selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 20:08

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
PostPosted: Wed Dec 30, 2015 17:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Skulle tro att en dynamikad ADS/0 går att få tag på under 15k, en utan dynamik något billigare. Bara att hålla ögonen öppna på begagnat marknaden.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Wed Dec 30, 2015 21:45 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag tycker inte att man ska generalisera och säga att begagnatköp per definition är mer prisvärt än att köpa nya produkter. I någon mån hamnar begagnatpriserna i en rimlig nivå utifrån prestanda jämfört med nya produkter. Och man kan ju också värdera en relation man får med en handlare då man köper nytt, samt det faktum att nya produkter från Linn säljs med 5 års garanti.

Däremot kan det ju vara så att nya produkter innebär ett allt för dyrt inköp jämfört med vad man tänkt sig. Speciellt om man vill använda separata enheter. Då kanske man är hänvisad till begagnatsortimentet. Eller om man vet med sig att man vill byta utrustning ofta för bytandets skull. Då är nog begagnatköp vettigt. Men man planerar att behålla utrustningen man köper i flera år, så är det vettigt att köpa nytt, tycker jag.

I sak håller jag med råden att skaffa en så bra DS som möjigt. Att köpa en MDSM, och sedan ansluta en annan DS tycker jag är en omväg.


Top
   
PostPosted: Wed Dec 30, 2015 22:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
per wrote:
I sak håller jag med råden att skaffa en så bra DS som möjigt. Att köpa en MDSM, och sedan ansluta en annan DS tycker jag är en omväg.
Allt beror på vilken budget man har och vad som erbjuds. Faktum är att det inte går att ansluta något till en Sneaky, så det blir till att byta Sneaky:n och skaffa både källa och förstärkeri. Vad är då mer prisvärt än en MDSi beg eller MDSM2 om man vill ha nytt?

Om man sitter med en MDSi så är det en mycket vettig uppgradering att komplettera med en rikgit bra DS. Omväg, tja. Låter kanske mysko, men föreslå något som är bättre? Hur många har jämfört?

Håller f.ö. med om att du har en poäng i att inte köpa för gamla grejer. Även elektronik åldras. Det är ofta inte omöjligt att få tag på apparater t.o.m. med garanti kvar (<5 år).


Top
   
PostPosted: Wed Dec 30, 2015 23:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
ec3 wrote:
Så, en liten uppdatering då.

Har pratat med lite handlare samt funderat på vad ni skrivit här.
Då man pratar med handlare verkar det som ett det enda som egentligen duger är minst MDSM med Exakt, allt annat är knappt en uppgradering menar de.
Jag reagerar mest på den bilden du fått av handlarna, jag har nämligen helt motsatt erfarenhet. Har mest haft med Highfidelity och Ljudkompaniet att göra men allt sedan jag köpte min första Linn-produkt (tror jag gick på högstadiet) så har jag fått utmärkt hjälp även när uppgraderingarna handlat om hundralappar. Linns filosofi har alltid handlat om uppgraderingar och inbyten så även handlarna måste få omsättning även på beg-produkter.

Men visst är det viktigt att ha en bra relation med handlare, mina mest prisvärda uppgraderingar har ofta varit en service av 12an eller en omlödning av kablage.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Wed Dec 30, 2015 23:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Ur mitt perspektiv är en beggad ADS för mellan 12-20 en av de mest prisvärda linn-produkterna. Fungerar utmärkt med allt och är i många hänseenden bättre än den dyraste digitala källan som gick att köpa för 15 år sedan.

(men jag är mycket nyfiken på Majikexaktbox som verkar vara en riktigt läcker produkt. :o

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Wed Dec 30, 2015 23:12 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag tycker också att MDSM ny, eller MDSI begagnad, är det bästa köpet, om man vet att man landar rätt i budget där. Men om planen är att på kortare sikt köpa en bättre DS, så tycker jag man ska börja med det, och kanske använda ett äldre slutsteg till att börja med, för att sedan byta upp sig även på slutstegsfronten.

När det gäller DS finns det ju numera en uppsjö av modeller och årgångar ute på marknaden. Det är inte lätt att ge råd. Hur pass bra har de nya Majik DS och DSM med Exakt Link blivit? Är det någon som jämfört dessa med tidigare generationer Akurate DS? Det är nog osäkert att gissa sig till vilken som är bäst av dessa två.


Top
   
PostPosted: Thu Dec 31, 2015 18:30 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Mon Feb 02, 2004 00:31
Posts: 62
Location: Älvsbyn
Tack för alla fina svar!
Kan man vara överens om att vad jag egentligen skaffar av ADS/MDSM/MDSi så kommer det vara ett stort lyft från den SDS jag har idag?


Top
   
PostPosted: Thu Dec 31, 2015 20:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Det måste ju bli ett rejält lyft gentemot din SDS oavsett vilken du väljer.
Du kan ju ta med din SDS till Taktoton och be dem demonsterera skillnaden i ljud mellan din och deras streamers. Då får du ju en uppfattning över hurdan skillnad det är. Eller så kontaktar du Andkan och bokar ett besök hos honom där du kan jämföra mot hans demo exakt.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Thu Dec 31, 2015 20:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Om du vill kan du få besöka Boden och lyssna på Sneaky/Dirak/Lk1/280 spark/unik

Tror det kommer ändra din plan på hur du ska gå vidare

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Jan 01, 2016 03:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
+1
Ta dig en sväng förbi Pekka,risken finns att du blir förvånad. Fram mot Februari så kan du svänga förbi Pite Havsbad så kan vi jämföra KDS/Klimax Kontrol också,kanske jag kan hjälpa dig att avstyra ett dåligt köp. Kanske kan vara kul att höra lite äldre elektronik med en enklare tolva när vi ändå håller på. Kan vara kul att finna alternativ till att elda upp tusenlappar,något som förvisso många tycks uppskatta. Slogs av detta senast vid tolvslaget. Men mycket pang var det i alla fall;)

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Fri Jan 01, 2016 11:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Sådär ja, nu har du fått inbjudan att besöka flera medlemmar i närområdet, bara att ta tillfället i akt och boka in besök.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited