selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 14:42

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Jan 11, 2016 00:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
Undrar lite

Funkar 5 m signalisar och 2 m högtalarkabel ??? och hur är det jämfört med tvärt om ??

Har de tjocka fula svarta brandslangarna som jag ev tänkte behålla men det kräver längre signalkablar.

:?


Top
   
PostPosted: Mon Jan 11, 2016 11:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Lejonklou har experimenterat med längden på Linns högtalarkablar. Han har kommit fram till att den optimala längden ljudmässigt är 248cm. Är dom längre försämras ljudet lite ju längre dom blir. Påverkan av ljudet när kablarna blir kortare är större ju kortare dom blir destå sämre ljud. Detta enligt Lejonklou.


Top
   
PostPosted: Mon Jan 11, 2016 12:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
jo det vet jag men hur är det med längden på signalkablarna ? kan man använda sig av 5m mellan försteg och slutsteg utan förluster i signalvägen ?


Top
   
PostPosted: Mon Jan 11, 2016 13:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
rynnox wrote:
jo det vet jag men hur är det med längden på signalkablarna ? kan man använda sig av 5m mellan försteg och slutsteg utan förluster i signalvägen ?
Ja, det kan man. Åtminstone om man tittar på signalförluster ur rent teknisk synvinkel med tanke på signalens och kabelns beskaffenhet. Å andra sidan kan det finnas tekniska aspekter som man inte tagit med i beräkningen, speciellt om man ser till de 248 cm som Lejonklou kommit fram till är det optimala för högtalarkabeln. Mäter man då, tex spets till spets på banankontakterna eller mäter man själva kabelns faktiska längd? Är denna längd lika kritisk oberoende av kontakternas utformning? Finns det någon liknande förmodan att signalkabelns (jag förutsätter lågnivå audio och inte nätverkskabel a la Exakt) exakta längd spelar lika stor roll? Det kan bara tester utvisa - och det är ett (ursäkta) ett djäkla jobb att göra. Kudos till Lejonet som orkat genomföra detta med högtalarkabel!

Jag vågar påstå att så länge vi inte pratar om kablar mellan skivspelare och riaa, så är 5 meter inga problem alls. Det enklaste är dock att prova själv, det kan ju vara värt kostnaden för en extra testkabel för att tex lösa ett logistiskt problem.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Jan 11, 2016 16:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Quote:
mäter man själva kabelns faktiska längd?
Ja, om jag förstått det hela rätt


Top
   
PostPosted: Mon Jan 11, 2016 18:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Vad jag hört så är ideallängden för Linns signalkablar 120cm kör man med längre kablar så skall man köra balanserat


Top
   
PostPosted: Mon Jan 11, 2016 18:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
musikpolisen wrote:
Vad jag hört så är ideallängden för Linns signalkablar 120cm kör man med längre kablar så skall man köra balanserat
Återigen, det är bara att testa. Linn själva skriver (någonstans, har inte källan) att det är först när man upplever problem med obalanserad koppling som man ska testa balanserat, obalanserat låter normalt bättre.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jan 13, 2016 01:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
Tips på 4,5 m eller 5 m långa signalkablar ? Kan man ersätta linns egna med några acceptabla ?


Top
   
PostPosted: Wed Jan 13, 2016 05:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Vi har testat 4,5 m black ic även 1.2m samt 60 cm

Även k400 i 5 m 1,7m och även 1,2m sen en massa andra mått

Mitt råd, gör inte dina k400 korta, läs vad Lejonclou har skrivit om saken, det verkar stämma med det vi kommit fram till också

Ska du välja, skulle jag välja längre högtalarkabel framför signal kabel

Gör bara inte k400 för kort, då är de förstörda enligt min mening

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Wed Jan 13, 2016 11:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
pekka71 wrote:
..
Ska du välja, skulle jag välja längre högtalarkabel framför signal kabel
+1 har man bra IC i standardlängd skulle jag göra allt för att hålla mig till dom. Intrycket är att degraderingen med 5-6 meter jämfört 2,48 är liten, lödningen är nog viktigare dvs bra lödd 5m slår sämre lödd 2,48.


Top
   
PostPosted: Wed Jan 13, 2016 14:22 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
En vän utvärderade för några år sedan lång signalkabel/kort högtalarkabel, mot kort signalkabel/lång högtalarkabel. Utvärderingen gjordes i samband med hembesök från Tonläget. Om jag minns rätt av det jag fått berättat från det tillfället var det då bättre med korta signalkablar, och långa K600 till högtalarna.


Top
   
PostPosted: Wed Jan 13, 2016 19:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Jag tycker det är stor skillnad på 2,48 och 5 m K400. Ju längre högtalarkabel, desto mindre anslag och mer avklingning får ljudet. Vid 2,48 är K400 precis lagom och mest musikalisk. Redan vid tre meter är det lite släpigt i jämförelse. Ytterligare längd gör det gradvis värre. Kortare än 2,48 ger ett stötigt ljud som blir tröttsamt att lyssna på. Musiken klingar inte riktigt ut.

Vad gäller signalkablar har jag dålig koll på vad längden har för effekt. Gjorde några slarviga tester för länge sedan, men nu i helgen ska jag tillverka ett par beställda Linn Black på 9 m och ett par på 4 m. Perfekt tillfälle att jämföra dem med standardlängden på 1,2 m. Rapport kommer!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Wed Jan 13, 2016 19:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Lejonklou wrote:
Jag tycker det är stor skillnad på 2,48 och 5 m K400. Ju längre högtalarkabel, desto mindre anslag och mer avklingning får ljudet. Vid 2,48 är K400 precis lagom och mest musikalisk. Redan vid tre meter är det lite släpigt i jämförelse. Ytterligare längd gör det gradvis värre. Kortare än 2,48 ger ett stötigt ljud som blir tröttsamt att lyssna på. Musiken klingar inte riktigt ut.

Vad gäller signalkablar har jag dålig koll på vad längden har för effekt. Gjorde några slarviga tester för länge sedan, men nu i helgen ska jag tillverka ett par beställda Linn Black på 9 m och ett par på 4 m. Perfekt tillfälle att jämföra dem med standardlängden på 1,2 m. Rapport kommer!
Bra initiativ Fredrik, om du har möjlighet att ta med ett par 0.6 meters svarta i jämförelsen så gör det med.
Får vänta på resultatet.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Fri Jan 15, 2016 12:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Tidigare trådar gällande samma ämne:

viewtopic.php?f=1&t=6164&p=69857

viewtopic.php?f=2&t=1689&p=22226


/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Fri Jan 15, 2016 23:13 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
hm..

Att ha elektroniken mitt mellan fronthögtalarna kan också vara groteskt degraderande (så var det för mig, kanske inte för alla), jag gissar bara nu men jag antar att det handlar om rejält mycket sämre än om man kör med längre kablar, så.. stirra er nu inte blind på siffran 2.48m. Det måste ju fungera praktiskt också och jag råder faktiskt alla som har möjlighet att testa att flytta elektroniken där den inte bör vara (mellan frontarna) och ut på sidan på lämplig plats. (finns säkert bättre och sämre sidor/avstånd på den punkten också).

Hos mig låter det rent förj*vligt om jag sätter mitt quadraspire i mitten.. Det går knappt ens att beskriva med ord hur dåligt det låter så jag kör med lite längre högtalarkablage och håller grejerna borta från högtalarna. (jag trodde faktiskt något var trasigt när jag hade racket i mitten..)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited