selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:40

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Sat Dec 26, 2015 17:20 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Jun 12, 2009 21:14
Posts: 77
Location: Stockholm
Självklart är det Diamond ethernetkablar jag pratar om.

_________________
~~ Alvar Linnström ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Akurate DS


Top
   
PostPosted: Sat Dec 26, 2015 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Som du kopplar in i NAD-burken?
Är inte med riktigt. Förklara är du snäll.


Top
   
PostPosted: Sun Dec 27, 2015 01:13 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Nej jag får inte heller något grepp om detta? Vad är det för en nad burk som har rj-45? Börjar kännas som spetsad glögg med vodka och kanel.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sat Jan 16, 2016 01:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Vad hände här då?
Är själv intresserad av erfarenheter kring dessa kablar och har läst div. tester på nätet som också slutat med varierande resultat. Finns mycket info på Naim och Linns forum men åsikterna spretar väldigt angående ev. skillnader på cat5/5e/6/7 kabel, skärmar eller inte. Mycket förvirrande för den ej så insatte.
Jag upplever min nuvarande anläggning (Exakt) vara känsligare än föregående (Ej Exakt) för störningar från mobiltelefonen t.ex.
Behöver ifs inte vara kablarna som är orsaken men skillnaden kan jag härleda till högtalarna eller högtalarkablarna.

/Mvh

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Mon Jan 02, 2017 07:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Dags att lyfta den här tråden tycker jag,den dog ut på ngt konstigt sätt för ett år sen.Detta med ehternetkabel och dess betydelse börjar bli mer och mer högaktuellt på olika forum.
Har själv investerat i 2st Audioquest Vodka Ehternet baserat på vad jag läst på Linn och Naimforumen,till switch från switch till streamer.Men om detta tar vi längre fram i tråden för trådskaparen kallar ju tråden Audioquest RJ/E Ehternet.

En sak som jag vill kommentera så här inledningsvis är baserat på min erfarenhet och också upplevt av en annan gammal räv här på forumet vid iaf ett tillfälle,och det är......

När man byter ehternetsladd så ska man låta den sitta i ca 15-18 min innan lyssning,det ska ha ngt att göra med omklockning,man ska mao inte kastbyta för då blir det inte rättvist resultat.
En annan aspekt är att av ngn anledning så blir effekten av kabeln bättre upplevd om den får sitta i ngn dag,vet inte vad det beror på men efter 10-12 timmar eller nästa dag levererar den mer som den ska.

Hos den tidigare nämnda "räven" så då vi bytte till en Chord C-stream ehternet och väntade 20 min så blev det ändå nästan olyssningsbart,nästa dag så var det som natt och dag till det bättre,vet inte heller vad det beror på.Men detta extremfall har bara hänt en gång.
Kanske ngn här har ngn förklaring.

Vet ju att för ett antal år se så la Sportis ner ett stor arbete för att optimera med det som fanns då om jag kommer ihåg rätt.

Så Guys då kör vi en kabeltråd i positiv anda eller hur :wink:

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Thu Jan 05, 2017 01:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Är du mer nöjd med Audioquest Vodka jämfört med andra nätverkssladdar?

Ser att jag skapade tråden i december 2015. I november 2016 köpte jag de MicroConnect som sportbilsentusiasten tipsar om i sin tråd. Länk.

MicroConnect 0,5 meter
MicroConnect 1,0 meter
MicroConnect 3,0 meter
MicroConnect 10 meter

Har ännu inte haft möjlighet att dessa nyinköpta MicroConnect.

Vad gäller denna tråd så ja, jag ställde en fråga kring just Audioquest men jag har inget emot att det diskuteras andra nätverkskablar också. För forumets bästa är det nog ändå bäst att skapa en ny tråd som handlar om nätverkskablar rent generellt.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 05, 2017 03:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Var det fler som såg demon som The Cord Company har gjort på flera mässor i Sverige?
Högtalar, ström, signal o Ethernetkablar demades.
Mycket intressant!

Helt klart har dessa påverkan.
Ska låna hem o testa olika kablar när allt annat är klart.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 05, 2017 04:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Roland wrote:
Är du mer nöjd med Audioquest Vodka jämfört med andra nätverkssladdar?
Svar JA,än så länge. Har kört Vodkan mot Bla Chord C-Stream och en vanlig "no name",Vodka-Chord 0,75cm.
Ska köra den mot den som Linnfolk här uppe tycker är bäst,har glömt namnet.
Men,den sk "Räven" har kört Linnkabeln mot Chorden och han sa att den, (Chorden) var bättre på det mesta.Det var ngt han var osäker på,ngn parameter och tiden räckte inte till för ngn djupare analys.
Vodkan i min konstellation mot Cisco-switchen blir/bildar en helt annan helhet,detta utvecklas lite i detta korta utdrag från Naimforumet det är Vodka-kablar han har samt Ciscoswitchen.Han hade tidigare Netgear GS108T som många här,mer om detta i CISCO-Tråden.

HungryhalibutMember
2016-12-0522:37
I've just looked back at what I wrote when I first made the change to this switch, and it seems I said 'nicer and more natural'. I think that sums it up really, to which I'd add 'more engaging'. The music draws me in more; it's hard to explain. Just over two weeks on I'm delighted with what it's done, and it's a super addition to the AudioQuest cables I added a while ago. Who would think that a little blue box could make such a difference? I've still no idea why, but that's OK.
 
Jag har under längre tid kört Chords kablage C-Stream,USB,Nätkablage i olika längder,även Vertere USB Audioquest Carbon USB,Audioquest Vodka Ehternet,Nordost USB,Blue Heaven mm mm.

Jag vet inte OCH har inte testat allt/så mkt, men baserat på min/andras erfarenhet så ska man inte föringa de synergieffekter som finns att tjäna på i förhållandet Ehternetkablage/switch.
Många Cisco WS-C2960-8TC-L ägare kör AQ Vodkan från switch till Streamer,men ett stort antal kör Chord C-Stream mm också.Vodkan ÄR bättre än C-Streamern, med den senare är ändå så pass bra i förhållande till pris.Trots en prisskillnad på 5 ggr mer så skulle jag inte kunna leva med Chorden då man kört Vodkan ett tag,skulle sakna för mycket.......The musical flow,det har Chorden också.....MEN.


Vodkan 0,75cm är kontaktända till kontaktända= 90cm = 2300:-.1,5m=3295:-
Chord 0,75cm är ___________ " _________= 82cm =550:- .1,5m= 650:-

Ska ni bara ha en bättre ehternet så ska den sitta mellan switch till Streamer.Tänk också på.....bör ALLTID poängteras,
att fasen blir rätt på Switchen oavsett Cisco eller Netgear.
Det många glömmer,ni som streamar eller använder Tidel mm för att hitta ny musik.Lyssna fram rätt fas på MODEMET också,inga problem att höra.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited