selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 12:35

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Fri Dec 25, 2015 18:38 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Mon Feb 02, 2004 00:31
Posts: 62
Location: Älvsbyn
sportbilsentusiasten wrote:
Kul med uppgraderingstråd!
Men utan budget blir det svårt att föreslå något.

Dina Ninka kan du ha kvar länge, om du trivs med hur de presenterar musiken.
Förbättra insignalen bara!
Det görs bäst med "source first" om du söker musikalitet.

Kan du ha separata enheter är det en smart väg att gå för att enkelt kunna uppgradera.
Tack för svaret :)
Jo högtalarna är jag nöjd med. Inser precis som du säger att source first nånstans är vägen att gå.
Jag har en DSM ny för 22500kr, då är Sneakyn räknad som inbyte i det. Så det är väl dom pengarna det handlar om. Skulle gärna köpa en beg. MDSM eller ev. en MDSi om det fanns att få tag på. Fick ju tips längre upp i tråden ang en MDSi som jag tänkte följa upp.
Skulle kanske det vara den smartaste vägen att gå just nu?
På sikt kan man ju isåfall uppgradera vidare med exempelvis 5135 och aktiva Ninka?
Men frågan kvarstår, vad är det för skillnad på MDSM och MDSi?


Top
   
PostPosted: Fri Dec 25, 2015 19:17 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue May 17, 2005 21:47
Posts: 87
Location: Luleå
ec3 wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Kul med uppgraderingstråd!
Men utan budget blir det svårt att föreslå något.

Dina Ninka kan du ha kvar länge, om du trivs med hur de presenterar musiken.
Förbättra insignalen bara!
Det görs bäst med "source first" om du söker musikalitet.

Kan du ha separata enheter är det en smart väg att gå för att enkelt kunna uppgradera.
Tack för svaret :)
Jo högtalarna är jag nöjd med. Inser precis som du säger att source first nånstans är vägen att gå.
Jag har en DSM ny för 22500kr, då är Sneakyn räknad som inbyte i det. Så det är väl dom pengarna det handlar om. Skulle gärna köpa en beg. MDSM eller ev. en MDSi om det fanns att få tag på. Fick ju tips längre upp i tråden ang en MDSi som jag tänkte följa upp.
Skulle kanske det vara den smartaste vägen att gå just nu?
På sikt kan man ju isåfall uppgradera vidare med exempelvis 5135 och aktiva Ninka?
Men frågan kvarstår, vad är det för skillnad på MDSM och MDSi?

MDSi döptes om till MDSM i slutet av 2011 i samband med att man gick över till HDMI in- och utgångar.

http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/M ... M_Variants

Den nuvarande (från april 2015) MDSM/2 har även Exakt-utgångar i sig.
Även om man inte kommer använda Exakt så finns det en relevant skillnad i mot tidigare MDSM och det är den nya klockningen (lägre jitter), vilket har en positiv inverkan på ljudet.


Top
   
PostPosted: Fri Dec 25, 2015 19:39 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Mon Feb 02, 2004 00:31
Posts: 62
Location: Älvsbyn
joda wrote:
ec3 wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Kul med uppgraderingstråd!
Men utan budget blir det svårt att föreslå något.

Dina Ninka kan du ha kvar länge, om du trivs med hur de presenterar musiken.
Förbättra insignalen bara!
Det görs bäst med "source first" om du söker musikalitet.

Kan du ha separata enheter är det en smart väg att gå för att enkelt kunna uppgradera.
Tack för svaret :)
Jo högtalarna är jag nöjd med. Inser precis som du säger att source first nånstans är vägen att gå.
Jag har en DSM ny för 22500kr, då är Sneakyn räknad som inbyte i det. Så det är väl dom pengarna det handlar om. Skulle gärna köpa en beg. MDSM eller ev. en MDSi om det fanns att få tag på. Fick ju tips längre upp i tråden ang en MDSi som jag tänkte följa upp.
Skulle kanske det vara den smartaste vägen att gå just nu?
På sikt kan man ju isåfall uppgradera vidare med exempelvis 5135 och aktiva Ninka?
Men frågan kvarstår, vad är det för skillnad på MDSM och MDSi?

MDSi döptes om till MDSM i slutet av 2011 i samband med att man gick över till HDMI in- och utgångar.

http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/M ... M_Variants

Den nuvarande (från april 2015) MDSM/2 har även Exakt-utgångar i sig.
Även om man inte kommer använda Exakt så finns det en relevant skillnad i mot tidigare MDSM och det är den nya klockningen (lägre jitter), vilket har en positiv inverkan på ljudet.
Tack för svaret! Är skillnaden såpass stor att den väger upp för priset mellan MDSi och MDSM/2?


Top
   
PostPosted: Sat Dec 26, 2015 01:59 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue May 17, 2005 21:47
Posts: 87
Location: Luleå
Quote:
Tack för svaret! Är skillnaden såpass stor att den väger upp för priset mellan MDSi och MDSM/2?
Jag har tyvärr inte jämfört dom så det blir isf en gissning från min sida.
Men jag skulle nog säga att om du vill köra hdmi-källor så skulle jag satsa på en MDSM/2, då finns även möjligheten att gå vidare med Exakt som aktiv drivning av Ninkorna den dagen suget faller på :)

Men är du primärt ute efter göra en ljuduppgradering för rätt peng så kan nog en beggad MDSi/MDSM eller MajikDS+Majik-I vara en prisvärd väg att gå.


Top
   
PostPosted: Sat Dec 26, 2015 09:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
ec3 wrote:
...Skulle gärna köpa en beg. MDSM eller ev. en MDSi om det fanns att få tag på. Fick ju tips längre upp i tråden ang en MDSi som jag tänkte följa upp.
Skulle kanske det vara den smartaste vägen att gå just nu?
På sikt kan man ju isåfall uppgradera vidare med exempelvis 5135 och aktiva Ninka?
Glöm inte möjligheten att använda MDSM/MDSi med en separat DS. Det dyker relativt ofta upp rena DS (t.ex. de s.k. Renew DS = äldre Klimax eller Akurate DS i enklare lådor) till mycket rimliga priser. En sådan, gärna KRDS ihop med en MDSi är en riktigt bra kombination. Separata enheter är förvisso enkelt att kombinera ihop i en uppgraderingstrappa, men innan en riktigt bra källa är på plats tycker jag det är dumt att fördela budgeten på separata lådor.


Top
   
PostPosted: Sun Dec 27, 2015 03:28 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2014 23:00
Posts: 73
Mdsm2 låter bättre än min mds/5105 iallafall.

_________________
LP12//EXOTIK/5105/K600/M140/NEXUS


Top
   
PostPosted: Mon Dec 28, 2015 12:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Mon Feb 02, 2004 00:31
Posts: 62
Location: Älvsbyn
Tack för alla svar, förvirringen blev dock bara större :lol:
Nej, men det verkar ju som att det finns många vägar att gå..

Det lockar att köpa "lösa delar", jag tänker mig att man skaffar en Exotik och exempelvis 5125 och på sikt köra aktivt. Man kan då ha kvar SDS som källa för streaming.
Det verkar som att man kan få tag på hyfsade grejer för bra priser på beg. marknaden numer. Sen är ju allting jag skaffar egentligen en uppgradering.

Men samtidigt, kör man på en MDSM2 så är man ju uppgraderad för en bra tid framöver (men samtidigt sitter man säkert på köp&sälj sidorna redan samma vecka) men då är det en för mig ganska stor utgift också.

Vi får se vart det bär helt enkelt :)


Top
   
PostPosted: Mon Dec 28, 2015 13:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Om det inte är den sista uppgraderingen så ska du satsa på så bra källa som möjligt du har råd med och göra eftergifter på andra delar i kedjan

Aktivt är det sista du ska göra, se istället till att ha ett slutsteg som har drivförmågan passivt

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Tue Dec 29, 2015 15:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Om du bilar söderut någon gång framöver (Bor 5 mil hitanför Umeå) så kan du alltid titta in om du har lust för att att lyssna på mina aktiva Ninkor. Kör med Akurate cd, Kinos försteg och LK140 aktivt. Tycker att aktiveringen var ett jättelyft.


Top
   
PostPosted: Wed Dec 30, 2015 13:18 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Mon Feb 02, 2004 00:31
Posts: 62
Location: Älvsbyn
Så, en liten uppdatering då.

Har pratat med lite handlare samt funderat på vad ni skrivit här.
Då man pratar med handlare verkar det som ett det enda som egentligen duger är minst MDSM med Exakt, allt annat är knappt en uppgradering menar de.
Jag följde upp tipset angående DSi:n, men man menade som säljare att det var osäkert om det ens var en uppgradering då min Sneaky är av så sen modell.

Jag vet inte, jag tappar nästan bara lusten faktiskt. Jag fattar ju liksom att om jag köper Klimax så är ju det bättre. Handlarna kanske har svårt att förstå den vanliga människan med en vanlig lön, eller så kanske man pysslar med fel intresse. Jag vet inte..


Top
   
PostPosted: Wed Dec 30, 2015 14:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Jag tycker att du skall besöka några med anläggningar i din omgivning så att du får en uppfattning om hr olika system låter och uppför sig, du är även välkommen till mig i Haparanda om du har vägarna förbi. Jag kör med ADS/0, Exotik+DA (AK fw), LP12 samt aktiva Espek drivna av 5125 och 2250.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Wed Dec 30, 2015 15:58 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Nov 26, 2008 14:35
Posts: 80
Begagnat är ju alltid mer prisvärt. Varför inte Akurate DS/0, Exotik och en LK140, till exempel. Detta borde du kunna hitta för dryga 20'. Och så säljer du din Sneaky för sju-åttatusen. Kan du sträcka dig lite längre så är ju KRDS väldigt prisvärda.


Top
   
PostPosted: Wed Dec 30, 2015 16:40 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Mon Feb 02, 2004 00:31
Posts: 62
Location: Älvsbyn
Lemmy wrote:
Begagnat är ju alltid mer prisvärt. Varför inte Akurate DS/0, Exotik och en LK140, till exempel. Detta borde du kunna hitta för dryga 20'. Och så säljer du din Sneaky för sju-åttatusen. Kan du sträcka dig lite längre så är ju KRDS väldigt prisvärda.
Kör en kaskad av dumma frågor nu då.. Är ADS/0 bättre än MDSi/MDSM2?
Kan jag köra ASD/0 direkt till ett slutsteg? För att kunna avvakta med ett försteg (för att kunna samla andra källor)


Edit: Som källa alltså.


Top
   
PostPosted: Wed Dec 30, 2015 16:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
ADS/0 har inbyggd volymkontroll så du kan köra rakt mot slutsteg.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Wed Dec 30, 2015 16:54 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Mon Feb 02, 2004 00:31
Posts: 62
Location: Älvsbyn
smirre67 wrote:
ADS/0 har inbyggd volymkontroll så du kan köra rakt mot slutsteg.
Tack för svar! Vad kan dessa ligga i för kurs på begagnatmarknaden? Privat alltså.
Sen man väl har bestämt sig så blir ju problemet att få tag på grejerna


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited