selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 16:35

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Jan 03, 2016 16:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Ser att HDtracks nu börjat sälja musik kodat i DSD-format (2,8MHz).

Bland annat finns Sam Cooks underbara "Night Beat" i DSD och inget annat.

Efter vad jag förstår så fungerar inte detta format på Linn streamers. Är det någon som vet varför och vad är skälet??

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sun Jan 03, 2016 17:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Vad jag läste på Linn forumet så beror det på att det inte är riktigt standardiserat ännu, men så fort ett standardiserat format finns framme så kommer de att uppdatera firmwaren så att de går att nyttja och om det finns ett underlag av användare.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sun Jan 03, 2016 17:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
smirre67 wrote:
Vad jag läste på Linn forumet så beror det på att det inte är riktigt standardiserat ännu, men så fort ett standardiserat format finns framme så kommer de att uppdatera firmwaren så att de går att nyttja och om det finns ett underlag av användare.
OK! Både bra och dåligt.

Bra om DSD är bättre än FLAC.

Dåligt för att jag då måste gå från Davaar 4.12 till den version som kommer "klara" DSD. Klimax DS/0 går förövrigt inte att uppdatera till senare version än 4.33. :x
Också dåligt om det inte kommer finnas alternativ till DSD-kodade inspelningar (som i exemplet ovan) om man, istället för att köpa CD-skivan och sedan rippa, vill ladda ned direkt från nätet.

Dessutom dåligt att Linn inte gör uppdateringar av sin mjukvara som kan användas av alla sina DS-spelare...

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sun Jan 03, 2016 19:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Tror Linn resonerar att det är bara att köpa nytt, att produkter går ur tiden är väl igentligen inget nytt, dock var man förskonad från detta förr i tiden med Linn, men på senare tid känns det mer och mer dator produkter som blir omoderna och helst ska bort från marknaden

Nu tror jag att Linn kommer ge stöd åt sina äldre produkter, annars är det riktigt tragiskt, men med tanke på hur de gör med äldre produkter som t.e.x slutar erbjuda uppgraderingar till sina solos så känns framtiden lite mörk ut för de som inte vill köpa det nyaste, dock finns det andra märken än Linn som erbjuder högre kundvård

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Jan 03, 2016 21:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Jag tycker det hela är tämligen okomplicerat. Inspelningarna är gjorda som dom är och distribueras på något, mer eller mindre väl valt format. Detta kan man som konsument inte göra mycket åt, bara välja det som passar en bäst, när tillfälle ges. Oftast har man inte förmånen att välja fritt.

Den inspelning man kommer över, med den musik man vill ha, vore det DSD eller PCM får helt enkelt konverteras - då det behövs - till det format som den streamer man har presterar bäst med (eller fungerar med). Med tanke på hur stora skillnader det är mellan streamers så har jag svårt att förstå hur man kan avgöra, genom lyssningstest, vilket format som är bäst. Det format som ger den för tillfället bästa streamern hanterar bäst, är ju inte nödvändigtvis bäst. Ett bra val just då, men det kan lika gärna ersättas av det andra formatet när det kommer en ny bättre streamer, som presterar bättre med det andra formatet. Inget jag tycker det är värt att ligga sömnlös över.


Top
   
PostPosted: Sun Jan 03, 2016 22:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
HCL wrote:
Jag tycker det hela är tämligen okomplicerat. Inspelningarna är gjorda som dom är och distribueras på något, mer eller mindre väl valt format. Detta kan man som konsument inte göra mycket åt, bara välja det som passar en bäst, när tillfälle ges. Oftast har man inte förmånen att välja fritt.

Den inspelning man kommer över, med den musik man vill ha, vore det DSD eller PCM får helt enkelt konverteras - då det behövs - till det format som den streamer man har presterar bäst med (eller fungerar med). Med tanke på hur stora skillnader det är mellan streamers så har jag svårt att förstå hur man kan avgöra, genom lyssningstest, vilket format som är bäst. Det format som ger den för tillfället bästa streamern hanterar bäst, är ju inte nödvändigtvis bäst. Ett bra val just då, men det kan lika gärna ersättas av det andra formatet när det kommer en ny bättre streamer, som presterar bättre med det andra formatet. Inget jag tycker det är värt att ligga sömnlös över.
HCL, du som har gett dig in på musik-produktion. Hur ser du på DSD-formatet? Fördelar och nackdelar jämfört med t ex FLAC?

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Mon Jan 04, 2016 00:23 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Klimax DS introducerades för 8,5 år sedan, i juli 2007. Vilka andra produkter och varumärken underhålls med gratis mjukvaruppgraderingar som innebär bättre prestanda och utökad funktionalitet längre tid än så? Bilar? Datorer? TV-apparater? Kameror?

Vilka varumärken ger bättre kundvård än Linn i detta sammanhang?
pekka71 wrote:
Tror Linn resonerar att det är bara att köpa nytt, att produkter går ur tiden är väl igentligen inget nytt, dock var man förskonad från detta förr i tiden med Linn, men på senare tid känns det mer och mer dator produkter som blir omoderna och helst ska bort från marknaden

Nu tror jag att Linn kommer ge stöd åt sina äldre produkter, annars är det riktigt tragiskt, men med tanke på hur de gör med äldre produkter som t.e.x slutar erbjuda uppgraderingar till sina solos så känns framtiden lite mörk ut för de som inte vill köpa det nyaste, dock finns det andra märken än Linn som erbjuder högre kundvård


Top
   
PostPosted: Mon Jan 04, 2016 01:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Naim, sen om produkter kostar 150k så är det väldigt många tillverkare som vårdar sina premium kunder betydligt bättre än Linn

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Mon Jan 04, 2016 02:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
torig wrote:
HCL, du som har gett dig in på musik-produktion. Hur ser du på DSD-formatet? Fördelar och nackdelar jämfört med t ex FLAC?
Även om jag nu har fått viss insikt i musikproduktion, så skulle jag definitivt inte kalla mig någon form av expert. Det hindrar mig å andra sidan inte från att tycka lite :-)

Som jag skrev anser jag att det är vanskligt att bedöma formatet genom att lyssna på apparater. Det blir lite att jämföra äpplen och päron när man jämför format och spelare samtidigt. Vad är det som sätter gränsen.

DSD är inte ett praktiskt format för annat än digitalisering av en analog signal samt för att distribuera ljud, i produktionsled behöver man kunna bearbeta den digitala signalen och det kräver mer än en bit d.v.s. signalen behöver passera PCM-formatet vid i stort sett varje bearbetningssteg. När man väl är över i PCM-domänen kan jag inte se skäl att gå tillbaka till DSD annat än - möjligen - i det sista steget, omvandling av signalen till analog igen (d.v.s. i DAC:en alternativt i nära anslutning till denna). Skälet skulle då vara att själva D/A-omvandlingen kunde göras bättre på något sätt. Där får vi helt enkelt lyssna och avgöra själva. Vilka lösningar ger bäst prestanda, i våra öron?

Ur ett strikt teoretiskt perspektiv är det också svårt att avgöra, då respektive format har var sina tillkortakommanden. DSD har extremt högt kvantiseringsbrus, som måste flyttas bort från det hörbara området m.h.a. noise-shaping. PCM (de varianter vi normalt pratar om) har mer begränsad bandbredd, vilket kräver branta antivikningsfilter. Sedan kan man argumentera för att onödigt hög samplingsfrekvens (överdriven översampling) introducerar mer fel än det löser. Vilka tillkortakommanden är mest väsentliga?

Som jag ser det:
Både 24 bitar och 192 kHz samplingsfrekvens är troligen tillräckligt för att i sig inte vara en praktisk begränsning för musikproduktion. Vid lägre bitbredd respektive mindre översampling tror jag att vi gradvis närmar oss och t.o.m. passerar gränsen där formatet har eller kan ha en viss begränsande inverkan på slutresultatet. Exakt var denna gräns går är inte helt klar. Min åsikt är helt klart att CD-formatet inte är tillräckligt bra för all musik och alla lyssningssituationer. Det finns anledning att tro att fler än 16 bitar är viktigare än översampling, men det beror nog på. Det verkar som att klockfrekvensen inte är ett lika stort bekymmer om mixning och mastring gjorts på samma klockfrekvens som musiken slutligen distribueras på. Att man behöver betydligt mer än 16 bitars upplösning i produktionsledet för att undvika hörbara artefakter till följd av ett begränsad bitdjup är tämligen klart.

Givet god kvalitet på utrustning, god akustik i inspelningslokalen, kunniga inspelningstekniker, producenter etc och tillräckligt bitdjup/samplingsfrekvens valts så skulle jag säga att eventuella brister och begränsningar ändå sällan sitter i distributionsformatet utan snarare i hur man normalt mixar och mastrar. F.f.a. tänker jag på överdriven loudness-mastring d.v.s. i en strävan att höja medelnivån så mycket som möjligt så skruvar man samtidigt bort möjligheten att starka partier förblir starkare än de ursprungligen svaga partierna. Man berövar helt enkelt musiken från ett viktigt uttryck - ljudnivåkontraster. I vissa fall görs det för att man vill åstadkomma en eftersträvad effekt och då är det givetivs helt ok, men mycket ofta görs det för att inte en låt skall upplevas som svagare än andra låtar då den spelas i ett sammanhang av låtar som musikskaparen inte har kontroll över t.ex. i Radio, i låtlistor (egna eller offentligt skapade). Jag har full förståelse för att man behöver begränsa dynamiken i musikmaterialet av olika skäl, men det behöver göras försiktigt och med tanke på i vilken utrustning och miljö som materialet avlyssnas. Gärna olika masters för olika ändamål.


Top
   
PostPosted: Mon Jan 04, 2016 02:25 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Vilken Naim produkt har fått gratis uppdateringar i en längre period än 7 år? Vilka andra leverantörer erbjuder bättre support och stöd till sina kunder, gällande produkter i 150 tkr klass?

Jag tycker det är många som gnäller på Linn utan att det är befogat. Jag har en känsla av att många blir besvikna för att Linn uppdaterar sitt produktsortiment med jämna mellanrum. Men samtidigt så förvaltar de tidigare generationer av produkter på ett mycket bra sätt. Att Linn släpper förbättrade generationer av produkter, ska ju inte tolkas som att man ska sluta använda de tidigare generationerna. En naturlig följd är ju att andrahandsvärdet på en åtta år gammal produkt i 150 tkr-klassen blir lågt. Men är det något dåligt?


Top
   
PostPosted: Mon Jan 04, 2016 11:06 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Dec 06, 2006 00:21
Posts: 57
torig wrote:
smirre67 wrote:
Vad jag läste på Linn forumet så beror det på att det inte är riktigt standardiserat ännu, men så fort ett standardiserat format finns framme så kommer de att uppdatera firmwaren så att de går att nyttja och om det finns ett underlag av användare.
OK! Både bra och dåligt.

Bra om DSD är bättre än FLAC.

Dåligt för att jag då måste gå från Davaar 4.12 till den version som kommer "klara" DSD. Klimax DS/0 går förövrigt inte att uppdatera till senare version än 4.33. :x
Också dåligt om det inte kommer finnas alternativ till DSD-kodade inspelningar (som i exemplet ovan) om man, istället för att köpa CD-skivan och sedan rippa, vill ladda ned direkt från nätet.

Dessutom dåligt att Linn inte gör uppdateringar av sin mjukvara som kan användas av alla sina DS-spelare...

/mvh

Jag kan inte hitta någon information att Klimax DS/0 eller dess Renew DS inte ska få framtida uppdateringar, att det idag inte finns till exempel Davaar 35 är troligtvis för att den mjukvaran inte är applicerbart på rena DS spelare utan exakt-länk. Skulle plattformen som gjordes för 8 år sedan bli för gammal för ny mjukvara så erbjuder Linn att man kan uppgradera sin spelare till de senare DS/2.

På Linns forum finns en förklarande post hur Linn ser på DSD. http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=23096

God fortsättning/ John

_________________
High Fidelity Custom AB


Top
   
PostPosted: Mon Jan 04, 2016 18:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
John wrote:
Jag kan inte hitta någon information att Klimax DS/0 eller dess Renew DS inte ska få framtida uppdateringar, att det idag inte finns till exempel Davaar 35 är troligtvis för att den mjukvaran inte är applicerbart på rena DS spelare utan exakt-länk. Skulle plattformen som gjordes för 8 år sedan bli för gammal för ny mjukvara så erbjuder Linn att man kan uppgradera sin spelare till de senare DS/2.

På Linns forum finns en förklarande post hur Linn ser på DSD. http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=23096

God fortsättning/ John
I Konfig visas att tillgänglig uppdatering för min Klimax Renew DS/0 är Davaar 33 och för min Klimax DS/1 är den tillgängliga versionen Davaar 35. Därav min skrivning i mitt första inlägg :wink:

Finns det fler som har en DS/0 och där Konfig visar att tillgänglig mjukvara är Davaar 33? Kanske är något fel på min...

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Tue Jan 05, 2016 09:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
torig wrote:
Ser att HDtracks nu börjat sälja musik kodat i DSD-format (2,8MHz).

Bland annat finns Sam Cooks underbara "Night Beat" i DSD och inget annat.

Efter vad jag förstår så fungerar inte detta format på Linn streamers. Är det någon som vet varför och vad är skälet??

/mvh
All databehandling i Linn Ds sker i PCM, space, exakt, uppsamling, songcast osv vilket är omöjligt med dsd. Så Linn kommer "aldrig" komma med dsd. Dsd kan naturligtvis omkodas till PCM men vilken nytta om musiken redan finns tillgänglig i PCM?

Om du har dsd låtar får du snällt konvertera dem till flac eller motsv. innan DS kan spela upp dem.
Ingen stort problem enligt mig. Linn kan givetvis lägga in denna databehandling i Ds om det finns tillräcklig CPU kapacitet tillgänglig.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 05, 2016 11:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
torig wrote:
I Konfig visas att tillgänglig uppdatering för min Klimax Renew DS/0 är Davaar 33 och för min Klimax DS/1 är den tillgängliga versionen Davaar 35. Därav min skrivning i mitt första inlägg :wink:

Finns det fler som har en DS/0 och där Konfig visar att tillgänglig mjukvara är Davaar 33? Kanske är något fel på min...
Jag har en KRDS/0 och Davaar 35 funkar!


Top
   
PostPosted: Tue Jan 05, 2016 18:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
TMV wrote:
torig wrote:
I Konfig visas att tillgänglig uppdatering för min Klimax Renew DS/0 är Davaar 33 och för min Klimax DS/1 är den tillgängliga versionen Davaar 35. Därav min skrivning i mitt första inlägg :wink:

Finns det fler som har en DS/0 och där Konfig visar att tillgänglig mjukvara är Davaar 33? Kanske är något fel på min...
Jag har en KRDS/0 och Davaar 35 funkar!
Vad bra! Hur gjorde du uppdateringen? Via Konfig och då med skarp version eller började du med en beta-version? Försöker klura ut varför inte Davaar 35 syns som alternativ på min KRDS/0.

Nu sitter jag iofs nöjd med den version jag använder just nu, men tänker på framtiden....

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited