selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 21:52

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue Jan 12, 2016 17:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Handlaren säljer genom att sälja sedan om det är dom bästa prylarna eller inte spelar nog inte dom någon roll. Däremot ligger det i handlarens intresse att tala om för kunden att dom här prylarna är mycket bättre än dom du har, det är då dom får sälja. Det ligger knappast i handlarens intresse att gå ut med rätt information jämt utan dom kör sitt säljarsnack det är det säljaren lever på. Inget undantag göres av dom som säljer Linn. Allt går att sälja med mördande reklam.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 12, 2016 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
musikpolisen wrote:
Handlaren säljer genom att sälja sedan om det är dom bästa prylarna eller inte spelar nog inte dom någon roll. Däremot ligger det i handlarens intresse att tala om för kunden att dom här prylarna är mycket bättre än dom du har, det är då dom får sälja. Det ligger knappast i handlarens intresse att gå ut med rätt information jämt utan dom kör sitt säljarsnack det är det säljaren lever på. Inget undantag göres av dom som säljer Linn. Allt går att sälja med mördande reklam.
Börjar återigen bli lite OT, men jag förstår inte var dessa erfarenheter kommer ifrån. Ovsett vilken Linn-handlare jag besökt så har jag alrig hört något klassiskt säljsnack. Många gånger har jag fått rådet: sitt lungt med det du har till du vet vilken väg du vill gå.

Men jag blir lite nyfiken på det är med Linns mördande reklam. Den har jag missat...

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Tue Jan 12, 2016 22:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Gissar att det är denna klassiker du tänker på Image

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Tue Jan 12, 2016 23:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Det är väl ganska så solklart att Linns säljare inte är något undantag jag tycker att dom lyckas ganska så bra med sitt säljande. Har varit inne i tre olika Linn butiker och att det är säljare som möter en när man kommer in i butiken råder ingen som helst tvekan om. Dessutom så kan man läsa om dom nya prylarnas förträfflighet på butikernas hemsidor, ett första steg i säljandet. Inser man inte att Linns högsta mål är att sälja (precis som alla andra hifitillverkare) så har man nog tagit på sig en ögonbindel. :P :P :P


Top
   
PostPosted: Wed Jan 13, 2016 10:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
musikpolisen wrote:
Inser man inte att Linns högsta mål är att sälja (precis som alla andra hifitillverkare) så har man nog tagit på sig en ögonbindel. :P :P :P
Debatten börjar kännas lite märklig. Vilket företag vill inte sälja sina produkter? Hur ska de annars överleva? Hur ska de annars få resurser till produktutveckling? Hur ska vi som arbetar få betalt för vår tid och vårt arbete om företagen inte säljer och med sina intäkter kan betala löner?

HUR man säljer är en annan femma. Linnhandlarna är duktiga på att få kunden att vilja köpa, istället för att som i många andra fall snarare bli övertalad (till ett köp).

Nu är jag duktigt OT märker jag... men någon snobbism med Klimax har jag inte stött på. Eller så är jag så korkad att jag inget märker :-)

Men liiite avis är jag på de som kan prioritera sina resurser på dessa vackra skapelser. Att de dessutom låter bra får man väl se som en bonus... eller är det tvärtom?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jan 13, 2016 12:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
+1 Bill

Att jag skulle ha ögonbindel och tro att Linn inte vill tjäna pengar vill jag inte kännas vid Musikpolisen. Linn är ett ovanligt företag som drivs av att utveckla sina produkter, detta kräver försäljning och profit. Ibland blir det bra ibland blir det minde bra, solklart!

Denna fråga är viktig för både handlare och konsumenter, jag reagerar på det du skriver:
Quote:
Det ligger knappast i handlarens intresse att gå ut med rätt information jämt utan dom kör sitt säljarsnack det är det säljaren lever på. Inget undantag göres av dom som säljer Linn. Allt går att sälja med mördande reklam.
Om jag skulle köpa en produkt efter atten handlare som hävdat att en produkt är mycket bättre bara för att den än ny så skulle jag snabbt inse det när jag kommit hem och jämfört mina produkter mot varandra. Därefter skulle jag aldrig handla mer av hen.

Detta utmärker Linns återförsäljare framför andra HIFI butiker som jag besökt. Självklart kan det finnas undantag men butikerna i Stockholm och Uppsala försöker inte vilseleda kunder då de skulle tappa förtroende på detta. Elgiganten säljer inte Linn...

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Wed Jan 13, 2016 14:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Jag har svårt att förstå vad TS frågar i sitt initiala inlägg. :cry: Ska ändå ge mig på att svara och kommentera inlägget.
Quote:
Känns som allt referarar till Klimax, alltså om vi skall snacka allvar, är det Klimax?
Det du skriver innan första kommatecken förstår jag är en upplevelse du har. Den upplevelsen delar du kanske med andra. Min egna synpunkt är att personer som t.ex. önskar köpråd från Sneaky- eller Majikserien respekteras och blir bemötta på ett lika bra sätt som någon med samma behov av hjälp med Akurate eller Klimax.
Det du skriver efter första kommatecken förstår jag inget av. Förtydliga gärna.
Quote:
Måste man nå dit?
Till Klimax?
Absolut inte, enligt mig. För att ta ett exempel, om än ett dyrt exempel: Majik LP12 till Majik-I och Majik 109 är ett svinbra system som jag lätt skulle kunna leva med livet ut baserat på dess prestanda.
Quote:
Hur Linn kan prestera?
Vad är frågan?
Företaget Linn kan prestera för att de under majoriteten av åren lyckats ha bra personal.
Linnanläggningen kan prestera bra oavsett vilken modell. (Kanske inte Keosa. :lol: (skämt)) Ännu bättre om den är bra injusterad.
Quote:
Hur bra det egentligen kan låta om man är beredd att lägga upp pengarna?
Sneaky och Classik kan prestera bra. De produkterna har inget att skämmas för och tål att jämföras med andra märken i samma prisklass.
Majik och Akurate är ett och två-tre, kanske fyra steg ännu bättre om du tänker dig en skala av prestanda.
Klimax tar ytterligare några steg uppåt, längre bort från Majik och Akurate, på denna skala.
Knappast svårt att förstå för någon som läst på och följt Linn i några år.
Quote:
Resten är sämre, eller budgetval?
Både och kan man säga. Alternativt inte lika bra om du tillhör de med halvfullt glas. Sedan att det krävs en stor hifibudget även för att uppnå t.ex. det senaste Exaktsystemet i Majikserien är en annan fråga och svar.
Quote:
Har hört Klimax som inte spelat bättre än Majik på grund av dåligt rum och uppställning av grejorna.
Bra installation är alltid viktigt för att få ut max, eller nära max, från stereon oavsett om det står Majik eller Klimax på lådan.
Sedan råder det delade meningar om vad som är viktigast att fokusera på i installationen. Enligt vissa är det viktigt att dra separat el och säkring för stereon, enligt andra måste man lagra sin flacsamling på SSD, enligt någon annan måste nätverkskabeln vara av rätt modell, högtalaren stå på mm korrekt.
Någon tycker säkert att alla dessa förslag är helt ointressanta och jag är säker på att stereon kommer att spela riktigt bra med normal eldragning, vanlig hårddisk och billigaste nätverkskabeln. Det kanske räcker att fokusera på att använda bra strömsladd, bra stereohylla, bra skarvdosa, bra högtalarkablar, bra placering på högtalare på centimetern noggrannhet.
Quote:
Äldre, tyngre grejor går an att diskutera just för de är äldre och tyngre. Minnen av musikhändelser.
Menar du att det skulle gå bättre att diskutera äldre Linnapparater än nya Linnapparater?


Top
   
PostPosted: Wed Jan 13, 2016 17:23 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Roland wrote:
Min egna synpunkt är att personer som t.ex. önskar köpråd från Sneaky- eller Majikserien respekteras och blir bemötta på ett lika bra sätt som någon med samma behov av hjälp med Akurate eller Klimax.
Instämmer med detta även om det säkert går att hitta något undantag. Vilket är kul! På många sätt är det ju väldigt mycket intressantare att diskutera hur man ska prioritera med rätt snäv budget. Sen gäller ju alltid att startar men en tråd med budget på 15k får man bra förslag för 20-25k men det gäller ju också med en budget för 200k att man får förslag för 250k.... :mrgreen:

Dock tror jag diskussioner kring Linns bästa och dyraste produkter är betydligt vanligare här nu än för tio år sedan. Men det hänger nog också ihop med att det i rätt hög grad var entusiastiska studenter som diskuterade första åren och då var ju 30kkr en enormt stor summa att lägga på stereon. Nu har dessa blivit medelålders och budgeten kan utökas rätt rejält. Å andra sidan är det hus, bil och vab:ande som kostar också så det är fler konton en Linnkontot som ska fyllas...


Top
   
PostPosted: Wed Jan 13, 2016 18:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Min fundering är varför Linn väljer att lägga sig i tre "klasser" där en viss produkt i ett segment inte är/skall/får? vara bättre än motsvarande produkt i en "högre" klass.

Jag upplever att det just skapar "klasser" och att det blir konsgjort på något sätt. Alla vill ju ha så bra ljud som möjligt för att spela upp sin musik men har man inte en Klimax anläggning och därtill möjlighet eller lust att avsätta någon mille, har man inte hört hur bra det kan låta. Det är inte orättvist men jag tycker det är lite elitiskt.

Andra fabrikat tillverkar kanske ett par försteg och kanske ett par tre slutsteg med avsikt prestera bästa ljud och musikalitet och sedan kan det handla om antalet ingångar/utgångar, finesser samt behov av effekt. Ungefär som Linn gjorde förr.
Jag vet att fler fabrikat har klasstänket eller "nivåer" men inte så uttalat som Linn i sin marknadsföring.

Hårdrar man det kan det kanske det finns folk som gillar Linn avstår att gå in Linn för att de vet att det handlar om kostbara nivåer trots strävan efter bästa tänkbara ljud.

Vi skall ju veta även på Majik prisnivå kan man få en kanonanläggning av annat fabrikat och prisnivån på Klimax är HighEnd på riktigt.
Jag tycker BillX kommentar var träffande gällande vad folk är beredda att lägga på en stereo. Så är det nog.

När det gäller äldre Linn upplever jag att det inte jämförs direkt med dagens prylar. Det är ett annat ljudideal där man fokuserar på annat och det har jag full förståelse för. Det var det som fick mig att gå in i Linn.

Sedan vad gäller trådstarten var avsikten just att vara lite provocerande, just för att få igång en debatt då jag var nyfiken på hur ni ser på detta.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Fri Jan 15, 2016 00:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 05, 2009 18:53
Posts: 260
Location: Göteborg
Jag hoppas att det inte finns snobbism här ang Klimax....
Jag har haft många olika anläggningar under årens lopp och det
som är det viktigaste är att jag blir berörd av musiken.
På mitt kontor på jobbet ( betongbunker med parkettgolv), så spelar en gammal Classik med
K 110 som spelar riktigt roligt, även om det är äldre prylar.
Det viktigaste är få ut maximalt av varje anläggning oavsett det är Lk eller Klimax !
Med vänlig hälsning, Svante

_________________
Klimax DSM Exakt 1.1/D,Akurate K/D, Klimax 350A/D white,Klimax340,Klimax345


Top
   
PostPosted: Fri Jan 15, 2016 22:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Trasicander wrote:
Jag hoppas att det inte finns snobbism här ang Klimax....
Jag har haft många olika anläggningar under årens lopp och det
som är det viktigaste är att jag blir berörd av musiken.
På mitt kontor på jobbet ( betongbunker med parkettgolv), så spelar en gammal Classik med
K 110 som spelar riktigt roligt, även om det är äldre prylar.
Det viktigaste är få ut maximalt av varje anläggning oavsett det är Lk eller Klimax !
Med vänlig hälsning, Svante
Jag håller med dig. Det viktigast är att bli berörd av musiken. I mitt fall kan det ske genom en enkel bilstereo, Iphonelurarna eller en transistorradio på stranden. Engagerar musiken finns ju alltid en "beröring" eller hur?

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Fri Jan 15, 2016 23:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
nonick wrote:
Min fundering är varför Linn väljer att lägga sig i tre "klasser" där en viss produkt i ett segment inte är/skall/får? vara bättre än motsvarande produkt i en "högre" klass.

Jag upplever att det just skapar "klasser" och att det blir konsgjort på något sätt. Alla vill ju ha så bra ljud som möjligt för att spela upp sin musik men har man inte en Klimax anläggning och därtill möjlighet eller lust att avsätta någon mille, har man inte hört hur bra det kan låta. Det är inte orättvist men jag tycker det är lite elitiskt.

Andra fabrikat tillverkar kanske ett par försteg och kanske ett par tre slutsteg med avsikt prestera bästa ljud och musikalitet och sedan kan det handla om antalet ingångar/utgångar, finesser samt behov av effekt. Ungefär som Linn gjorde förr.
Jag vet att fler fabrikat har klasstänket eller "nivåer" men inte så uttalat som Linn i sin marknadsföring.
Jag förstår nog inte heller riktigt invändningen. Som du säger har ju flera (de flesta?) andra tillverkare också olika pris- och prestandanivåer på sina produkter, för att kunna attrahera olika kunder. Det är ju heller ingen ny idé för Linn, som haft så under lång tid. Mimik var billigare och sämre än Karik, Ittok sämre än Ekos, Keosa sämre än Keilidh, osv.

Är det något Linn är tydligare än andra med att betona så är det väl att de dyrare serierna ska ge en ännu större musikupplevelse. Andra tillverkare kan vara svajigare i hur de beskriver prestandalyften, där Linn (åtminstone fram till nyligen) varit befriande enkla och tydliga i sin kommunikation: Fokus på musikförmedling, inte teknik.

Att det finns en Klimax-hets (snobbism vet jag dock inte) här och på andra forum kan jag känna igen. Det är lätt att jämföra med andras toppsystem och känna att inget annat "duger", eftersom det ju är "sämre". Tror inte det är unikt för Linn, ej heller för hifi-branschen. Det är lite trist, eftersom det nog gör att många som egentligen är supernöjda får en liten gnagande känsla av att något saknas.

Det finns andra tendenser till snobbism här, men det har ju luftats till leda, så den stenen behöver vi kanske inte vända på...

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Fri Jan 15, 2016 23:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Trasicander wrote:
Jag hoppas att det inte finns snobbism här ang Klimax....
klart det gör.. har observerat just exakt det under ett par år nu. Trist men somliga är skruvade moturs och det är inget att göra åt, människor är människor :) Kan garantera dig att det sitter några på sina höga hästar och fnyser åt andra som sitter och fipplar med sina LK's eller nåt annat kul och minsann tycker de är bättre vetande :) (just det här kan man ganska tydligt utläsa i forumet utan större bekymmer)

(jösses så OT mitt förra inlägg blev egentligen ser jag nu :) )

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Sun Jan 17, 2016 14:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Aleann wrote:
Kan garantera dig att det sitter några på sina höga hästar och fnyser åt andra som sitter och fipplar med sina LK's eller nåt annat kul och minsann tycker de är bättre vetande
Det är väl endast en snobbig inställning, inte klimaxsnobbism?


Top
   
PostPosted: Sun Jan 17, 2016 19:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
För mig är musiken det viktiga, att jag blir emotionellt berörd av den. När jag "fattar" en låt eller en skiva, det är gnistan för mig.
Om man sen når dit med en Majik eller en Klimax, eller kanske något helt annat, det är fullständigt sekundärt.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited