selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 18:17

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Jan 05, 2016 15:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Minns på 70-talet när jag for ned på Stensound i Umeå och inhandlade min nya stereo eftersom min gamla gick på
slutversen. Jag köpte en Hk förstärkare, en Unamco T1 vinylsvarv samt ett par Epicure högtalare. Passade samtidigt på att inhandla den nysläppta King Crimson-Starless and Bible Black på ett som vanligt med folk knökfullt Burmans Musik. På den tiden var man tvungen att stå i kö på Burmans för att få provlyssna på den skiva man valt ut men det gjorde ingenting tvärtom för där fanns alltid folk man kunde snacka musik med. På kvällen när min nya stereo var uppställd kom två utav mina kompisar förbi. Dom noterade som hastigast att jag inköpt nya stereoprylar därefter så började vi på att lyssna på den nya King Crimson plattan. Vi lyssnade på den tre gånger på raken och vi diggade den utav bara fan. Sedan tog vi oss en promenad i den sena sommarkvällen jag minns att det var en magisk dimma ute som på något vis passade in i den upplevelse som denna fantastiska Crimson platta givit oss, det var vi alla tre överrens om. Det här med att jag och mina kompisar träffades och lirade plattor, diggade och snackade musik upprepades gång på gång. Kan inte minnas att vi överhuvudtaget snackade hifi och hur skivorna lät hifimässigt utan musiken stod i fokus. Sedan kom det ödestigra 80-talet med cdns antågande, denna fantastiska maskin med sin knasterfria och brusfria återgivning. Var rätt så sen med att införskaffa min första cdspelare, tror att jag hadde haft Dire Straits-Brothers in Arms på vinyl i ca ett år när cdspelaren köptes. Full av förväntan startade jag upp cdspelaren med ett ex av Brothers in Arms i cdformat. Besvikelsen var monumental, jag kunde bara inte fatta att en skiva som jag diggat så kändes så himla tråkig, bytte därför till vinyutgåvan och märkte genast hur foten började hålla takten. Sedan började jakten på stereoprylar som skulle börja få foten att hålla takten vilket skulle visa sig vara lättare sagt än gjort. Man köpte bl.a hifi tidningar som vägledning i denna jakt på stampa takten feeling. För mina kompisar vart det likadant och när vi träffades pratade vi mest om hur den nyinköpta hifiprylen lät och om vad vi läst i det senaste numret av något nytt nummer av ett hifimagasin. Den där Crimsonkänslan som upplevdes den ljuva sommarkvällen infann sig liksom aldrig. Man kan ju fundera vart vi stått idag om inte dom där bedrövliga ettorna nollorna uppfunnits. Min tro är att man då utvecklat den analoga återgivningen så pass mycket att lite överdrivet ljudanläggningar på Klimaxnivå kunnat köpas in på Netonet för ett pris runt 10000 kr. Hadde man dessutom velat lägga ut pengar i storleksordningen vad en ny bil kostar idag så hadde man aldrig behövt uppgradera prylarna något mer. Man hadde däremot fått byta golv i vardagsrummet lite då och då eftersom stampa-takten-foten nött upp det. Sedan när kompisarna kom och hälsade på hade man gått ut i sommarnatten och snackat om den fantastiska skivan man diggat tre gånger på raken och möjligtvis vilken parkett jag skulle köpa eftersom golvet måste bytas efter den kvällens musikdiggande.


Top
   
PostPosted: Wed Jan 06, 2016 02:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Ja det är lätt att gå fel i hifi-labyrinten och CD:ns intåg kan nog betraktas som en milstolpe, dock ej en särdeles positiv sådan.

Att digitaltekniken som sådan skulle vara problemet är dock inte troligt, då även Brothers In Arms vinylen är digitalt inspelad. Det har dock visat sig att det blivit ännu lättare att gå fel, med digitaltekniken. Till synes så felfri och opåverkbar, men långt därifrån i praktiken.


Last edited by HCL on Sat Jan 09, 2016 18:59, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Wed Jan 06, 2016 16:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Just Brothers in arms fick mig att avstå från digital spelning under lång tid. LP´n lät OK, men inte alls lika bra som tidigare skivor med Dire Straits, men CD'n var för bedrövlig. Men det har visat sig till stor del bero på cd-spelarna eftersom den idag låter hyggligt med rätt källa. Fortfarande känns själva inspelningen dock lite märklig, tror det beror på att man ansträngde sig för att det skulle låta annorlunda och mer imposant jmf med vinylen.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jan 06, 2016 17:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Just Brothers in arms fick mig att avstå från digital spelning under lång tid. LP´n lät OK, men inte alls lika bra som tidigare skivor med Dire Straits, men CD'n var för bedrövlig. Men det har visat sig till stor del bero på cd-spelarna eftersom den idag låter hyggligt med rätt källa. Fortfarande känns själva inspelningen dock lite märklig, tror det beror på att man ansträngde sig för att det skulle låta annorlunda och mer imposant jmf med vinylen.

/ B
Ja, digitalinspelning har kommit en bra bit sedan dess.


Top
   
PostPosted: Wed Jan 06, 2016 20:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
HCL wrote:
Bill50x wrote:
Just Brothers in arms fick mig att avstå från digital spelning under lång tid. LP´n lät OK, men inte alls lika bra som tidigare skivor med Dire Straits, men CD'n var för bedrövlig. Men det har visat sig till stor del bero på cd-spelarna eftersom den idag låter hyggligt med rätt källa. Fortfarande känns själva inspelningen dock lite märklig, tror det beror på att man ansträngde sig för att det skulle låta annorlunda och mer imposant jmf med vinylen.

/ B
Ja, digitalinspelning har kommit en bra bit sedan dess.
Satte på skivan på min DS och det är lika asbra som alltid.
Det är inga fel på inspelningen. CD'n har genom åren fått kritik för bla som diskant. Med rätt avspelare är den super. På samma sätt som en LP12 visar hur bra vinylen som medium kan vara, gör en Linn DS det med digitala inspelningar.


Top
   
PostPosted: Wed Jan 06, 2016 20:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Satte på skivan på min DS och det är lika asbra som alltid.
Det är inga fel på inspelningen. CD'n har genom åren fått kritik för bla som diskant. Med rätt avspelare är den super. På samma sätt som en LP12 visar hur bra vinylen som medium kan vara, gör en Linn DS det med digitala inspelningar.
Jo, musiken är bra och med rätt utrustning är det bra gung i skivan. Men jag tycker ändå att den är lite märkligt inspelad. Allt är väldigt direkt inspelat, det finns nästan ingen rumsinformation (eller försök till att skapa någon). Pålagda effekter som eko etc känns precis som... ja, pålagda effekter. Inte som en del av en händelse. Fortfarande, Dire Straits har gjort bättre, såväl musikaliskt som ljudmässigt. Enligt min åsikt då'rå...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Jan 07, 2016 12:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Kärnan i det jag skrev är att folks syn på att lyssna på musik förändrades när cdspelaren kom. Före cdspelaren så lyssnade man på musiken men när cdn kom blev problemen stora det var inge kul att lyssna längre. Fokus lades på att få tillbaka den gamla känslan när man lyssnade på musik m.a.o hittar jag bara dom rätta stereoprylarna så kommer känslan tillbaks. Hifi industrin har stångat sina pannor blodiga i försök att via olika dyra lösningar konstruera apparater anpassade till det digitala mediet utan att kunna prångla ut anläggningar till ett vettigt pris som gör att den stora massan har råd att DIGGA! musik. Där hadde vi knappast ståt idag om inte cdtekniken kommit. Visst den digitala tekniken har utvecklats men om den gamla tekniken fått fortsätta att utvecklas vart hadde vi då stått idag. Den anläggning jag införskaffade på 70-talet hadde mycket mer själ än många mycket dyra anläggningar anpassade för cdmediet.som jag lyssnat på sedan cdns intåg. Exempelvis så tror jag att Lp12:an hadde kunnat låta ännu bättre idag beroende på att fokus hadde legat på att utveckla förstärkare och högtalare som anpassats till den gamla tekniken om inte den digitala tekniken funnits.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 07, 2016 22:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Jag tror det är så mycket som ändrats sedan den tiden att det är svårt att avgöra vad i dagens musikspisarbeteende som beror på vad. CD:ns intåg har säkert haft stor påverkan, men det har säkert även musikvideon (i sig) och med det musiklyssning viaTV:n, portabla musikspelare och med det lyssning i bullriga miljöer, mobiltelefoner, datorer, MP3 och spridning av musik över low-bitrate överföringar, MP3-spelare med mycket begränssad lagringskapacitet,... Listan är lång. Bara det faktum att man idag har så mycket mer som konkurrerar om budgeten för hemelektronik är nog i sig tillräckliga skäl att man idag inte är villig att spendera mer på hifi än man gör. På slutet av 70-talet var det inte ovanligt att en normal familj la 1500-3000 SKr på hifi. Hur många tycker det är ens vettigt att lägga >10000 SKr på hifi idag(?), vilket ungefär svarar mot vad man la i slutet av 70-talet. Man ligger väl snarare ungefär kvar <5000 för en komplett anläggning, om man ens inhandlar någon.


Top
   
PostPosted: Fri Jan 08, 2016 16:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Jo men dom prylar du nämner är ju inte det jag filosoferar om, jag pratar om en värld utan digital media.


Top
   
PostPosted: Sat Jan 09, 2016 00:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
musikpolisen wrote:
Jo men dom prylar du nämner är ju inte det jag filosoferar om, jag pratar om en värld utan digital media.
Den världen försvann för ganska länge sedan. Om vi utgår från source-first, vilken är den ursprungliga källan? Jo det är inspelningen. Och den har gjorts digitalt med början på 70-talet och därefter i alltmer tilltagande omfattning. Idag är det ytterst få inspelningar som görs analogt, det kan nog knappast ens räknas i promille av de inspelningar som släpps. Så man kan säga att i princip all musik som finns tillgänglig idag är digitalt kontaminerad. Den enda skiva jag hittat de senaste åren som är nyinspelad och alltigenom analog är Gejoma (Georg Wadenius mfl) - Saleya från 2011. Den låter bra men inte bättre än Red Norvo Quintet från nyårsafton 1959! Red Norvo är en dröm att lyssna på, inspelad på en custombyggd tre-kanals rörbandspelare och graverad på en 45-varvs vinyl.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Jan 09, 2016 10:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Intressant diskussion.
Om man jämför gamla o nya inspelningar, på skivspelare/digitala uppspelare med olika ålder ser man att problemet inte är inspelningarna.
På något sätt finns det ständigt mer musik att plocka ut från inspelningarna, vid varje förbättring av analoga/dig uppspelare. Och det oavsett om inspelningen gjorts analogt eller digitalt. Spännande eller hur?
Var tar förbättringarna slut? Med tanke på de landvinningar på senare tid verkar det inte plana ut heller!!


Top
   
PostPosted: Sat Jan 09, 2016 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Intressant diskussion.
Om man jämför gamla o nya inspelningar, på skivspelare/digitala uppspelare med olika ålder ser man att problemet inte är inspelningarna.
På något sätt finns det ständigt mer musik att plocka ut från inspelningarna, vid varje förbättring av analoga/dig uppspelare. Och det oavsett om inspelningen gjorts analogt eller digitalt. Spännande eller hur?
Var tar förbättringarna slut? Med tanke på de landvinningar på senare tid verkar det inte plana ut heller!!
Ja dom flesta inspelningarna är bättre än man först skulle tro, men alla inspelningar är absolut inte lika bra och inspelningar (jag skulle nog säga alla) är begränsade på liknande sätt som olika hifi-anläggningar begränsar kvaliteten på det man hör. Det är också så att man i musikproduktionsledet, trots andra möjlighteter till monitorlyssning (t.ex. möjlighet att lyssna på enskilda spår) ändå inte har obegränsade möjligheter att kontrollera vad sluteresultatet verkligen innehåller. Det jag vill säga är att även om inspelningarna är bra mycket bättre än de framställs genom även via ganska bra hifi så är de inte "oändligt" bra.


Top
   
PostPosted: Sun Jan 10, 2016 00:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Intressant diskussion.
Om man jämför gamla o nya inspelningar, på skivspelare/digitala uppspelare med olika ålder ser man att problemet inte är inspelningarna.
På något sätt finns det ständigt mer musik att plocka ut från inspelningarna, vid varje förbättring av analoga/dig uppspelare. Och det oavsett om inspelningen gjorts analogt eller digitalt. Spännande eller hur?
Var tar förbättringarna slut? Med tanke på de landvinningar på senare tid verkar det inte plana ut heller!!
Ja dom flesta inspelningarna är bättre än man först skulle tro, men alla inspelningar är absolut inte lika bra och inspelningar (jag skulle nog säga alla) är begränsade på liknande sätt som olika hifi-anläggningar begränsar kvaliteten på det man hör. Det är också så att man i musikproduktionsledet, trots andra möjlighteter till monitorlyssning (t.ex. möjlighet att lyssna på enskilda spår) ändå inte har obegränsade möjligheter att kontrollera vad sluteresultatet verkligen innehåller. Det jag vill säga är att även om inspelningarna är bra mycket bättre än de framställs genom även via ganska bra hifi så är de inte "oändligt" bra.
Det som stör mig är att samma förbättring som man får för en halv miljon extra i uppspelningsledet, samma förbättring får man för nålpengar och lite omsorg i inspelningsledet. En bra inspelning låter bättre i en klämbox än vad en halrutten inspelning gör i en Klimax DSM... Lite draget till sin spets, det beror på vad man lyssnar efter.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Jan 10, 2016 00:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Det hela är enkelt. Inspelningen kan jag inte påverka men anläggningen, ja den kan jag påverka.


Top
   
PostPosted: Sun Jan 10, 2016 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Det hela är enkelt. Inspelningen kan jag inte påverka men anläggningen, ja den kan jag påverka.
Fel. Vi kan påverka inspelningarna. Tex genom att inte köpa de allra värsta, att klaga i alla tillgängliga fora (och nej, det räcker inte med Selleri eller Faktiskt :-)), att arbeta för standardiserade normalnivåer vilket betyder att man fortfarande kan komprimera/limitera om man vill men man får ingen volym-/nivåfördel av det osv. Att klaga och göra sig påmind kräver förstås lite engagemang och tid, men det gör det även när man vill arbeta ihop pengarna till hårdvaruförbättringar. Eller lägger timtals med arbete på att vända kablar och flytta högtalare millimetervis när ett enkelt drag på en potentiometer i studion skapar en tiofalt större förbättring. Tänk om all oxfilé såldes som hamburgare bara för att man trodde att det är vad kunderna vill ha, dvs de kunder som inte ens betalar för maten (barn och tonåringar som försörjs av sina föräldrar)?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited