selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Sat Jan 09, 2016 00:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Har varit på detta forum i sex år nu. Känns som allt referarar till Klimax, alltså om vi skall snacka allvar, är det Klimax? Måste man nå dit? Hur Linn kan prestera? Hur bra det egentligen kan låta om man är beredd att lägga upp pengarna?

Resten är sämre, eller budgetval?

Har hört Klimax som inte spelat bättre än Majik på grund av dåligt rum och uppställning av grejorna.

Äldre, tyngre grejor går an att diskutera just för de är äldre och tyngre. Minnen av musikhändelser.

Ett inlägg efter nyårskoman.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Sat Jan 09, 2016 01:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Mina egna högst personliga Klimax erfarenheter på temat:
- Klimax Kontrol överraskande stor skillnad och bra
- Ekos SE överraskande mycket bättre
- KRDS/0 funkade inte alls hos mig, med tydligen alldeles för många skivor som fick utgångstransformatorerna att krokna
- KDS/1 tröttnar jag inte att lyssna på
- CD12 var ett privilegium att få leva med genom CD eran, men jag fick den aldrig att harmonisera med LP12:an på samma sätt jag upplever med DS idag
- Klimax Radikal enbart av utrymmes- och feelgoodskäl
- Klimax Twin av feelgoodskäl och för att Linn krävde så hutlöst betalt för byte av chassifärg på ett av mina Akuratesteg

Men rackarns vad bra min aktiva Kaberrigg spelade - med Majik 6100, Kairn, Linto, Lingo, 12:an och CD12.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sat Jan 09, 2016 01:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Det ligger en hel del i det du säger, klimax produkterna är bra när man jämför de med akurate/majik, men någonstans känns det som Linn tappat fokus på vad som är viktigt för musiken, visst mina Lk lådor spelar inte lika rent och på många sätt sämre, men en sak är säker varje gång jag lyssnar blir jag glad och medrykt av musiken, när jag hade nyare grejer låg oftast fokus på att något inte känndes i harmoni vart mera kritisk lyssning utan att kunna njuta av musiken på samma sätt

Detta är min personliga syn och ingen sanning

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sat Jan 09, 2016 10:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Vill kanske försöka förtydliga min post ytterligare.

Jag njuter absolut mer än någonsin av musiken genom mina nuvarande Klimax produkter. Inget snack om det. I vissa fall har steget till Klimax varit påtagligt och överraskande stort, i andra fall mer kosmetiskt. Vilket jag menar att för mig låter flertalet Linn produkter på Akurate/Majik nivå samt ur äldre katalogen även de fantastiskt bra. Många gånger med betydligt bättre pris/prestanda förhållande än Klimax. Och det kan också gälla andra märken jag fått chans att lyssna till.

För mig handlar det absolut inte om någon snobbism, bara glädje till musik. Livet består av val och mina föll på de Klimax produkter som nu spelar i min rigg. Jag har aldrig varit mer nöjd :D.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sat Jan 09, 2016 11:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
tycker trådskaparen träffar ganska rätt, har man bara ett akurate system för 300 tusen kan man inte räkna med att det ska spela fantastiskt bra :)
Men köper man klimax då först kan man räkna med att det ska bli bra, tror det är det nonick syftar på

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sat Jan 09, 2016 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
tycker trådskaparen träffar ganska rätt, har man bara ett akurate system för 300 tusen kan man inte räkna med att det ska spela fantastiskt bra :)
Men köper man klimax då först kan man räkna med att det ska bli bra, tror det är det nonick syftar på
Ja, det blir lätt skruvat mot det som för närvarande anses som "bästa nivån". Allt annat är ju inte lika bra och jämför man så är det dessvärre ganska uppenbart. Riktigt så här var det inte innan forum-tiden, då de flesta nog ofta höll sig till det segment som kändes rimligt. Detta är väl både på gott och ont. Gott för att man faktiskt får dela erfarenheter från många fler, men ont om det leder till att man inte är nöjd med något som man annars skulle vara uppskatta stort. Dessvärre påverkas vi i mycket ög utsträckning av våra förväntningar, så om vi förväntar oss att en Akurat-anläggning inte är jättebra så tycker vi inte det heller. Grejen är dock att man, oberoende av vilken nivå man siktar på behöver komponera anläggningen så att det uppfattas som att musiken återges på ett, som jag brukar säga "trovärdigt" sätt. Man kan spekulera i om det är viktigare att bristerna i återgivningen inte framgår så tydligt än att anläggnngen presterar absolutmässigt bra? Jag lutar faktiskt åt det första, men det kan kanske vara individberoende?

Både apparatval, rum och installation påverkar givetvis och det är aldrig bara att köpa det bästa, ställa upp och tro att det omedelbart blir perfekt musikåtergivning för evigt.


Top
   
PostPosted: Sat Jan 09, 2016 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
tycker trådskaparen träffar ganska rätt, har man bara ett akurate system för 300 tusen kan man inte räkna med att det ska spela fantastiskt bra :)
Men köper man klimax då först kan man räkna med att det ska bli bra, tror det är det nonick syftar på
Men är det inte så Linn egentligen funkat från allra första början? Linn Axis och Basik var väl aldrig meningen att vara lika bra som LP12, Kan eller Sara lika bra som Isobarik, Klyde lika bra som Troika, Mimik lika bra som Karik eller Kolektor lika bra som Kairn? Det var produkter som skulle ge bättre prestanda/pris för de som inte ville gå för det allra bästa.

Själv gick jag vilse i Linns produktsortiment genom AV eran. Där blev jag villrådig med hur hierarkin såg ut mellan de olika produkterna och serierna. Nu gjorde det inget, när jag satt så nöjd med mitt LK/Isobarik system.

Ordningen återställdes med Klimax produkterna. Det ska vara det bästa Linn kan prestera, till ett visserligen ansenlig pris. Men som sen sipprar ner likt tidigare, till tydligare nivåindelade produktlinjer med bättre pris/prestanda förhållande.

Som alla system är apparaterna bara en del av helheten, tillsammans med installationen och den akustiska lyssningsmiljön. Jag har lyssnat till Akubarik system som låtit alldeles fantastiskt bra vid flera tillfällen. Bättre än vad jag hört motsvarande Klimax system prestera i andra installationer. Varför skulle jag inte vara nöjd med att få den prestandan till halva priset?

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sat Jan 09, 2016 18:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Det jag kan tycka är att jag saknar något från förr och det är upplevelsen att det faktiskt händer nåt när man spelar högt.. Jag har inget vettigt namn på det annat än slam.. Det där riktiga klippet/rivet/klöset i grejerna som får mig att gå igång på riktigt. Akubarik t.ex. låter ju rätt bra men jag tycker bas/övre bas på nåt sätt inte riktigt landar där jag skulle vilja och det blir alldeles för tamt i slutändan.

Sen är det ju också så att det är sjukt prisvärda grejer begagnat, ser ju KK gå för låga priser (vilket blir min nästa investering utan tvekan) men jag tycker INTE klimax nytt är prisvärt alls. Akurate är även det för dyra grejer sett till prestandan i mitt tycke. Lyssnade på ett par JBL-burkar (minns tyvärr inte modell) men jäädrar vilket klipp de levererade med levinson+audioresearch+klimax källa. Hade hellre köpt det än lite trötta akubarik eller klimax 350..

Jag förstår nog ganska precis vad det är pekka pratar om, jag upplever också samma sak, det är för cleant, för snällt.. numera. Jag saknar ibland mitt gamla keilidhsystem med klout och classiken, på vissa sätt var det rejält mycket roligare att lyssna på än det system jag har idag. Man kanske får ta och lyssna lite på naim eller nåt men det får bli senare :)

Ha en trevlig lördagkväll gott folk :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Mon Jan 11, 2016 21:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Tack för era synpunkter.

Visst, det Är känsligt med pengar och dessa skall man ju inte diskutera och prestanda kostar pengar. Dock.

Att ha lagt ut nästan en kvarts mille men "bara" ha en aning av vad Linn kan prestera känns lite absurt eftersom det är i Klimax där Linns egentliga prestanda avgörs och seriöst diskuteras.

Drar man det lite längre, en instegs Majik med en LP 12 ligger runt 80 K. Förmodligen fyra gånger mer än var flertalet människor är beredda att lägga på en stereo.

Snacka om att Linn måste ha ett starkt varumärke och utan nyförsäljning finns inget begagnat att göra klipp på.

Jag har också haft LK lådor men är nöjd med min anläggning som den ser ut idag.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 12, 2016 00:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
nonick wrote:
Drar man det lite längre, en instegs Majik med en LP 12 ligger runt 80 K. Förmodligen fyra gånger mer än var flertalet människor är beredda att lägga på en stereo.
Den sk gemene man är inte ens beredd att lägga tiotusen på en stereo.Det får man ju en bra tv för...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jan 12, 2016 03:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Vet inte riktigt om jag kan definiera vad snobbism är konkret riktigt. Sedan är det svårt att uppfatta tonläget på ett forum och vad människor riktigt menar. Möjligen kan jag uppleva mig bemött drygt emellanåt,inte helt ovanligt av innehavare av klimaxprylar som inte levererar. Sedan har vi majoriteten ödmjukt klimaxfolk(vad märkligt det där lät) som är lyhörda och som går resonera med på ett konstruktivt sätt. Jag föredrar det sistnämnda. Kommer inte ihåg vem det var som skrev att han önskade att inte se mig skriva på selleri mer strösslat med diverse otidigheter, kanske inte särskilt vackert men säkerligen så hade jag tagit för mycket plats,kanske i förhållande till nivån på prylarna man leker med. Kunde inte låta bli att dra på smilbanden då jag hörde att det spelade skokartong hemma hos sagda skribent och minns jag inte fel så hade han inte mer koll på grejorna än att han lyssnat på ett felaktigt installerat system utan att ens reflektera över det. Vi grejar och håller på en hel del,gör upptäckter och reflektioner. Vad som i alla fall jag kan känna i bland är "-av vilken anledning ska jag dela med mig av någonting när man allt som ofta blir drygt bemött?" Samtidigt vill jag betona att den den stora majoriteten är hur trevlig som helst. Den andra falangen äter bara energi att ens diskutera med,och som de världsmästare de är så förtjänar de att göra sina egna slutsatser eller ta chansen att köpa sig en installation,som om de har tur blir bra,och därefter få installatörens "välsignelse" så de tror att det låter som det är tänkt. Tror mig veta var skon klämmer :)

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Tue Jan 12, 2016 07:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Nu är man ju rätt så ny på detta forum, och det är väl ingen som egentligen lyssnar på vad man har att säga, men jag har märkt att det i många trådar verkar vara just det som haraldur påpekar att stora summor har spenderats på fina anläggningar som inte kanske levererar det vad man hade hoppats på. Själv så är man arbetslös och kan bara drömma om utrustning som är märkt klimax, däremot så försöker jag optimera min anläggning på ett sådant sätt att jag får uppleva ett klimax när jag sätter mig ned och lyssnar på min flera generationer gamla anläggning.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Tue Jan 12, 2016 15:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Smirre67, du har ju kanongrejer som säkerligen kan ge dig ett känsloKlimax. Men det ligger lite i sakens natur att handlar man svindyra nya Linnprylar så vill nog hjärnan tala om för än hur mycket bättre dom nya prylarna är eftersom man lagt ut massor med pengar på en så kallad uppgradering. Dom gamla Linngrejorna är ju faktiskt lika bra som när dom kom och då lovordades dom ju utav många på detta forum. Men så fort en ny Linnpryl kommer och det gått några år så är prylar som tidigare gett haksläpp plötsligt inte så himla bra längre,,lite konstigt tycker jag. Linnhandlarna kör ochså med detta resonemang och det kan man ju förstå dom vill ju sälja. Att allt skulle vara bättre idag kan man nog ifrågasätta, titta bara aleanns inlägg i tråden där han skriver att han på sätt och vis saknar sitt gamla keilidhsystem (var roligare att lyssna på) trots att keilidhsystemet är så mycket sämre än dom grejer han kör med nu enligt många.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 12, 2016 17:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
musikpolisen wrote:
Smirre67, du har ju kanongrejer som säkerligen kan ge dig ett känsloKlimax. Men det ligger lite i sakens natur att handlar man svindyra nya Linnprylar så vill nog hjärnan tala om för än hur mycket bättre dom nya prylarna är eftersom man lagt ut massor med pengar på en så kallad uppgradering. Dom gamla Linngrejorna är ju faktiskt lika bra som när dom kom och då lovordades dom ju utav många på detta forum. Men så fort en ny Linnpryl kommer och det gått några år så är prylar som tidigare gett haksläpp plötsligt inte så himla bra längre,,lite konstigt tycker jag. Linnhandlarna kör ochså med detta resonemang och det kan man ju förstå dom vill ju sälja. Att allt skulle vara bättre idag kan man nog ifrågasätta, titta bara aleanns inlägg i tråden där han skriver att han på sätt och vis saknar sitt gamla keilidhsystem (var roligare att lyssna på) trots att keilidhsystemet är så mycket sämre än dom grejer han kör med nu enligt många.
Självklart är dom gamla grejorna lika bra idag som de var när de kom. Och de kanske var bäst just då, men nu finns det bättre - så visst försvinner haksläppet på de gamla apparaterna. Det handlar väl mest om att ägarna/lyssnarna inte nervärderar sina grejor bara för att det kommit nytt och bättre. Att handlarna vill sälja det bäst möjliga är väl bara naturligt, vem gillar en handlare som bara säljer det näst bästa alternativt bjuder på en fika och tycker man ska behålla det man redan har? Hur ska då "köp-genen" bli tillfredsställd? Och hur överlever handlaren?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jan 12, 2016 17:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Jag håller fullkomligt med dig konstapeln jag är fruktansvärt nöjd med mitt system, det låter musikaliskt och väldigt dynamiskt, har varit in och lyssnat på nyare saker hos min lokala handlare, och visst det svänger men jag lyssnar hellre på mitt eget system, det låter inte lika syntetiskt. ADS/0 används oftast bara när man sitter och jobbar med något och inte ids springa och byta sida på skivan hela tiden. Finlyssningen sker däremot från vinyl då detta ljud ändå är det minst syntetiska och mest dynamiska. Det handlar egentligen om samma sak som när jag jämför mina gamla diabilder tagna med Fuji Velvia 50 och jämför med filerna från min 5Ds, visst 50 Mpixel bilden innehåller mer info, men Velvian vinner med sitt otroliga dynamiska omfång.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited