selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 21, 2024 14:12

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 04, 2005 16:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
EasyRider wrote:
När jag provkörde den med säljaren bredvid mig sa han - innan vi kom till en stor rondell - "håll farten nu (ca 60 kmh), och gasa på när du är inne i rondellen" (?????) Jag gjorde som han sa och..... Ja, jag har aldrig upplevt något liknande. Den låg som ett tuggummi på asfalten inget " tippande" eller krängande... Otroligt kul bil!
Bara det att om du hade haft en sportbil, hade du passerat rondellen i 70+ knyck :wink:

Låna en Boxster o testa i samma rondell :D Cooper S är i princip lika snabb när det svänger som Boxstern.
Audi TT är den värsta besvikelsen jag kört, är otroligt ovig på vägen.

Jag skulle kunna tänka mig en jagga kupe över en helg (XKR heter de tror jag), kompressor/aut - nice!
O det BARA för den bilen är den isärklass skönaste att lägga powerslides med.
men det är kul max 2-3 dagar... Blev mätt på det med Baracudan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 04, 2005 23:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Vad hade du för Baracuda?

GTO=Grand Turismo Omologato (stavas kanske så). Pontiac tyckte det var roligt att retas med italienarna och sno deras ärofyllda namn. Ett Ferrari namn på en muskelbil.

IROC Z, ingen aning. Z-28 var i alla fall en kod av något slag som talade om att kunden ville ha en racer camaro. Koden blev så synonymt sammankopplad med bilen så den fick heta så.

RS=Ralley Sport
SS=Super Sport
AAR=All American Racing
RT=Road Track


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 05, 2005 00:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
En 65'a, helt orginal förutom avgassystemet. (273-motorn)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 16:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 13:16
Posts: 158
Location: Lidingö
Tjagge wrote:
IROC Z, ingen aning. Z-28 var i alla fall en kod av något slag som talade om att kunden ville ha en racer camaro.
IROC = International Race of Champinships

Vet ni förresten vad Citroèns logga med två upp-och-nedvända V'n betyder?

_________________
Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 16:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 13:16
Posts: 158
Location: Lidingö
sportbilsentusiasten wrote:
Låna en Boxster o testa i samma rondell :D Cooper S är i princip lika snabb när det svänger som Boxstern.
Audi TT är den värsta besvikelsen jag kört, är otroligt ovig på vägen.
Den upplevelsen blev väldigt speciell då det var första gången jag körde en USA-muskelbil - och 10 min innan parkerat min gamla Nissan Cherry på hans uppfart . :wink:

Men jag tror dig om Boxstern och de andra.... Skulle vara kul att få pröva nå'n gång.

_________________
Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 08, 2005 02:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Om jag minns rätt så är Z28 paketet ett tillvalspaket bestående av starkaste motorn kraftigare bromsar (tror att det var ventilerade) kraftigare krängningshämmare hårdare stötdämpare grövre avgassystem och så lite dekor givetvis. har för mig att det var så i grova drag. Men en sak är nästan helt säkert det var fabrikskoden som användes vid sammansättningen av de bilarna.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 08, 2005 10:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 13:16
Posts: 158
Location: Lidingö
hepcat wrote:
Om jag minns rätt så är Z28 paketet ett tillvalspaket ...
Ja, jag tror just det.
Och från början (alltså i början av 70-talet) var det inte så att man ville "svara" på Pontiac's enorma framgångar med sin GTO (som av många anses vara den första "riktiga" gatbilen - då näst intill oslagbar)?

_________________
Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 08, 2005 11:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
EasyRider wrote:
hepcat wrote:
Om jag minns rätt så är Z28 paketet ett tillvalspaket ...
Ja, jag tror just det.
Och från början (alltså i början av 70-talet) var det inte så att man ville "svara" på Pontiac's enorma framgångar med sin GTO (som av många anses vara den första "riktiga" gatbilen - då näst intill oslagbar)?
Va då första riktiga gatbilen... Korven då? Den var väl först.
O sen kom Mussen som ett svar fast egentligen den första billiga sportiga bilen. (Korven var m dyrare även då).
Sen fick plötsligt alla GRYMT bråttom att tillverka sk "pony" cars. (=häst)
Namnet "pony" -cars är att jämföra med Golf-klass.
Bilen som var först sätter namnet.

Men visst hade muskelbilarna en höjdpunkt runt 70! Innan avgasrening o oljekris satte stopp för det roliga :cry:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 08, 2005 11:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
sportbilsentusiasten wrote:
EasyRider wrote:
hepcat wrote:
Om jag minns rätt så är Z28 paketet ett tillvalspaket ...
Ja, jag tror just det.
Och från början (alltså i början av 70-talet) var det inte så att man ville "svara" på Pontiac's enorma framgångar med sin GTO (som av många anses vara den första "riktiga" gatbilen - då näst intill oslagbar)?
Va då första riktiga gatbilen... Korven då? Den var väl först.
O sen kom Mussen som ett svar fast egentligen den första billiga sportiga bilen. (Korven var m dyrare även då).
Sen fick plötsligt alla GRYMT bråttom att tillverka sk "pony" cars. (=häst)
Namnet "pony" -cars är att jämföra med Golf-klass.
Bilen som var först sätter namnet.

Men visst hade muskelbilarna en höjdpunkt runt 70! Innan avgasrening o oljekris satte stopp för det roliga :cry:
Första generationerna av korven kan väl knappast kalla sport bil det var ju först i modern tid 1963 (stingray) som korven började kunna kallas gatbil Chrysler 300A (1955) 300B (1956) osv var ju betydligt mer gatbil än Korven.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 08, 2005 18:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
GTO brukar räknas som den första muskelbilen. En stor motor (läs V8) i en medium kaross. Corvetten hade sexor från början. Mustangen kom 65 eller hur var det, och GTO -64? Sen är inte alla muskelbilar pony cars. Mustangen var den första ponnybilen och dom framgångar Ford fick med den lockade övriga tillverkare att haka på. Chev släppte Camaron, Pontiac Firebird, Plymouth Cuda, Dodge Challenger. GTO, Charger, GTX, Roadrunner osv har en större kaross än de ovan nämda. Under slutet av 60-talet och början av 70-talet ansågs pony cars vara små bilar. Min Firebird väger 1,6 ton...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 08, 2005 18:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Det blev visst nån töntig gubbe i mitt inlägg. Jag skrev V8!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 08, 2005 19:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 13:16
Posts: 158
Location: Lidingö
sportbilsentusiasten wrote:
Va då första riktiga gatbilen... Korven då? Den var väl först.
O sen kom Mussen
Håller inte med dig om Korven och Mussen! :?
De var ju inga "gatbilar" i den bemärkelsen...
Jo, okej då, möjligen Musse Fastback (den där som Steve McQueen kör i Bullitt-filmen) kommer inte ihåg vad den heter... Metallicgrön.... Och som skulle stjälas i "Gone in 60 Seconds"...
Men Vetten var ju mer en "glidare"... Var väl inte särskilt mycket "fjong" i dom?! :wink:

_________________
Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 08, 2005 19:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 13:16
Posts: 158
Location: Lidingö
Tjagge wrote:
GTO brukar räknas som den första muskelbilen. En stor motor (läs V8) i en medium kaross. Corvetten hade sexor från början.....
Ja, precis!

:lol: GTO regerar!!

_________________
Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 08, 2005 20:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Inget snack om att Mustangen fanns i potenta versioner. 302 BOSS, 429 BOSS (en sorts halvhemi), Shelby GT 350 och 500, Mach 1 med 335hp-428 Super Cobra Jet, med flera.

Även Oldsmobile och Buick hade egna muskelbilar. 442 och GSX, båda med 455ci V8.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 08, 2005 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Håller med, muskelbilarna var större än pony cars.
Men att Korven skulle ha tasking "fjong" vete tusan.. haha
(var visserligen inte med V8 i början men den var ju lätt o liten)
"Hellre liten o rapp än... " ni vet :wink:
När kom den med V8 ?

Sen tror jag vi få definiera gatbilar om nu inte korven & mussen platsar.
:lol: Muskelbilarna var ju tyngre o klumpigare...
Snabba rakt fram men sen?
Trodde vi snackade "sväng" på detta forumet, haha


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited