klingar inte riktigt ut.

Vad gäller signalkablar har jag dålig koll på vad längden har för effekt. Gjorde några slarviga tester för länge sedan, men nu i helgen ska jag tillverka ett par beställda Linn Black på 9 m och ett par på 4 m. Perfekt tillfälle att jämföra dem med standardlängden på 1,2 m. Rapport kommer!
Jag har vid tillælle prøvat korta kablar 50-60c, var då silver, tyckte standard lengd var bættre, hade nog 4 st korta og 6långa o parade de fram o tillbaka, var samma resultat. Allt hemma lødd, dvs at nåt par kan ha varit sæmre bættre men at de skulle vara så med alla, føga troligt.

Har anvænt långa xlr kablar med det har vart specialbestælda, før aktiva bakhøgtalare, de har fungerat bra. Analoga har vart klart sæmre, då vi snakkar om 15-18m lengde nått sånt. Det beror nog på miljøn också, kan man dra dem mest møjligt utan at komma i nærheten av andra kablar så ær det møjlighet det går bra. Jag har vid tillfelle anvænt 12m långa sinalkablar Linn black RCA och fick det at fungera då


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited