selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 23:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Tue Jan 05, 2016 18:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
fredrik wrote:
torig wrote:
Ser att HDtracks nu börjat sälja musik kodat i DSD-format (2,8MHz).

Bland annat finns Sam Cooks underbara "Night Beat" i DSD och inget annat.

Efter vad jag förstår så fungerar inte detta format på Linn streamers. Är det någon som vet varför och vad är skälet??

/mvh
All databehandling i Linn Ds sker i PCM, space, exakt, uppsamling, songcast osv vilket är omöjligt med dsd. Så Linn kommer "aldrig" komma med dsd. Dsd kan naturligtvis omkodas till PCM men vilken nytta om musiken redan finns tillgänglig i PCM?

Om du har dsd låtar får du snällt konvertera dem till flac eller motsv. innan DS kan spela upp dem.
Ingen stort problem enligt mig. Linn kan givetvis lägga in denna databehandling i Ds om det finns tillräcklig CPU kapacitet tillgänglig.
Visst är det så att man konventera om man vill ladda ned DSD-kodad musik (om inga alternativa filtyper finns). Men information kanske går förlorad. Tycker bara det är olyckligt om det börjar dyka upp ett nytt system (i detta fall DSD) för lagring av media som inte spelare kan hantera varken nu eller (??) i framtiden.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Wed Jan 06, 2016 02:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
torig wrote:
Visst är det så att man konventera om man vill ladda ned DSD-kodad musik (om inga alternativa filtyper finns). Men information kanske går förlorad. Tycker bara det är olyckligt om det börjar dyka upp ett nytt system (i detta fall DSD) för lagring av media som inte spelare kan hantera varken nu eller (??) i framtiden.
Ja. Ser man det ur det perspektivet är alla en-bits system bara en störning, som tar fokus från viktigare frågeställningar. Eftersom en DSD-signal inte går att bearbeta mer än mycket begränsat så är det nära nog ett värdelöst format att jobba med i musikproduktionsänden. Som distributionsformat fungerar det, men i.o.m. att man varit över i PCM-världen ändå i 99.99 % (högst spekulativ siffra) av alla inspelningar så är det rent nonsens att gå tillbaka till DSD, såvida inte själva D/A-omvandlarkretsen råkar kräva en DSD ström och då är det ett problem som bäst hanteras av just den specifika spelarkonstruktionen. Jag har läst om ideer där man föreslår att inspelningar skall göras till DSD och, för varje bearbetningssteg, D/A-omvandlas för analog bearbetning och därefter åter digitaliseras till en DSD-ström för vidare distribution (till nästa bearbetningssteg eller till kund). Att tro att detta borgar för högsta möjliga kvalitet är en aning naivt. Även om man skulle anta att man hade bästa möjliga D/A och A/D samt bästa möjliga analoga steg däremellan. Att jämföra med en digital signalbehandlingskedja, baserad på 24+ bitars upplösning och 192 kHz sampelfrekvens. Det går säkert få till det bra, i båda fallen, men hur många inspelningsstudios har sådana resurser att de kan ställa upp med en tillräckligt bra analog variant? Om jag får gissa så är det förhållandevis få studios som ens kör >100 kHz samplingsfrekvens rakt igenom sina projekt.

Jag välkomnar bästa möjliga omvandlarteknik, men att kräva att musiken skall distribueras för att passa varje specifikt designval är inte rimligt, i varje fall när det handlar om att pådyvla produktionssidan sådana begränsningar att man (av både tekniska såväl som ekonomiska skäl) nära nog omöjliggör högkvalitativ bearbetning av det inspelade materialet.


Top
   
PostPosted: Wed Jan 06, 2016 13:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
torig wrote:

Vad bra! Hur gjorde du uppdateringen? Via Konfig och då med skarp version eller började du med en beta-version? Försöker klura ut varför inte Davaar 35 syns som alternativ på min KRDS/0.

Nu sitter jag iofs nöjd med den version jag använder just nu, men tänker på framtiden....

/mvh
Har uppdaterat både från Davaar 34 och 4.1.10 så det är nog bara något mjukvarustrul du har just nu.


Top
   
PostPosted: Wed Jan 06, 2016 19:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Så här ser det ut för mig med min gamla Model Information 2007 variant, Klimax Renew DS så det är som TMV säger.


Attachments:
konfig.jpg
konfig.jpg [ 71.69 KiB | Viewed 2494 times ]

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander
Top
   
PostPosted: Wed Jan 06, 2016 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
TMV wrote:
torig wrote:

Vad bra! Hur gjorde du uppdateringen? Via Konfig och då med skarp version eller började du med en beta-version? Försöker klura ut varför inte Davaar 35 syns som alternativ på min KRDS/0.

Nu sitter jag iofs nöjd med den version jag använder just nu, men tänker på framtiden....

/mvh
Har uppdaterat både från Davaar 34 och 4.1.10 så det är nog bara något mjukvarustrul du har just nu.
Startade om KRDSen och då dök Davaar 35 upp i Konfig. Tänker inte uppgradera från Davaar 12 (4.12)....

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited