selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 10:49

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Sun Jan 10, 2016 13:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ja för framtida musik ja.
Men jag tänker förstås på mina favvoplattor/musiker. Många av dessa kommer aldrig att spela in mer musik.
En stor del av dagens musik är dessutom rätt ointressant. Ihopfejkat i studion.

Men vi får hoppas att AC/DC, Metallica, Dylan, Stones o de andra giganterna håller i några år till :D


Top
   
PostPosted: Sun Jan 10, 2016 18:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Ja för framtida musik ja.
Men jag tänker förstås på mina favvoplattor/musiker. Många av dessa kommer aldrig att spela in mer musik.
En stor del av dagens musik är dessutom rätt ointressant. Ihopfejkat i studion.

Men vi får hoppas att AC/DC, Metallica, Dylan, Stones o de andra giganterna håller i några år till :D
De gamla plattorna blir troligen inte bättre än om man får tag på tidiga, måttligt spelade utgåvor på vinyl. det hade varit trevligt om det kom ut re-mastringar som inte var förstörda (överkomprimerade) dock. Det finns säkert mycket att gräva fram även ur de gamla inspelningarna, om man får tillgång till råmaterialet (alltså före mixning).

"dagens musik" har nog alltid varit både mer aktuell än någonsin, men samtidigt har medlet av det aktuella utbudet alltid svårt att hävda sig gentemot medlet av de gamla plattorna man älskar. Skulle dagens musik vara "sämre" än musik från förr, generellt? Kanske, kanske inte, men detta är väl något som alltid uttalats av äldre generationer!? Man undrar hur otroligt bra allt måste ha varit på stenåldern!?

Jag tror på en ljus framtid även för musikupplevelser. Förhoppningsvis är det något man själv får vara med och uppleva.


Top
   
PostPosted: Fri Feb 05, 2016 12:36 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2014 23:00
Posts: 73
Är det bara jag som tycker om lågbudgetinspelningar? Jag tycker de har viss charm, något som många jättar inom musikbranchen verkar sopa bort mer och mer.
Första plattan är ofta riktigt bra om man pratar metal/hårdrock då man lagt allt krut på att försöka köra på efter vad som förutsättningarna gav, inte vad producenten gav i fickan.

_________________
LP12//EXOTIK/5105/K600/M140/NEXUS


Top
   
PostPosted: Fri Feb 05, 2016 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Ja för framtida musik ja.
Men jag tänker förstås på mina favvoplattor/musiker. Många av dessa kommer aldrig att spela in mer musik.
Även återutgivningen drabbas av det som kallas dagens återgivningsideal. För varje remaster som släpps så har man minskat dynamiken och höjt nivån jämfört med tidigare släpp. Det finns det faktiskt ingen anledning att göra.

Men tro det eller ej, jag har lyssnat (och mätt) ett par av de senaste släppen från HD-Tracks och de uppvisar faktiskt högre dynamik (och betydligt renare ljud) än de motsvarande CD jag har tillgängligt! Kanske en tillnyktring är på G i branschen?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Feb 05, 2016 14:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
[/quote]

Men tro det eller ej, jag har lyssnat (och mätt) ett par av de senaste släppen från HD-Tracks och de uppvisar faktiskt högre dynamik (och betydligt renare ljud) än de motsvarande CD jag har tillgängligt! Kanske en tillnyktring är på G i branschen?

/ B[/quote]

Jag hoppas verkligen att det är på detta viset, är inte alls förtjust i de remasterings som finns. Ta bara Dire Straits skivor som är remastrade och släppta på 180 grams vinyl, jag föredrar mina gamla orginalpressningar som låter som de skall, inte överstyrda både i bas och diskant, kanske det är dagens ljudtekniker som har vuxit upp med dunka dunka som tror att equalizern skall vara ställd upp så att man erhåller närapå ett distorderat ljud i anläggningen.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Fri Feb 05, 2016 18:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
smirre67 wrote:
[/quote"Bill50x"]Men tro det eller ej, jag har lyssnat (och mätt) ett par av de senaste släppen från HD-Tracks och de uppvisar faktiskt högre dynamik (och betydligt renare ljud) än de motsvarande CD jag har tillgängligt! Kanske en tillnyktring är på G i branschen?
Jag hoppas verkligen att det är på detta viset, är inte alls förtjust i de remasterings som finns. Ta bara Dire Straits skivor som är remastrade och släppta på 180 grams vinyl, jag föredrar mina gamla orginalpressningar som låter som de skall, inte överstyrda både i bas och diskant, kanske det är dagens ljudtekniker som har vuxit upp med dunka dunka som tror att equalizern skall vara ställd upp så att man erhåller närapå ett distorderat ljud i anläggningen.[/quote]
Ja, det är lite märkligt, det där vad man uppfattar som "rätt". Jag har säkert skrivit om det tidigare, men när Beatles släppte sin hela katalog remastrat så fanns det några som tyckte att resultatet var för mesigt. En av dessa släppte sin "remastrade" version- och den lät fördjävligt minst sagt. Men helt i linje med moderna produktioner, fett, distat och allting lika högt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Feb 05, 2016 18:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
[/quote"Bill50x"]Men tro det eller ej, jag har lyssnat (och mätt) ett par av de senaste släppen från HD-Tracks och de uppvisar faktiskt högre dynamik (och betydligt renare ljud) än de motsvarande CD jag har tillgängligt! Kanske en tillnyktring är på G i branschen?[/quote]
smirre67 wrote:
Jag hoppas verkligen att det är på detta viset, är inte alls förtjust i de remasterings som finns. Ta bara Dire Straits skivor som är remastrade och släppta på 180 grams vinyl, jag föredrar mina gamla orginalpressningar som låter som de skall, inte överstyrda både i bas och diskant, kanske det är dagens ljudtekniker som har vuxit upp med dunka dunka som tror att equalizern skall vara ställd upp så att man erhåller närapå ett distorderat ljud i anläggningen.
Ja, det är lite märkligt, det där vad man uppfattar som "rätt". Jag har säkert skrivit om det tidigare, men när Beatles släppte sin hela katalog remastrat så fanns det några som tyckte att resultatet var för mesigt. En av dessa släppte sin "remastrade" version- och den lät fördjävligt minst sagt. Men helt i linje med moderna produktioner, fett, distat och allting lika högt.

/ B[/quote]

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Feb 05, 2016 18:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Hur tar man bort felaktiga citeringar och inlägg?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited